Handicaphund
Fra : Joy

Dato : 19-04-03 17:34

Hej..
Min lillebror på ni år er blevet kørt ned og er lam fra navlen og ned
- er derfor kørestolsbruger. Det skete for et par uger siden så vi har
i min familie ikke så meget forstand på hjælpemidler og økonomisk
hjælp. Vi vil gerne købe ham en handicaphund - helst en Toller. Men
hvor skal jeg søge henne og kan det lade sig gøre at træne en hund til
en kørestolsbruger og bedste ven? Og hvor kan man få økonomisk hjælp?
På forhånd tak
Joy

Fra : Karin

Dato : 19-04-03 18:08

Joy wrote:

> [...]
> hvor skal jeg søge henne og kan det lade sig gøre at træne en hund til
> en kørestolsbruger og bedste ven? Og hvor kan man få økonomisk hjælp?

Hej Joy

Prøv at besøge denne side: www.servicehunde.dk

Der kan du læse om servicehunde (handicaphunde) og om hvordan du kan
ansøge om at få en servicehund til din lillebror. Det er Lise Lotte
Christensen (kendt fra TV og Dansk Kennel Klub) som uddanner disse
hunde.

Venlig hilsen
Karin

Fra : Siv-Helen Alterskjær

Dato : 20-04-03 22:12

Hei du kan jo søke her, de utdanner hjelpehunder.
http://www.blindeforbundet.no/

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Mari

Dato : 20-04-03 23:32

"Joy" <joybauer@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvor skal jeg søge henne og kan det lade sig gøre at træne en
> hund til en kørestolsbruger og bedste ven? Og hvor kan man få økonomisk

Ja, 'alt' kan lade sig gøre - med den rette indsats.
Så, fortsæt du blot med din entusiasme - for at støtte din brors
livskvalitet. Vi bruger selv hunde til selskab og service her i familien,
dog ikke til en kørestolsbruger - men til støtte for epilepsilidende.

Rigtigt mange racer egner sig til træning af service-færdigheder.
Inden I starter - så bør I analysere nøje om der er tendens til selv
den mindste pollenallergi eller andre overfølsomhedssymptomer i familien.
Hvis..... så vil det være anbefalelsesværdigt allerede nu at overveje helt
seriøst at
det SKAL være en klippe eller trimmerace - eftersom de ikke fælder
og derfor heller ikke er så allergiprovokerende - som glathårs- og
langhårs racerne. Når man har lagt et stort arbejde og mange penge i
hundens uddannelse - så vil det være ekstra ulykkeligt at skulle skille sig
af med
den - af sådanne årsager.
Og vælger I selv at gøre træningsarbejdet - så vil der være hjælp at hente
hos
en af de kvalificerede instruktører fra http://www.paff.dk, som også
uddanner signal- og servicehunde.

http://www.alternativinfo.dk/public/dyr_art/servhund.htm

http://www.frennung.dk/page7.html
http://www.frennung.dk/page17.htm

http://www.windchyme.com/Pages/ServiceDog/Main/sd1.htm

http://www.hundeliv.dk/

http://www.alsterfeldt.nu/ArticlesDogs.html

http://directory.google.com/Top/Society/Disabled/Service_Animals/Dogs/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-04-03 11:03

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> escribió

> [...]
> langhårs racerne. Når man har lagt et stort arbejde og mange penge
> hundens uddannelse - så vil det være ekstra ulykkeligt at skulle

Jeg er ikke enig. Jeg har ingen videnskabelig baggrund, men jeg er
selv alergiker og kan slet ikke komme i nærheden af heste, katte, små
gnavere og en mange hunderaser. Jeg reagerer kraftigt overfor f.eks,
Golden Retrievers, Schæferhunde, og generelt alle slags hunde med
stride hår. Om de fælder lidt eller meget er ret irrelevant for min
allergi. Jeg har nul problemer med spaniel'er puddelhunde, Westies og
andre hunde med blød pels.
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Mari

Dato : 22-04-03 14:16

> Om de fælder lidt eller meget er ret irrelevant for min
> allergi. Jeg har nul problemer med spaniel'er puddelhunde, Westies og
> andre hunde med blød pels.

Pudsigt nok, Lars - - så er det trimme- og klipperacer du nævner,
som de racer du ikke har problemer med )
Og det er trimmeracer, jeg anbefaler......... når man alligevel skal
vælge en race til så vigtig opgave, som der er at vælge en "arbejdshund".

