Knurre når han får "skæld ud".
Fra : Louise Viborg

Dato : 17-04-03 12:07

Vores hund, (Golden Retriever) Baluka, er begyndt at knurre af mig når
jeg siger noget til ham. Jeg siger så til ham at han skal holde op med
at knurre, for at vise at det er mig der bestemmer og at jeg ikke er
bange for ham, og så begynder han på de der smaskelyde, der siger, at
han har accepteret at han har gjort noget forkert.
Men hvorfor har han pludselig fået den ide? Er det for at prøve mig
af? Vi har kun haft ham i lidt over en måned, og han er ellers jordens
med glade og tillidsfulde hund

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-04-03 16:00

Hej Louise

Min første rottie gjorde det samme, det var som om hun sagde: "ja ja jeg har
forstået, så du kan godt stoppe"

Måske skulle du sige lidt mindre til ham, det gjorde jeg med rottien, uden
lederskabet led skade.

Du har måske overset de første dæmpende signaler

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-04-03 13:58

Hej Nina!
Jeg tror ikke det er det, for han begynder på det ligeså snart jeg
siger "Puuuha, Hva var det!", eller noget i den stil. Så er det som om
han vil dominere mig ved at knurre. Men det er da positivt, at han så
lader mig dominere når jeg siger han skal stoppe med at knurre.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-04-03 14:18

> [...]
> han vil dominere mig ved at knurre. Men det er da positivt, at han så
> lader mig dominere når jeg siger han skal stoppe med at knurre.

Louise, er du sikker på det er knurren og ikke brummen? Jeg betvivler ikke
din hørelse, men de to lyde er meget lig hinanden. Chili (min golden) kan
også godt komme med et brum hvis hun er utilfreds med noget, -havde jeg ikke
hørt hende knurre ville jeg også ha' troet det var knurren, men hendes
knurren er meget meget dybere end hendes brum.

Har du nogensinde hørt ham knurre rigtig inderligt af noget?

--
Rinnie

Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Pia J

Dato : 18-04-03 14:59

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> han vil dominere mig ved at knurre. Men det er da positivt, at han så
> lader mig dominere når jeg siger han skal stoppe med at knurre.

Hvordan ser hans kropssprog ud, når han "knurrer"? Hans ører fx - er de lige
frem eller ligger de bagud ned af hovedet? Ser han dig i øjnene, eller
skuler han lidt? Halen?

Det vil give et kraftigt fingerpeg om, hvad han mener.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-04-03 21:58

Hej Rinnie & Pia!
Jo, jeg er sikker på det er knurren. Han siger også den brumme lyd
hvis der er noget der ik lige går efter hans hovede, så den kender jeg
godt, og når vi leger han kan også godt knurre, men der logre han med
halen, så det er bare for sjov
Nu har jeg kun oplevet det to gange, og begge gange har han vidst
tænder samtidig, og han kigger mig i øjnene samtidig.
Og så gjorde han det med min far idag, fordi han skulle gå ned fra
sofaen.
Jeg har ikke algt mærke til hvordan hans ører er, men det vil jeg da
lige lægge mærke til hvis han gør det igen. Hans hale hænger ned, for
den kigger jeg altid på for at se om han logre eller ej,

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-04-03 22:41

Louise, vigtigt! Skriv lige til mig på admin@flatcoated-retriever.dk ...

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 19-04-03 07:23

> [...]

> lige lægge mærke til hvis han gør det igen. Hans hale hænger ned, for
> den kigger jeg altid på for at se om han logre eller ej,

Ok, vise tænder lyder jo ikke godt. Har han lange eller korte mundvige?

Jeg prøver at finde ud af om han "truer" pga dominans eller fordi han føler
sig meget, meget utryg. Når halen hænger ned tyder det på, at der er noget
han finder meget ubehageligt. Måske forstår han ikke din irettesættelse - og
måske er din irettesættelse for grov - nogen hunde skal man kun "hviske"
til, for at de reagerer, så din måde at gøre det på kunne være som at sætte
en megafon i øret på ham. Andre hunde kan man brøle lige ind i fjæset og de
ser bare frækt på en med hovedet på sned.

