Kattelov - beslutningsforslag...
Fra : maz

Dato : 14-04-03 20:43

Hej alle

Dansk Folkeparti har netop fremlagt beslutnigforslag til en egentlig
kattelov. Oplægget har været i høring hos DB, KV og Inges Kattehjem.

Hele oplægget ligger på DB's hjemmeside: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/
scroll lidt ned på siden
under Pressemeddeleser

I oplægget indgår bl.andet forslag om lov om "Begrænsning i størrelsen af
kattehold" - antal sat til ca. 5 katte - ellers skal man være et
CVR.registreret katteri.....

....ellers ok forslag - katten bliver bedre stillet - også i forhold til
ejerkatte, der løber ude - de må ikke længere indganges... :)
maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-04-03 21:12

> I oplægget indgår bl.andet forslag om lov om "Begrænsning i størrelsen af
> kattehold" - antal sat til ca. 5 katte - ellers skal man være et
> CVR.registreret katteri.....

Tog lige en google søgning for at se om jeg kunne finde ud af noget vedr.
krav til momsregistrerede firmaer.¨På told og skat´s hjemmeside faldt jeg
over dette her:

> I personligt ejede virksomheder hæfter ejeren/ejerne for alle
> virksomhedens forpligtelser med hele sin formue.
> Det indebærer, at fx privat opsparing eller egen bolig kan sættes på spil,
> hvis virksomheden giver underskud og må lukke.

Ha ha. Hvornår har et katteri nogensinde givet overskud (ihvertfald ikke
mit) ??? Og så var jeg da iøvrigt i fovejen godt klar over at det går ud
over min opsparing hver gang jeg ser en dyrlægeregning.

Det skal da blive ganske interessandt at se hvad dette her ender med, men
små katterier får da et problem, for Told & Skat vil da hverken eje eller
have os (vi kan jo trække aaaaaalt for meget fra i forhold til indtjening).

Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-04-03 21:22

Ok - og så fandt jeg lige dette her også (fra www.startguiden.dk)

En rigtig virksomhed?
Opdateret: 09.12.2002

Teksten er udarbejdet i samarbejde med Told&Skat.

Det er skattevæsenet og Told&Skat, der træffer den endelige afgørelse om,
hvorvidt man betragtes som selvstændig og altså driver en egentlig
virksomhed eller som lønmodtager. Skattevæsenet afgør også, om virksomheden
betragtes som hobby eller erhverv.

Når skattevæsenet bedømmer, om der er tale om en "rigtig" virksomhed, lægger
skattevæsenet vægt på, hvad man vil med virksomheden. Først og fremmest skal
hovedformålet være at tjene penge, og på længere sigt skal virksomheden give
overskud. Overskuddet skal være stort nok til at forrente de penge, der er
skudt ind i virksomheden og sikre indehaveren en rimelig løn.

Hvis virksomheden bærer præg af, at man ønsker at dyrke en privat interesse
som fx sejlads, opdræt af dyr, musik eller kunst, er det tvivlsomt, om
skattevæsenet vil betragte den som erhverv. Der er stor skattemæssig forskel
på, om virksomheden betragtes som erhverv eller hobby. En erhvervsvirksomhed
har større skattefradrag end en hobbyvirksomhed. Men selv om skattevæsenet
opfatter virksomheden som hobby, skal den måske alligevel momsregistreres.
Moms- og skattereglerne er nemlig på nogle måder lidt forskellige.

[...]

Se Told&Skats vejledning "På vej mod egen virksomhed".

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Helle Andersen

Dato : 14-04-03 21:37

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

> I oplægget indgår bl.andet forslag om lov om "Begrænsning i størrelsen af
> kattehold" - antal sat til ca. 5 katte - ellers skal man være et
> CVR.registreret katteri.....

Jubiii Hvordan mon de vil få Told & Skat med på den,
for de har da hidtil pure nægtet, fordi det er en
underskudsforretning. Men Dansk Folkeparti har det
selvfølgelig også med at love skattelettelse her, der og
allevegne - dog er jeg ikke helt sikker på, at er deres
intention denne gang. men så må man jo sætte sig bedre
ind i det man laver.......

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : maz

Dato : 14-04-03 22:07

"Helle Andersen" < wrote in message
> Jubiii Hvordan mon de vil få Told & Skat med på den,
> for de har da hidtil pure nægtet, fordi det er en
> underskudsforretning. >

Hej I to
Jeg tror såmænd ikke, at CVR-registreringen har noget med Told & Knot at
gøre... :) Forslaget er vist nok langt mere sørgeligt begrundet - nemlig at
"for"? mange mennesker holder flere katte end de kan magte - dvs. de får
også ukontrollerede killingekuld og kattene bliver ikke plejet ordentligt.
Ved at 'tvinge' folk til at oprette et katteri - og tilmed CVR registreret,
så gør man det lidt mere besværligt at have store kattehold. Hvordan de vil
tjekke det i praksis, ved jeg ikke. Men vi kan vist godt blive enige om, at
de færreste opdrætter med penge som formål - skal vi ikke bare nøjes med at
kalde det en dejlig med DYR hobby :)
Jeg ved ikke rigtig selv, hvad jeg synes om det - vil nødig have at
kommunen/loven skal blande sig i, om jeg har 5 eller 6 eller 7 katte (altså
teoretisk) , når jeg nu elsker de dyr ud over alle grænser og naturligvis
plejer dem som var de mine børn (hmm.. hvis ikke bedre endda :)...som alle
jer andre :)
:) maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-04-03 23:45

> [...]
> også ukontrollerede killingekuld og kattene bliver ikke plejet ordentligt.

Jeg kan godt forstå hvad hensigten er med dette, men jeg kan ikke se andet
end at (hvis det går igennem på den måde), får en masse småopdrættere i
knibe (småopdrættere = over 5 katte, men omsætning på under
20.000/år......og så er det vist endda ændret til 50.000)

Hvis man SKAL være CVR-registreret, er man jo momsregistreret. Det betyder
jo rent faktisk at man både skal betale og fratrække moms på diverse ting.
Hvis man så ender op med et underskud (hvad mange opdrættere jo gør), så vil
Told og Skat formentligt ikke have noget med dig at gøre. Efter hvad jeg
lige kunne se, skal man endda godkendes inden, og de vil formentligt ikke
godkende mig til CVR registreret hvis jeg viser bilag for de sidste par år
*g*.

Hvis man ikke kan tilmeldes CVR-registret pga. at Told & Skat ikke vil
godkende mig som selvstændig erheversdrivencde, men kun som en hobby, hvad
så? Skal jeg så afhænde 2 af mine katte? (Nej vel skal jeg ej, men du
forstår vel hvor jeg vil hen med mit spørgsmål??)

> Ved at 'tvinge' folk til at oprette et katteri - og tilmed CVR
registreret,
> så gør man det lidt mere besværligt at have store kattehold.

Enig - men så skal CVR-registret nok ændres en smule...........medmindre der
er noget jeg helt har misforstået?

Trine

Fra : Pia J

Dato : 15-04-03 06:59

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote in message

> Hvis man SKAL være CVR-registreret, er man jo momsregistreret. Det betyder

Sjovt nok må man tjene op til 50.000 pr. år på et firma UDEN at
momsregistrere det. Så hver kat skal altså hive 10 af de store hjem hver...

:Pia

Fra : maz

Dato : 15-04-03 22:45

"Pia J" <> wrote in message ...
> Sjovt nok må man tjene op til 50.000 pr. år på et firma UDEN at
> momsregistrere det. Så hver kat skal altså hive 10 af de store hjem
hver...

korrekt - og det er nok de færreste katterier, der kan præstere at hive
50.000 hjem pr. år
:) maria

Fra : Freedom

Dato : 15-04-03 06:26

> [...]
> plejer dem som var de mine børn (hmm.. hvis ikke bedre endda :)...som alle

Hej Maria,

Se det finder jeg interrasant, når jeg har diskuteret dette med at for mange
katteopdrætter har overflod af katte og killinger bliver det slået hen som
værende overdrevet. Nu siger du så at motivationen for dette lovforslag er
at der er

""for"? mange mennesker holder flere katte end de kan magte - dvs. de får
også ukontrollerede killingekuld og kattene bliver ikke plejet ordentligt."

Se det er jo uhyggeligt hvis man skal til at gøre noget sådan for at stoppe
dette! men er det motivationen så håber jeg det bliver vedtaget hvis det vil
hjælpe!!! Så håber jeg det bliver vedtaget!!!

Men hvor ved du fra at det er motivationen?

Iben

Fra : maz

Dato : 15-04-03 22:38

"Freedom"> wrote in message >
> ""for"? mange mennesker holder flere katte end de kan magte - dvs. de får
> også ukontrollerede killingekuld og kattene bliver ikke plejet
ordentligt."

Hej Iben
Hele beslutningsforslaget er myntet på at sikre og bedre kattens velfærd.
Herunder også at sikre korrekt pleje, pladsforhold, foder, vaccination,
dyrlæge, trivsel osv osv. (du kan evt. læse hele forslaget..:)
Ved at begrænse antallet af tilladte katte pr hushold, ønsker man at sikre,
at ejeren kan både økonomisk, pladsmæssigt, omsorgsmæssigt, hygiejnisk osv
sørge ordenligt for alle katte i husholdningen.

Katterier er jo så undtaget herfra, men foreslås i samme øjemed at blive
gjort CVR-registreret, hvilket jeg ikke helt tror på holder. Det vil for
mange ansvarlige og omsorgsfulde ejere med f.eks +5 katte (inkl. mig selv om
et par år) være lig med ,at man er tvunget til at lade sig CVR-registrere og
oprette sig som 'inaktivt' katteri.....
:) maria

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-04-03 10:04

Tja, hvad skal man mene?

Jeg synes det er et stort fremskridt, hvis jægere får forbud mod at skyde
katte.

Hvad angår forslaget om at ophæve mark- og vejfreds-bestemmelserne, så siger
de ikke så meget om, hvad der så skal afløse den?

Boligselskaber skal kunne kræve, at kattene er kastrerede. Så er det altså
slut med at opdrætte, hvis man bor i lejebolig.

Det virker lidt underligt at ville begrænse antallet af katte i husstanden.
Man går da heller ikke ind og bestemmer, hvor mange børn folk må have!? Hvis
det er et problem (fx hygiejnisk) at en katteejer har for mange katte, så
kan man vel også med den nuværende lovgivning gøre noget ved det i hvert
enkelt tilfælde (fordi vanrøgt af dyr er forbudt).
I øvrigt er det jo ikke kun opdrættere, der har mere end 5 katte. Tænk fx på
Dorthe og hendes 9 katte, hvoraf kun den ene (måske) skal bruges til avl. Og
hvad med dem, der tidligere har opdrættet, og nu sidder tilbage med
pensionerede kastrater - skal der så sælges ud af dem, for at komme ned på
de tilladte 5?

Forresten bør opdrættere af persere, siamesere og Manx - og måske også Rex,
Sphynx og andre - være opmærksomme på Kattens Værns høringssvar, hvor de
giver udtryk for, at de ønsker at der bliver skredet ind over for alt for
typede racekatte.

Gad vide i øvrigt hvorfor de ikke har høringssvar fra Felis Danica eller
hovedgrupperne? Det er kun dyrebeskyttelsesorganisationerne, der får lov at
udtale sig, der
mangler lissom den anden vinkel på sagen.
Og for resten virker dyre-organisationerne mest optagede af at slås om
retten til at øremærke

Mvh. Else.

