MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
min win 98 er gået ned
Fra : detteerikkemin@adres~

Dato : 17-04-03 20:14

Hej Gruppe

Min win 98 er gået i sort. Den gennemfører det meste af opstarten
hvorefter den så meddeler mig, at jeg jeg system ini filen.

Hvad kan jeg gøre for at den igang igen? Findes der programmer der kan
hjælpe mig med at få den igang igen?

venlig hilsen

Morten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-04-03 22:54

Hej , du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Min win 98 er gået i sort. Den gennemfører det meste af opstarten
> hvorefter den så meddeler mig, at jeg jeg system ini filen.

Hvad præcis skriver den?

Og kan du heller ikke starte op i fejlsikret tilstand?

> Findes der programmer der kan hjælpe mig med at få den igang
> igen?

DOS og din Win98-cd kan. Men oftest er der nemmere metoder.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter Brown

Dato : 18-04-03 01:14

Smid din opstarts diskette i diskettedrevet og genstart computeren.
Når computeren er genstartet læg din Windows 98 cd i cd-drevet.
Vælg drevbogstavet til dit cd-drev og skriv derefter install.
Følg instrukser på skærmen.
Du geninstallere nu Windows oven i den installation du har i forvejen. Det
betyder, at evt. fejl muligvis bliver rettet, samtidig med, at alle dine
programmer stadig forbliver intakte.
Hjælper det ikke er der nok ikke meget andet at gøre, end at installere det
hele fra bunden endnu engang.

Peter Brown

Fra : Poul Jensen

Dato : 18-04-03 01:40

Start maskinen i Dos (F8) inden Windows starter.
skriv i den sorte skærm.

Scandisk /restore

du vælger nu en tidligere dato.
når den er færdig med indlæsningen booter du
og starter windows igen.

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 08:57

For at svare Poul, Rudi og Peter.

Jeg har prøvet at få den til at køre i fejlsikret tilstand. Dette er ikke
muligt.Min maskine gennemfører som sagt en del af

opstartsproceduren. Helt præcist frem til og med første gang windowslogot
viser sig. Herefter står der, at jeg mangler

system.ini - filen og at jeg skal køre en geninstallering af windows. Der
står ligeledes at jeg skal trykke på en tast for

at komme videre. Når jeg gør dette så slukkes maskinen, hvilket den gør
automatisk alligevel hvis jeg intet foretager mig.

Jeg har haft prøvet at trykke F8. Jeg kommer ikke over i Dos af denne grund.
Den eneste måde at komme i Dos er ved bruge en boot-diskette og dermed snyde
mig ind i Dos. Skal jeg blot skrive scandisk / restore medens jeg er på
a-drevet eller skal det ske fra c-drevet?

Skaljeg starte med at køre enscandisk fra Dos og når dette så er overstået
køre kommandoen restore? Det er muligt at tilføje en række paramatre til
restore - skal jeg undlade dette?

Det du mener, jeg bør gøre er, at lave en restore fra back-up fra før den
dato hvor min msakine gik ned?

Jeg har skam villet geninstallere win 98. Jeg tør blot ikke da jeg er bange
for at miste data. Dels fra mappen dokumenter

der ligger på c-drevet, dels mails og adresser fra Outlook (ikke Outlook
Express)og endeligt dels nogle mapper som jeg selv

har oprettet med data. Hvis jeg viste, at en geninstallation af win 98 ikke
overskrev disse ting så havde jeg for længst

fulgt rådet om at køre en geninstallation. Min viden om disse ting er ikke
nær stor nok på dette område så defor tør jeg

ikke gøre dette uden videre.

venlig hilsen

Morten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-03 11:21

Hej Morten, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> viser sig. Herefter står der, at jeg mangler system.ini - filen og
> at jeg skal køre en geninstallering af windows.

Det kan du gøre. Men inden kunne du evt. prøve at se, om system.ini-
filen blot af uransagelige grunde er blevet omdøbt el. flyttet
(virus?). Se mere om begge dele nedenfor.

> Der står ligeledes at jeg skal trykke på en tast for at komme
> videre.

Det er en standardbesked, som helt korrekt ofte ikke bevirker det
påståede. (Windows - og endnu mere DOS - har mange standardbeskeder,
når der optræder fejl...)

> Jeg har haft prøvet at trykke F8. Jeg kommer ikke over i Dos af
> denne grund.

