Genopfriskning/vedligeholdelse af matemati~
Fra : Rikke

Dato : 20-04-03 11:53

Jeg går pt. i 3g og har her matematik på højt niveau. Jeg vil gerne om et år
læse matematik på Arhus Universitet, men vil altså gerne lige holde et års
pause. Min frygt er så at man glemmer (især matematik) hurtigt igen, hvis
man altså ikke bruger det. Så er der nogen gode ideer til hvordan man holder
det ved lige. Og findes der evt. aftenskole kurser på det niveau, jeg synes
altid man kun hører om ting på 9./10. klasses niveau. Nogle gode bøger ville
også være fint.

Rikke Bendlin =)

Fra : Jesper Harder

Dato : 20-04-03 14:14

"Rikke" <RikkeBendlinNoSpam@mail.dk> writes:

> [...]
> evt. aftenskole kurser på det niveau, jeg synes altid man kun hører om
> ting på 9./10. klasses niveau. Nogle gode bøger ville også være fint.

En mulighed er simpelthen at købe en af de lærebøger man bruger på
første år og læse i den. Du kan se en beskrivelse af førsteårskurserne
på AU her:

<http://www.imf.au.dk/education/UGradcourses.html>

I hvert fald "Fraleigh & Beauregard: Linear Algebra" er forholdvist
pædagogisk, og jeg vil tro at det ikke er urealistisk at læse den på
egen hånd.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 20-04-03 15:52

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> [...]
>
> I hvert fald "Fraleigh & Beauregard: Linear Algebra" er forholdvist
> pædagogisk, og jeg vil tro at det ikke er urealistisk at læse den på

Jeg har ikke noget bedre forslag end Jesper, men vil bare supplere med
at sige at du selvfølgelig kan spørge her i gruppen hvis der er noget du
ikke forstår. Derudover kan det generelt anbefales at følge med i
gruppen. Nogen gange har vi nogen pænt interessante matematiske
spørgsmål og selv om niveauet måske nogen gange ligger lidt udover dit,
kan bare det at læse spørgsmålene (og måske også svarene) igennem hjælpe
dig med at huske begreberne.

Hvis du er til udfordrende opgaver på 3.g-niveau kan du også finde Georg
Mohr-konkurrencens hjemmeside og prøve at løse de gamle opgaver (dem fra
i år løste du vel til konkurrencen?

Jeg kender ikke den omtalte bog, men jeg vil absolut også anbefale
lineær algebra som et godt emne til selvstudium.

..Henrik

--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-03 18:36

On Sun, 20 Apr 2003 16:52:19 +0200, Henrik Christian Grove wrote:

> Jeg kender ikke den omtalte bog, men jeg vil absolut også anbefale
> lineær algebra som et godt emne til selvstudium.

Den er sikkert meget god til selvstudium. Jeg er selv blevet
trukket igennem dem, og jeg fandt den på det tidspunkt
ganske udmærket, men når jeg kigger tilbage, kan jeg godt
forstå, at den går under navnet "Farveladebogen" (en syret
omskrivning af Fraleigh & Beauregard). Der er alt for meget
matrixalgebra...

/Michael Knudsen

Fra : Rikke

Dato : 20-04-03 19:13

Tak for hjælpen. Jeg løste i hvert fald nogle af opgaverne til Georg Mohr i
år =)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-03 18:38

On Sun, 20 Apr 2003 15:14:06 +0200, Jesper Harder wrote:

> En mulighed er simpelthen at købe en af de lærebøger man bruger på
> første år og læse i den. Du kan se en beskrivelse af førsteårskurserne
> [...]

ACHTUNG! Der træder en ny studieordning i kraft til
efteråret med en masse nye kurser! Man må kunne finde
noget om den på www.nat.au.dk.

/Michael Knudsen

Fra : Jesper Harder

Dato : 20-04-03 19:02

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> writes:

> ACHTUNG! Der træder en ny studieordning i kraft til efteråret med en
> masse nye kurser! Man må kunne finde noget om den på www.nat.au.dk.

Aaargh, de har åbenbart tænkt sig at kalde Mat11 for "Calculus" [1].

Hvilken sproglig forarmelse at man ikke engang gider at finde et dansk
navn til førsteårskursus. Skam jer IMF!

[1] <http://www.nat.au.dk/default.asp?id=5806&la=DK&aar=2002>

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-03 19:20

On Sun, 20 Apr 2003 20:02:14 +0200, Jesper Harder wrote:

> Aaargh, de har åbenbart tænkt sig at kalde Mat11 for "Calculus" [1].

Øh, er det ikke "Matematisk Analyse", der er Mat11 i
forklædning? Calculus kommer nok mere til at minde om
det gamle "Matematik Alfa", som er/var et regnekursus.

/Michael Knudsen

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 20-04-03 19:32

> Øh, er det ikke "Matematisk Analyse", der er Mat11 i
> forklædning? Calculus kommer nok mere til at minde om
> det gamle "Matematik Alfa", som er/var et regnekursus.

Korrekt. Calculus 1 & 2 kommer til at svare til Matematik Alfa, og
Matematisk Analyse 1 & 2 kommer til at svare til det nuværende Mat
11. Men det er vistnok "forbudt" at sige, at det og det (nye) kursus
svarer til det og det (gamle) kursus, da <floskel>der jo er tale om en
grundlæggende ny studiestruktur med helt nye kurser, som er _meget_
mere fleksibel end den gamle</floskel>. Matematisk
Modellering-kurserne kommer til at svare til SS1 og Stat 1 (tihi,
3 semestres skod-kurser skåret ned til 3 kvarter!).

/Rasmus

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-03 19:44

On Sun, 20 Apr 2003 20:31:43 +0200, Rasmus Villemoes wrote:

> Korrekt. Calculus 1 & 2 kommer til at svare til Matematik Alfa, og

\begin{brok}
Trist...ingen gode udsigter til at få et spændende
instruktorat. Man ender sikker med en masse fjolser, som
blot skal have Calculus trukket ned over hovedet...øv!
\end{brok}

> Modellering-kurserne kommer til at svare til SS1 og Stat 1 (tihi,
> 3 semestres skod-kurser skåret ned til 3 kvarter!).

Hmmm...måske er der lys forude for os mange, der endnu
ikke har haft et helt statistikkursus...

/Michael

Fra : Søren Galatius Smith

Dato : 20-04-03 20:30

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Man ender sikker med en masse fjolser, som blot skal have Calculus
> trukket ned over hovedet...øv!

Sund indstilling. Det skal nok blive godt.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-03 20:34

On Sun, 20 Apr 2003 21:29:47 +0200, Søren Galatius Smith wrote:

> Sund indstilling. Det skal nok blive godt.

Så groft var det heller ikke ment. Det var bare en
hentydning. Jeg går udfra, at der er mange, der bare
skal have Calculus som et hjælpefag, og jeg tror ikke, at
jeg tager meget fejl, hvis jeg tror, at nogle af dem
kommer med indstillingen "Vi kan ikke lide matematik, og
uanset hvad folk siger, vil vi ikke ændre mening. Vi skal
alligevel ikke bruge alt det her til noget".

Det kan godt være, at jeg tager fejl.

/Michael

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 20-04-03 14:51

Rikke skrev:
> [...]
synes
> altid man kun hører om ting på 9./10. klasses niveau. Nogle gode bøger

Det kan være vi mødes så

Jeg har lånt to førsteårsbøger af min venlige matematiklærer. Det er Linear
Algebra af Fraleigh og Beauregard (som Jesper jo også anbefalede) - samt
Funktioner af en og flere variable af Ebbe T. Poulsen. Så jeg har nok at
give mig til. Så vidt jeg ved gennemgår den sidstnævnte også hele (i hvert
fald store dele af) gymnasiepensum - og mere til.

Mvh. Bjarke

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-04-03 20:52

Du kan overveje at starte med at tilbyde privat-undervisning i matematik
på 3g niveau. Gør det gratis og du er sikret elever samtidig med, at det
er billigere end selv at gå på aftenskole. Tag lidt håndører for det og
du kan endda tjene på det.

Fra : Christian Vandsø

Dato : 21-04-03 09:10

On Sun, 20 Apr 2003 12:52:30 +0200, "Rikke"
> [...]

>pause. Min frygt er så at man glemmer (især matematik) hurtigt igen, hvis

Der er allerede kommet mange gode forslag om at låne de bøger man
bruger på første år. Jeg vil dog mene, at du er bedre tjent med at
holde helt og aldeles fri det år og lade op til et uni studie.
Universitetet starter ikke der hvor gymnasiet slutter, og du vil godt
kunne følge med selv efter et års pause. Alt hvad der bruges forklares
- det går bare lidt hurtigere end på gymnasiet (forudsat det ikke har
ændret sig - det er trods alt 14 år siden jeg havde første-års
matematik på uni)

/Christian

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-04-03 15:49

On Mon, 21 Apr 2003 10:10:11 +0200, Christian Vandsø wrote:

> Der er allerede kommet mange gode forslag om at låne de bøger man
> bruger på første år. Jeg vil dog mene, at du er bedre tjent med at
> holde helt og aldeles fri det år og lade op til et uni studie.