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-04-03 14:54

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in message

> Boligselskaber skal kunne kræve, at kattene er kastrerede. Så er det altså
> slut med at opdrætte, hvis man bor i lejebolig.

Måske kan det gå hen og blive en fordel for katteejere
generelt, for der er jo utroligt mange lejeboliger, hvor man
slet ikke må have kat. Hvis boligselskabet kan kræve, at
kattene er neutraliserede, kan det jo være, at de vil blive
lidt mindre påholdende med at give tilladelse til kat. Men
måske er jeg bare naiv

> Det virker lidt underligt at ville begrænse antallet af katte i
husstanden.
> Man går da heller ikke ind og bestemmer, hvor mange børn folk må have!?

Nej, jeg er helt enig ! Det er sådan en enormt firkantet
løsning, som vi er gode til her i Danmark. Der er nogle få
mennesker, der udgør et problem, så derfor lader vi det
lige gå ud over alle. I stedet for at sætte ind overfor de,
der udgører problemet.........

> [...]

> hvad med dem, der tidligere har opdrættet, og nu sidder tilbage med
> pensionerede kastrater - skal der så sælges ud af dem, for at komme ned på

Og hvis der bliver taget vare på kattene fysisk og psykisk,
hvem kan det så genere om man så har 20 ? Igen synes
jeg, at det er et meget generaliserende forslag.

> [...]
> giver udtryk for, at de ønsker at der bliver skredet ind over for alt for

Ja, det være, du har ret i det. Jeg synes nu, at det er en
smule spøjst at der ikke foreligger en bevisbyrde. Jeg
mener, hvis kattens type er skadelig for dens sundhed,
tror jeg at de fleste af os kan blive enige om, at der bør
gribes ind. Men man kan vel ikke gribe sådan en påstand
ud af den blå luft, uden at kunne dokumentere, at det er
tilfældet ?

> Gad vide i øvrigt hvorfor de ikke har høringssvar fra Felis Danica eller
> hovedgrupperne?

Tænk, jeg savner sandelig også, at FD kommer på banen
hér.
--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : maz

Dato : 15-04-03 22:44

"Else Gyldenkærne" <wrote in message ...
> Hvad angår forslaget om at ophæve mark- og vejfreds-bestemmelserne, så
siger
> de ikke så meget om, hvad der så skal afløse den?

Jo, de foreslåede retningslinier og lovændringer ophæver samtidig
bestemmelserne i mark- og vejfredsloven. De er udspecificeret under de
enkelte punkter. Det vil fremover være kommunen, der skal kontakte ejeren
mhp tvúngne foranstaltninger - f,eks, indhegning af have (ved fritgående
katte) såfremt disse er til gene for deres omgivelser - katte må ikke
længere nedskydes.

> Boligselskaber skal kunne kræve, at kattene er kastrerede. Så er det altså
> slut med at opdrætte, hvis man bor i lejebolig.

Nix, ikke hvis man har et katteri, såvidt jeg forstår teksten.

> [...]
> giver udtryk for, at de ønsker at der bliver skredet ind over for alt for
Jep, og med fare for at blive slagtet - så støtter jeg dét forslag ....

> Gad vide i øvrigt hvorfor de ikke har høringssvar fra Felis Danica eller
> hovedgrupperne?

FD må nok selv henvende sig, tror jeg. Henvender FD sig ikke selv til Dansk
Folkeparti og Dyreetisk Råd, får de ingen indflydelse, er jeg bange for. Men
FD kan vel også godt selv henvende sig - der er jo ikke nogen grund til at
sidde med hænderne i skødet og vente på en invitation.... (aner ikke om FD
faktisk er blevet spurgt...)
:) maria

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-04-03 16:51

> [...]
> mhp tvúngne foranstaltninger - f,eks, indhegning af have (ved fritgående
> katte) såfremt disse er til gene for deres omgivelser - katte må ikke

Jamen jeg savner en udmelding om, hvorvidt de mener at katte bør gå frit
eller ej. (De skriver jo bl.a. i starten at "katten er sin egen" og at vi
accepterer dens behov for frihed, men senere, at det kan blive nødvendigt at
holde katten indendørs, hvis den generer naboerne)

> Nix, ikke hvis man har et katteri, såvidt jeg forstår teksten.

Under boligforeninger står der "at boligforeninger kan betinge tilladelse
til kattehold af krav om neutralisering, kastration/sterilisation, mærkning
og registrering"
Der står ikke spor om, at katterier er undtaget derfra.

> Rex,
> Jep, og med fare for at blive slagtet - så støtter jeg dét forslag ....

Men hvem skal sætte grænsen?

> [...]
> sidde med hænderne i skødet og vente på en invitation.... (aner ikke om FD

Næh, men tilsyneladende har de selv henvendt sig til
dyrebeskyttelsesorganisationerne. Men der er nok heller ikke så mange
DF-vælgere i katte-klubberne

Mvh. Else.

Fra : maz

Dato : 16-04-03 20:49

> [...]
at
> holde katten indendørs, hvis den generer naboerne)

Katte må gå frit, såfremt de ikke er til gene for omkringliggende naboer -
specielt i bymæssig bebyggelse. Det er ikke længere pligtigt at holde katten
på egen grund, men det er ejerens ansvar, at sikre at katten ikke er til
gene. Klager naboerne skal de derfor henvende sig til kommunen (hvis ikke
det kan ordnes i mindelighed), der så tager kontakt til ejeren, og pålægger
denne at sikre, at katten ikke er til gene - dvs indhegne haven, løbegård
osv... Naboer og andre må altså ikke længere optage katten, bortskaffe,
aflive etc....
Af forslaget fremgår det, at de tidligere bestemmelser skal ophæves - derfor
gælder bestemmelserne ikke længere og katte må færdes frit (også på anden
mands grund), såfremt de ikke er til gene. Kommunen og ikke politiet eller
naboer eller andre har ansvaret for at pålægge og effektuere evt.
foranstaltninger overfor katteejere..

> [...]
mærkning
> og registrering"
> Der står ikke spor om, at katterier er undtaget derfra.

Nej men det er tilladt at være registreret katteri som virksomhed - derfor
tolker jeg det som at fertile katte er tilladt i boligselskaber såfremt
katteriet er opført som virksomhed og virksomheden ikke er til gene for
andre beboere.

>at de ønsker at der bliver skredet ind over for alt
> for typede racekatte. Men hvem skal sætte grænsen?

Ihvertfald ikke FD/Fifé - så er vi nemlig lige vidt!. Andre udenlandske
organisationer må vel også på banen. Det ville i hvert fald være på tide, så
vi kan få nogle mere harmoniske udseeende katte og slippe for overtypede
racer.... (*dukker mig lige her* :))) Men hvem der skal sætte standarden
(tilbagevenden til tidligere standardmål er det jo), fremgår ikke, så kan
ikke svare.:) Jeg er nu sikker på, at KV ikke mener at racekatte skal ligne
huskatte - blot at de ikke må overtypes, som det desværre er tilfældet med
flere racer idag - se bare siameseren.. !

> Næh, men tilsyneladende har de selv henvendt sig til
> dyrebeskyttelsesorganisationerne. Men der er nok heller ikke så mange
> DF-vælgere i katte-klubberne

NOk rigtigt. Men alt andet lige - når det angår basalt velfærd for katten,
synes jeg det er vigtigst, at spørge dyreorganisationerne. Det er
naturligvis det bedste hvis FD bliver spurgt, men så må de altså selv få
fingeren ud.... - gør de ikke det er der ingen indflydelse....

;) maria

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-04-03 21:07

> [...]
> tolker jeg det som at fertile katte er tilladt i boligselskaber såfremt
> katteriet er opført som virksomhed og virksomheden ikke er til gene for

Hmmmm...... Sådan tror jeg ikke umiddelbart, at du kan
tolke det, for ser du - hvis et katteri er registreret som
virksomhed, kræver det i princippet at man bor i et
erhvervslejemål.

> [...]

> vi kan få nogle mere harmoniske udseeende katte og slippe for overtypede

Det er næppe realistisk at FIFe gider at beskæftige sig ret
meget med en dansk særlov

>Jeg er nu sikker på, at KV ikke mener at racekatte skal ligne
> huskatte - blot at de ikke må overtypes, som det desværre er tilfældet med
> flere racer idag - se bare siameseren.. !

Kattene er overtypede i flg. din personlige smag. Men det
kommer vel ikke sagen ved, med mindre, at det er
dokumenteret at kattene lider fysisk eller psykisk overlast.
Det er vel det eneste som er relavant og ikke nogle
følelsesmæssige argumenter. Jeg har selvfølgelig også
mine egne personlige præferencer og der er katte, som
jeg synes er kønnere end andre, men det er jo sagen
uvedkommende, hvad andre mennesker foretrækker, så
længe det er etisk forsvarligt.

> NOk rigtigt. Men alt andet lige - når det angår basalt velfærd for katten,
> synes jeg det er vigtigst, at spørge dyreorganisationerne.

Lige bortset fra at vores danske dyreværnorganisationer
er uhyggeligt uoplyste og langt fra up-to-date med bare
den basale viden.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : maz

Dato : 19-04-03 09:51

> [...]
> tolke det, for ser du - hvis et katteri er registreret som
> virksomhed, kræver det i princippet at man bor i et
Kan godt være du har ret, Helle. Men jeg kan ikke forestille mig, at
boligselskaberne kan forlange, at man ikke må drive katteri i sin
lejebolig - det er begrænsning af ens frihed - eller for den sags skyld have
en fertil kat gående, hvis den ikke er til gene. Skulle det være tilfældet.
så SKAL FD på banen..

> Det er næppe realistisk at FIFe gider at beskæftige sig ret
> meget med en dansk særlov
Næh, muligt, men hvis en dansk særlov bliver vedtaget, kan de blive nødt til
at tage højde for det....

> Kattene er overtypede i flg. din personlige smag.
Nej de er ikke. Det har intet med min personlige smag eller følelser at
gøre. Kan bedst udtale mig om siam, som jeg kender til. Standarden ER blevet
ændret. Wedgehead siam blev først set i 50/60'erne og nærmest udraderede den
trad. siameser. Den trad. siameser ER den oprindelige standard. Wedgehead er
overtypet. Men skingrende skøre og forstyrrede idioter i Fifé op gennem
årene har fuldstændig smadret siameserens oprindelige udseende (ikke
temperamentet). Og det gør mig sgu' gal.

Men det kommer vel ikke sagen ved, med mindre, at det er
> dokumenteret at kattene lider fysisk eller psykisk overlast.
Jo det gør. Hvorfor skal man have lov til at smadre en race og kun tillade
en overtypet standard ? Selvfølgelig må typning/modificering af en stadard
aldrig være på bekostning af kattens fysik/psyke.. Og hvis man gerne vil
overtype - fint nok, så skal man bare tillade de *oprindelige* standarder,
så der findes flere typer. Jeg har ikke noget imod at wedgehead f.eks. er
anerkendt, *sålænge* de andre typer siam er anerkendt også. Men det kan Fifé
jo ikke finde ud af !

> er uhyggeligt uoplyste og langt fra up-to-date med bare
> den basale viden.
Jep, på visse områder har du helt ret. Derfor er det også meget vigtigt, at
FD kommer på banen og bliver hørt ifm den ny kattelov.

