Overvejelse omkring anskaffelse af endnu e~
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-04-03 20:57

Hejsa alvidende gruppe
Vi har i forvejen Nille - en steriliseret hunkat på ca. 8 mdr.
Vi overvejer imidlertid at få endnu en og har derfor nogle spørgsmål.
Vi vil helst have endnu en steriliseret hunkat men ved ikke om det duer?
Kan kattene godt benytte samme toilet og madskåle eller skal de have hver
sit?

Årsagen til at vi gerne vil have endnu en "tiger" er selvfølgelig først og
fremmest fordi vi gerne vil have endnu en men ligeledes fordi både min
kærste og jeg har 37 timers job og fordi det hænder at Nille er alene hjemme
om aftenen. Ville det være fornuftigt at få kat nr. 2 så de kan holde
hinanden "ved selskab" og er det en god ide?
Endnu et problem er at vores nuværende "babysitter" helst ikke vil have to
katte på besøg. Kan kattene godt "passe sig selv" (selvfølgelig med flere
daglige besøg) over længere tid? (en uge e. lign.)
Det skal siges at Nille er indekat i en lejlighed

Vi glæder os til at læse jeres svar

Mvh
Carsten & Karen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-04-03 21:45

Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> Hejsa alvidende gruppe

*G* alvidende ligefrem?
nå ja... når vi alle øser ud af vores forskellige erfaringer og viden, så
ender vi nok derhenne ad ;)

> Vi har i forvejen Nille - en steriliseret hunkat på ca. 8 mdr.
> Vi overvejer imidlertid at få endnu en og har derfor nogle spørgsmål.

jamen kom da endelig med dem ;)

> Vi vil helst have endnu en steriliseret hunkat men ved ikke om det
> duer?

det er meget et tempramentsspørgsmål om to hunkatte går sammen...... min
umiddelbare tanke er at det nok ville være bedre med en kastereret hankat,
gerne yngere end Nille....
mest fordi hunkatte godt kan have en tendens til at blive lidt "bitchede"
overfor hinanden...... en hankastrat er mere en hyggelig legefætter, hvis vi
sådan lige skal generalisere lidt*G*

> Kan kattene godt benytte samme toilet og madskåle eller skal de
> have hver sit?

som udgangspunkt skal i nok regne med at de skal have hvert sit...... nogle
katte deler glad og gerne, og andre nægter pure..... de er jo indimellem
lidt sære sjæle ;)
i kan jo evt starte med blot at bruge en billig plastbakke eller lignende
som ekstra bakke, og så se om de går i hinandens.... og hvilken de benytter
mest...... bruger de den samme ( eller lignende) så kan i sagtens nøjes med
en.....
det samme gør sig gældende med foderet..... jeg har et par gange oplevet at
de mener at græsset er grønnere på den anden side af hegnet... forstået på
den måde at der kommer en ny kat i huset med noget nyt foder, så spiser den
gamle kat det nye foder, og den nye kat kaster sig over den gamle kats
foder*G*
det kommer så også an på hvordan i fodrer,... om i giver afmålte portioner
eller fodrer ad libitum.....

> [...]
> Nille er alene hjemme om aftenen. Ville det være fornuftigt at få kat
> nr. 2 så de kan holde hinanden "ved selskab" og er det en god ide?

jeg synes personligt det er en KANON ide....... jeg har selv anskaffet mig
to voksne piger som selskab til min dreng der var enekat i omkring et års
tid.... og jeg har ikke fortrut det et sekundt.... kattene giver hinanden
noget som de ikke helt kan få af os mennesker.......
bare det at de har en i huset der forstår deres sprog uden at de skal skære
det ud i bølgepap og våde aviser må jo være en befrielse;)

> [...]
> have to katte på besøg. Kan kattene godt "passe sig selv"
> (selvfølgelig med flere daglige besøg) over længere tid? (en uge e.

det kan de sagtens.... de har jo hinanden......
vores katte er i ferieperioder alene... det maksimale har været en uge hvor
jeg havde venner til at kigge forbi hver - hver anden dag og tjekke foder,
vand og bakke og bruge lidt tid på nusning og råhygge..... der har aldrig
været nogle problemer, hvis man ser bort fra fornærmede miner fra misserne
når vi kommer hjem*G* det lbiver dog hurtigt afløst af overdrevent
nussetrang*G*

> Det skal siges at Nille er indekat i en lejlighed

det gør kun ideen med endnu en kat 10 gange bedre ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Denise

Dato : 15-04-03 08:23

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> daglige besøg) over længere tid? (en uge e. lign.)
> Det skal siges at Nille er indekat i en lejlighed

