MS Windows
briani 27239
Langsom boot under Windows XP
Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 21-04-03 10:40

Hejsa,

Min hd crashede, og så fik jeg en ny. Jeg geninstallerede win XP, som jeg
har kørt med i 1½ år og nu booter svinet mega langsomt.
Jeg har forsøgt alt muligt mærkeligt uden held.
Der sker det, at medens logo'et er på skærmen går maskinen "i stå" i 60 sek.
hvorefter den booter færdigt. Hd'en kører ikke i al den tid.

Med bootvis.exe kan jeg se, at bios kører, og NTBootloader - Herefter går
der som sagt 60 sek, hvor det ser ud til, at maskinen venter på et eller
andet, men hverken processoren, disken el. noget andet kører i denne tid.
Det ser ud til på bootvis, at den "venter" på hd'en, men hvad ved jeg.

Nogle gode ideer til hvordan jeg løser dette prob.?

Mvh
Jimmy

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-04-03 10:44

"Jimmy Klitgaard" skrev i en meddelelse

> Nogle gode ideer til hvordan jeg løser dette prob.?

Har du et netkort, som du ikke bruger ?

Så kan den godt stå og lede efter en IP-adresse til det.....

Hvis du har så deaktiver det !

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 21-04-03 10:51

> Har du et netkort, som du ikke bruger ?
>
> Så kan den godt stå og lede efter en IP-adresse til det.....
>
> Hvis du har så deaktiver det !

Tak - Jeg har dog kun eet netkort i maskinen, så det skulle være ok.
Jeg ser dog i bootvis, at den skriver Disk (Init Time: 60.85 sec), så jeg
antager at det må have noget med diskadgang at gøre .........

Jimmy

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 21-04-03 11:16

"Jimmy Klitgaard" <jimmy@NOSPAMmi.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
så jeg
> antager at det må have noget med diskadgang at gøre .........

Har du checket DMA (Enhedshåndtering diskcontrollere) ?

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 21-04-03 12:18

> Har du checket DMA (Enhedshåndtering diskcontrollere) ?

Har checket det tidl., men jeg må indrømme, at jeg er usikker på hvad der
bør stå :)
Min hd sidder som slave på primær IDE channel, og nogle gange står der ved
device 1, at mit "current transfer mode" er DMA 4 - andre gange står der Not
Applicable. - Min hd er en IBM deskstar på 40gb, 7200 rpm, og jeg bruger
ultra dma kabel til mit bundkort.
Kan det tænkes at jeg skal forsøge at ændre DMA for hd'en? og i givet fald
til hvad?

Mvh
Jimmy

Fra : Anders S.

Dato : 21-04-03 11:43

Hvilke programmer har du til at starte op?

MVH
Anders

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 21-04-03 12:20

> Hvilke programmer har du til at starte op?

Jeg har slået stort set alle programmer fra mvh msconfig - men probl. opstår
faktisk før maskinen overhovedet begynder at indlæse drivere, altså et
stykke tid før den også starter initierende processer op.

Jimmy

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 21-04-03 12:53

Problemet er løst.

Jeg fandt frem til, at XP har prob. med DMA på hd'er der er sat op som
slave, hvilket min var.
Jeg satte min hd som master og wolla. Så blev vi alle så kloge. Tak til
Johnny som bragte mig på sporet af løsningen, og selv. til i andre der
forsøgte at hjælpe.

Mvh
Jimmy