Hmm mine kuglefisk dør
Fra : Inger & Jesper

Dato : 19-04-03 10:41

Jeg købte for 1½ månden siden 5 kuglefisk, dagen før de blev sat ud i akv.
skiftede je ca 1/3 af vandet og tilsatte, efter råd fra akv. pusheren 1 tsk
salt til vandet (Akvariet er på 128l) efter 3uger var der kun 4 kuglefisk
tilbage, nå men tid til vandskift, endnu en uge er gået nu er der kun 2
kuglefisk tilbage og i sidste uge dagen før næste vand skift var der KUN 1
kuglefisk tilbage hvorfor ff dør de???

Nogen gode forslag

NB temp i akv. er 25 grader celsius

Fra : Bjarne Mejsedal

Dato : 20-04-03 13:09

Hvad fodre du dem med?
mvh. Bjarne

Fra : Inger & Jesper

Dato : 22-04-03 06:58

flagefoder og noget specialfoder der er mere protein rigt end alm. foder

Fra : Plesner

Dato : 22-04-03 13:02

> flagefoder og noget specialfoder der er mere protein rigt end alm. foder

Flagefoder er helt og aldeles ubrugeligt til kuglefisk. De skal have noget
animalsk foder, som samtidig kan slide på deres tænder (som vokser hele
tiden). Får de ikke jævnligt f.eks. snegle eller noget andet 'hårdt' foder,
så vokser deres tænder til en størrelse, hvor den ikke længere kan spise.
De kan godt nok slibes/klippes ned, men jeg er ikke sikker på, at min
kuglefisk ville overleve sådan en tur ud af vandet - det ser ikke helt nemt
ud, at skulle klippe tænderne ned på sådan en fætter.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-04-03 15:52

"Inger & Jesper" <inger.jesper@webspeed.dk> writes:

> [...]
> kuglefisk tilbage og i sidste uge dagen før næste vand skift var der KUN 1

Hvilke kuglefisk er det? Se
f.eks. http://puffernet.tripod.com/species.html

Hvis det ikke er en ferskvandsfisk, så er 1 teske salt til 128l alt
alt for lidt. Jeg tør ikke sige hvor meget du bør bruge, men mon ikke
der er nogen andre der kan hjælpe...

/Esben
--
Nobody can be exactly like me. Even I have trouble doing it.
- Tallulah Bankhead

Fra : Plesner

Dato : 21-04-03 01:31

> Hvilke kuglefisk er det? Se
> f.eks. http://puffernet.tripod.com/species.html

Når du har fundet ud af, hvilken art, det drejer sig om, finder du MÅSKE
også ud af, at du har en af de mange arter, som er ret aggressive over for
artsfæller. Mine egne kuglefisk er et par, som går fint sammen. Mit største
problem er, at de spiser nogenlunde deres egen vægt hver dag i snegle
eller, som nødløsning, frostfoder (f.eks. sorte myggelarver eller voksne
artemia). Da de i følge litteraturen kan finde på at spise så meget, at de
dør af det, prøver jeg at sørge for, at mine får mindre mængder foder flere
gange om dagen.

Plesner

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-04-03 16:14

"Inger & Jesper" <inger.jesper@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
2
> kuglefisk tilbage og i sidste uge dagen før næste vand skift var der

Der findes 339 arter kuglefisk. Kun 12 af disse er ferskvandfisk (
Mergus )
Ringer der en klokke ?
Mvh
Ole.

Fra : Cyberbar

Dato : 20-04-03 17:26

> Der findes 339 arter kuglefisk. Kun 12 af disse er ferskvandfisk (
> Mergus )
> Ringer der en klokke ?
> Mvh
> Ole.

Mon ikke det er 8 talskuglefisk du har.
http://puffernet.tripod.com/biocellatus.html
Jeg har 3 stk. af ovennævnte, de får levende myggelarver, og røde frosne
myggelarver.

Mvh. Cyberbar

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-04-03 18:32

> [...]
> skiftede je ca 1/3 af vandet og tilsatte, efter råd fra akv. pusheren 1

Med den mængde salt kan du lige så godt lade være. 1 tsk til 128 liter er så
godt som ingenting. Jeg ved ikke hvor meget salt de kræver, men hvis de
kræver noget skal de i hvertfald have mere end det.

> [...]
> kuglefisk tilbage og i sidste uge dagen før næste vand skift var der KUN 1

Hvad fodrer du med. De er kødædende og skal have adgang til levende (frost)
foder og aller helst masser af snegle.

Prøv at læse lidt på nettet om dem. Der findes mange sider om emnet.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-04-03 18:32

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-04-03 18:32

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-04-03 18:32

Fra : Inger & Jesper

Dato : 28-04-03 14:09

TAK FORSVARENE det satte nogle ting på plads