Hans alder taget i betragtning kunne han godt være i gang med den sidste
trodsalder, kønsmodningsfasen.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-04-03 08:58

Hej Pia!
Det er ikke sådan så han blotter tænderne helt vildt, men han løfter
overlæben en smule.
Jeg kan komme med et eks på den første gang han gjor de det. Det var
ude i køkkenet, da jeg delte en pølse til ham og til to af kattene. Så
da han havde spist sin (hvilket ca tar en brøkdel af et sekund *G*),
så gik han over og tog kattenes lige for snuden af dem. Så sagde jeg
"Puuha, Baluka, hvad var det!" Ikke noget med råben eller noget, bare
bestemt. Og så knurrede han af mig. Jeg var lidt dum at gå min vej, og
så gik han med og stilte sig op og knurrede igen da jeg kiggede på
ham. Så sagde jeg "Kan du holde op med det!" og så holdt han op, og vi
var gode venner igen.
Den anden gang var ude i haven hvor han havde gravet et kæmpe hul da
han havde været ude. Nå, men det kan jeg jo ikke sige noget til når
jeg ikke har taget ham idet. Så jeg dækkede det til igen. Men så tog
jeg ham i at grave i det igen, og så gik jeg over og hev ham væk i
halsbåndet og sagde "Baluka! Hvad var det!" Igen kun på en bestemt
måde. Og så knurrede han igen, og jeg sagde "Kan du holde op!" på en
bestemt måde, og det accepterede han.

Han opføre sig ellers som han plejer. Han er glad og legesyg og kælen
Og der er heller ikke sket noget nyt herhjemme, som kan have
stresset ham på nogen måde.

Fra : Pia J

Dato : 20-04-03 09:14

> [...]

> Han opføre sig ellers som han plejer. Han er glad og legesyg og kælen
> Og der er heller ikke sket noget nyt herhjemme, som kan have

Han kan meget nemt være inde i den fase hvor han for alvor skal have fundet
sin selvstændighed og prøver kræfter af. Det kan netop også give de
problemer du har med indkald - han tester elastikken ligesom andre
teenagere. Det passer med alderen.

Det er vigtigt at du ikke hidser dig op, men han skal helt bestemt vide, at
DU er den bredeste.

Det som har virket for mig er

1. Når de løber væk - en periode med snor på, evt. flexline, så de ikke
føler de skal gå på plads hele tiden.

2. Gå tilbage til helt basale træningsting - jeg lader som om de er 8 uger
og ikke fatter en brik. Og så træner vi indkald, slip, ja/nej øvelser og
roser rigtig meget for simple resultater.

3. En hund som har hørt et indkald men lader som om det sner, bliver jeg
ikke ved med at kalde på - så bliver ordet ligesom "udvandet", så man skal
råbe højere og højere. I stedet går jeg hen og henter hunden, SKÆLDER den ud
for at være et forkert sted og kommanderer hjem. Så snart den (hun, Molly
for at være eksakt) kommer tilbage over havegrænsen, så er jeg glad igen og
leger og fjoller og løber hele vejen hjem med hende. Og det har hjulpet
fremfor at stå på 100 m afstand og brøle hendes navn - så dukkede hun bare
nakken og løb endnu længere væk. Eller hun kom hjem og fik ros for det - men
så løb hun bare igen senere. Men når jeg fanger hende på fersk gerning i det
hun ikke må, har jeg mulighed for at være sur for derefter at rose den
rigtige handling, og så virker kommunikationen bedre.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-04-03 12:29

Hej Pia!
Han er levet god til at gå med løs snor og så blive på min venstre
side. Det synes jeg er dejligt, og gør vores ture meget bedre for os
begge
Men jeg synes at han begynder at løbe længere og længrere væk når han
løber løs, og det er ikke særlig fedt når der kommer nogle mennesker,
evt med en anden hund, eller børn. Baluka vil jo bare snakke, men det
er jo ikke alle mennesker der er glade for hunde, og så er det jo mit
ansvar at kunne kalde ham tilbage.
Tror du en periode i lang snor, der hvor han plejer at løbe løs, vil
kunne afhjælpe det?

Fra : Pia J

Dato : 21-04-03 13:22

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message

> Tror du en periode i lang snor, der hvor han plejer at løbe løs, vil
> kunne afhjælpe det?

Det er muligt - du kan jo prøve. Han har formentlig vænnet sig til at være
hos jer nu og føler sig tryg ved at du nok skal blive hos ham - også selvom
han er lidt længere væk. Så han vil stille og roligt begynde at teste, hvad
han kan og ikke kan, før der sker noget. Kombineret med snoren kan du også
prøve at kalde ham ind og bede ham vente hver gang han når grænsen for, hvor
langt du synes han må gå i forvejen. Så lærer han forhåbentlig efterhånden
hvor langt han må bevæge sig væk. Jeg passede fx en gang en schæfer som når
den gik i forvejen altid havde ørerne drejet bagud, hvis nu jeg skulle sige
noget, og kom den til en fortovskant stoppede den og kiggede tilbage indtil
jeg gav signal om at den måtte krydse. Hunden ejede ikke en snor, så jeg
måtte lufte den uden midt inde på Frederiksberg, og det gik fint (jeg anede
intet om hunde eller træning den gang).

Så find en stop kommando, og ros ham hver gang han venter eller vender
tilbage - nærmest ligesom med havegrænsen, nu er grænsen blot en cirkel
rundt om dig med samme radius altid.

