Installation af gas! Regler og regulativer~
Fra : Lars

Dato : 19-04-03 21:37

Hej alle,

min båds tidligere ejer havde gassen installeret i forbrønden
(ankerbrønden), men da jeg har fået strømstik derude, har jeg måttet fjerne
gassen sidste år. Nu har jeg planlagt at få den monteret i BB kistebænk;
lidt op ad pantryet. Jeg har hørt at der findes en masse regler (EU osv.)
for installation af gas i både. Er der en af jer der ved hvor man skaffer
disse (forhåbentligt let forståelige) regler ? Evt. et link til et sted på
nettet.

På forhånd mange tak!!!

De bedste påskehilsner
Lars@LHCom.dk

Fra : Per J

Dato : 19-04-03 21:22

I meddelse: nzhoa.23144$y3.2004336@news010.worldonline.dk.
Skriver Lars via sin e-mail <Lars@LHCom.dk>:

> [...]
> regler (EU osv.) for installation af gas i både. Er der en af jer der
> ved hvor man skaffer disse (forhåbentligt let forståelige) regler ?

Prøv :

http://www.kjoeller.com/gas.htm

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 06:07

"Lars" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse news:nzhoa.23144

> [...]
> disse (forhåbentligt let forståelige) regler ? Evt. et link til et sted på

Bl.a. hos Søfartsstyrelsen. Kan ikke huske adressen, men det ved google.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 07:31

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bl.a. hos Søfartsstyrelsen. Kan ikke huske adressen, men det ved google.

Og det var da bare løgn. Af een eller anden grund har de fjernet alle de gode
sider med diverse oplysninger...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 07:28

> [...]

> disse (forhåbentligt let forståelige) regler ? Evt. et link til et sted på

Jeg poster hele teksten, da andre måske også kunne have gavn af det.
(der er sikket mange, der nu skal i gang med at renovere gasinstallationer)

Claus

Teknisk forskrift for gasapparatur, spritapparater og petroleumbrændere i
fritidsfartøjer (* 1)

I medfør af § 2, stk. 5, § 4, § 6 og § 28 i lov om skibes sikkerhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 584 af 29. september 1988, og efter bemyndigelse i
bekendtgørelse nr. 570 af 26. september 1988 fastsættes:

Anvendelsesområde

§ 1. Forskriften gælder for anvendelse af enhver form for gasapparatur,
spritapparater og petroleumsbrændere om bord i fritidsfartøjer med en
bruttotonnage under 20.

Definitioner

§ 2. I denne forskrift forstås ved:

a.. 1) »Gasapparatur«: Ethvert apparatur bestående af et eller flere gasblus
der ved forbrænding eller katalyse anvender F-gas (flaskegas).
b.. 2) »Spritapparat«: Apparat der forbrænder sprit, og som er beregnet til
tilberedning af mad.
c.. 3) »Petroleumsbrænder«: Apparat der forbrænder petroleum, og som er
beregnet til tilberedning af mad.
d.. 4) »Gaskomfur«: Apparat der forbrænder gas, og som er beregnet til
kogning, stegning og bagning.
e.. 5) »Gasblus«: Apparat der forbrænder gas, og som er beregnet til
kogning, stegning og bagning.

a.. 6) »Gasovn«: Apparat der forbrænder gas, og som er beregnet til bagning.
b.. 7) »Gasapparat«: Gaskomfur, gasblus eller gasovn.
c.. 8) »Gasanlæg«: Et anlæg bestående af følgende i rækkefølge sammensatte
komponenter: Gasflaske med påsat lavtryksregulator, gasslange, tæthedstester,
gasrør, stophane/-ventil, gasslange og 1 gasapparat med påmonteret
tændblussikringsventiler. Se vejledning i bilag 1.
d.. 9) »Større gasanlæg«: Et anlæg der består af andet end det i nr. 8
nævnte, eller som ikke kan opfylde forskrifterne i §§ 4 til 12.
e.. 10) »Gaskomponent«: Gasflaske, lavtryksregulator, gasslange,
tæthedstester, gasrør, stophane og gasapparat med tændblussikringsventil.
f.. 11) »DGP«: Danmarks Gasmateriel Prøvning.
Gasapparatur, generelt

§ 3. Enhver anden form for anvendelse af gasapparatur end gaskomfurer, gasblus
og gasovne må ikke anvendes, jf. dog § 14.

Gasflasker

§ 4. Gasflasker skal være af standard type (der kan fyldes i Danmark) og må
ikke indeholde mere end 6 kg gas samlet om bord. Der må højst være 2 flasker om
bord. Gasflasker med tilhørende ventiler m.v. skal være beskyttet mod mekanisk
overlast.

