Hvornår må hvalpen komme i vand?
Fra : Dorte

Dato : 23-03-01 14:52

Hej

Vi har fået en FT engelsk springer spaniel hvalp. Og spørgsmålet lyder:
hvornår må den blive vasket/komme i vand (eks. i havet/søer)? Ikke fordi vi
har tænkt os at give den det helt store skumbad i morgen eller kaste den ud
i Vesterhavets kolde bølger.

Hilsen Dorte

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 23-03-01 18:56

"Dorte" <dhaslev@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> har tænkt os at give den det helt store skumbad i morgen eller kaste den

Jeg håber ikke, at de skal være alt for gamle, da min Samojed-hvalp i
søndags pludselig befandt sig imellem bølgerne i Kattegat. Han nød det ikke
og svømmede derfor hurtigt i land.

Min hvalp er blevet vasket siden 4-5 ugers alderen. Nogle påstår, at man
ikke må vaske sin hund for ofte. Der er dog ingen gode argumenter for
hvorfor.
Hunde tager ikke skade af at blive vasket. Blot de bliver skyllet ordentligt
igennem bagefter. Dog skal i passe på, ikke at udsætte den for træk et
stykke tid efter. Jeg ved ikke med en spaniel, men en samojed tager et par
dage om at tørre helt op. Det er nok en god idé, at starte nu med at vænne
den til, at det at blive vasket er forbundet med noget hyggeligt. Så får i
nok ikke de store problemer med det senere. Prøv at gøre vasken til en
hyggestund, hvor hvalpen bliver nusset om. Så elsker den det senere. I dag
er det svært nok for mig at gå i bad, men han har dog lært, at han ikke skal
med hver gang.

Personligt ville jeg ikke "kaste den ud i bølgerne" allerede når den er 12
uger. Det stakkels pus skal jo først lige lære at gå.. Om det er særlig
rigtigt, skal jeg ikke kunne sige.

Held og lykke.

Bedste hilsner

Niels Rosenfeldt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-03-01 19:49

> Min hvalp er blevet vasket siden 4-5 ugers alderen. Nogle påstår, at man
> ikke må vaske sin hund for ofte. Der er dog ingen gode argumenter for
> hvorfor.

At bade en hund for ofte, kan ødelægge det naturlige, beskyttende fedtlag på
hunden. I samme "boldgade" er børstning... Hvis man børster en hund for ofte
kan man fremprovokrer en voldsom fældning.

R. Ilsøe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-03-01 19:53

> At bade en hund for ofte, kan ødelægge det naturlige, beskyttende fedtlag

> hunden.

Ødelægge eller forringe for at være mere præcis. Det gælder altså hvis du
vasker den med shampoo hver gang. Jeg vasker kun mine med shampoo når de er
meget beskidte. Ellers er en hurtig "skyller" i bruseren nok.

R. Ilsøe

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 23-03-01 20:10

"R. Ilsøe" <gimze@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> meget beskidte. Ellers er en hurtig "skyller" i bruseren nok.

Hej Rinnie..
Jeg bruger næsten aldrig shampoo til min...
Jeg mente med mit indlæg, at hunde ikke tager skade af vand... Ikke at det
fremgik særlig tydelig, men alligevel...
Vi kan vel nok blive enige om, at vand ikke skader hunden som sådan? Og at
det er rimelig ligemeget, hvornår en hund får den første oplevelse af
vand...

Med henblik på det med børstning, må jeg nok sige, at jeg blev lidt
overrasket. Det vidste jeg ikke. Jeg børste Iver en-to gange/uge. Er det for
meget?

Niels Rosenfeldt.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-03-01 08:55

> Hej Rinnie..
> Jeg bruger næsten aldrig shampoo til min...
> Jeg mente med mit indlæg, at hunde ikke tager skade af vand... Ikke at det
> fremgik særlig tydelig, men alligevel...

Jeg blev også lidt i tvivl... At bade en hund er jo ikke altid ensbetydende
med at bruge shampoo... Det var også derfor jeg lige postede opfølgeren til
mit 1. indlæg hvor jeg gjore opmærksom på at det var hvis man brugte
shampoo!

> Vi kan vel nok blive enige om, at vand ikke skader hunden som sådan? Og at
> det er rimelig ligemeget, hvornår en hund får den første oplevelse af
> vand...

