ASRock K7VM2 bundkort - hvordan resetter j~
Fra : Karen Rasmussen

Dato : 21-04-03 14:25

Hej

Jeg har bevæget mig ud på så dybt vand, at jeg ikke selv kan komme i land -
mon der er nogen der kan hjælpe mig.

Mit problem:

Jeg har netop fået en (hjemmebygget) ny PC. Da den ankom til min matrikel
fejlede den intet. Jeg kunne uden problemer installere mit styresystem.

Under opstart lagde jeg mærke til, at der stod, at clock frekvensen var 1100
MHz. Jeg havde købt PC'en i den tro, at processoren arbejdede med en
hastighed på 1700 MHz. Jeg ringede derfor til en ven, der sagde, at jeg i
BIOS kunne ændre på systembus hastigheden. Den ville sandsynligvis stå på
100 MHz. Hvis jeg satte den op til 133 MHz, ville jeg få større hastighed.

Jeg kastede mig fluks over BIOS. Jeg fandt noget, der hedder "CPU Host
Frequency". Denne stod til Auto, og under dette stod hastigheden 100 MHz.
Jeg ændrede parametren til manuel og hastigheden til 133 MHz.
Trykkede på F10 for at gemme ændringerne. Herefter forsøgte jeg uden held at
genstarte...!

Jeg får en af nedenstående fejl, når jeg genstarter:

1) Sort skærm

2) Hyletoner og sort skærm

3) En enkelt gang startede den op, så jeg kunne se noget omkring BIOS
version - herefter gik den i stå, og jeg måtte genstarte.

Jeg har nu kigget i manualen til bundkortet for at undersøge, om jeg her
kunne finde en vejledning i, hvordan man resetter BIOS.

Det kan jeg ikke - er der nogen der kan hjælpe mig ??

Bundkort:
ASRock K7VM2 med onbord grafikkort, lydkort og netkort
BOIS (afskrift fra manual):
AMI legal BIOS; Supports "Plug and Play"; ACPI 1.1 compliance wake up
events; supports jumperfree; SMBIOS 2.3 support; CPU frequency stepless
control (only for advanced users' reference)
Det så jeg først EFTER at skaden var sket!!
--
Hilsen Karen

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 21-04-03 15:25

"Karen Rasmussen" <karen.rasmussen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>....snip....snap...

> Jeg har nu kigget i manualen til bundkortet for at undersøge, om jeg her
> kunne finde en vejledning i, hvordan man resetter BIOS.
>
> Det kan jeg ikke - er der nogen der kan hjælpe mig ??

Mon ikke du kan finde en jumper i manualen, til at resette CMOA Clock ?
Heri gemmes alle informaioner om PC'ens opsætning - så herefter skulle den
starte i "safe" mode.
Dvs. uden overclocking m.v.

Jumperen flyttes fra dens default silling til reset i nogle sekunder (uden
strøm på PC'en - dvs. fjern netledningen). Herefter flyttes den tilbage til
default stillingen igen, og PC'en burde atter køre normalt igen.

Du skal dog indstille ur m.v. igen

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 21-04-03 15:38

> Mon ikke du kan finde en jumper i manualen, til at resette CMOA Clock ?
Tsk...tsk... CMOA = CMOS ;=)

Fra : Karen Rasmussen

Dato : 21-04-03 15:44

Hej Anders
Det vil jeg prøve - på forhånd tak for hjælpen!
Karen