Stk. 2. Flasker skal opbevares opretstående i et dertil egnet rum, hvori der
ikke kan forekomme gnistdannelser, eller i en kasse forsynet med låg. Bunden af
rummet eller kassen skal være over vandlinien. Rummet eller kassen skal altid
være gastæt mod bådens øvrige rum. Gastæt fra bunden skal der være et afløbsrør
med en lysning på mindst 12,7 mm (1/2"). Røret skal have retlinet fald mod
borde og udmunde over vandlinien.

Stk. 3. Den flaske, der ikke er i anvendelse, skal være påmonteret hætte.

Stk. 4. Gaskasser og gasflasker skal være forsvarligt fastgjorte, men
gasflasker skal let kunne fjernes i tilfælde af uheld.

Lavtryksregulator

§ 5. Lavtryksregulatoren skal monteres direkte på forbrugsflasken og skal
reducere trykket til 3 kPa (30 mbar, 300 mmVs).

Gasslanger

§ 6. Fra stophave/-ventil til gasapparat og fra lavtryksregulator til
tæthedstester/gaskasse må føres en gasslange på højst 0,8 m. Det skal være
muligt at inspicere slangerne.

Stk. 2. Spændebånd til gasslanger skal være af god kvalitet og passe i diameter
til slangen. Nipler til gasslanger skal have mindst en vulst og passe stramt
til slangens diameter.

Stk. 3. Tæthedstester og stophane/-ventil skal forbindes med et gasrør. Er
afstanden fra gaskasse/rum til gasapparater mindre end 1,2 m, kan forbindelsen
mellem tæthedstester og stophane/-ventil føres som slange, hvis slangen kan
føres synligt og uden at blive udsat for slid eller mekanisk overlast. Kun en
skod/skabsgennemføring må anvendes, forudsat denne er forsynet med et glat
bøsning af plast eller lignende, som slangen ubesværet kan føres igennem.
Gennemføringen skal være ført gastæt gennem gaskassen/gasrummet og være
placeret mindst 5 cm over lavtryksregulatoren.

Tæthedstester

§ 7. Tæthedstesteren skal være monteret mellem lavtryksregulatoren og
gasrør/gasslange. Testeren skal være manuelt betjent.

Stk. 2. Mindst en gang månedlig samt ved hvert flaskeskift skal gasanlæggets
tæthed kontrolleres med tæthedstesteren.

Gasrør

§ 8. Gasrøret skal være udført af udglødede (bløde) trukne kobberrør efter DS
2109 eller tilsvarende standard. Godstykkelsen skal være mindst 1 mm.
Rørlængden må ikke overstige 9 m og skal have mindst 6 mm lysning.

Stk. 2. Gasrøret skal være i et stykke uden samlinger fra gaskasse/gasrum til
stophane ved gasapparat.

Stk. 3. Hvis tæthedstesteren ikke kan sidde i gaskasse/gasrum, kan røret
tillades delt, således at testeren kan monteres i røret uden for
gaskassen/gasrummet.

Stk. 4. Tilslutning af rørets ender til stophane, tæthedstester og slangenippel
skal ske ved brug af specielle gaskompressionsfittings, og der skal anvendes
indvendige støttebøsninger, medens almindelige olierørsfittings ikke må
anvendes.

Stk. 5. Gasrør skal være fastmonterede, med gummibelagte bøjler eller lignende.
Alle gennemføringer skal udføres med plast/gummibøsninger eller silicone. På
gasrør over 1 m's længde skal laves en opretstående ekspansionssløjfe. Røret må
ikke kunne udsættes for bøjninger, slitage eller anden overlast.

Stophane

§ 9. Stophanen/ventilen skal være forsvarligt fastmonteret og let tilgængelig.

Stk. 2. Består gasanlægget af adskilt gasblus og gasovn, skal stophanen være
dobbelt.

Gasapparater

§ 10. Ethvert gasapparat skal være forsynet med en tændblussikringsventil, der
automatisk og hurtigt afspærrer for gassen, hvis flammen slukker.

Stk. 2. Sikkerhedsafstandene, som vist i bilag 2, skal overholdes.

Stk. 3. Gasapparater skal placeres, så der er tilstrækkelig naturlig
ventilation og aftræk. I mindre fartøjer, f.eks. ved nedgange, skydekapper, i
cockpit e.l.

Installationsforskrifter for gasanlæg

§ 11. Gasflasker, gasrør, stophane/-ventil og gasapparater skal være
forsvarligt fastgjort, så de ikke rives løs ved fartøjets bevægelser i søen.