:) maria

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-03 10:21

Maria skrev
[...]

Det er efterhånden 8 år siden at jeg forlod "bolig-
selskabs-helvede" så jeg er ikke voldsomt opdateret,
men boligselskaber har lov/ret til at opsætte regler for
hvad de vil acceptere, der i blandt husdyr-hold, langt de
fleste afdelinger inden for alle selskaber forbyder kat
og hund, de få der tillader det, gerne efter afstemninger,
tillader en neutraliseret kat, i sjældne tilfælde 2, og det har
de lov til, som tingene er i dag, deres standard-svar er
at folk kan lade være med at søge bolig der, hvis reglerne ikke passer dem.
Kattens Værn havde for nogle år siden
en underskrift-indsamling igang for at ændre på det, men
uden det store held.

Marianne

Fra : Kate

Dato : 19-04-03 10:33

"marianne hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote in

> [...]
> og hund, de få der tillader det, gerne efter afstemninger,
> tillader en neutraliseret kat, i sjældne tilfælde 2, og det har

Ja, og det sætter voldsomme begrænsninger for hvad man kan søge. Nu
søger jeg bolig hos KAB i øjeblikket, de har områder men tilladelse til
katte, men de steder jeg endnu har set forlanger katten(e)
neutraliseret. Men faktisk er det ofte ikke boligselskaberne der sætter
begrænsningerne, men boerne selv via afstemnnger. Det er iaf det jeg
har fået af vide af boligselskabet.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-03 10:57

Kate skrev
>Men faktisk er det ofte ikke boligselskaberne der sætter begrænsningerne,
men boerne selv via afstemnnger. Det er iaf det jeg har fået af vide af
boligselskabet.>

Det er for så vidt rigtigt nok, men man kan rende ind
i situationer hvor teori er en ting og praksis noget helt andet, jeg boede i
mange år i en af SB's afd. med mine
2 neutraliserede katte (ikke husdyr-tilladelse) bestyrelsen
greb kun ind i de tilfælde hvor udeløbende katte var til gene, efter en ny
bestyrelse kom til, kom også balladen,
vi var rigtig mange indekatte-ejere, som fik stablet en afstemning på benene
med de "rigtige" stemmesedler,
dem hvor man ikke bare stemmer ja / nej til hund/kat
men hvor man stemmer særskilt for hund og kat, vi vidste
at folk ikke var interesseret i at der skulle komme store
hunde der måske ville stå og gø i lejlighederne hele dagen.
Vi fik faktisk et stort flertal, og jublede en hel uge, indtil
vi fik besked fra bestyrelsen at der var sket en procedure-
fejl og afstemningen skulle gøres om, med deres stemmesedler, ja en fælles
rubrik enten ja til hund/kat
eller nej til hund/kat, den tabte vi, så det er ikke altid at
den "almindelige" beboer har noget at skulle have sagt,
hvis deres ønsker går mod bestyrelse og boligselskab.

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-03 11:02

Kate skrev

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-03 11:03

Jeg har siddet her på sidelinien og "undret" mig lidt.
Det eneste der er blevet kommenteret i det nye forslag
er 2 x 2 linier, *opdrættere skal være CVR-registreret*
og *privat kattehold bestå af f.eks. 5 voksne katte*
ud af et 12 sider langt forslag (incl. bilag) Jeg er helt
sikker på at forslaget ikke er blevet stillet for at "genere"
opdrættere mest muligt, men for at endelig tage hånd
om de lusede forhold kattene i DK har, hvor de i lov-
givningen, hverken er "fugle eller fisk". Er jeg virkelig
den eneste der hilser dette foreløbige forslag (som ikke
er perfekt, men ihvertfald en start) velkomment ???

Marianne

Fra : maz

Dato : 19-04-03 11:24

"marianne hellemose" wrote in message
> Er jeg virkelig den eneste der hilser dette foreløbige forslag (som ikke
> er perfekt, men ihvertfald en start) velkomment ???

Nej, Marianne, det er du ikke. Jeg er også meget meget glad for det nye
forslag, som jeg skrev i mit første indlæg. Enkelte punkter 'bekymrer' mig
lidt, f.eks det med størrelsen af kattehold - INGEN skal bestemme hvor mange
katte jeg skal have :) (mon ikke FD kigger på den bestemmelse også ?)

Men ellers så er det et skridt på vejen - specielt at katte nu kan færdes
frit ude sålænge de ikke er til væsentlig gene .. :) Vi har i mange år
savnet en kattelov og dens retsstilling er for nuværende under al kritik, så
der falder en sten fra mit hjerte, når den nye lov bliver vedtaget... Vi er
jo nok mange der glæder os :)
;) maria

Fra : Lars Dahl

Dato : 19-04-03 12:19

maz <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i

<SNIP>

> Men ellers så er det et skridt på vejen - specielt at katte nu kan færdes
> frit ude sålænge de ikke er til væsentlig gene .. :)

Jamen, så vil jeg da gerne ha' defineret "væsentlig gene"!!
Jeg er meget begejstret for katte - hvilket jeg vel også bør være, da jeg
opdrætter dem - men vil absolut forbeholde mig retten til at gøre livet
surt - og om nødvendigt Helvede hedt - for de katte der skider i min have;
strinter i samme (og på havemøbler, døre m.v.); hidser vores egne katte op,
når de er i løbegården; synger serenader (eller slås) uden for mit
soveværelse kl. lort om natten; laver (flere) ridser i lakken på min bil
osv.... Er noget af dette _ikke_ væsentlig gene??

Sagt på en anden måde: Lov eller ikke lov - jeg vil IKKE ha' andre katte end
mine egne på min ejendom! Har man valgt at have kat, har man også valgt
forpligtelsen til, at holde den fra andres ejendom - punktum!!

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : maz

Dato : 19-04-03 14:09

"Lars Dahl" > wrote in message
> Jamen, så vil jeg da gerne ha' defineret "væsentlig gene"!!
> Jeg er meget begejstret for katte - hvilket jeg vel også bør være, da jeg
> opdrætter dem
Sjovt Lars, det virker ellers oprigtigt som om du ikke kan lide katte....

> [...]
> soveværelse kl. lort om natten; laver (flere) ridser i lakken på min bil
> osv.... Er noget af dette _ikke_ væsentlig gene??
Med andre ord, du synes så det er i orden ligefrem at skade fremmede katte -
er det sådan jeg skal forstå det? Det er forbudt ifølge Dyreværnsloven..

> [...]
> mine egne på min ejendom! Har man valgt at have kat, har man også valgt
> forpligtelsen til, at holde den fra andres ejendom - punktum!!
På mig virker det som om du overhovedet bryder dig om katte - i hvert fald
kun dine egne - det er sgu' da en underlig holdning at have. Jeg er glad for
at jeg ikke er din nabo!
Og NEJ, jeg er DYBT uenig med dig !

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-03 14:31

Lars skrev
[...]

Det er også nogle af de "ting" der kan bringe mit p**
i kog, blot vil jeg hellere rette min vrede mod ejerne
end mod kattene, og jeg havde gerne set et "total-for-
bud" mod at lade katte løbe frit, efter mange år med
indekatte ved jeg at alt hvad der kræves for at holde
dem "tilfredse" er lidt anderledes tænkning.

Marianne

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-04-03 14:41

In article <3ea14a89$0$42565$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, maz
<mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

> [...]
> kun dine egne - det er sgu' da en underlig holdning at have. Jeg er glad for

Maria, hvis jeg må blande mig... Jeg tror godt jeg ved hvad Lars
mener.
Se, min overbo har to fritløbende katte, der færdes i vores opgang, i
vores lille fælleshave osv. Og jeg synes bestemt de er dejlige katte.
Når jeg møder dem, nusser jeg dem i nakken og snakker lidt med dem og
synes de er søde som alle andre katte - jeg holder nemlig osse meget af
(alle) katte
Men - det forhindrer ikke at jeg er lidt irriteret på dem - eller
rettere deres ejer - på en anden led. Jeg kan nemlig ikke bortforklare
at mine egne to indekatte er blevet tydeligt mere stressede efter de to
røde herrer er flyttet ind. Donna og Ditte kan lugte og høre dem på
trappen og det har forøget mit brug af Feliway en del. På et
tidspunkt var Donnaen så meget oppe at køre, at jeg frygtede at hun
ville begynde at strinte...
Og det er jo småting i forhold til, hvad andre har fortalt i tidens
løb, om fremmede katte, der overfaldt deres egne og skræmte dem fra vid
og sans i deres egen have, fulgte med ind og markerede i kattens eget
hjem osv. osv. Og der er jeg enig med Lars - det bør man kunne
forhindre / forbyde.
Jeg opfattede i øvrigt "helvede hedt" som en omgang med en vandslange
eller så - ikke noget der skadede katten. Det tiltror jeg ikke nogen af
vores faste "medlemmer"

Fra : Lars Dahl

Dato : 19-04-03 14:51

> Sjovt Lars, det virker ellers oprigtigt som om du ikke kan lide katte....

Det tror jeg ikke, du kan få folk der kender mig, til at godtage...

> Med andre ord, du synes så det er i orden ligefrem at skade fremmede
katte -
> er det sådan jeg skal forstå det? Det er forbudt ifølge Dyreværnsloven..

Og iflg. Lov om Mark- og vejfred har man pligt til at holde sine kæle/husdyr
på egen matrikel...
Nej, jeg skader ikke dyr! Men jeg gør et ihærdigt forsøg på, at stresse
kvarterets uansvarlige kæledyrsejeres kræ så meget, at de bliver væk...

> På mig virker det som om du overhovedet bryder dig om katte - i hvert fald
> kun dine egne - det er sgu' da en underlig holdning at have.

Det er et spørgsmål om at læse indenad... Jeg bryder mig skam meget om
katte - og dyr i det hele taget - men dér hvor de hører hjemme... F.x. har
min nabo en absolut kær, lille hunkat (uvaccineret og fritløbende!) som er
en rigtig lille lækkerbid, men jeg vil alligevel ikke ha', at hun bruger min
have som kattelokum.. I øvrigt bad jeg ikke om din mening om mit forhold til
dyr, men om en definition på "væsentlig gene", hvilket du - indtil nu - end
ikke forsøger på...
Hvor kommer i øvrigt kattens ret til at løbe, hvor det passer den?? Heste,
elefanter, okser osv. er da også oprindeligt fritlevende - og dem vil jeg
sgu heller ikke ha' rendende i haven...

> Jeg er glad for
> at jeg ikke er din nabo!

Så er vi to...

> Og NEJ, jeg er DYBT uenig med dig !

I hvad???

Mvh. Lars Dahl

Fra : maz

Dato : 19-04-03 18:25

"Lars Dahl" > wrote in message >
> [...]
Hvorfor i alverden skulle jeg dog det ? Du må stå inde for det skriver og
siger....

> Og iflg. Lov om Mark- og vejfred har man pligt til at holde sine
kæle/husdyr
> på egen matrikel...
Og den bliver heldigvis ophævet med den nye kattelov, da Lov om Mark- og
Vejfred er utidssvarende og aldrig har være myntet på katte.... :)

> Nej, jeg skader ikke dyr!
Det var da betryggende....

