FT for bl.a. Tønder 1850 & fremefter
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 19-04-03 19:43

Sprøgsmålet har sikkert været stillet tidligere, men jeg hat blot ikke været
opmærksom på det.

FT mens Sønderjylland var under Tysk herredømme, hvor ser man dem - evt. på
nettet - eller blev de slet ikke lavet?

Kirkebøgerne er i dansk besiddelse, selvom der blev skrevet på tysk, men
hvor er FTérne?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 19-04-03 20:19

Hej Ole

Du er ikke den eneste der leder forgæves på de kanter, prøv at se her:
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/
En klog forsker kollega har fortalt, at den tyske administration tog
Folketællingerne med og destruerede dem.
Leif Sepstrup
http://www.sitecenter.dk/sepstrup

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 19-04-03 21:16

Hej Leif,

Det var netop KIP kortene, jeg havde kigget på, men i min "naivitet", troede
jeg, at de måske fandtes i Tyskland, men når der er destrueret, er der jo
ikke meget at gøre :(

Det havde godt nok gjort min videre søgning noget nemmere, hvis de havde
fandtes!!

Og nu er det jo for sent, at "straffe" synderen :( :)
--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 20-04-03 06:45

Hej Ole,

Nu kom Slesvig jo først under tysk herredømme i 1864/67, så folketællingerne
skulle jo være foretaget i 1850, 1855 og 1860, men kan jo være destrueret
eller have forputtet sig et sted.

Prøv at se KIP oversigten fra 1860 - her er der et hvidt område for Tønder
købstad for så vidt angår de slesvigske besiddelser, så disse tællinger må
findes i Aabenraa - der er blot ikke nogen, som har haft lyst til at
indtaste dem endnu....

Kjeld Jakobsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-04-03 08:44

On Sun, 20 Apr 2003 07:44:37 +0200, "Kjeld Jakobsen"
<kjeld@jakobsen.mail.dk> wrote:

>Nu kom Slesvig jo først under tysk herredømme i 1864/67, så folketællingerne
>skulle jo være foretaget i 1850, 1855 og 1860, men kan jo være destrueret
>eller have forputtet sig et sted.

FT-1850 kunne ikke gennemføres i Slesvig-Holsten p.g.a. krigen
1848-50. Men 1855 og 1860 findes. I Holsten findes endvidere en
FT-1864. Den danske regering havde nemlig forberedt en FT til
afholdelse 1. feb 1865. I Danmark blev den aflyst p.g.a. krigen; men i
Holsten blev den gennemført sent på året 1864 og den kan ses på
arkivet i Schleswig.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-04-03 21:42

On Sun, 20 Apr 2003 09:43:53 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>afholdelse 1. feb 1865. I Danmark blev den aflyst p.g.a. krigen; men i
>Holsten blev den gennemført sent på året 1864 og den kan ses på

Jeg skal forresten lige tilføje, at store dele af FT-1855 for Slesvig
er gået tabt (bl.a. Tønder købstad), se nærmere detaljer på
KIP-kortene.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-04-03 09:08

On Sat, 19 Apr 2003 21:19:15 +0200, "Leif Sepstrup"
<sepstrup@familie.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>http://www.dis-danmark.dk/kipkort/
>En klog forsker kollega har fortalt, at den tyske administration tog
>Folketællingerne med og destruerede dem.

Ja og nej ....

Sagen var, at man ved gennemførelsen af FT i perioden 1865-1920 lovede
befolkningen i Slesvig-Holsten, at skemaerne ville blive tilintetgjort
umiddelbart efter den statistiske bearbejdning. Formålet var
simpelthen at give folk sikkerhed for, at de trygt kunne give korrekte
oplysninger, uden at frygte, at disse oplysninger senere ville blive
misbrugt.

Resultatet er selvfølgelig det samme, men motivet er en hel del
anderledes, end du antyder.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 19-04-03 23:32

On Sat, 19 Apr 2003 20:43:24 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>nettet - eller blev de slet ikke lavet?
>
>Kirkebøgerne er i dansk besiddelse, selvom der blev skrevet på tysk, men

Nu er 1864 jo skelåret, men jeg vil lige fortælle, at 1860 findes
bevaret for hele Nordslesvig (det må være incl. Tønder).
Der skulle være adgang til dem på mikrofilm i Åbenrå. (Worsøe:
Slægtshistorie i Sønderjylland.)
Er de ikke ny-filmet til mikrokort?

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-04-03 08:40

On Sun, 20 Apr 2003 00:31:42 +0200, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>bevaret for hele Nordslesvig (det må være incl. Tønder).
>Der skulle være adgang til dem på mikrofilm i Åbenrå. (Worsøe:

Ja, som mikrofilm i Aabenraa eller hos mormonerne - eller i orignal på
Rigsarkivet.

>Er de ikke ny-filmet til mikrokort?

Nej.
--