Gaskomponenter

§ 12. Alle gasapparater inklusive tændblussikringsventil, tæthedstestere,
lavtryksregulatorer, stophaner/-ventiler og gasslanger skal være beregnet til
F-gas og være DG-mærket eller CE-mærket i henhold til direktiv om
gasforbrugende apparater, udstedt af De Europæiske Fællesskaber eller godkendt
af Søfartsstyrelsen, og forsynet med mærkning, der er publiceret i Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen. Komponenterne skal på holdbar og synlig måde være mærket
med fabrikat, typebetegnelse, DG-mærkning og/eller anden godkendt mærkning.

Stk. 2. Søfartsstyrelsen kan, med henblik på kontrol af kvalitet og
komponenternes egnethed, lade dele af en produktion eller dele af et varelager
udtage til kontrol og eventuel afprøvning, såfremt dette skønnes nødvendigt.
Omkostninger ved afholdelse af prøvninger skal afholdes af fabrikanten eller
dennes agent.

Stk. 3. Såfremt fabrikanten eller dennes agent ikke vil lade de pågældende
komponenter prøve og/eller afholde omkostninger i forbindelse med en
omprøvning, kan Søfartsstyrelsen udstede forbud mod, at de anvendes.

Eftersyn og vedligeholdelse

§ 13. Alle gasslanger, spændebånd, lavtryksregulatorer, apparater,
tæthedstestere og haner m.v. skal efterses jævnligt og udskiftes/repareres ved
mindste tegn på deformitet, tæring, revner eller andre fejl.

Større gasanlæg

§ 14. Større gasanlæg skal opfylde reglerne i Skibstilsynets Meddelelser F og
skal være kontrolleret af en DGP-autoriseret gasmester.

Stk. 2. Dokumentation for, at anlægget er kontrolleret, skal forefindes om
bord, og kopi skal opbevares af vedkommende gasmester i mindst 5 år.

Spritapparater

§ 15. Spritapparater med sprit under tryk må ikke anvendes.

Stk. 2. Sikkerhedsafstandene, som vist i bilag 2, skal overholdes.

Stk. 3. Apparater med flydende brændstof skal placeres på et ikke-brændbart
materiale med kant, så der dannes en spildbakke, hvor brændstofspild ved
opfyldning/forvarmning/utætheder kan samles og eventuelt brænde væk uden
risiko.

Stk. 4. Spritapparater skal være forsvarligt anbragt, så de ikke rives løs ved
fartøjets bevægelser i søen.

Stk. 5. Der må højst opbevares 6 liter flydende sprit om bord.

Emballagen skal være originalemballagen og skal være sikret mod at vælte eller
blive mekanisk beskadiget.

Stk. 6. Opfyldning af sprit skal foretages på frit dæk.

Stk. 7. Der skal til anvendelse ved apparatets brugssted forefindes en
DS-mærket pulverildslukker på mindst 2 kg eller en CEN-mærket pulverildslukker
med tilsvarende slukkekapacitet.

Petroleumsbrændere

§ 16. Sikkerhedsafstandene, som vist i bilag 2, skal overholdes.

Stk. 2. Petroleumsbrændere skal placeres på et ikke-brændbart materiale med
kant, som danner en spildbakke, hvor brændstofspild ved
påfyldning/forvarmning/utætheder kan samles og eventuelt brænde væk uden
risiko.

Stk. 3. Petroleumsbrændere skal være forsvarligt anbragt, så de ikke rives løs
ved fartøjets bevægelser i søen.

Stk. 4. Petroleum om bord skal opbevares i standardemballage eller i faste
tanke.

Stk. 5. Der skal til anvendelse ved apparatets brugssted forefindes en
DS-mærket pulverildslukker på mindst 2 kg eller en CEN-mærket pulverildslukker
med tilsvarende slukkekapacitet.

Almindelige bestemmelser

§ 17. Fartøjets ejer såvel som fører er ansvarlig for, at denne forskrift
overholdes.

Stk. 2. Søfartsstyrelsen kan tillade afvigelser fra denne forskrift, såfremt
man finder, at sikkerheden ikke forringes derved.

Straffebestemmelse

§ 18. Overtrædelse af denne forskrift kan straffes med bøde eller hæfte.

Ikrafttrædelsesbestemmelse

§ 19. Forskriften træder i kraft den 1. maj 1993.

Stk. 2. Teknisk forskrift nr. 2 af 13. marts 1989 for gasapparatur,
spritapparater og petroleumsbrændere i fritidsfartøjer ophæves.

Søfartsstyrelsen, den 5. februar 1993

J. Rasmussen

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-04-03 08:48

--

> [...]
> disse (forhåbentligt let forståelige) regler ? Evt. et link til et sted på

I det nye nummer af BådNyt er der en udemærket artikel om gasinstallation
Hilsen
Steffen

remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk