trampolin og højde
Fra : John N.

Dato : 19-04-03 21:52

Vi havde en konkurence på en større trampolin i baghaven.
Færrest spring på 30 sekunder

Jeg sprang ikke så højt i første forsøg, og ramte trapolinen 30 gang på et
halvt minut.
Et halvt sekund opad og et halvt sekund nedad...
Da tyngdeaccelerationen er cirka 10m/s/s så må jeg - efter et fald på et
halvt sekundt - havde landet med 5 m/s
Gennemsnits farten ned må havde været 2,5 m/s
2,5 meter i et halvt sekund er 1,25 meter.

MEN nu gav trampolinen jo efter, når man landede på den. Så holder
regnestykket vand ?
Sprang jeg over eller under 1,25 meter.

Højden: taget som forskellen på hoveds højde øverst i springet og hoved et
halvt sekundt efter nederst.

/Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-03 08:36

John N. skrev:

>Da tyngdeaccelerationen er cirka 10m/s/s så må jeg - efter et fald på et
>halvt sekundt - havde landet med 5 m/s
>Gennemsnits farten ned må havde været 2,5 m/s
>2,5 meter i et halvt sekund er 1,25 meter.

Korrekt.

>MEN nu gav trampolinen jo efter, når man landede på den. Så holder
>regnestykket vand ?

Nej. Din formel forudsætter at du bremser på 0 sekunder og opnår
fuld fart igen på 0 sekunder. Det er ikke tilfældet. Da der også
bruges tid på de to ting, er din reelle højde altså større end
1,25 fordi tiden er mindre end 0,5 sekund.

>Sprang jeg over eller under 1,25 meter.

Over. Det er nok nemmere at måle højden rent praktisk. En hjælper
kunne f.eks. kravle op på en stige med en snor som han så holder
ud for dine fødder i opspringet.

--
Bertel