>Men jeg gør et ihærdigt forsøg på, at stresse
> kvarterets uansvarlige kæledyrsejeres kræ så meget, at de bliver væk...
Det er så dit valg... Men der er ikke nogen grund til at blive fuldsætndig
overhysterisk, og jeg fatter ikke din holdning, når du selv har katte. Og
det er din holdning, jeg anfægter - ikke andet...

> Det er et spørgsmål om at læse indenad... Jeg bryder mig skam meget om
> katte - og dyr i det hele taget - men dér hvor de hører hjemme... F.x. har
> min nabo en absolut kær, lille hunkat (uvaccineret og fritløbende!)
Se, dér er jeg enig: fritløbende katte SKAL altid være vaccineret...så det
synes jeg da, at du burde tage op med din nabo...

> en rigtig lille lækkerbid, men jeg vil alligevel ikke ha', at hun bruger
min
> have som kattelokum..
Så bed ejeren om at oprette en sandkasse eller lignende i deres egen have -
det burde løse problemet...
Hvad med dine egne katte - må de heller ikke besørge i bedene ? Ok, det har
de altid måttet i min familie, men de brugte nu altid vores sandkasse... Det
er nu engang en del af det, at have fritløbende katte...

I øvrigt bad jeg ikke om din mening om mit forhold til
> dyr, men om en definition på "væsentlig gene", hvilket du - indtil nu -
end
> ikke forsøger på...
Det er ikke defineret i oplægget til den nye kattelov. Jeg har en personlig
holdning til hvad der er væsentlig gene, men det er sgu' ikke så skrap som
din....., faktisk langtfra

> Hvor kommer i øvrigt kattens ret til at løbe, hvor det passer den?? Heste,
> elefanter, okser osv. er da også oprindeligt fritlevende - og dem vil jeg
> sgu heller ikke ha' rendende i haven...
*suk*......dét gider jeg simpelthen ikke kommentere - læs på lektien om
katte, deres instinkter og natur i stedet...

> I hvad???
Din holdning, såmænd

Fra : Pia Thomsen

Dato : 19-04-03 21:17

Maria skrev:
> kæle/husdyr
> Og den bliver heldigvis ophævet med den nye kattelov, da Lov om Mark- og
> Vejfred er utidssvarende og aldrig har være myntet på katte.... :)

Hmm, Maria, det du sådan set skriver, er at du synes at det er helt OK at
kattene render frit - er det også OK at hundene gør det? Jeg har egentlig
heller ikke et problem med at folk lader deres katte løbe frit - de tager
selv risikoen...men en ting, jeg fanme ikke vil have, er alle nabolagets
fremmede katte til at rende og bruge min have til toilet!!!!! Jeg har valgt
at hegne min have ind, mest for at mine katte ikke render ud, men så
sandelig også fordi jeg ikke vil have naboens katte (og evt. vildkatte) til
at løbe på MIN ejendom!!!! Og jeg tager mig den frihed at mene, at det er
min ret at fjerne katten fra min ejendom - og jeg gør det, hvis det skulle
ske!! Det behøver katten ikke lide overlast af - overhovedet ikke!!!

Nu bruger jeg dine katte som eksempel (det skal du ikke lægge mere i end som
så) - jeg har ikke begreb skabt om dine katte lever indenfor eller render
frit, og er for den sags skyld også noget så ligeglad, så længe du ikke er
min nabo!!!
Men på mig lyder det bare som om, du er revnende ligeglad med at dine katte
skider i naboens børn sandkasse eller graver den nyplantede blomst op -
whatever - og det kan jeg ikke se, hvordan du kan være - var det din hund
eller dine børn, var det ikke i orden, vel?? Uagtet hvilket dyr der er tale
om, er det mindste man kan gøre at sørge for at det ikke generer andre - og
det kan de nemt gøre ved at løbe frit!!!

Hilsen Pia
http://home20.inet.tele.dk/pitho
piathomsen@pc.dk

Fra : Mia Lee

Dato : 20-04-03 03:16

Godaften!

På trods af et tidligere aktivitetsniveau her i gruppen, der nærmer sig
nulpunktet, tillader jeg mig at komme med et par kommentarer til nogle af
indlæggene. Jeg beklager, at jeg ikke ved, hvor i tråden min post havner, så
jeg håber, I bærer over med mig.

> Hvorfor i alverden skulle jeg dog det ? Du må stå inde for det skriver og
siger....

Personligt har jeg svært ved at se, hvordan ovenstående kan bidrage
konstruktivt til en diskussion, hvis den ene part ikke kan eller vil tro på
troværdigheden i den andens udsagn (i dette tilfælde, at Lars rent faktisk
godt kan lide katte), og derefter nægter at undersøge de muligheder, der
efterfølgende fremlægges for at støtte den første påstand (dvs. udtalelser
fra andre, der vil kunne bekræfte Lars i, at han holder af katte).
Grundlaget for enhver debat må være, at denne baseres på argumenter og ikke
fornægtelse for at bevare sagligheden.

> Og den bliver heldigvis ophævet med den nye kattelov, da Lov om Mark- og
> Vejfred er utidssvarende og aldrig har være myntet på katte.... :)

På nuværende tidspunkt er der kun mulighed for, at dette påbud ophæves, idet
den ny kattelov endnu ikke er vedtaget og stadig kan blive ændret. Ydermere
finder jeg ingen belæg for at tolke, at Loven om Mark- og Vejfred ikke også
gælder katte. Pågældende lov eksisterer ikke med det ene formål at gøre
livet behageligt for fritløbende katte, hvorfor den også tager hensyn til
de, der ikke ønsker at have noget med andres katte at gøre, hvilket efter
min overbevisning er et valg, enhver bør have lov at træffe. I princippet
gælder dette også utallige andre gener, som et naboskab måtte forårsage og
fortjener derfor at blive inddraget i den danske lovgivning.

Heste,
> *suk*......dét gider jeg simpelthen ikke kommentere - læs på lektien om
> katte, deres instinkter og natur i stedet...

Eksemplet med elefanter og andre store dyr afviger i bund og grund ikke så
meget fra katte, idet alle dyr har instinkter, der ikke kan undertrykkes,
men som man derimod kan gå på kompromis med. Katte er ikke strejfere i
ordets bogstaveligste forstand, så det er ikke naturstridigt for dem at
blive holdt på ejerens matrikel. At et indhegnet territorie så givetvis ikke
ville forekomme i naturen er en anden sag, men absolut ikke noget, der er
til hindring for kattens velbefindende, men dette faktum gælder alle dyr,
som folk tager til sig og dermed påtager sig ansvaret for. Det er da ganske
givet absurd at forestille sig naboens Shire-hest trampe rundt i ens have,
men dybest set er resultatet det samme, som hvis det gjaldt en strintende
kat eller en flittigt gravende kanin, nemlig at ens dyr forvolder skade på
andres ejendom. Hvad giver katte ret til dette, når hverken mennesker eller
andre dyr ikke må?

> Det er så dit valg... Men der er ikke nogen grund til at blive fuldsætndig
> overhysterisk, og jeg fatter ikke din holdning, når du selv har katte. Og
> det er din holdning, jeg anfægter - ikke andet...

På hvilken måde er man hysterisk, fordi man ønsker at beskytte sine katte
mod unødvendige gener? Hvis mine katte bliver nervøse og måske begynder at
få adfærdsforstyrrelser pga. fremmede katte udenfor, eller de ligefrem
bliver overfaldet på min grund, og jeg ikke gør noget for at forhindre
dette, vil jeg betragte mig selv som en usædvanlig dårlig og ansvarsløs
ejer. At nogle folk vil give deres katte adgang til udelivet er deres
beslutning, men det bør ikke ske på bekostning af andre.

> [...]
Det
> er nu engang en del af det, at have fritløbende katte...

Er det korrekt forstået, at det så også er en del af at andre har
fritløbende katte?

Maria: vil du ikke uddybe eller beskrive præcist, hvad du forstår ved
væsentlige gener, samt forklare, hvad din personlige holdning er til
fritløbende katte? Indtil nu er du kun kommet med insinuationer eller
bemærkninger vedr. andres meninger, men disse er vanskelige at forholde sig
konkret til, da de kun giver et utydeligt indtryk af, hvor årsagen til dine
argumenter kommer fra.

Ang. diskussionen om siameserens udvikling gennem tiden, er det vel egentlig
et spørgsmål om personlig smag, og hvorvidt man bryder sig om de
forandringer, siameseren har gennemgået eller ej, men dette gælder også
andre racer. Da ændringer til standarter foregår på demokratisk vis, vil der
givetvis altid være nogle, der er utilfredse med majoriteten uden at det
betyder, at der ikke senere kan ske andre ændringer til deres fordel.

Da jeg ikke har det fjerneste kendskab til siamesere, vil jeg bruge
burmillaen som eksempel i stedet for, idet burmillaer i dag ser væsentlig
anderledes ud end for ti år siden. Nogle ville måske derfor skulle vænne sig
til, at racens udseende har forandret sig og så evt. vælge en anden race,
men dette er da ikke ensbetydende med, at racen står overfor et egentligt
problem som sådan.

Endelig er der da ganske givet lang vej fra en idé til ændringer ang.
racekatte, og til forslaget måske bliver godkendt, men det er stadig ikke
umuligt. Tro mig, jeg har set ganske få opdrættere arbejde i mere end ti år
på at få deres idé realiseret, og det lykkedes, men ikke uden en ihærdig
indsats.

"Omnia mutantur, nihil interit."

-Mia Lee

Fra : Mia Lee

Dato : 20-04-03 03:16

Godaften!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-04-03 06:35

On Sat, 19 Apr 2003 19:24:39 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>de altid måttet i min familie, men de brugte nu altid vores sandkasse... Det
>er nu engang en del af det, at have fritløbende katte...

   Mine katte skal satme aldrig ha lov at skide i sandkassen - ej
heller naboens! Mine børn skal ikke sidde og rode med kattenes
efterladenskaber - ej heller naboens børn..... Det var da en pervers
ide. Du ved forhåbentlig godt hvor lidt sundt afføring er ikke? Og at
kattes især kan indeholde parasitter der kan smitte mennesker?

> [...]
>holdning til hvad der er væsentlig gene, men det er sgu' ikke så skrap som

   Jeg må indrømme at jeg ligger tættere på N.P end på dig rent
holdningsmæssigt.

>*suk*......dét gider jeg simpelthen ikke kommentere - læs på lektien om
>katte, deres instinkter og natur i stedet...

   Uhm, katten kommer oprindeligt fra ørkenen ... den hører slet
ikke hjemme på vores breddegrader.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Per Gade

Dato : 20-04-03 14:37

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Uhm, katten kommer oprindeligt fra ørkenen ... den hører slet
> ikke hjemme på vores breddegrader.

Arj, nu må I altså holde op med at bruge det argument. Der har vist levet
katte på vores breddegrader lige så længe som der har levet mennesker. Den
europæiske Vildkat (hedder vist Felis Silvestris, altså skovkat) har
hjemsted - sjovt nok - i Europa, og stammer altså ikke fra ørkenen. Og for
en ejer af norske skovkatte skurrer argumentet altså også fælt i ørerne.
Denne kattetype har levet i skandinavien i mange århundreder. Der er altså
ikke basis for at sige, at katten er mere "unaturlig" i Danmark end så mange
andre indvandrede dyrearter. Dyr har altid bredt sig til forskellige egne,
og efterhånden tilpasset sig leveforholdene (det er ren Darwin, det her
*S*).

