MS Windows
briani 27239
W98 og XP samtidig
Fra : Lasse

Dato : 18-04-03 13:36

Hej

Kan man køre begge systemer på samme pc, og hvordan gør man ?

Mvh
Lasse

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-04-03 18:11

"Lasse" <snart@c.dk> wrote in

> Kan man køre begge systemer på samme pc, og hvordan gør man ?

Først installerer man Win98 på en partition/harddisk for sig selv.
Dernæst smider man XP CD'en i maskinen og booter på den. WinXP
installerer man så (ikke oven i 98'eren... det bli'r noget rod) og går
det efter planen finder XP selv ud af at 98 allerede er installeret og
installere en bootmanager.

Når man så starter PC'en, kan man vælge hvilket OS man vil starte.

Det vigtigste er af få Win9x på først.

--
Lars

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-04-03 18:38

> Det vigtigste er af få Win9x på først.

Det har jeg nu gjort omvendt uden problemer med Windows 98SE.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Edmund

Dato : 19-04-03 05:17

Trygleren [9000] wrote:

> Det har jeg nu gjort omvendt uden problemer med Windows 98SE.

Ved du om det vil virke, hvis man installerer win 98SE på en anden
partition eller disk

Har du ikke en fil i roden af c der hedder BOOTSECT.DOS
(vis skjulte filer og vis systemfiler)

--
Mvh Edmund

Fra : Lasse

Dato : 20-04-03 22:04

tak til alle for svarene - nu hopper jeg ud på dybt vand og installerer XP
på samme harddisk som W98SE. Hvis alt går galt så formaterer jeg jo bare C
drevet - men det jeg gerne ville undgå i den forbinelse var at skulle
installere alt min hardware og software igen for jeg kan vel ikke bare sådan
lige med et snuptag gemme alle disse indstillinger ?
Vh
Lasse

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-04-03 17:12

Hvis du vil have WIN98 og WIN XP samtidigt skal du installere dine
programmer igen. Det slipper du kun for ved at opgradere WIN 98 til
WIN XP.
Angående det med at gemme indstillinger så kik på "Transfer files and
settings" wizarden på XP CD'en.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-04-03 18:38

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-04-03 20:11

"Trygleren [9000]" <Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea0393c$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det har jeg nu gjort omvendt uden problemer med Windows 98SE.
>
> --
> "Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
> Lars 'Trygleren' Winther
>
> www.hesteskelet.dk/newsgroup

Kan kun gøres hvis XP er installeret på en FAT32 partition, og du
efter intstallation af 98 reparere XP installtionen - eller er 98SE
så meget anderledes end de øvrige 9x'ere ?

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-04-03 21:05

> Kan kun gøres hvis XP er installeret på en FAT32 partition, og du
> efter intstallation af 98 reparere XP installtionen - eller er 98SE
> så meget anderledes end de øvrige 9x'ere ?

Du siger 'kun' og disker så op med et 'eller' - ikke videre overbevisende
fra din side =) Jeg kan kun sige en ting, og det er at jeg gjorde det. Jeg
havde en XP Pro-installation og jeg bootede op fra Win98SE-cden og
installerede windows 98 på samme partition. Der var ingen problemer og ej
heller nogen former for komplikationer - det virkede bare. Jeg kan ikke
argumentere eller redegøre for de øvrige 9xere, men kun sige hvad jeg ved
fra praktisk erfaring.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-04-03 23:16

"Trygleren [9000]" <Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea05bb6$1$135$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
ikke
> argumentere eller redegøre for de øvrige 9xere, men kun sige hvad

Så har du haft din XP pro på en FAT32 partition. Du fortalte jo
heller ikke det var på samme partition, hvad der bestemt kan skabe
problemer. Det kan kun lade sig gøre hvis det er forskellige
sprogversioner, så det ene Windows bruger Program Files mappen og
det andet Programmer mappen. Og så skal man huske at kalde Windows
mappen noget andet en Windows på installation nummer 2, når man
bliver bedt om det under installationen. Den mulighed får man ikke
med Program mappen !

Fra : Edmund

Dato : 19-04-03 05:17

Trygleren [9000] wrote:

> Du siger 'kun' og disker så op med et 'eller' - ikke videre
> overbevisende fra din side =)

Han har vel ret i at XP skal køre fat 32.
Reparere XP installtionen er vel lidt volsomt, man kan nøjes med at
starte en XP installation og så afbryde første gang pc´en genstarter, og
så tilpasse boot.ini

--
Mvh Edmund

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-04-03 20:20

Trygleren [9000] wrote:

> Det har jeg nu gjort omvendt uden problemer med Windows 98SE.

Dygtig dreng. Men efter alle der spørger om netop dualboot problemer
og hvordan man fixer den, synes jeg at have savnet guldkorn fra fra din side
om hvordan den ged skal barberes. Så hit med hintet om hvordan.
Ellers står vi fast på at Win9x skal ind først.

mvh
Henning

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-04-03 21:02

> [...]

side
> om hvordan den ged skal barberes. Så hit med hintet om hvordan.

Ingen hint. Jeg lagde det bare ind uden at tænke over eventuelle
komplikationer - og ingen opstod.

> Ellers står vi fast på at Win9x skal ind først.

Bevares.