Huuurraaa
Fra : Andropov

Dato : 20-04-03 00:03

> Jeg kan huske min mormor skulle have nogle penge af morfar når der
> skulle handles ind ved købmanden. Det var måske ikke optimalt
> ligestillingsmæssigt :)

>Måske ville hun være blevet skilt som 30 årig, hvis
>hun havde haft sine egne penge.

Min mormor var en stille og rolig type. Jeg tror der skulle mere til
for at hun ville skilles selv om hun havde haft sin egne penge.

> Men man kan jo konstatere at par bliver skilt rask væk selv om mændene
> i dag deltager i det huslige.

>Ja, og så er spørgsmålet - hvor stor er ligestillingen
>faktuelt?

Dem jeg kender er det huslige arbejde ligeligt fordelt.

>Langt de fleste par jeg kender er kendetegnet ved,
>at manden sidder på de fleste beslutninger økonomisk,

Det er nok fordi mange kvinder er bange for de store økonomiske
beslutninger og når det er manden som ordner det hver gang får han
også efterhånden mere erfaring inden for området.

og kvinderne har ansvaret for børnene og det huslige
(ikke at mændene ikke "hjælper til", det er bare ikke
deres _ansvar_).
Hvis bare de laver lige meget kan det vel være lige meget hvem som har
ansvaret.

En lille strøtanke, som jeg synes er sjov:
Når du kommer ud til en fest, er det sgu' sjældent at
se en stresset mand, som synes der ikke er helt rent
nok osv.
Vi mænd er nok generelt ikke så gode til at få øje på nullermænd :)

Men check kvinderne, de kører rundt.
Ja, der er nok lidt flere kvinder end mænd som lider af
rengøringsvanvid :)

>Noget af det fedeste jeg har gjort for mig selv er,
>at synes det er skide ligemeget om det er "godt nok"
>i andres øjne. Hvis jeg har haft en aftale med en anden
>om, at han/hun gjorde dit og jeg gjorde dat - så er jeg
>bare så vidunderligt ligeglad med om deres del er gjort.
Det er også træls hvis man opdager man selv for det meste kommer til
at hænge på det.

Og jeg har intet imod at modtage gæster og sige, ja
beklager, men der er ingen brød og kartofler til maden,
for det skulle X sørge for, og det blev ikke gjort - men
lad os dog nyde resten *GG*. Jeg har faktisk en gang
holdt fest, hvor jeg erklærede baren åben fordi den
anden part ikke havde sørget for maden som aftalt
- fandme om jeg gad gøre deres del, så hellere drikke
gæsterne fulde og glade, og vente på at X leverede
varen (meget, meget sent på aftenen - og meget, meget
flov *S*).
Jeg har også været til en fest hvor der var blevet lovet at vi skulle
have æbleskiver. Det viste sig så at der ikke var blevet lavet
æbleskiver. Folk tog så ud i byen og kom tilbage med en pizza hver :)

>Hvor har jeg skrevet, at kvinder giver sig 100% i
>deres første ægteskab?
Måske ikke lige ordret men skidt nu med det.

Fra : nusle

Dato : 20-04-03 00:37

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Min mormor var en stille og rolig type. Jeg tror der skulle mere til
> for at hun ville skilles selv om hun havde haft sin egne penge.

Men du kan ikke vide det, for reelt havde hun ikke valget.

> Dem jeg kender er det huslige arbejde ligeligt fordelt.

Eller også ser det bare sådan ud.

> Det er nok fordi mange kvinder er bange for de store økonomiske
> beslutninger og når det er manden som ordner det hver gang får han
> også efterhånden mere erfaring inden for området.

Tror jeg nu ikke, selvsamme kvinder kunne såmænd
godt træffe økonomiske beslutninger indtil de blev
en del af et parforhold.

> Hvis bare de laver lige meget kan det vel være lige meget hvem som har
> ansvaret.

Jeg er dybt uenig!

> Det er også træls hvis man opdager man selv for det meste kommer til
> at hænge på det.

Og derfor når det ikke dertil - enten gør den anden part
sin del, eller også bliver det ikke gjort, og har det irri-
teret mig længe nok, så skiller jeg mig gerne af med den
anden part - hellere det end have en gang dødvægt i mit
liv *S*.

> Jeg har også været til en fest hvor der var blevet lovet at vi skulle
> have æbleskiver. Det viste sig så at der ikke var blevet lavet
> æbleskiver. Folk tog så ud i byen og kom tilbage med en pizza hver :)

Jeps - der er altid en udvej.

mange hilsner
nusle

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-03 18:27

On 19 Apr 2003 16:02:52 -0700, andropov@ofir.dk (Andropov) wrote:

>Min mormor var en stille og rolig type. Jeg tror der skulle mere til
>for at hun ville skilles selv om hun havde haft sin egne penge.

jeg rå klipper lige og siger det er angiveligtvis korekt det lå ikke i
tiden før 70 erne at det var normalt at blive skildt - det skete ja
.... men normalt var det ikke !
jeg tror da heller ikke mine bedstefoældere nogen sinde skænkede det
en tanke om de elskede hianden eller ikke .... de havde fået børn
sammen og det fungerede !

Mv.
Bo M Mogensen