Men altså: Please! Der er masser af andre argumenter for og imod udekatte,
så kan vi ikke snart få aflivet dette her, efter min mening temmelig
forvrøvlede af slagsen.
(undskyld, Trine, at det lige gik ud over dig, du er jo bestemt ikke den
første, der har brugt det).

Mvh. Else - der ikke kan komme ind på Sunsite i dag.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-04-03 15:52

On Sun, 20 Apr 2003 15:36:57 +0200, "Per Gade" <pergade@post.tele.dk>
wrote:

>Arj, nu må I altså holde op med at bruge det argument.

   Det er lige så validt som at sige at katten til enhver tid har
ret til at gå rundt som det passer den fordi katten er en fri sjæl. ;)

Fra : Per Gade

Dato : 20-04-03 20:34

> [...]
>
> Det er lige så validt som at sige at katten til enhver tid har
> ret til at gå rundt som det passer den fordi katten er en fri sjæl. ;)

Æv - nu er du ligesom min dansklærer i gymnasiet, da jeg klagede over
karakteren i skriftlig dansk: Han ville da gerne hæve den, men så ville han
til gengæld sænke den mundtlige...
Med andre ord: Man kan da ikke sige, at et dårligt argument kan bruges, bare
fordi der eksisterer et dårligt argument om noget helt andet. Om katten
hører hjemme her eller ej, har jo intet at gøre med, om nogen synes, den er
en fri sjæl. Suk!

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-04-03 17:57

Hej Else

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> europæiske Vildkat (hedder vist Felis Silvestris, altså skovkat) har
> hjemsted - sjovt nok - i Europa, og stammer altså ikke fra ørkenen.

Iflg. de fleste forskere nedstamer tamkatten ikke fra den europæiske
vildkat, men den afrikanske (Felis silvestris libyca)(og tildels den indiske
ørkenkat (felis silvestris ornata)). Tamkatten menes at være bragt til
Europa af romerne og har været i DK siden år 200. På samme tid uddøde
vildkatten her i landet. Det kan man så kalde en naturlig udvikling, om man
vil

>Og for
> en ejer af norske skovkatte skurrer argumentet altså også fælt i ørerne.
> Denne kattetype har levet i skandinavien i mange århundreder.

Men den nedstammer da ikke fra den europæiske vildkat, gør den? Jeg ved ikke
så meget om skovkatte, men er de ikke oprindeligt tamkatte, der har
tilpasset sig livet i de skandinaviske skove?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Per Gade

Dato : 20-04-03 21:27

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så meget om skovkatte, men er de ikke oprindeligt tamkatte, der har
> tilpasset sig livet i de skandinaviske skove?

Hej Katrine.
Du har ret i, at tamkattene ikke nedstammer fra den europæiske vildkat (så
vidt man ved) - det gælder også nfo'en. Når jeg bragte vildkatten ind i
diskussionen, var det for at understrege, at katte godt kan leve (naturligt)
på vore breddegrader. Det samme var formålet med at nævne nfo'en, der som du
skriver, netop har tilpasset sig livet heroppe.
En dyreart, der har levet her i 1800 år, synes jeg altså ikke rigtig man kan
kalde "ikke hjemmehørende". Hvor mange tusind år skal der dog til før det er
godt nok?

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-04-03 23:19

> [...]
> vidt man ved) - det gælder også nfo'en. Når jeg bragte vildkatten ind i
> diskussionen, var det for at understrege, at katte godt kan leve

Men den uddøde jo netop på vore breddegrader for ca. 2000 år siden.

>Det samme var formålet med at nævne nfo'en, der som du
> skriver, netop har tilpasset sig livet heroppe.

Det er min opfattelse, at tamkatten aldrig helt har været i stand til at
klare sig selv, så naturligt forekommende vil jeg ikke kalde den, uanset
hvor længe den så har været her.

> [...]
kan
> kalde "ikke hjemmehørende". Hvor mange tusind år skal der dog til før det

Man kan også vende den om og spørge: Hvor mange tusind års domesticering
skal der til, før katten ikke længere betragtes som et vildt dyr? Det virker
lidt som om, du betragter indførslen af tamkatten som en genudsætning af
vildkatten? Og sådan kan jeg slet ikke se det. For mig svarer dit argument
nogenlunde til, at vi kunne lade køer leve vildt, fordi her engang har levet
urokser. Hvis du talte om at bevare en allerede eksisterende population af
europæiske vildkatte, ville min reaktion være en helt anden

Fra : Per Gade

Dato : 21-04-03 10:13

> [...]
> urokser. Hvis du talte om at bevare en allerede eksisterende population af
> europæiske vildkatte, ville min reaktion være en helt anden

Okay, jeg prøver lige igen:
Det vi taler om, er om det er naturligt for katte at leve i tilknytning til
menneskenes boliger, men med adgang til at gå frit omkring. Sådan har de
levet, siden de kom hertil, altså iflg. dig i 1.800 år.
De tusind års domesticering, du taler om, har jo IKKE gået ud på at spærre
katten inde, det er først noget, man er begyndt på de seneste årtier.
Og jeg må endnu engang gentage, at det kan der være mange gode grunde til at
man gør (altså holder dem inde), men det er altså ikke af historiske
årsager, og har ikke SPOR at gøre med, om katten "hører til på vores
breddegrader" eller ej. Det handler derimod om, at vi bor på en anden måde
og ikke vil have uorden på vores enemærker, og om at vi som katteejere ikke
ønsker, at vores elskede katte skal komme noget til.

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 21-04-03 11:57

> Okay, jeg prøver lige igen:
> Det vi taler om, er om det er naturligt for katte at leve i tilknytning
til
> menneskenes boliger, men med adgang til at gå frit omkring.

Den diskussion er jeg slet ikke gået ind i. Jeg diskuterer blot hvor vidt
katten er et vildtlevende, naturligt forekommende dyr i DK. Det var mit
indtryk, at du opfattede den som sådan.

>Sådan har de
> levet, siden de kom hertil, altså iflg. dig i 1.800 år.

Iflg. Zoologisk Museum i KBH (ældste fund af tamkat).

> [...]
ikke
> ønsker, at vores elskede katte skal komme noget til.

Ikke desto mindre, så har mange opfattelsen af katten som et oprindeligt dyr
i DK og bruger det som argument for at den bør rende frit (Du gjorde det
næsten selv). Og derfor er det ikke helt irrelevant lige at vende den

Jeg er helt enig med dig i at mennesket indflydelse også er en del af
naturens gang. Vi og vores handlinger har vel også deres berettigelse, som
en del af udviklingshistorien. Men når der argumenteres med at "katten har
altid været her" og det *derfor* er "naturligt" at lade den rende frit, vil
jeg tillade mig at anfægte den påstand.

Jeg kan kun være enig med dig i, at der findes flere, mere tungtvejende
argumenter for at holde katte hjemme.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-04-03 18:33

Hej Else
> [...]
> europæiske Vildkat (hedder vist Felis Silvestris, altså skovkat) har
> hjemsted - sjovt nok - i Europa, og stammer altså ikke fra ørkenen.

Jamen ikke Felis Catus Domesticus (tamkatten), den stammer fra varme
ørkenegne. Desuden er tamkatten ikke selv indvandret til vore breddegrader,
den er importeret af mennesker (først af vikingerne og så af romerne)

> [...]
> og efterhånden tilpasset sig leveforholdene (det er ren Darwin, det her

Nu sidestiller du jo felis silvestris med felis catus racen NFO. NFO ER IKKE
en felis silvestris, og læser du om NFO, vil du jo også se, at den stadig
ikke helt kan klare sig selv, fx. søger den jo også ind til gårdene om
vinteren. Den har altså ikke helt tilpasset sig det kolde nord.

> Men altså: Please! Der er masser af andre argumenter for og imod udekatte,
> så kan vi ikke snart få aflivet dette her, efter min mening temmelig
> forvrøvlede af slagsen.

Slet ikke så forvrøvlet endda

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Per Gade

Dato : 20-04-03 21:37

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Else
>
> Nu sidestiller du jo felis silvestris med felis catus racen NFO. NFO ER
IKKE
> en felis silvestris,

Det sagde jeg heller ikke

og læser du om NFO, vil du jo også se, at den stadig
> ikke helt kan klare sig selv, fx. søger den jo også ind til gårdene om
> vinteren. Den har altså ikke helt tilpasset sig det kolde nord.

Jo da, præcis lige så godt, som svaler, der bygger rede i menneskeskabte
ko-stalde, husmus der lever i menneskeskabte huse og stære, der lægger deres
æg i stærekasser.
Og denne diskussion startede jo med, om det er naturligt at tamkatte går
frit omkring, og det er jo netop dét liv, de har tilpasset sig til gennem
århundreder. Et liv, hvor de er knyttet til mennesker, der giver dem mad og
husly, men også lader dem gå frit omkring. Man kan derfor ikke med
_historiske_ argumenter hævde, at tamkatte ikke må gå frit. Derimod kan man
hævde, at der i moderne tid er forskellige årsager til, at katte ikke bør gå
frit.
Håber, du forstår forskellen.

Mvh. Else.

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-04-03 15:22

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt Lars, det virker ellers oprigtigt som om du ikke kan lide katte....

Da var da noget underligt noget at skrive ! Men I så fald,
kan du også skrive mig på din hade-liste, for jeg kan 100
% tilslutte mig Lars' udtalelser. Nu bor jeg i lejlighed og
har derfor ikke de store problemer med den slags, men
hvis jeg boede i et hus med løbegård, ville jeg godt nok
blive forbandet på de uansvarlige katteejere, der lod
deres katte rende og genere mine fertile katte på min egen
grund.

> På mig virker det som om du overhovedet bryder dig om katte - i hvert fald
> kun dine egne - det er sgu' da en underlig holdning at have.

Nå nej - man skal selvfølgelig finde sig i, at ens egne katte
bliver generet og så bare smile - er det sådan, det er ? Jeg
synes, at din holdning og dine udtalelser er underlige - og
enormt egoitiske.

> Jeg er glad for
> at jeg ikke er din nabo!

Det er jeg sikker på er gensidigt

Fra : maz

Dato : 19-04-03 18:33

"Helle Andersen" > wrote in message>>
> Men I så fald, kan du også skrive mig på din hade-liste, for jeg kan 100
> % tilslutte mig Lars' udtalelser.
Ja, jeres lille 'klappe-kage-klub' igen igen, som adskillige andre herinde
også tidligere har anfægtet - man skal synes det samme som jer....Hvad er
det for noget fis, Helle - har du selv en hadeliste?? Sådan noget bruger jeg
ikke. Jeg bliver bare tosset over folks holdninger engang imellem - det er
ikke ensbetydende med, at jeg ikke deler holdning med selvsamme mennesker -
inkl. dig selv - på andre områder...

> Nå nej - man skal selvfølgelig finde sig i, at ens egne katte
> bliver generet og så bare smile - er det sådan, det er ? Jeg
> synes, at din holdning og dine udtalelser er underlige - og
> enormt egoitiske.
Og det er jeg bedøvende ligeglad med at du synes !

Men jeg bryder mig faktisk ikke om, dén holdning, som du og Lars har
vedrørende fritgående katte - og det står jeg ved....

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-04-03 23:30

In article <3ea1a782$0$42666$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, maz
<mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

> Ja, jeres lille 'klappe-kage-klub' igen igen, som adskillige andre herinde
> også tidligere har anfægtet - man skal synes det samme som jer...

Åh nej, ikke det igen...
Som jeg ser på det er det sådan, at når man er en gruppe mere eller
mindre tilfældige mennesker, der diskuterer et emne, vil der nogen
gange vise sig at være en majoritet, der mener én ting og en minoritet
der, mener noget andet - sådan generelt og uden jeg har taget stilling
til, hvor mange, der mener for og imod i denne aktuelle sag. (Men
ude/inde problematikken _er_ sprængfarlig, det har vi jo set før
At man tilfældigvis af og til havner i minoritetsgruppen af dem der
udtaler sig om et emne, er ikke ensbetydende med at flertallet har
rottet sig sammen eller har aftalt noget indbyrdes, som det nærmest er
blevet antydet i tidligere diskussioner. Det betyder bare at i _denne_
sag er der flest, der har en modsat holdning. Og derfor ganske
naturligt argumenterer for det modsatte af en selv.
Og jeg personligt er i hvertfald ked af at blive beskyldt for at mene,
hvad jeg mener pga. medlemskab af en "klub" og ikke fordi jeg _selv_
har tænkt og taget stilling...
Hm - jeg kan høre på mig selv, at jeg er ret ked af at se den kanin
komme op af hatten igen... Jeg håber den bliver dernede denne gang...

Fra : Ann K.

Dato : 19-04-03 23:55

Hej Ann.
Havde netop siddet og forfattet en længere epistel ang lige netop
"kaffe-kage-klubbens" eksistens...
Ville dog lige tjekke gruppen inden jeg sendte.. og så så at du har
skrevet nøjagtig det samme! Bare langt bedre formuleret
Det er åbenbart ikke kun navnet, vi har til fælles

Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-04-03 00:17

In article <b7sk4j$lo5$1@sunsite.dk>, Ann K. <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
> skrevet nøjagtig det samme! Bare langt bedre formuleret
> Det er åbenbart ikke kun navnet, vi har til fælles

Tjah. Jeg indrømmer at jeg er meget ked af at se de dér
konspirationsteorier dukke op igen... *suk*
Nu vil jeg gå i seng. Sov godt navnesøster og medguru *gg*

Fra : Ann K.

Dato : 20-04-03 00:50

Hej Ann.

>Tjah. Jeg indrømmer at jeg er meget ked af at se de dér
konspirationsteorier dukke op igen... *suk*

<> Har det lige sådan...
Og egentlig er jeg ganske godt tilfreds med (gennem denne gruppe) at
have lært så mange andre katte-idioter
Oven i købet har mit bekendskab med nogle af disse mennesker også
resulteret i to dejlige missekatte.. hvor af den ene lige nu ikke helt
forstår at hun ikke kan ligge på tastaturet, når jeg skal skrive - mens
den anden næsten har taget navneforandring til Sif, hun er nærmest
gravet ind i hunden

>Nu vil jeg gå i seng. Sov godt navnesøster og medguru *gg*

<> Jamen tak og i lige måde

Mvh Ann - der helt havde glemt, at jeg (sammen med flere andre) engang
blev benævnt "Katte-guru"

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-04-03 00:06

> [...]

> også tidligere har anfægtet - man skal synes det samme som jer....Hvad er
> det for noget fis, Helle - har du selv en hadeliste??

Arh, come on - det kan du gøre bedre...... Jeg er ikke
medlem af nogen klub og har aldrig været det og hvis du
har fulgt ordentligt med ville du også have bemærket, at
jeg næppe er dørmåtte-typen, som helst skal være enig
med alle og får nervøse trækninger af at være i modvind.

Og næ - jeg har ingen hadeliste - ingen her kan vist sige
noget, som kan tilvejebringe så stærke følelser fra mig

> [...]
> ikke. Jeg bliver bare tosset over folks holdninger engang imellem - det er
> ikke ensbetydende med, at jeg ikke deler holdning med selvsamme

Helt enig. Og personligt er jeg såmænd ikke uenig med
dig i at den traditionelle siam er yndig - men jeg er
rygende uenig i dine metoder til at promovere den. Det er
i mine øjne at springe over, hvor gærdet er lavest i stedet
for at lægge noget arbejde i det, som alle vi andre må
gøre, hvis der er noget vi vil opnå.

> Men jeg bryder mig faktisk ikke om, dén holdning, som du og Lars har
> vedrørende fritgående katte - og det står jeg ved....

Og det er du i din fulde ret til. Til gengæld må du
acceptere at jeg ikke vil generes af diverse kræ, som jeg
ikke har valgt at interaktere med.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 19-04-03 19:03

Hørt Hørt!!

Sendte faktisk denne, til vores kollegies nyhedsgruppe forleden;

Citat;
"Jeg, som er en stor dyreelsker, er ved at være ufattelig træt af folks
løst-renderne katte her på Nork!!!

Forleden da jeg gik i "haven", kunne jeg konstatere (for gud ved hvilken
gang) at en eller anden kat, havde lagt et visit forbi. Et visit der på
ingen måde er særligt lækkert, når nu jeg skal til at sætte sommerblomster i
mit spagnumbed!
En stor dejlig Lort, lå pænt lige op ad min teresse & mit bed bruges som
Pis-bakke. Det kommer jo til at lugte skøøøønt her når det bliver rigtigt
varmt!

Dagen efter havde jeg gjort badeværelse rent, og ville lige have luftet godt
ud, derfor lukkede jeg vinduet helt op og lukkede døren til badeværelset.
1/2 time senere gik jeg ud for at lukke igen, blot for at se, både håndvask,
toilet og gulv, pladret ind i jord (kattepoter er ret afslørende).

Det er sådan noget her, der kan få mit pis i kog, da det jo tydeligt var
beskrevet, da vi fik lov at have kat på Nork, at det KUN måtte være
indekatte & at de skulle registreres hos viceværten.

Hvis det ikke var fordi, jeg lige netop på katte-området, er meget tålmodig,
kunne det godt være at jeg hurtigt kunne låne at par kattefælder, og
aflevere kattene, på kattens værn, så de kunne få nye hjem!

*fnys* fra Mette - Som selv har 3 Indekatte!"
Citat slut.

Så vi kunne ikke være mere enige Lars!

/Mette

Fra : Kate

Dato : 20-04-03 12:06

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> wrote in

> Har man valgt at have kat, har man også valgt
> forpligtelsen til, at holde den fra andres ejendom - punktum!!

Lige præcis. Underligt nok, så når jeg lufter dette synspunkt overfor
folk omkring mig, så møder jeg en uforstående holdning om at katte da
ikke skal være lukket inde, de skal ha' deres frihed. Samtidig klager
samme folk over naboens lorte kat som graver deres blomster op og
skider i hullet....hmmmm...dobbelt moral?!

Fra : Kate

Dato : 20-04-03 12:03

> Er jeg virkelig
> den eneste der hilser dette foreløbige forslag (som ikke
> er perfekt, men ihvertfald en start) velkomment ???

Jeg har ikke læst forslaget og kun fulgt sporadisk med i diskussionen
her, men nej, jeg er også godt tilfreds med at der bliver gjort tiltag
tilat forbedre forholdene for kattene.
Selvom jeg godt ved at der skal være nogle fertile katte for at jeg i
fremtiden kan få nye katte, så synes jeg faktisk det er iorden at
forlange fritløbende katte neutraliserede. Desværre er det jo den
almindelig Hansen og Jensen, som ikke neutraliserer som skaber de
problemer som giver hele bestanden et dårligt ry
Men naturligvis skal sådan et forslag da gennemarbejdes, så det netop
ikke rammer de seriøse katteejere.

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-04-03 12:35

> [...]
have
> en fertil kat gående, hvis den ikke er til gene. Skulle det være

Det kan jeg såmænd sagtens forestille mig, at de kunne
finde på. Jeg kender til tilfælde, hvor en Grundejerforening
har forsøgt at gøre det - så at et boligselskab skulle gøre
det er meget nemt at forestille sig.

> Næh, muligt, men hvis en dansk særlov bliver vedtaget, kan de blive nødt
til
> at tage højde for det....

På hvilken måde forestiller du dig, at de vil tage højde for
> [...]

> årene har fuldstændig smadret siameserens oprindelige udseende (ikke
> temperamentet). Og det gør mig sgu' gal.

Det er korrekt at standarten for siamesere er blevet
ændret. Men jeg fatter ikke, hvorfor du er imod det, når
du ikke mener at det generer katten ? Det er vel et meget
følelsesmæssigt argument og ikke særlig rationelt ?

Og FIFe har altså ikke et liv selv FIFe består af rigtige
levende mennesker fra de forskellige nationale
katteorganisationer - og har ingen mulighed for at lege
"bigbrother" overfor medlemmerne. Ændringer til
standarten skal godkendes på FIFe's GF og disse forslag
skal før den tid være godkendt i de nationale
organisationer.

> [...]
> så der findes flere typer. Jeg har ikke noget imod at wedgehead f.eks. er
> anerkendt, *sålænge* de andre typer siam er anerkendt også. Men det kan

Igen så er det altså ikke FIFe, men medlemmerne af FIFe. Hvis der havde
været interesse for at bevare den oprindelige siameser, så er der vist lidt
for mange, som har sovet i timer, for det ville da i høj grad have været
mulig og er det stadig. Men der er åbenbart ikke nogen der gider at gøre det
arbejde, som det kræver og så er det de, der gør arbejdet, der bestemmer -
sådan er verden jo - og det er ikke kun i FIFe.

Men der er stadig mulighed for at få den traditionelle
siameser godkendt. Har du tænkt dig at arbejde for det -
sammen med de andre, der åbenbart har samme mening -
eller vil I bare brokke jer

Husk lige, at FIFe ikke tillader eller forbyder noget som
helst i sig selv - men det gør alle vi, som er medlem af
organisationer underlagt FIFe. Og vil man ikke yde en
indsats - så bliver man kørt ud på et sidespor - som det er
sket med den traditionelle siameser. Men så kan man jo
altid side og råbe "Fy" på sidelinien og skyde skylden på
FIFe, hvor man egentlig burde kigge på sit eget
manglende engagement.

Siamstandarten er ændret fordi et flertal af
siamopdrættere har ønslet det sådan - og fordi at
modatnderne af ændringen ikke har gjort deres
hjemmearbejde godt nok.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-04-03 13:03

Hej Helle!

Tak for det saglige svar du har givet Maria i forbindelse med hendes hetz
mod moderene siamesere. Du har helt ret. Det er opdrætterne der har været
med at bestemme udviklingen på de forskellige racer enten ved at stille nye
regler, eller lade være med at gøre noget når der bliver stillet nye regler,
men som med så meget andet er det altid nemmere at brokke sig bagefter

Mvh. Trine

Fra : maz

Dato : 19-04-03 14:41

> [...]
> du ikke mener at det generer katten ? Det er vel et meget
> følelsesmæssigt argument og ikke særlig rationelt ?
Nej, det er ikke følelsesmæssigt begrundet - prøv at se på billeder af den
oprindelige siameser, så vil du se hvad jeg mener. Hvad ville du selv synes,
hvis aby'en blev ændret til en helt anden type - ville du stadig kalde det
en aby ??

> [...]
> arbejde, som det kræver og så er det de, der gør arbejdet, der bestemmer -
> sådan er verden jo - og det er ikke kun i FIFe.
Det ved jeg godt, det med medlemmerne. Og så simpelt er det altså ikke at
kæmpe imod. Og hvis du mener det er muligt, så kan jeg da ikke forstå
hvorfor det har været nødvendigt for siamfolket at oprette deres egne
internationale organisationer ??

