Spørgsmål: Shetlandsponny eller pony
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 23-03-01 08:43

Jeg har en dreng på snart 12 år som ønsker sig en shetlandspony at kæle med.
Hvor meget skal man regne med at give for sådan en, vi har i forvejen en
hest med føl, så den vil ikke komme til at stå alene. Skulle man hellere
købe ham en pony som han kan ride på evt. køre med for vogn, hvad skal man
regne med i pris der, eneste krav er at den er sød og omgængelig og kan ride
med begyndere.

Claus & Betina Nielsen
Pc-supporten@pc.dk
Betina@pc.dk
Mobil-Mail
29764757@sms.tdm.dk

Fra : Tina

Dato : 23-03-01 10:17

Han kan sagtens køre med en shetlænder for vogn - men vil han ride, så
kommer I til at købe en større pony. Det kommer an på hans og jeres ønsker,
hvad I vælger, en shetlænder er billig i drift og hårdfør, så den kan han
have meget glæde af, hvis han altså ikke lige vil ride på den. Se priser fx.
i Den Blå Avis, utilredne shetlænderplage koster ikke ret meget - en
tilredet ponys pris er meget afhængig af størrelse, uddannelsesniveau og
alder - ponyer bliver som regel gamle, så er den sund og rask, så kan i
spare penge ved at købe en ældre pony. Tro ikke, at I lige selv kan køre en
shetlænder til, det kan gå grueligt galt og er et job for fagfolk (hvis I
skulle få den tanke).

Problemet med en shetlænder kan være, at den går under hegnene. Har man
store heste og shetlændere i samme indhegning, så bør man have et område
hvor shetlænderen kan smutte ind hvis de store heste er for voldsomme for
den - et hegn der er højt nok til, at shetlænderen kan gå under, holder de
andre heste væk fra området. Ved yderhegnet, så er dilemmaet, at laver man
den nederste tråd for lav (det er nødvendigt med flere tråde når der er
heste af forskellige størrelser i indhegningen) så er der risiko for, at de
store heste får benene i tråden, er den højere oppe, så smutter shetlænderen
under - og visse shetlændere er omtrent ligeså umulige at hegne inde som
får - og får er totalt umulige at holde bag et hegn. Det kunne være
argumentet for at anskaffe en lidt større pony.

Claus & Betina Nielsen <Pc-supporten@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99euqr$c5l$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Lotte de Richelieu

Dato : 23-03-01 11:48

Jeg giver Tina ret i problemerne med indhegningen af sådanne størrelser.

Derudover vil jeg anbefale jer at købe en større pony, da Shetlændere er
meget stærke og meget tit for stærke for små børn, og så har den ofte sin
helt egen opfattelse af hvad den skal og ikke skal. Og det er næsten sikkert
at det IKKE hænger sammen med jeres opfattelse af hvad den skal.

I kan eventuelt prøve at finde en Gotlands Rus, der er noget større end
shetlandsponyen, men væsentlig mere "omgængelig" og kan også benyttes til at
gå for vogn. Derudover er den også af den hårdføre type og kan også gå ude
hele året, ligesom Shetlænderen.

Håber i kan bruge mit råd til noget.

Mvh
Lotte

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 23-03-01 13:20

Hm.... jeg har 3 shettere gående sammen med mine islandske heste, og det er
ikke noget problem... vi har 2 rækker tråd, og shetterne respekterer
haegenet ligeså godt som de store.
Mine shettere passes af mine børn... selvfølgelig med mig som overordnet
opsyn, og det går helt fint, de kan trææek rundt med dem...også de 2 plage
på omkring et år.

Når folk af og til får problemer med shetterne, så skyldes det ofte, at de
glemmer at shetterne også skal opdrages, selvom de er små. der gemmer sig en
meget stor hest indeni en shetter, så man skal være ligeså konsekvent
overfor dem, som overfor andre heste.

Jeg accepterer ikke flere unoder fra de små end fra de store, selvom de små
da er nuttede.

Prisen på en shetter afhænger af køn, alder og om der er papirer på den.
Hingste er billigere end hopper, men tænk på at disse skal kastreres.
Eksempelvis har jeg 2 plage til salg, og her er 1000,- kroners forskel på
hoppe og hingste plagen...

Hvis det "bare" er en kælepony han vil have, kan man købe en unghest/plag,
så kan man selv sætte sit præg på den.

Venlig hilsen
Bettina
www.big-time.dk