MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP Pro spørgsmål
Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 01:12

Hej gruppe.

Jeg har d.d. installeret en clean Windows XP Pro UK med SP1 inkluderet, og
er stødt på et par (for mig) underlige netværksproblemer, beskrevet her:

Jeg har en ADSL-forbindelse hos Tiscali, og på min gamle win2k skulle man
selv sætte IP-adresse, DNS m.v. op. Under XP gøres det åbenbart automatisk,
og computeren bliver tildelt adressen 192.168.1.3 i stedet for 192.168.1.2.
Dette *burde* svjv skabe problemer, eftersom min router (Cisco 677) er sat
op til at videresende det meste trafik til 192.168.1.2. Men virker XP Pro nu
som DHCP-server eller hvordan? Det ser sådan ud, for jeg kan sagtens browse
på nettet og benytte ICQ m.v.

Dog er der ét site der skaber problemer, nemlig Jubii Chat: Pludselig er det
blevet umuligt at logge ind (alt "hænger"), og jeg har eksperimenteret med
alle mulige former for sikkerhedsindstillinger m.v. - intet hjælper. Er der
andre der har oplevet samme problemer med netop dét site, som jeg?

/Lasse

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 21-04-03 07:25

"Lasse Houmøller" <ask@me.pls> skrev i en meddelelse
> [...]
hjælper. Er der
> andre der har oplevet samme problemer med netop dét site, som jeg?

Hej
Det er DHCP serveren hos din udbyder der tildeler IP automatisk.
Uanset IP er routeren gateway.
Dine problemer med Jubii chat kan skyldes indstillingerne for
Beskyttelse af personlige oplysninger i Internet-indstillinger,
eller manglende Java understøttelse:
http://java.sun.com/getjava/index.html

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 12:41

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> wrote in message

> [...]
> Dine problemer med Jubii chat kan skyldes indstillingerne for
> Beskyttelse af personlige oplysninger i Internet-indstillinger,

DHCP-serveren hos min udbyder tildeler mig vel ikke min interne IP, altså
192.168.1.3, eller hvad?

Jubii Chat bruger ikke Java (men jeg har nu installeret det anyway), og selv
med et minimum af sikkerhedsindstillinger og kørsel af alle cookies m.v., er
problemet stadig det samme. Kommer jeg endeligt ind på websitet (der
benytter sessions) "dør" browseren umiddelbart bagefter... det lyder
mærkeligt at det kun er under XP problemet optræder :-/

/Lasse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-03 19:55

Hej Lasse Houmøller, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> DHCP-serveren hos min udbyder tildeler mig vel ikke min interne
> IP, altså 192.168.1.3, eller hvad?

Nej, som du selv antager gør routeren. Den kan fungere både som DHCP-
server og -klient.
I dit (og mit og ...) system fungerer den som DHCP-server for
klienterne (maskinerne) bag den.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 22:29

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message

> Nej, som du selv antager gør routeren. Den kan fungere både som DHCP-
> server og -klient.
> I dit (og mit og ...) system fungerer den som DHCP-server for
> klienterne (maskinerne) bag den.

Yesh, men det er sgu' noget nyt den er begyndt på hehe... den gjorde det i
hvert fald ikke da jeg havde Windows 2000 - derfor mit XP-spørgsmål :)

/Lasse

Fra : Kenny Jensen

Dato : 21-04-03 09:26

Betyder det noget om man sætter alt det der op, jeg har ikke gjort det i
over 2år og det virker lige så godt som den gange jeg satte det op efter de
paipir jeg fik tilsendt.

Fra : Leony

Dato : 21-04-03 10:27

> [...]

> man selv sætte IP-adresse, DNS m.v. op. Under XP gøres det åbenbart
> automatisk, og computeren bliver tildelt adressen 192.168.1.3 i

Du kan selv ændre IP'en under XP Pro i egenskaber for TCP/IP
protokollen. Du finder den i egenskaber for LANforbindelse i
kotrolpanelet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 12:35

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Du kan selv ændre IP'en under XP Pro i egenskaber for TCP/IP
> protokollen. Du finder den i egenskaber for LANforbindelse i
> kotrolpanelet.

Ja, det er jeg klar over. Det gør dog ingen forskel om jeg sætter
IP-adressen op selv eller ej. Og det har desværre ingen indflydelse på de
nævnte problemer :-/

/Lasse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-03 12:48

> [...]

> 192.168.1.2. Dette *burde* svjv skabe problemer, eftersom min
> router (Cisco 677) er sat op til at videresende det meste trafik

Win XP ved jeg ikke noget om, men jeg kan da give et tip om de nævnte
IP-adresser.
_Ukendte pakker_ videresender routeren til 192.168.1.2. Dvs. hvis nogen
forsøger at kontakte din IP udefra uden at være bedt om det fra en
maskine bag routeren, smides deres pakker til 192.168.1.2.

Men hvis fx maskine 192.168.1.3 bag routeren beder om dit eller dat,
modtager denne, hvad den beder om. Det samme er naturligvis tilfældet,
hvis maskinen 192.168.1.4., 192.168.1.5.... 192.168.1.n. gør det.

I praksis betyder det, at _hvis_ du ikke har noget stående (fx noget
server e.l.), så systemet skal kunne kaldes udefra, uden noget bag
routeren har bedt om det, er det en effektiv og simpel
sikkerhedopsætning netop ikke at anvende 192.168.1.2. Eventuelle
indbrudstyve havner helt automatisk på 192.168.1.2 - dvs. i
"ingenting".
Selv skiftede jeg det hastigt et par efter, jeg fik ADSL i sommeren
2000 (jeg skulle jo lige hitte rede i, hvad dælen hvad gjorde), ligesom
jeg slog webinterfjæset fra, lykkelig afinstallerede ZA og har kørt med
samme opsætning siden.

Selvfølgelig er man ikke garderet mod bagdørsprogrammer, hvis man har
sådanne liggende på maskinen, da systemet ikke ved, _hvad_ der bag

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 16:36

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message

<snip>
> [...]
> forsøger at kontakte din IP udefra uden at være bedt om det fra en
> maskine bag routeren, smides deres pakker til 192.168.1.2.
</snip>

Hej Rudi, og tak for det uddybende svar. Min maskine skal dog agere "server"
el.lign., i forbindelse med f.eks. onlinespil, men så må jeg jo enten selv
sætte routeren op således at den forwarder trafik til 192.168.1.3 i stedet,
eller gå tilbage til at bruge den gamle opsætning.

/Lasse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-03 20:06

> [...]

> således at den forwarder trafik til 192.168.1.3 i stedet, eller gå
> tilbage til at bruge den gamle opsætning.

Ja, det er nødvendigt. Men du vinder intet ved at ændre routerens
opsætning, så den smider "ukendt trafik" (hvilket blot vil sige pakker,
der ikke er bedt om af klienter bag routeren) til IP 192.168.1.3.
Det er langt nemmere og præcis lige så godt blot at beholde den gamle
192.168.1.2 og så ellers taste denne ind i din servermaskines
opsætning.

Men hvorfor den har hang til at dø på Jubii Chat kan jeg desværre
stadig ikke hjælpe med.
Prøv evt. <news:tiscali.dk.produkter.adsl>. Der sidder formentlig
flere, som anvender Jubii Chat og dermed ved lidt om det i relation til
netop Tiscalis routere/opsætninger/systemer.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-04-03 22:29

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message

<snip>
> [...]
> flere, som anvender Jubii Chat og dermed ved lidt om det i relation til
> netop Tiscalis routere/opsætninger/systemer.

Ja, men problemet er helt sikkert ikke Tiscali. På min tidligere
installation af Windows 2000 Server på denne maskine (med samme router
osv.), fungerede Jubii Chat ganske fint. Og hvis jeg connecter til en anden
maskine via Remote Desktop (XP-version af Terminal Services Client), går det
også fint. Det er derfor jeg er 100% sikker på at problemet ligger i XP, og
ikke i router-konfigurationen.

/Lasse