> Men der er stadig mulighed for at få den traditionelle
> siameser godkendt. Har du tænkt dig at arbejde for det -
> sammen med de andre, der åbenbart har samme mening -
> eller vil I bare brokke jer
Okay, hvis du mener at der er mulighed for det, så vil jeg da gerne se det -
hidtil har det ikke været muligt.,...

> [...]
> organisationer underlagt FIFe. Og vil man ikke yde en
> indsats - så bliver man kørt ud på et sidespor - som det er
Passer ikke, Helle. Det har været umuligt at trænge igennem i Fifé gennem
årene...

Men så kan man jo
> altid side og råbe "Fy" på sidelinien og skyde skylden på
> FIFe, hvor man egentlig burde kigge på sit eget
> manglende engagement.
Det skyldes IKKE manglende engagement fra siamopdrætternes side... Netop
derfor har de idag ders egne organisationer..

> Siamstandarten er ændret fordi et flertal af
> siamopdrættere har ønslet det sådan - og fordi at
> modatnderne af ændringen ikke har gjort deres
> hjemmearbejde godt nok.

Passer ikke, Helle. det har igen ikke været muligt at trænge igennem Fifé..

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-04-03 23:58

> [...]
synes,
> hvis aby'en blev ændret til en helt anden type - ville du stadig kalde det

Jeg ved skam godt, hvordan den oprindelige siam så ud -
og personligt mener jeg faktisk, at den var vidunderlig
smuk og personligt foretrækker jeg den type frem for den
moderne siam - men det er MIN smag og det skal
flertallet vel ikke undgælde for.

Forresten har abyen ændret sig en del gennem årene og
gør det absolut også i øjeblikket. Og man kan sagtens
finde forskellige typer aby'er hos forskellige opdrættere,
alt efter hvad de foretrækker - det finder jeg positivt.

> [...]
> kæmpe imod. Og hvis du mener det er muligt, så kan jeg da ikke forstå
> hvorfor det har været nødvendigt for siamfolket at oprette deres egne

Det ser jeg heller ikke som en nødvendighed, men som en
"nem løsning".

> Okay, hvis du mener at der er mulighed for det, så vil jeg da gerne se
det -
> hidtil har det ikke været muligt.,...

Du vil gerne se det, men ikke arbejde for det ? Beklager,
så kommer det nok ikke til at ske. Det har kunnet lade sig
gøre for andre racer at forhindre ændringer og så er det
selvfølgelig også muligt mht. siam - hvis man altså gider.

> Passer ikke, Helle. Det har været umuligt at trænge igennem i Fifé gennem
> årene...

Her kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der henvises til ? Hvad er der,
der er forsøgt og hvordan ?

> Passer ikke, Helle. det har igen ikke været muligt at trænge igennem
Fifé..

Jeg køber den ikke - den er lidt for nem den med at FIFe
er den store stygge ulv. Igen mangler jeg nogle konkrete
henvisninger til, hvad der er forsøgt og hvordan - samt en
forklaring på, hvorfor det ikke kan lykkes for
siamfolkene, når opdrætterne af andre racer godt kan
finde ud af det.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Trine Piltoft

Dato : 17-04-03 00:29

Hej Maria!

> [...]

> huskatte - blot at de ikke må overtypes, som det desværre er tilfældet med
> flere racer idag - se bare siameseren.. !

Ja duk dig bare *g*, for denne her måtte jeg selvfølgelig kommentere (det er
vist iøvrigt ikke første gang vi har været inde på dette emne). Type eller
overtype er en smagssag, og er ikke nødvendigvis ensbetydende med om katten
er sund eller ej - det kan lige så vel være andre ting der spiller ind der.
Jeg har en pæn blanding af typer blandt mine 7 - hvoraf det sidste skud på
stammen helt klart er den mest typede (og IMO flotteste *s*), og jeg føler
bestemt ikke at nogle af mine katte har nogle sundhedsproblemer der kan
relateres til typen. At de så ikke falder i din smag er så en anden sag .
Iøvrigt - hvis man på racekatte ikke avler efter type, hvad skal så skille
racerne fra hinanden? Hvor langt er der fra en gammeldags typet blå
orientaler til en korat?, eller fra en stor skovkat til en lille main coon?,
eller britter til exotic?. Jeg har set gamle (meget gamle) perserbilleder
hvor de næsten kunne ligne en skovkat. Så hvis man ikke avler efter type, så
kan man da risikere at ende med en hel masse racer der ligner hinanden *s*.
Jeg er godt klar over at siameseren har gennemgået en stor udvikling i
typen, men som sagt er det en smagssag, og ikke umiddelbart noget der
behøver at betyde noget for sundheden.
Hvis du ikke kan lide siameseren som den ser ud idag, så er det fint med
mig - det har jeg intet problem med, og jeg tvinger dig ikke til at købe
dem........

Mvh. Trine

Fra : maz

Dato : 19-04-03 09:58

"Trine Piltoft" < wrote in message >
> [...]
> Jeg er godt klar over at siameseren har gennemgået en stor udvikling i
> typen, men som sagt er det en smagssag, og ikke umiddelbart noget der
Det er heller ikke sundheden, jeg anfægter Trine. Den skal altid være første
prioritet :) Se iøvrigt mit svar til Helle...

> Hvis du ikke kan lide siameseren som den ser ud idag, så er det fint med
> mig - det har jeg intet problem med, og jeg tvinger dig ikke til at købe
> dem........
Hehe... Søde Trine, jeg får da en vidunderlig traditionel brunmasket
siameser fra et tysk katteri til efteråret/vinter (parringen er ikke sket
endnu), som jeg har reserveret. Og jeg glæder mig *helt vildt*. Det bliver
ikke den sidste, jeg skal have :)

Det er jo bare trist, at jeg ikke kan finde en eneste dansk opdrætter med
trad. siam. Iøvrigt skal du bare lige vide, at adskillige danske
siamopdrættere, katteejere og andre mennesker, som jeg har snakket med helst
vil have traditionelle siam, men de er nødt til at følge Fifé standarder -
synes du det er rimeligt ?

:) maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-04-03 13:18

Hej Maria

> Det er heller ikke sundheden, jeg anfægter Trine. Den skal altid være
første
> prioritet :) Se iøvrigt mit svar til Helle...

Hmme - men så tror jeg altså at du blander tingene sammen. Denne kattelov er
eller bør vel ikke være baseret på personlig smag, men kun på om der er
nogle defekter eller skavanker der er til skade for katten. Hvis
"overtypning som du kalder det" ikke er til skade for katten, så er det kun
personlig smag dette drejer sig om, og så har det IMO ingen relevans i
forbindelse med en kattelov

> [...]
> endnu), som jeg har reserveret. Og jeg glæder mig *helt vildt*. Det bliver

Jamen det er da dejligt for dig. Tillykke med det. Hvis du tror at jeg
opfatter det som en provokation at du skriver sådan, så er du helt galt på
den. Som jeg tidligere har skrevet, så har alle vel lov at have din egen
smag - det er helt fint med mig. Der er også andre organisationer end FIFe,
så du kan jo selvfølgelig altid melde dig ind i en organisation som
anerkender den type kat du ønsker.
Jeg ønsker da ikke at pådutte folk noget, men på den anden side, synes jeg
ikke det er rimeligt at du i denne nyhedsgruppe nærmest driver hetz mod de
siamesere der er fremme idag. Du har lov at have din mening, men udvis dog
en lille smule respekt for at vi er mange der ikke deler din opfattelse, og
lad være med at blande sundhed ind i diskussionen, for det har du ingen
belæg for.

> Det er jo bare trist, at jeg ikke kan finde en eneste dansk opdrætter med
> trad. siam.

Tjaeee - hvis der var danske opdrættere der virkeligt ønskede det, så måtte
de jo også gøre noget for sagen.

> [...]
> med helst vil have traditionelle siam, men de er nødt til at følge
> Fifé standarder - synes du det er rimeligt ?

Ja det synes jeg eftersom de frivilligt er medlem af FIFe og selv er med til
henholdsvis at stemme for eller imod de ting der er besluttet i FIFe. Hvis
et flertal virkeligt ønskede ændringer, så ville det nok også ske. Jeg kan
fortælle dig at jeg indimellem hører om folk der synes at siamesere er
blevet lidt for spidse i hovederne, men de fleste vender sig til udseendet,
og synes at det er temperamentet og personligheden der er den vigtigste. Jeg
kender ikke nogle opdrættere der ønsker at vende tilbage til de gammeldags
siamesere...........ihvertfald ikke så gammeldags som dem du snakker om

Trine

Fra : maz

Dato : 19-04-03 14:03

"Trine Piltoft" wrote in message
> Jamen det er da dejligt for dig. Tillykke med det. Hvis du tror at jeg
> opfatter det som en provokation at du skriver sådan, så er du helt galt på
> den.

Det var *ikke* ment som provokation, blot som svar på at jeg ikke behøvede
købe en moderne siameser. Det kunne aldrig falde mig ind, da jeg synes de er
tæskegrimme og stemmen er smadret på dem - og det har jeg lov til at
udtrykke - også offentligt... Og ja, selvfølgelig er du ikke enig, ellers
ville du jo ikke have wedgehead siam, og det er fint nok..

> [...]
FIFe,
> så du kan jo selvfølgelig altid melde dig ind i en organisation som
Ja det er der heldigvis, - både i USA, England, Tyskland, Holland mfl...

> [...]
og
> lad være med at blande sundhed ind i diskussionen, for det har du ingen
Jeg driver ikke hetz, men du må sør'me også acceptere at jeg ikke bryder mig
om jeres avlsarbejde - IMO er I med til at fastholde en type, der intet har
med den oprindelige siameser og gøre, og det har jeg ret til at udtrykke -
også hér ! Derfor kan jeg heller ikke bifalde jeres holdning eller
argumenter.Og der er mindst lige så mange, hvis ikke flere, der deler min
holdning ! De fleste orker bare ikke at tage *slåskampen*...

Trine, de er faktisk bange for at få en over snuden af opdrættere, der deler
din holdning og de orker simpelthen ikke at kæmpe mod Fifé.

> [...]
> siamesere...........ihvertfald ikke så gammeldags som dem du snakker om

Men det gør jeg ...kender til opdrættere, der helst vil avle trad. siam
Kan du ikke godt selv se det, Trine... man skal ligefrem VÆNNE sig til deres
udseende - dermed indrømmer du jo også selv, at den er helt gal.... Man skal
sgu' da ikke vænne sig til udseendet på en kat, man køber da en kat fordi
man synes racen er smuk, har et dejligt temperament osv...

og nu gider jeg ikke diskutere det mere - vi bliver *aldrig* enige og
diskussionen vil bare fortsætte i det uendelige. I stedet vil jeg glæde mig
over den kat jeg får til efteråret :)
maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-04-03 14:41

> [...]
> udtrykke - også offentligt... Og ja, selvfølgelig er du ikke enig, ellers
> ville du jo ikke have wedgehead siam, og det er fint nok..

Stemmen er smadret??? Den har jeg aldrig hørt før. Har siamesere ikke altid
haft en speciel stemmeføring?

