manglende kontakt
Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-04-03 13:10

Hej!!

I de seneste par dage har jeg oplevet en "underlig"/irreterende adfærd med
Mille (border på 6 mdr.).
Før har vi kunne træne lydighed i haven i korte sekvenser hvorefter hun har
fået lov tli at løbe rundt. Dette med hendes fulde opmærksomhed mod mig,
klikkeren og ikke mindst godbidderne.
Forleden dag begyndte hun at løbe rundt. Det var ikke muligt at få kontakt
til hende i form af indkald, godbidder (end ikke frikadeller). Har man
endelig held med at få hendes opmærksomhed, kan man lave en øvelse sit, dæk
eller lignende èn gang, hvorefter hun er væk.
Idag prøvede jeg at træne apport inde i stuen. Herinde har jeg hendes fulde
opmærksomhed, og hun arbejder for at få belønningen.
Da det er ret uhensigtsmæssigt at skulle træne lydighed indefor (specielt
med godt vejr) er jeg nysgerrig efter at høre, hvordan jeg får skabt ro
omkring det at være i haven.

Der kan være en konflikt idet, vi bruger haven til at lukke Mille ud i. Den
skal jo også ses som et sjovt sted at være hvor der er plads til skæg og
ballade.

MVH

Henrik
Borderen Mille - som nu er 6 mdr. !!

Fra : Helle Jensen

Dato : 21-04-03 13:28

Hej Henrik

Jeg ville tage en snor på Mille, så hun ikke får held til at stikke af fra
dig. For det er da rigtigt, at det kan være sjovere at løbe rundt, når man
er en border collie med krudt i bagen, og det kan blive en selvforstærkende
vane, det med at stikke af. Har hun snor på, har du styr på hende og
bestemmer, hvornår hun må holde pause.

Det kan også være, at du skal gå lidt tilbage i indlæringen af øvelserne.
Hvis hun har svært ved at koncentrere sig i haven lige nu, må øvelserne ikke
være for svære. Hvis øvelserne er lette (-og sjove) burde koncentrationen
med tid komme tilbage. Yderligere kan du tage kontaktøvelsen op igen, hvor
hun bare skal kigge på dig for at få sin belønning, det tror jeg også, vil
styrke hendes koncentrarion.

Hilsen Helle
www.helleshunde.dk