Du gør det antagelig for sent eller glemmer at holde den i nede længe
nok. Når maskinen starter, trykker du ned på F8 (eller Ctrl, det er
ligegyldigt), så snart du ser noget som helst på skærmen (typisk en
oplysning fra og om skærmkortet). Og du _holder tasten nede_, indtil
startmenuen kommer frem. Her vælger du så (med piletasterne) punktet
med "Kun MS-DOS prompt" eller noget i den stil (og hypper ned på
Enter).

Når du har gjort det, og maskinen har startet op i DOS (og den blot
står og venter på input ved prompten), skriver du præcis (hver linje
sluttes med tryk på Enter - og husk de anførte mellemrum):

cd \
dir system.*

Den arbejder så lidt tid, hvor du ikke rører noget. Hvis der kommer
noget output på skærmen om, at den fx har fundet en fil ved navn
system.ska (ved prompten kan du se hele stien), og filen er i
størrelsesordenen 2-4 KB, er det faktisk system.ini, der er blevet
omdøbt. (I nævnte tilfælde af en virus - men hedder den fx system.bak
e.l., kan det være en program, der blot har kokset i det, fordi det har
villet lave en tilføjelse i system.ini, taget en sikerhedskopi og givet
denne navnet system.bak. Kokset ligger i, at programmet så er gået ned
midt i processen eller... og aldrig fået lavet system.ini).

Finder den noget i den stil, og filen fx hedder system.bak og findes i
C:\Windows, skriver du ved prompten:

cd \Windows
move system.bak system.ini

- og genstarter på normal vis (Ctrl+Alt+Delete), når maskinen er falder
til ro.

(NB: Hedder den .ska som hale, har du en virus. Der er et par andre
kendte vira med samme effekt og andre halenavne. Men den tid den sorg;
du kører blot dit antivirusprogram, når du senere får Windows på
benene).

> Skal jeg blot skrive scandisk / restore medens jeg er på a-drevet
> eller skal det ske fra c-drevet?

Det kan være ligegyldigt, for det har ingen effekt

Jeg tror, at Poul tænker på Win ME (?). Der findes i hvert fald ingen
"scandisk /restore" kommando i Win9x'erne.

Glem alt om dette.

> [...]
> med data. Hvis jeg viste, at en geninstallation af win 98 ikke
> overskrev disse ting så havde jeg for længst fulgt rådet om at

Stol trygt på Peters råd. Du mister ingen data, hvis du blot
geninstallerer oveni. Hvis du ikke føler dig speciel tryg ved og dus
med DOS, kan du lige så godt bare hoppe til geninstallation.

1. Maskinen er slukket.
2. Smid din Win98 startdiskette i.
3. Hav Win98-cd'en parat.
4. Tænd maskinen og følg instruktionerne på skærmen. (Den tager lidt
lang tid om at starte op fra A-drevet, det er normalt).

Slutter den blot af med at stå ved A-prompten (dvs. a la "A:\ >_"),
skriver du ved prompten (efterfulgt af Enter):

Install

Den burde selv finde cd-drevet og bede dig smide Win98-cd'en i (hvilket
du selvfølgelig også bare kan gøre, inden du skriver noget).

Når Windows er blevet færdiginstalleret og alt er parat, burde du køre
dit antivirusprogram for en sikkerheds skyld. System.ini forsvinder
ikke bare uden grund - skønt grunden som antydet nemt kan være andet
end en virus/orm. Men alligevel...

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 12:46

Hej Rudi

Tak for dit meget lange indlæg. Jeg vender tilbage når jeg har fået prøvet
dine forslag igennem. Jeg krydser fingre for at det lykkes.

Hav en god dag

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-03 13:23

Arch! Det var en smutter i farten, desværre en alvorlig. Du skal
naturligvis skrive:

cd \
dir system.* /s

Uden /s-switchen bliver det jo blot roden, der søges i.

> Jeg vender tilbage når jeg har fået prøvet dine forslag igennem.

Fint.

> Jeg krydser fingre for at det lykkes.

Bare rolig, om ikke andet gør det da, hvis du simpelthen bruger
geninstallationsmetoden. Eneste mulige risiko er, at der ligger en fæl
virus/orm. Men hvis du ellers normalt holder dig fri for sådanne, er
det meget usandsynligt.

