Hvem kender stifteren af Rynkeby most, Ing~
Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 20-04-03 17:26

Da jeg har aner fra Rynkeby, kunne det være pudsigt, om jeg er i slægt med
stifteren, Inger Rasmussen. Kender nogen hendes slægt? Hun må være født
omkring 1885, fødested og -navn ukendt.

Fra www.rynkeby.dk ´s side:
"1934 meldte Inger Rasmussen fra landsbyen Rynkeby på Fyn sig på et kursus i
mostfremstilling på Aarslev Havebrugsskole. 1934 var et stort frugtår, og
det generede den 49-årige husmor, at så mange æbler måtte gå til spilde,
fordi hun ikke kunne bruge alle sammen til grød, suppe, tørring eller
henkogning.

Inger Rasmussen havde hurtigt - med hele sin families hjælp - lavet så meget
æblemost, at hendes familie havde mere end rigeligt, og hun lod sine naboer
smage. De var begejstrede, og nabokonen Maren i Skovly spurgte Inger
Rasmussen, om hun ikke ville lave most af naboernes æbler også - mod
betaling selvfølgelig. Det ville Inger Rasmussen gerne.

Allerede det første efterår blev der lavet 5000 flasker most i familien
Rasmussens bryggers. Den færdige most blev hældt i et trækar, som normalt
blev brugt af familien til storvask, og tromlevaskemaskinen blev brugt til
at pasteurisere i.

I årene efter blev mosteriet skilt fra familien Rasmussens husholdning, og
en særlig bygning til æblemostproduktionen blev opført. Inger Rasmussen
ansatte de første medarbejdere. Nye maskiner og forfinet teknik blev tegnet
ved familien Rasmussens køkkenbord og udviklet i produktionshallen. "

Hilsen Jeannie Kristensen
--
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/
(opdateret 5. marts 2003)

Fra : Martin Henriksen

Dato : 21-04-03 09:30

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse
> Da jeg har aner fra Rynkeby, kunne det være pudsigt, om jeg er i slægt med
> stifteren, Inger Rasmussen. Kender nogen hendes slægt? Hun må være født
> omkring 1885, fødested og -navn ukendt.
---klip---

Hej Jeannie
Du skal først være opmærksom på, at det drejer sig om landsbyen Rynkeby i
Ringe sogn.
Jeg har kigget i KB 1880 - 1891, samt i FT 1890, uden at finde pågældende.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : John Thomsen

Dato : 26-05-03 23:21

On Mon, 21 Apr 2003 10:29:30 +0200, "Martin Henriksen"
<nitram@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Ringe sogn.
>Jeg har kigget i KB 1880 - 1891, samt i FT 1890, uden at finde pågældende.

Du forveksler det vist med det mosteri, der endte med at hedde RIMI,
og som forresten blev opkøbt af Rynkeby senere.

Venligst
John

Fra : Sadolin

Dato : 21-04-03 12:17

Hej Jeannie.

Kombineret data fra Dansk Biografisk Leksikon (3. udg.), Kraks Blå Bog
og Greens, m.v., giver følgende oplysninger om den senere Rynkeby
Mosteri-ejer (og datter), Dagmar Andreasen:

Andreasen, Dagmar, f. 6.11. 1920 i Rynkeby, som datter af
maskinfabrikant Rasmus Theodor Rasmussen (1882-1964) og hustru Inger
født Lykkegaard (1885-1965).

Gift 27.12.1945 i Aarhus (b.v.) med Ankjær Johannes Andreasen, f.
01.12.1911 på "Karstenskov", Hellum,
søn af gårdejer Knud Peter Andreasen (1870-1948) og Nikoline Sørine født
Christensen (1880-1955).
De blev skilt i 1966.

Datteren Dagmar Andreasen overtog den daglige ledelse af Rynkeby Mosteri
i 1953, og i 1967 blev mosteriet lagt over i et aktieselskab, A/S
Rynkeby Mosteri, som hun var adm. direktør fra 1967 til 1986.

I årenes løb skiftede aktierne hænder, idet Dagmar Andreasen startede
med at eje det 100%.
Siden fik hun A/S De forenede Bryggerier (i dag: Carlsberg A/S) med som
aktionær.
Efter at Dagmar Andreasen var gået pension i slutningen af 1980'erne,
solgte hun sin idste aktiepost.

De blev overtaget af Mejeriselskabet "Danmark" A.m.b.A. (siden MD Foods
A.mb.A., nu Arla Foods A.m.b.A.).
Som omkring 1994 overtog den andel Carlsberg A/S havde, således at
Rynkeby Mosteri blev 100% ejet af Arla.

A/S Rynkeby Mosteris første bestyrelse (fra 1967) bestod af:

Advokat Lars Christensen (formand) og de to søskende; fabrikant Dagmar
Andreasen og fabrikant Uffe Rasmussen.

I 1968-1975 var hun Medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre, samt
medlem af beyrelserne for Politikens Fond, og dets datterselskab A/S
Dagbladet Politiken (begge 1973-1990).

Hun har skrevet: Et Mosteri's Krønike (1984) og Der er mere mellem
himmel og jord (1991).

I 1991 fik hun Kosan-Prisen (indstiftet af Knud Tholstrup, som udover at
ejer Kosam også var medlem af folketinget for Retsforbundet i en
periode)

Hun var en af Danmarks første kvindelige private erhvervsledere i nyere
tid, som deltog i det offentlige liv.

Jeg håber, at nogle af oplysningerne kan hjælpe dig længere tilbage i
tiden!

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

http://www.kandu.dk/

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 21-04-03 19:01

"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jeannie.
>
> Kombineret data fra Dansk Biografisk Leksikon (3. udg.), Kraks Blå Bog
> og Greens, m.v., giver følgende oplysninger om den senere Rynkeby
> Mosteri-ejer (og datter), Dagmar Andreasen:
Klip

Hej Nikolaj!
Tusinde tak for din indsats. Desværre er jeg nok ikke i slægt med "Rynkeby
Most" for fabrikken ligger/lå i Ringe sogn og mine aner er fra Rynkeby sogn.

Mange hilsner Jeannie Kristensen

Fra : Hans Hjeds

Dato : 22-04-03 10:49

Kære Jannie
Du skal ikke tabe modet for Rynkeby Mosteri ligger i Rynkeby Sogn, Bjerge
Herred, Odense Amt. Ikke så langt fra Kerteminde.
mvh
Hans Hjeds