Behøver man holde sig 100% fra studierne for at lade op?
Kan det at læse lidt foran ikke være at lade op? Jeg holdt
ikke selv et sabbatår, inden jeg begyndte på universitetet,
men hvis jeg havde gjort det, kunne jeg nok ikke helt
holde mig fra bøgerne. Nogle holder et sabbatår for
at komme lidt væk fra studierne, mens andre måske gør
det af økonomiske årsager.

> [...]
> - det går bare lidt hurtigere end på gymnasiet (forudsat det ikke har
> ændret sig - det er trods alt 14 år siden jeg havde første-års

Jeg tror ikke, man vil mangle noget fagligt, hvis man
begynder et år senere, men det kan være, at man mangler
noget disciplin

/Michael

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-04-03 15:57

Michael Knudsen skrev:
[klip]
> Nogle holder et sabbatår for
> at komme lidt væk fra studierne, mens andre måske gør
> det af økonomiske årsager.
[klip]

.... og nogle fordi de var uheldige ikke at trække frinummer til session! :)

Mvh. Bjarke

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-04-03 16:31

On Mon, 21 Apr 2003 16:57:10 +0200, Bjarke Walling Petersen wrote:

> ... og nogle fordi de var uheldige ikke at trække frinummer til session! :)

Av! Så uheldig var jeg ikke, men jeg går stadig og undrer
mig over, hvorfor jeg ikke blev kasseret... Kan man for
øvrigt ikke få skidtet udsat til efter studiet?

/Michael

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-04-03 16:52

Michael Knudsen skrev:
> Av! Så uheldig var jeg ikke, men jeg går stadig og undrer
> mig over, hvorfor jeg ikke blev kasseret... Kan man for
> øvrigt ikke få skidtet udsat til efter studiet?

Jo, men jeg kender jo ikke min egen situation om 6-7 år - og man kan højst
få det udskudt til man er 26 år (som Peter jo skriver). Hvis jeg på det
tidspunkt er i gang med
noget andet bliver jeg nød til at droppe det. Så hellere få det overstået
med det samme!
Jeg skal så i beredskabskorpset på Bornholm, hvilket egentlig også lyder
sjovt nok.

Som Peter også skriver ... offtopic.

Mvh. Bjarke

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-04-03 14:55

Scripsit "Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk>

> Behøver man holde sig 100% fra studierne for at lade op?

Det er ikke nødvendigt at rydde al matematik væk fra sit liv (og hvis
det overhovedet kan lade sig gøre, tror jeg ikke man i særlig grad
egner sig til at studere matematik). På den anden side skal man heller
ikke være bange for at glemme noget vigtigt i løbet af et sabbatår -
det man har brug for på et matematikstudie er ikke de eksakte
integrationsregler m.v. man lærer udenad i gymnasiet, men en
fornemmelse for tal og formel argumentation, som man ikke bare går hen
og glemmer. Det er ligesom at kunne cykle.

> Kan det at læse lidt foran ikke være at lade op?

Man skal nok passe lidt på med at "læse foran" på egen hånd før
studiet starter. Det kan give risiko for at man ikke synes man får
noget ud af de første 4-5 ugers undervisning, og derfor kommer ind i
en rytme med dårlig arbejdsdisciplin som hurtigt fører til at man
kommer frygteligt bagud.

I stedet kan man fodre sin matematiske interesse med emner som *ikke*
kan forventes at dukke op i starten af et matematikstudium, eller
ihvertfald ikke på samme måde. Man kunne fx gå på biblioteket låne
nogen af de bøger der er skrevet til det valgfri emne i 3.g., og så
læse dem igennem for sin fornøjelses skyld.

Sådan noget som klassisk geometri (uden koordinater) eller talteori
burde det nok være til at skaffe bøger på et passende niveau til, uden
den store risiko for at det dukker op på første semester. Men man kan
også snuse lidt til aksiomatisk mængdelære, ikke-euklidisk geometri
eller matematisk logik. Eller en masse andet.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-04-03 16:42

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Av! Så uheldig var jeg ikke, men jeg går stadig og undrer
> mig over, hvorfor jeg ikke blev kasseret... Kan man for
> øvrigt ikke få skidtet udsat til efter studiet?

Man kan ikke får aftjening af værnepligt udsat på ubestemt tid. Man
skal hvert andet år søge om udsættelse og man kan højst få udsættelse
til man er fyldt 26.

Man kan dog blive nægte og håbe på at kunne vælge et relevant
udstationeringssted. Jeg kender en del der har lavet relevant arbejde
i deres nægtertid, der er en række forskningskintitutioner der har
nægtere, mest inden for det sundhedsvidenskablige område hvilket dog
også kan have relevans for kemikere og fysikekre. Matematik er dog nok
ikke så let at lave noget relevant med.

Nå men Off-Topic....

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional