Reklamation af rorskade - hvad gør man?
Fra : Pete

Dato : 21-04-03 12:37

Hej NG,
Jeg købte båd i efteråret, en albin 79 fra 1976 (ligger i Lyneten).
Jeg har opdaget, efter jeg har taget roret af, at glasfiberen, bag det
nederste beslag på rorskægget, som holder roraksen, er flækket hele vejen
gennem skægget.
Vi nåede kun at sejle 2 mindre ture af en halv times varighed i efteråret,
dvs. vi kan umuligt have påført skaden selv. Desuden ser revnen gammel ud.
Jeg undrer mig over, at bådkonsulenten, der beså båden før købet ikke
opdagede nået. Jeg selv havde noteret at roret sad lidt løst for neden, men
tog i min uerfarenhed konsulentens godkendelse af roret for god vare.
Jeg har de sidste ugers tid, undersøgt om det er en skade, jeg selv kan
reparere. Det kan jeg formodentlig godt, men det vil måske være lidt
uforsvarligt at reparere et så vitalt sted på skibet, når jeg ingen erfaring
har med glasfiber. Jeg er derfor nu indstillet på at gå den tunge vej og
kræve min ret, da jeg mener, at det er en skjult fejl, som sælger burde
udbedre.
Mit spørgsmål er derfor, om det er den rigtige vurdering, og i så fald
hvordan starter jeg? Skal jeg benyte mig af mit forsikringsselskab
(Nordeuropa), som rådgiver, eller min forhenværende konsulent? Eller skal
jeg blot gå til forhandleren (Tempo Bådsalg)?

Med venlig hilsen fra en lidt fortvivlet bådejer,
Peter Christofferesen

Fra : sailor99

Dato : 21-04-03 16:44

Hej Peter!

Det mest nærliggende vil være at gå til forhandleren. Jeg har ikke hørt
noget negativt om Tempo, så mon ikke I kan finde en ordning?

Held og lykke!

Mvh
Georg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 21:08

"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Nordeuropa), som rådgiver, eller min forhenværende konsulent? Eller skal
> jeg blot gå til forhandleren (Tempo Bådsalg)?

Du går både til sælger, mægler og bådkonsulenten. Bådkonsulenten burde have
opdaget en sådan skade, det er normal praksis at banke rundt omkring på roret
og dets beslag og havde han gjort det, havde han straks hørt, at fiberen havde
sluppet...

Mit råd er ikke at lave det selv, når du ikke har erfaring med den slags
reparationer...

Hvor står du, jeg er i Lynetten det meste af tirsdagen, så kan jeg da i det
mindste sige dig, hvor slemt det er. Jeg kører herfra kl. 9.30

Claus

Fra : Pete

Dato : 22-04-03 12:52

> [...]
det
> mindste sige dig, hvor slemt det er. Jeg kører herfra kl. 9.30

Tak for rådet. Jeg er efterhånden overbevist om, at jeg ikke bør gøre det
selv. Det er for vitalt et sted.
Jeg må gå den tunge vej og følger din opfordring. Jeg spurgte inde ved
forbrugerstyrelsen, og de opfordrede mig i første omgang til at skrive et
brev til min forhandler og forklare situationen. Hvis han ikke er
samarbejdsvillig, skal jeg gå til advokatvagten.
Det er en skam jeg ikke læste din besked før over middag ang. dit besøg i
Lynetten. Jeg ligger iøvrigt næsten nede ved vestersøhus, på landsiden af
vejen nr. 3 båd (Syrena) inde bag ved "Fedtmule". Roret er afmonteret!

Med venlig hilsen
Peter Christoffersen