Hej
Jeg synes det er en rigtig god ide at få en kat til, for selskab og leg. Da
hun er ret ung tror jeg ikke det betyder så meget med hvilket køn, men jeg
tror nok jeg ville vælge en yngre han-killing. Jeg tror godt de kan bruge
samme bakke og madskål, men i starten skal de jo have hver sin, hvis du
introducerer dem til hinanden på den anbefalede måde. På vores (gruppens)
hjemmeside kan du læse om introduktion mm af kat nr. 2
www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=112 Katte kan godt "passe sig selv",
altså hvis du dermed mener, at der kommer flere daglige besøg til fodring og
rengøring af bakker. Det er selvfølgelig bedst at babysitter også bliver
lidt hos kattene og snakker med dem, men er der 2 eller flere katte har de
jo hinanden og så er det ikke så synd, som hvis der kun var 1 kat. Det er
også min erfaring, at kattene har det bedst hjemme hos sig selv i stedet for
at skulle ud til andre, når bare der kommer nogle og passer dem. Så kan
jeres "babysitter" ikke komme og være hos dem i stedet for hos sig selv,
hvis hun/han ikke vil have 2 katte på besøg. Til oplysning findes der
iøvrigt specielle "firmaer" der tilbyder hjemmesitning.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 15-04-03 13:48

> Kan kattene godt "passe sig selv" (selvfølgelig med flere
> daglige besøg) over længere tid? (en uge e. lign.)
> Det skal siges at Nille er indekat i en lejlighed

Mine tre bliver passet hjemme når jeg tager afsted. Jeg får en eller
flere gode venner til at kigge forbi minimum en gang i døgnet når jeg
er væk. Her bliver dem sm vil, nusset og bakker bliver efterset og mad-
og vandskåle fyldt
Derudover ved min dyrlæge når jeg tager afsted i flere dage for det
tilfælde at noget skulle ske.

Jeg ved ikke hvor meget kønnet reelt betyder. Min hunkat ville vidst
gerne have været enekat, mens hendes bror ville ha' kedet sig ihjel
hvis han havde været alene.

Jeg har nu tre katte på hhv 13, 3½ og næsten 1 år og de holder meget af
hinanden, men det er alle drenge og jeg ved faktisk ikke om det har
stor betydning for andre her i gruppen har både hanner og hunner og
fortæller om hvor godt det går.
Formentligt har kemien mellem Sofie og drengene bare ikke passet.

Under alle omstændigheder ville jeg tilskynde dig til at få endnu en
kat, for jeg tror altså at langt de fleste faktisk godt kan li' en
artsfælle.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 15-04-03 15:49

Tak for Jeres svar
Nu mangler vi bare at vores dyrehospital får nogle killinger ind Vi har
lige ringet derned idag men de havde ingen (hvilket jo egentligt er godt nok
idet det må betyde at der ikke er nogle katte der har lider i omegnen - men
trist for os)

Vi er blevet enige om at få en kastreret hankat.

Mvh
Carsten

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 15-04-03 16:07

Karen Stricker & Carsten Axelsen skriver:

> [...]
> trist for os)
>
> Vi er blevet enige om at få en kastreret hankat.

Hej Casten!
Hvor dejlig at I vil hente en kat på dyrehospitalet, i stedet for at støtte en
tilfældig killingeproducent!
Og så må jeg jo lige indsnige, at der sidder nogle skønne hankatte på
www.vildkat.dk og mangler nye hjem. De er godtnok ikke killinger længere, men
søde, det er de nu!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/index.php?sidenummer=0

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 15-04-03 16:33

Hejsa Dorthe
Jeg har såmænd længe været inde og så på www.vildkat.dk
Årsagen til at vi gerne vil have en så ung kat som muligt er at jeg har
læst, et eller andet sted, at det er lettere at tilpasse yngre katten end
det er med ældre. Den yngste der er inde på hjemmesiden er ½ år og det er
såmænd "ungt" nok - men det økonomiske perspektiv er at kravet for at
overtage katten derinde er at den bliver neutraliseret. Dette er meget
forståeligt og katten SKAL også neutraliseres men hvis vi køber en kat
igennem dyrlægen koster det 500 for netralisation samt øremærkning osv.
Kommer vi selv med en kat koster det alene 1200,- for
netralisationen.Derudover HAR katten inde på hjemmesiden et hjem - hvilket
kattene fra dyrelægen ikke har
Det er iøvrigt en RIGTIG god ide med hjemmesiden!!

Mvh
Carsten

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-04-03 17:16

> [...]

> ½ år og det er såmænd "ungt" nok - men det økonomiske perspektiv er
> at kravet for at overtage katten derinde er at den bliver

det er jo egentlig bare et positivt krav hvis man tænker over det ;)

> Dette er meget forståeligt og katten SKAL også
> neutraliseres men hvis vi køber en kat igennem dyrlægen koster det
> 500 for netralisation samt øremærkning osv.

positivt at din dyrlæge gør det på den måde ;)

> Kommer vi selv med en kat
> koster det alene 1200,- for netralisationen.

øhhh her jeg jeg så lidt tabt.... en hunkat koster ganske rigtigt omkring
1200 kr ( sådan generelt set) men hankatte er væsentligt billigere idet det
er et langt mindre indgreb og ikke kræver syning og så videre..... jeg har
aldrig hørt om den pris til en hankat ihvertfald.......
derudover er der vist et eller andet med inges kattehjem der gør det for
samme pris som din dyrlæge.......
jeg gav i sin tid omkring 700 kr for kateration af min dreng...... hos en
lokal dyrlæge i fredericia.....

> Derudover HAR katten inde
> på hjemmesiden et hjem - hvilket kattene fra dyrelægen ikke har

det tæller jo også...........

> Det er iøvrigt en RIGTIG god ide med hjemmesiden!!

enig enig...