12V installation
Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 20-04-03 17:27

Hwon Dælen Do I Do

Jeg roder lidt med min Adria CV, som er den skrabede A model, men glimrende
til min lille familie.

Der er fra Fab. ikke noget batteri og det vil jeg gerne instalere, men nu
har jeg haft el installationen skilt af for at se på sagerne, hvor dælen
skal jeg tilslutte batteriet. Jeg forestillede mig jeg skulle installere
ledingerne fra batteriet parallelt med de 2 ledninger fra Trafo, men det
skal jeg nok ikke ved eftersyn, for der sidder jo ensrettere (elektronik)
m.m. Jeg havde jo forestillet mig at 12V fra batteri skulle gå gennem
sikringerne så hvor skal de evt. tilsluttes ?.

Og hvad med lader, det skal vel ikke være over bilens generator, men en
særskilt lader hvor der bliver opladet ved tilslutning til 230V.

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : Per

Dato : 20-04-03 18:53

Hej Kaj E.
Prøv at se her:
http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm
( ladning Puck L )
Sådan har jeg lavet det. Princippet er at du enten kører på 230 V, fra dit
CV-batteri eller fra bilen, så du skal lave et kredsløb det gør det ( relæ
eller en simpel omskifter ). Du kan også have en lader der lader fra 230 V
og normalt kan man ikke bruge trafoen til dette da den ikke er dimensioneret
til den ekstra strøm. Når du lader fra bilen er det også godt at have en
lader til det også..... Men det afhænger af pengepung og brug !

Hilsen Per.

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 20-04-03 22:12

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Kaj E.
> Prøv at se her:
> http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm

Øhhh det ligner nærmest et forsøg på en evighedsmaskine

Men ærlig talt så virker molboagtigt, at man tager et 12V batteri,
transformere det til 230V, og sender det afsted til eltavlen på CV'en som
transformere det ned til 12V og sender det ud til lampestederne, hmmmmm er
det sådan i alle CV'er med batteri.

Men foresten tak for din udmærkede tegning, det hjalp lidt på forståelsen.

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : Per

Dato : 21-04-03 15:30

Det gør man heller ikke. Der bliver ikke transformeret noget fra 12 Volt til
230 Volt. 12 Volt batteri kan ikke transformeres til 230 V veksel , så du
opfatter nok ikke tegningen helt rigtigt. Men det virker hos mig !!

Hilsen Per.

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 21-04-03 17:05

> opfatter nok ikke tegningen helt rigtigt. Men det virker hos mig !!
>
> Hilsen Per.

Hej Per

Tusind tak for dine indlæg, men du har sikkert ret at jeg ikke fatter
tegningen, kombineret med dit indlæg som forvirer mig.

CITAT
[...]
CITAT SLUT

Hvis jeg skal køre på 230V fra bil eller batteri så kræves der da en
inverter, eller hva ! det var sådan jeg opfattede det ! men jeg har sikkert
misforstået noget ??

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : Per

Dato : 21-04-03 19:26

Ok Kaj..... det er svært at fortælle om sådanne ting i korthed.
Så prøver jeg på denne måde:

1: Man kan forsyne campingvognen direkte fra 230 V, med passende ensrettere
for de ting der kun kører på jævnstrøm.( sådan en har du nu )

2: Man kan forsyne campingvognen med strøm fra bilen, så er der intet
problem med ensrettere, da bilen kun leverer jævnstrøm og lamperne i
campingvognen er ligeglade om de får jævn eller vekselstrøm.

3: Man kan forsyne campingvognen med strøm fra sit eget batteri, med samme
fordele som fra bilen, men der skal så en lader til denne akkumulator. En
type hvis man vil lade fra 230 Volt og en anden type hvis man vil lade fra
bilen ( sommetider benævnt som en "booster" )

Men disse tre muligheder kræver at du skal kunne skifte mellem dem manuelt
eller med en automatisk omskifter.
( ingen inverter ! )

Hilsen Per.