> Hav en god dag

Jo tak, og håber det da endnu mere for dig. Min maskine cykler jo fint

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : LarsS

Dato : 18-04-03 15:55

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
> [...]

[cut]

> Det kan være ligegyldigt, for det har ingen effekt
>
> Jeg tror, at Poul tænker på Win ME (?). Der findes i hvert fald ingen
> "scandisk /restore" kommando i Win9x'erne.
>
> Glem alt om dette.

Nej, det er det eneste rigtige, blot skal det være
scanreg /restore. Det skal skrives i en C-prompt
hvad enten maskinen er startet med diskette
eller normalt.

/LarS

Fra : Poul Johannsen

Dato : 18-04-03 15:15

Hej Morten

> mig ind i Dos. Skal jeg blot skrive scandisk / restore medens jeg er på
> a-drevet eller skal det ske fra c-drevet?

Kommandoen hedder ikke scandisk / restore men hedder scanreg /restore.
Så vidt jeg ved starter du op på en dos startdisk og går ind i c:\windows
hvor filen skulle ligger og skriver scanreg / restore

> Det du mener, jeg bør gøre er, at lave en restore fra back-up fra før den
> dato hvor min msakine gik ned?

Ja du vælger en dag før din maskine gik ned.

Håber det hjælper.

Mvh Poul
Hej Morten

---

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-03 15:39

Hej Poul Johannsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kommandoen hedder ikke scandisk / restore men hedder
> scanreg /restore.

Det vil næppe hjælpe ham meget, da det blot er registreringsdatabasen,
der bliver skiftet med et tidlige eksemplar. Det er jo system.ini, der
skulle mangle.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : LarsS

Dato : 18-04-03 15:48

> Det vil næppe hjælpe ham meget, da det blot er registreringsdatabasen,
> der bliver skiftet med et tidlige eksemplar. Det er jo system.ini, der
> skulle mangle.

Ja men system.ini er en af de 4 filer der som standard er
i restore-cab-filerne (indeholder system.dat, system.ini,
user.dat og win.ini).

/LarS

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-03 19:13

Hej LarsS, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ja men system.ini er en af de 4 filer der som standard er
> i restore-cab-filerne (indeholder system.dat, system.ini,
> user.dat og win.ini).

Du har ret. Jeg havde fuldstændig glemt, at det er andet end de to
..dat-filer, der gemmes i rb000.cab, rb001.cab ... rb0nn.cab-filerne.
Jeg beklager oprigtig fadæsen.

Det er en _rigtig_ god ide at prøve den kommando først
(scanreg /restore). Formentlig er det nok, og selv hvis det ikke er,
koster der i værste fald højst en snes sekunder at få det konstateret.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : LarsS

Dato : 18-04-03 16:02

"Poul Johannsen" <poul_jo@adslhome.dk> wrote in message

> Kommandoen hedder ikke scandisk / restore men hedder scanreg /restore.
> Så vidt jeg ved starter du op på en dos startdisk og går ind i c:\windows
> hvor filen skulle ligger og skriver scanreg / restore

scanreg /restore skal skrives i en C-prompt, om maskinen
er startet med diskette eller normalt er ligegyldigt. Normalt
er det nok.
(DOS-programmet (scanreg.exe) ligger i windows\command,
mens windows-programmet (scanregw.exe som laver backup)
ligger i windows-mappen.

Fra : Poul Jensen

Dato : 18-04-03 11:04

Det er fint at du kan boote fra en diskette
Du booter op med CD-Rom dvs. driverne til CD-Rom bliver indlæst
du skifter til det drev hvor du har Windows CD ve at taste E: og enter
hvis det er E: du har som CD-Rom-Drev
her skriver du Install og installere Windows
Du mister hverken Programmer eller Data
Det eneste der sker er at du får rettet Windows op.

Mvh Poul Jensen

Fra : Lars Pedersen

Dato : 19-04-03 17:07

17 Apr 2003 19:13:34 GMT skrev detteerikkemin@adrese.dk i en
meddelelse:

> [...]
>hvorefter den så meddeler mig, at jeg jeg system ini filen.
>
>Hvad kan jeg gøre for at den igang igen? Findes der programmer der kan

Prøv at læse trådene i dk.edb fra den 7/4. Trådene har overskrifterne
'manglende inifil' og 'til Lars vedr. mgl. ini-fil'.

Hilsen Lars.