Måske betragter du ikke en spaniel som en trimmerace - men den
bør trimmes et par gange om året - for at holde pelsen i god form.

/Mari

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-04-03 14:17

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> escribió

> Pudsigt nok, Lars - - så er det trimme- og klipperacer du nævner,
> som de racer du ikke har problemer med )

Nej, det er ikke det jeg prøver at pointere, det jeg mener er at det
vigtige er ikke om hunden fælder lidt eller meget, men derimod om
lige præcis den type pels de nu har er generende.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mari

Dato : 23-04-03 18:25

> [...]
> vigtige er ikke om hunden fælder lidt eller meget, men derimod om
> lige præcis den type pels de nu har er generende.

Det er faktisk vigtigt - om hunden fælder - fordi den så også lægger
flere af de allergifremkaldende hudskæl.

Mht. pelsens struktur - så er vi også næsten enige....... så langt som at
det
nærmest kun er Coton de Tulear og Chinese Crested (hårløs) der har
betegnelsen "allergivenlig" hund - og det er alene fordi deres pelshår har
en struktur som menneskehår. Dvs. ingen løse hud/hårskæl.

/Mari

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-04-03 09:00

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> escribió

> Det er faktisk vigtigt - om hunden fælder - fordi den så også
lægger
> flere af de allergifremkaldende hudskæl.

Det er muligt, omend det ikke er min personlige erfaring. Min hund
fælder som en hel nåleskov og jeg har overhovedet ingen gener ved at
være sammen med den.

> [...]
som at
> det
> nærmest kun er Coton de Tulear og Chinese Crested (hårløs) der har

Det har også Basenji'en, Schipperken og Mini Schnauzer, Maltés,
Italiensk Greyhound, Portuguese Water Dog og en del andre racer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 16:34

> [...]
> Det er muligt, omend det ikke er min personlige erfaring. Min hund
> fælder som en hel nåleskov og jeg har overhovedet ingen gener ved at

Det er hvalpehår endnu........ de hår den fælder. Den behøver ikke fælde
- du kan trimme disse hvalpehår af. De er døde - og det gør ikke
ondt på hunden, når du med tommel og pegefinger holder i hårspidsen og
trækker sejt MED vokseretningen. Hold i huden med den anden hånd
ovenfor det sted, du trimmer. Derved støtter du huden - så den giver slip på
det døde hår.

> som at
>
> Det har også Basenji'en, Schipperken og Mini Schnauzer, Maltés,
> Italiensk Greyhound, Portuguese Water Dog og en del andre racer.

Når man tåler Basenji og Italiensk mynde - så skyldes det at pelsen er
"Short, sleek and close, very fine". Schipperken og schnauzeren er
trimmeracer
mens Malteseren og vandhunden er begge er klipperacer.

De racer du nævner, hører stadig sammen med de racer jeg nævner,
hvis man skal være opmærksom på allergi. Hvor multiallergikere kun skal
kigge efter Coton de Tulear og Chinese Crested (hårløs) - de tåler ikke
andre.

/Mari

Fra : Dharma

Dato : 21-04-03 01:51

Hej Joy!!

Jeg skal selv til at træne en servicehund og for at få på det rene, en
Toller!! Den er godt nok ikke født endnu, og det tager et stykke tid at
træne. Men jeg regner med, at det bliver den første Toller i Danmark
derer uddannet som servicehund.
Hvis du har en e-mail adresse, kan det jo være, at jeg kan hjælpe med,
at finde udaf hvor du skal søge.

Hilsen Dharma

http://www.kandu.dk/

Fra : Joy

Dato : 21-04-03 13:20

Tusinde tak for alle jeres henvendelser. Det er rart at der er nogen
der vil hjælpe.

Jeg har fundet, hvad jeg søgte, så det er jo godt nok, men jeg havde
ikke klaret det uden jeres hjælp, hjælpen fra
www.service-signalhunde.dk og hjælpen fra Toller-klubben.
Så tak for det.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-04-03 16:57

"Joy" <joybauer@sol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har fundet, hvad jeg søgte, så det er jo godt nok, men jeg havde
> ikke klaret det uden jeres hjælp, hjælpen fra

Hej

Det lyder jo rigtig godt, held og lykke med det!

Jeg (og garanteret andre herinde) vil rigtig gerne høre lidt om, hvordan det
kommer til at gå.

-Trine