Jeg har haft stor nytte af "vente" og "værsgo" - det er vel nærmest det som
andre kalder ja/nej, men jeg bruger kun nej til noget man slet ikke må, og
vente er noget man må lige om lidt - når jeg har sagt værsgo. Både i
forbindelse med at spise en godbid, først dykke i madskålen når jeg er
færdig med at fylde i - eller hilse på nogen. Jeg siger så vente - hunden
skal blive hvor den er indtil jeg kommer hen og tager fat, i tilfælde af at
vi møder nogen der ikke vil hilse, eller hvis den godt må, siger jeg så
værsgo (en slags "fri"). Tilsyneladende har de ingen problemer med at jeg
bruger samme kombination til forskellige ting. (vente-værsgo)

:Pia

Fra : Ella

Dato : 21-04-03 20:44

Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> wrote in message news:<4cl7av41ga72t1u71o3p7dkqqrark6s1ta@4ax.com>...

> "Men jeg synes at han begynder at løbe længere og længrere væk når han
> løber løs, og det er ikke særlig fedt når der kommer nogle mennesker,
> evt med en anden hund, eller børn. "

Hej Louise

Ligesom Pia skrev, så kan du evt. med en kommando "vente" fortælle
ham, hvor langt væk, det er ok at løbe. Det virker ganske fortrinligt
på min hund.

Noget andet er, at ifølge min overbevisning er det din hund, som skal
holde øje med dig og følge med og ikke omvendt. Så når han er
uopmærksom, ville jeg skifte retning eller evt. gemme mig bag et træ
etc. Og når han så kommer løbende hen til dig (du skal ikke kalde, da
det jo som sagt er ham, som skal være opmærksom på dig) så roser du
ham helt vildt!

Mvh Ella

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-04-03 21:28

Hej Ella!
Den har vi prøvet, for jeg har samme overbevisning om, at det er ham
der skal hold eøje med mig når han er løs. Selvom han er et stykke
væk, så stopper han op, og ser sig tilbage, ser at jeg stadig går, og
så fiser han videre. Måske jeg skulle prøve at vende mig om og gå den
anden vej når han gør det?
En gang gik jeg ind af en sidevej til den markviej vi går på. Den
sidevej fører ind i en skov. Baluka var foran og så overhovedet ikke
at jeg var gået derind. Så jeg kaldte lidt på ham, og til sidst kunne
jeg overhovedet ikke se ham, så jeg blev nødt til at gå ud på
markvejen og kalde på ham, og så kom han frem fra skoven og styrtede
hen til mig

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-04-03 18:49

Hej Louise

Der skulle du have ladet ham selv finde dig, forudsat forholdene er til det.

Løber han for langt væk, så kald 1 gang på ham, og løb så den anden vej, så
skal han nok komme farende efter dig.

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-04-03 19:01

Hej Nina!
Jo, forholdene er til det, men når jeg ikke kan se ham, bliver jeg jo
lidt bekynret for hvor han er henne

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-04-03 19:29

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> [...]
det.

> Løber han for langt væk, så kald 1 gang på ham, og løb så den anden vej,

Tja, forudsat man ikke har en hund, der jubler, når man forsvinder - det har
jeg! Han hygger sig rigtig, når han kan snuse rundt efter harer uden at jeg
blander mig Når jeg har ventet 20 minutter bliver jeg altså
utålmodig.....

Men det er rigtig nok, det virker på langt de fleste hunde. Rigtig godt er
det, hvis de virkelig kan få en "forskrækkelse" en enkelt gang. Så plejer de
at holde sig til fremover.

-Trine

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-04-03 20:55

Ja, jeg må nok hellere vænne mig af med at være sådan en pylremor *G*

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-04-03 15:05

Hej Louise

Hvor gammel var Baluka da han begyndte på det nummer?

/Kim

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-04-03 21:59

Hej Kim!
Det er lige noget han er begyndt på her i denne uge. Han er 1 år og 8
mdr.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : skingur

Dato : 21-04-03 10:29

"Louise Viborg" skrev d. 18-04-03 21:59 dette indlæg :
> Hej Kim!
> Det er lige noget han er begyndt på her i denne uge. Han er 1 år og 8
> [...]

hej Louise
Baluka forstår ikke alt menneskesprog. i stedet for at sige en hel
masse, så hold dig til "NEJ" og "DYGTIIIIG".