Ja, det kan vi være enige om. Selvfølgelig, har man en 8 eller 12 ugers
hvalp i de måneder hvor vandet i naturen er koldt bør man nok vente til de
er lidt ældre. Bim og Lady er 10 mdr. ca. og de har endnu ikke været i vand
i naturen endnu. Generelt ville jeg vente til de er 4-5 mdr. Mht. at bade
dem inde, så henter man hvalpen når den tidligst er 8 uger og så er det nok
en idé lige at lade den falde godt til og lære sine nye mennesker godt at
kende før man kaster dem ud i et bad. Kender de deres nye mennesker godt og
ved de ikke vil gøre den ondt, ja så bliver badet en større fornøjelse...
Men jeg går ud fra det var det du mente også?

> Med henblik på det med børstning, må jeg nok sige, at jeg blev lidt
> overrasket. Det vidste jeg ikke. Jeg børste Iver en-to gange/uge. Er det
for
> meget?

Det med børstning fand jeg faktisk først ud af for 1½ mdr. siden ca.
Det viser sig at være rigtigt. Da Lady kom til her fældede hun som en gal
og jeg spurgte de forrige ejere hvor meget de børstede hende... Det gjore de
ret tit, da hun jo fældede så meget. Fint, jeg stoppede helt med at børste
hende og her, efter ca. 3 uger fælder hun faktisk ikke mere! Det samme
gjaldt min Bimmer, da jeg stoppede med at børste ham, stoppede han også
stort set med at fælde. Jeg ved ikke hvor meget/lidt der skal til, men har
man en langhåret hund er man jo nødt til at børste lidt oftere.

Jeg børster faktisk ikke Bim og Lady mere, da de er rimelig korthårede. En
gang hver 2. uge ca. tror jeg... eller hvis de trænger.

God weekend
Rinnie Ilsøe

Fra : Sofie Hansen

Dato : 24-03-01 12:38

Hej *S*
Det med børstning afhænger af hvilken type pels hunden har og generelt skal
hvalpe børstes oftere end voksne hunde. Om det slider på pelsen? tjaa det er
der delte meninger om. Nogle mener det er bedst at gennembørste pelsen "let"
1 - 3 gange om ugen, andre sværger til først at børste når pelsen er filtret
så meget sammen at den filtre.

Jeg vil anbefale at købe en børste /karte/ kam som passer til hundens pels.
En kortpelset hund kan ofte nøjes med en fugtig klud. En langpelset hund
kræver ofte både børster og kamme - og det vigtigste er næsten at huske på
ALDRIG at børste i tør pels, det bedste er at bruge en eller anden form for
udredningsspray.

Ang. bad: bad når det er nødvendigt. Ofte så kan en snavset hund børstes ren
når pelsen er tør. Og vaskes hunden så er det en god idé at tørre den med en
hårtørrer - det er i hvertfald ikke godt at den går rundt og er fugtig i to
dage.

Jeg har på flere engelske hjemmesider set at folk beskriver hvordan lige
netop deres hundes pels skal passes. Ellers så spørg en
opdrætter/udstiller - jeg udstillere ikke længere min hund men derfor skal
pelsen stadigt passes, omen hun ikke så tit bliver "dullet op" - en
opdrættere/udstiller vil snildt kunne fortælle dig om både hverdags og
udstillingspleje ... udstillingspleje er dog ikke det som foregår op til en
udstilling men i mellem udstillerne - jeg ved godt at der er mange som ikke
udstiller, men derfor ønsker ingen vel at ødelægge hundens pels?

Mvh.
Sofie

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 28-03-01 21:28

<-snip->
> [...]
En
> gang hver 2. uge ca. tror jeg... eller hvis de trænger.

Hej Rinnie.
Min samojed har fældet en del, og jeg troede, at det var p.g.a. børstningen
efter at have læst dit indlæg.
Det var det tilsyneladende ikke. Efter at have indkøbt en grovtandet kam,
der går helt i dybden (OK, lyder lidt som en shampoo reklame..) er der ikke
så meget hårtab fra hans side. Nu "ulder" hans pels heller ikke så hurtigt
længere.
Nu er vi nede på 1 1/2 - 2 gange ugentlig børstning.
Der er vist også delte meninger om, hvad fældning er. Jeg, som dengang var
en lykkelig, uvidende, kommende hundeejer, forbandt fældning med hår i hele
hytten - hele året. De, som synes at være nærmest profeter på området sagde,
at en samojed næsten ikke fælder. Kun en gang i mellem. Ja, så blev jeg da
så meget klogere. Fældning er åbenbart, når en hund nærmest bliver skaldet.
For hår i hele hytten - Det er der da. Meeen, når nu man er så glad for
kræet. Hvad gør et par timers rengøring om dagen så...

Hav det fedt.

Niels Rosenfeldt.