> Jeg driver ikke hetz,

Hmmm - sådan føles det ellers

> men du må sør'me også acceptere at jeg ikke bryder mig
> om jeres avlsarbejde

Det accepterer jeg fult ud - jeg har aldrig sagt andet, men som sagt er smag
og behag forskellig, og vi er altså mange der synes at de siamesere der er
fremme idag er flotte, og har et dejligt sind.

> - IMO er I med til at fastholde en type, der intet har
> med den oprindelige siameser og gøre, og det har jeg ret til at udtrykke -
> også hér !

Det er muligt, men lad vær med at blande det ind i en diskussion om en ny
kattelov. Det har INTET med hinanden at gøre. Og lad være med at sidestille
type med sundhed medmindre du har nogle argumenter der er relevante i den
forbindelse.

> Derfor kan jeg heller ikke bifalde jeres holdning eller
> argumenter.Og der er mindst lige så mange, hvis ikke flere, der deler min
> holdning ! De fleste orker bare ikke at tage *slåskampen*...

Den udtalelse må stå for egen regning. Jeg går tit på udstilling, snakker
med andre opdrættere både herhjemme og i udlandet, og jeg hører meget
sjældent nogen give udtryk for at de synes siameserne er blevet for typede.
Og hvis dem der synes det ikke orker at tage "slåskampen" så må de jo selv
om det. Iøvrigt er der stor forsxkel på om man synes siameseren er blevet
for typet, og så på om man ligefrem ønsker at de skal se ud som appleheads

> Trine, de er faktisk bange for at få en over snuden af opdrættere, der
deler
> din holdning og de orker simpelthen ikke at kæmpe mod Fifé.

MIN holdning??? Folk må for min skyld gøre hvad de har lyst til, men så skal
man sandeligt også respektere at andre gør eller synes noget andet, og det
kan jeg ikke se at du gør. Jeg synes du driver hetz mod de siamesere der er
fremme idag, og det får du mig ikke til at ændre opfattelse af.
Og orker ikke at kæme mod FIFe??? Hmmmm - mon ikke nærmere det så er
dovenskab der ligger til grund. Hvis der var nok personer der ønskede en
gammaldags typet siameser godkendt, så ville den nok også blive det.

Iøvrigt er der jo ingen der forbyder nogen som helst at opdrætte gammeldags
typede siamesere - man skal blot ikke forvente at klare sig særligt godt på
udstillinger, og man skal selvfølgelig have en ren stamtavle, og ikke en
hvor man blander huskatte o.lign ind som mange applehead-opdrættere gør, for
at opnå den ønskede rundhovede type.

> Men det gør jeg ...kender til opdrættere, der helst vil avle trad. siam

I Danmark?? Det har jeg meget svært ved at tro på - ihvertfald hvis du
virkeligt mener traditionel siam og ikke blot "gammeldags typet" - det er
nemlig 2 forskellige ting.

> Kan du ikke godt selv se det, Trine... man skal ligefrem VÆNNE sig til
deres
> udseende

Ja - hvis man har en en gammel siameser på 16-17 år, så er der da sket noget
med typen siden dengang (også selv om der allerede for 16-17 år siden var
"moderne" siamesere - der var blot ikke så mange som idag), og så er det vel
naturligt at man lige skal vænne sig til at den kat man køber idag ikke helt
ligner den man havde som måske opnåede den alder.
Siamesere er altså ikke den eneste race der har udviklet sig - jeg tror det
gælder for de fleste andre racer også, at udviklingen aldrig står helt
stille.

> - dermed indrømmer du jo også selv, at den er helt gal....

Næ nej - det gør jeg ikke. Jeg siger at typen har ændret sig, og at det er
smag og behag om man kan lide det eller ej, men et flertal af opdrættere må
have ønsket det, ellers var det nok ikke sket, og det har intet med sundhed
at gøre. Det er det jeg siger, og ikke noget som helst andet.

> Man skal
> sgu' da ikke vænne sig til udseendet på en kat, man køber da en kat fordi
> man synes racen er smuk, har et dejligt temperament osv...

Ja - og hvis man ikke synes racen er smuk eller hvis temperamentet ikke
passer til en så lader man være med at købe den og vælger istedet en anden
race. Jeg ville f.eks. aldrig nogensinde købe en perser af flere forskellige
årsager, men det får mig sørme da ikke til at genere og drive hetz mod
perseropdrætterne? Jeg synes det er dejligt at der er så mange forskellige
racer, så der findes en kat til enhver smag

> og nu gider jeg ikke diskutere det mere - vi bliver *aldrig* enige og
> diskussionen vil bare fortsætte i det uendelige. I stedet vil jeg glæde
mig
> over den kat jeg får til efteråret :)

Jeg gider sådan set heller ikke at diskutere dette her mere, men det var dig
der startede diskussionen (og det var det også sidste gang), ved at blande
usaglige argumenter ind i en diskussion der intet har med sagen at gøre.

Mvh. Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-04-03 16:18

> [...]

> huskatte - blot at de ikke må overtypes, som det desværre er tilfældet med
> flere racer idag - se bare siameseren.. !

Nej, det ville næppe være "frugtbart" for forslagsstilleren at det blev FD,
der skulle beslutte, hvad overtypede katte er... men man bør selvfølgelig
kigge på den umiddelbare sundhedstilstand i den pågældende race, når der
skal tage sådanne beslutninger/tiltag - og her skal dyrlægerne selvfølgelig
på banen.

Og selvom *du* synes, at Siameserne nu om dage er ucharmerende og
overtypede, så er det jo ikke ensbetydende med, at de på nogen måde er
usunde! IMO burde der vel snarere skulle kigges på fx Maine Coonen, som
faktisk har temmelig mange arvelige defekter at slås med - og avl på en
specifik størrelse katte, som faktisk *kan* give dem problemer med fysikken,
er jo også overtypning... Og så selvfølgelig det alt overskyggende eksempel
som Persere, hvorimod jeg overhovedet ikke kan finde belæg for at skulle
forbyde fx Rex'er eller Sphynx'er, da de ikke har nogle fysiske mén af at
være "anderledes", når man ser bort fra, at de måske bare foretrækker et
lidt varmere miljø end andre typer katte.

Jeg kan ikke umiddelbart forstå din holdning om, at vi skal have "nogle mere
harmoniske udseeende katte og slippe for overtypede
racer", hvis overtypningen vel at mærke ikke har indvirkning på den
generelle sundhedstilstand hos racen - og helt ærligt, vil vi kun have katte
som er middel af størrelse, har middellang snude, middelstore ører,
middellang hale og i det hele taget bare ligner "alle andre" katte? det
ville da være kedeligt hvis alle bare skulle ligne hinanden, fordi *nogen*
synes det...

> [...]
> naturligvis det bedste hvis FD bliver spurgt, men så må de altså selv få
> fingeren ud.... - gør de ikke det er der ingen indflydelse....

FD er i gang... foreløbigt er dette beslutningsforslag jo kun et oplæg til
en revidering af den eksisterende lovgivning på området, så det er jo
ingenlunde det endelige lovforslag og bliver ikke vedtaget som det er - jeg
sætter derfor min lid til, at FD/FU vil sørge for at få afleveret
høringssvar med de krav, som FD vil stille inden for de områder, hvor det er
relevant.
FD havde i øvrigt IKKE fået forslaget ud til høring inden det blev
offentliggjort, derfor er de ikke med i betragtningerne.

Mvh. Camilla

Fra : maz

Dato : 19-04-03 10:08

"Camilla Scharff" > wrote in message>>
> [...]
> kigge på den umiddelbare sundhedstilstand i den pågældende race, når der
> skal tage sådanne beslutninger/tiltag - og her skal dyrlægerne
Fsv angår sundheden, ja, det kan du have ret i.

> Og selvom *du* synes, at Siameserne nu om dage er ucharmerende og
> overtypede, så er det jo ikke ensbetydende med, at de på nogen måde er
> usunde!
Nej ikke idag, men det *var* de i midt 80'erne... Standarden er blevet
radikalt ændret - det er *ikke* en smagssag, det er de forstyrrede
mennesker, der har siddet i Fifé og leget 'Gud' op gennem årene..

> [...]
> faktisk har temmelig mange arvelige defekter at slås med - og avl på en
> specifik størrelse katte, som faktisk *kan* give dem problemer med
tjah... fysiske skavanker kan vel også godt være overtypning, men det er
ikke det jeg anfægter..

> [...]
> være "anderledes", når man ser bort fra, at de måske bare foretrækker et
> lidt varmere miljø end andre typer katte.
Øhh... jeg har da aldrig hørt om at Rex/Sphynx skulle være overtypet ?
Kender ikke noget til dem, faktisk, så kan ikke udtale mig. Perseren *har*
haft fysiske problemer tidligere ihvertfald, men den er også overtypet..

> [...]
> ville da være kedeligt hvis alle bare skulle ligne hinanden, fordi *nogen*
Jeg synes nu ikke at de tidligere standarder ligner hinanden.

> [...]
> sætter derfor min lid til, at FD/FU vil sørge for at få afleveret
> høringssvar med de krav, som FD vil stille inden for de områder, hvor det
Dejligt at høre. Jeg blev bare nervøs for at FD ikke selv ville henvende
sig. Forstå mig ret, jeg vil MEGET gerne have at FD bliver hørt ifm
katteloven - de har en del viden og kompetencer, som er vigtige i denne
forbindelse.

> FD havde i øvrigt IKKE fået forslaget ud til høring inden det blev
> offentliggjort, derfor er de ikke med i betragtningerne.
Nej, det fremgik af oplægget (men var bare ikke sikker), og de BURDE være
blevet spurgt. Jeg forstår ikke hvorfor Dyreetisk Råd og DF ikke har rettet
henvendelse til FD i denne sag - det virker underligt...derfor er jeg også
glad for at FD selv tager fat i dem.... :)

:) maria

Fra : goofy

Dato : 16-04-03 08:09

Hej Else

> [...]
de
> giver udtryk for, at de ønsker at der bliver skredet ind over for alt
Hvad mener du med typde racekatte?

Steen Vinbæk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-04-03 16:34

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Else
> Hvad mener du med typde racekatte?
>
> Steen Vinbæk

Det er ikke mig, der mener, men Kattens Værn (se deres høringssvar). Hvad de
så mener, kan du jo spørge dem om, men så vidt jeg ved, er det "ekstreme"
katte, altså fx katte med flade ansigter, uden hale, uden pels etc., altså
nogen, der afviger meget fra huskatte.

Mvh. Else.

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 15-04-03 15:15

> [...]

> I oplægget indgår bl.andet forslag om lov om "Begrænsning i størrelsen af
> kattehold" - antal sat til ca. 5 katte - ellers skal man være et

Ja, flot.... så skal en stakkels landmand være registreret som avler for at
holde katte. Den holder jo ikke. Tod og skat går da heller aldrig med til
det - de gider jo ikke have alle de små katterier der bygger løbegård, køber
digicam, går på udstillinger alle steder etc... det er for besværligt. Kunne
godt tænke mig en kattelov, men lige det der... er for langt ude :D

- Mette

---------------------------------------
Mette B. Rahm
mail: mette@dk-gillian.dk
Home: www-dk-gillian.dk

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary,
and those who don't

Fra : Freedom

Dato : 15-04-03 17:48

> [...]
Kunne
> godt tænke mig en kattelov, men lige det der... er for langt ude :D

Mette, du har nok ret, det er som oftest med deres forslag;)

Iben