Et "hva var det" i et neutralt tonefald opfattes som neutralt, og han
tror sandsynligvis du blander dig for at få pølsen for dig selv...hvad
der er urimeligt, når den nu lige er blevet givet til de lavere
rangerende i flokken. Hvis hunden rangerer højere end kattene, er det
for den rimeligt at tage pølsen. Han er ligeglad med børnehavepædagogik
(vi skal allesammen dele!!!) Du må bryde ind og sige "nej" så det ikke
kan misforståes..korte, klare signealer fra dig om, hvad det er, der
skal foregå.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-04-03 12:27

Hej Christina!
Det kan jeg godt forstå, og det prøver vi også på, men nogle gange
kommer der lidt flere ord ind i det. Det skal vi nok vænne os lidt af
med
Iøvrigt, er kattene højere rangerende end Baluka

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 21-04-03 21:41

Hej Louise.
Sunsite er nede, så jeg bruger Mandens mailkonto

>Iøvrigt, er kattene højere rangerende end Baluka

<> Hi - nu får jeg garanteret på puklen
Men i kattens verden er det nu engang sådan, at hunde bare _er_ lavere
rangerende!
Fatter hunden ikke dette, sætter katten sømposerne i værk... og så er
det meget sjældent, at den sag skal diskuteres igen
En del af kropssproget har de to dyr til fælles (fx en del af de
dæmpende signaler) og det betyder at de hurtigt lærer at "læse"
hinanden... At katten så som regel mener at hunden er sprogligt
handicappet (og derfor lettere dum!), fordi den ikke kan signalere så
præcist ved fx at vippe med et enkelt knurhår... tja - det kompenserer
hunden ofte for, ved at være meget hurtig til at forstå kattens
kropssprog
Er der tale om sunde og psykisk velfungerende dyr, vil der næppe opstå
nogen problemer...

Mvh Ann

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-04-03 07:35

Hej Ann!
Vi har såmænd heller ingen problemmer mellem Baluka og kattene

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Pia J

Dato : 23-04-03 08:21

> [...]
> med
> Iøvrigt, er kattene højere rangerende end Baluka

I og med du ikke har haft ham fra hvalp, kan det jo være svært at vide,
hvordan han tidligere er blevet opdraget. De situationer hvor han knurrede
af dig, minder måske om nogen hvor han er blevet "overfuset" og derfor
forventer at skulle forsvare et lidt for groft møgfald for noget han ikke
forstår.

Når det gælder mad er hunde opportunister. Hvis der ligger noget spiseligt,
skal det sørme ikke efterlades, søde, velopdragne kælebamser kan blive
frådende tandmonstre hvis de får hver deres pølse og den ene er for længe om
at spise op. Sofabordet er kun helligt så længe ejeren er til stede.
Instinkterne tager over. NEJ skal selvfølgelig respekteres, men yderligere
indgriben kan forstås som at du er med i kampen om maden. Vi fik det
"ordnet" da Max var helt bette og knurrede gevaldigt af os da han fik sit
første rå kødben (det passer ikke, første gang var da han skulle have
ormekur 9 uger gammel og blev præsenteret for leverpostej. MIN!). Det ville
jeg jo ikke finde mig i og satte mig resolut ved siden af ham og snakkede.
Og kælede. Til sidst slappede han af, jeg ville jo ikke tage benet. Så lærte
jeg ham at jeg måtte holde i det mens han gnavede, det syntes han var ret
hyggeligt (og kommer stadig op i sofaen og smider sine 43 kg samt halvt,
forrådnet okselår på mit skød hvis jeg ikke er parat) - og til sidst kunne
jeg tage det og lægge det tilbage uden problemer. Han stoler på, jeg aldrig
vil stjæle hans mad til mig selv. Jeg kan gøre ALT nu uden han knurrer.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 23-04-03 10:17

"Pia J" skrev d. 23-04-03 08:21 dette indlæg :
> [...]
aldrig
> vil stjæle hans mad til mig selv. Jeg kan gøre ALT nu uden han

Det samme skete med gandalf, da han var lille..måske tre måneder. han og
den islandske havde fået hver sit ben, og det var lykkedes gandalf at
rane dem begge to til sig. Min børnehavepædagogik bød mig at de skulle
dele, så jeg ville tage det ben, gandalf ikke brugte. Han blev rasende
og ville have bidt mig, hvis ikke jeg havde nået at få fat i nakken af
ham. jeg måtte have den helt store "fyyyy" stemme på. Jeg havde ikke
tænkt mig om, for normalt tager jeg ikke noget fra hundene, når jeg
først har givet dem det - en foræring er en foræring.
Efter den episode har gandalf aldrig lavet vrøvl, når han har ben. Ind
imellem er man nemlig alligevel nødt til, i hundends øjne, at tage benet
fra den. Den kan ikke regne ud, at jeg ikke vil spise det selv, men bare
flytte det fra det ægte tæppe eller mormors nye sko! Nu ligger gandalf
gerne klinet op af mig, selvom han har fået et helt friskt, lækkert
kødben! dejligt...!!!!!!! Måske fordi han ved, jeg ikke spiser det selv,
at jeg ikke er urimelig, når jeg flytter det og at han altid får det
igen!

mvh, Christina

http://www.kandu.dk/