Skærme
Fijala 3554
Er fladskærme prisen værd ?
Fra : Per Moreau

Dato : 19-04-03 15:50

Jeg sad og læste en artikkel i et gammelt computerblad (vist nok Alt Om
Data, det er længe siden) hvor de havde testet en del fladskærme og der
læste jeg noget som satte lidt respekt i mig for at købe sådan en.
Det stod noget om pixelfejl og at der godt kan være en lille sort plet på
skærmene og at der intet var at gøre ved det, for det var en standard fejl
der godt kunne være ved alle fladskærme og ombyt ville derfor ikke nytte
noget.
Passer det virkelig eller er producenterne blevet så erfarende nu at den med
den lille sorte plet ikke forekommer mere ?

Mvh
Per M.

Fra : Devast8or

Dato : 19-04-03 16:37

Per Moreau wrote:
> [...]
> Passer det virkelig eller er producenterne blevet så erfarende nu at
> den med den lille sorte plet ikke forekommer mere ?

Mange producenter siger at der skal være mindst 5 pixelfejl før de vil gøre
noget ved det. Så det er da helt klart også vær at tage med i overvejelserne
når man køber en fladskærm.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 19-04-03 17:05

Hej.

> Mange producenter siger at der skal være mindst 5 pixelfejl før de vil
gøre
> noget ved det.

Så er spørgsmålet bare om der inden for overskuelig fremtid vil komme
skærm-typer på markedet med 0 pixelfejl.
Det er selvfølgelig rent gætværk, men jeg kunne forestille mig at det evt.
snart kunne blive et konkurrance moment, fabrikanterne imellem at lave
skærme med 0 pixelfejl.
(Jeg håber ihvertfald stærkt på det, da jeg gerne vil have en skærm inden
for overskuelig fremtid)

Mvh.
Peter

Fra : JRS

Dato : 19-04-03 17:18

"Peter @ Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærme med 0 pixelfejl.
> (Jeg håber ihvertfald stærkt på det, da jeg gerne vil have en skærm inden

Problemet er jo at de ikke kan producere skærmene så der aldrig er
pixelfejl.. Det de så kunne gøre var at teste alle skærmene før de sendte
dem på markedet, men dette ville jo bare få prisen til at stige til mindst
det dobbelte da der vil blive smidt en helvedes masse skærme ud..
Så, man kan da altid håbe, men det er ihvertfald ikke noget du skal regne
med ..

MVH
JRS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-03 17:29

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message

> [...]
> det dobbelte da der vil blive smidt en helvedes masse skærme ud..
> Så, man kan da altid håbe, men det er ihvertfald ikke noget du skal regne

Men det har vel noget med præsion at gøre når de produceres? Der vil vel
senere komme produktionsmetoder der kan gøre det fejlfrit....

Lige en anden ting om fladskærme... Hvordan reagere de på fx sollys fra
vinduer? Altså hvis solen står ind på skærmen eller der bare er meget
lysreflekser fra vinduerne? Det er jo ret svært at se noget på en CRT skærm,
hvis solen står ind på skærmen..

Fra : Erik W.

Dato : 19-04-03 17:57

"Bjarke Hansen" skrev...

Min nuværende 17" Acer TFTskærm har ingen pixelfejl, den Medion skærm jeg
havde hjemme på prøve havde ingen pixelfejl, og min bærbare computers 15"
har heller ingen pixelfejl. Nogle gange får folk ( og journalister) det til
at lyde som om det er det normale at få en skærm med pixelfejl, - det er
absolut ikke mit indtryk.
- Sørg for at købe skærmen over internettet, - find den billigste på
www.edbpriser.dk. Ved internethandel er der 14 dages returret uanset grund,
så hvis du ikke er tilfreds så bare send den tilbage. Hvis du køber i en
butik som jeg gjorde, så installer Passmark monitortest på din bærbare og få
lov til at teste skærmen i butikken inden du køber den.
http://www.passmark.com/products/monitortest.htm

> [...]
> vinduer? Altså hvis solen står ind på skærmen eller der bare er meget
> lysreflekser fra vinduerne? Det er jo ret svært at se noget på en CRT

Min skærm står 70 cm fra et nordvendt vindue, og jeg har ingen problemer.
Men ingen former for elektronik har godt af at blive udsat for timers
direkte sol fra et sydvendt vindue!

Mvh Erik

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 19-04-03 21:45

Hej.

> Nogle gange får folk ( og journalister) det til
> at lyde som om det er det normale at få en skærm med pixelfejl, - det er
> absolut ikke mit indtryk.

Min bærebare HP har haft pixelfejl på begge de skærme den indtil nu har
haft, første skærm var der simpelthen for mange fejl på, det er der dog ikke
på den anden her, der er "kun" en fejl.... indtil nu......
Så jeg kunne bestemt godt tænke mig lidt konkurance på det felt.....

Mvh.
Peter

Fra : JRS

Dato : 20-04-03 08:56

> [...]
> på den anden her, der er "kun" en fejl.... indtil nu......
> Så jeg kunne bestemt godt tænke mig lidt konkurance på det felt.....

Ja, min første Acer AL732 havde over de 5 tilladte og blev byttet, nuværende
har en enkelt som jeg så må leve med ..

MVH
JRS

Fra : B.H. [2630]

Dato : 21-04-03 17:42

JRS wrote:

> Ja, min første Acer AL732 havde over de 5 tilladte og blev
> byttet, nuværende har en enkelt som jeg så må leve med ..

I manualen til min 19" Neovo står der nu intet om at man må beregne 5
pixelfejl, og kan da heller ikke tro at det er en regel der bliver ført ud i
livet af andre end et par uvidene sælgere...

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-04-03 22:59

"Bjarke Hansen" skrev d. 19-04-03 17:29 dette indlæg :
> [...]

De bliver testet, og der bliver smidt rigtig mange skærme ud

> Men det har vel noget med præsion at gøre når de produceres? Der vil
vel
> senere komme produktionsmetoder der kan gøre det fejlfrit....

Nej det har intet med præcion at gøre. Det har noget at gøre med støv,
et støvfnug kan ødelægge mange transistorer og derved fremkommer der
pixelfejl.
Og støv er det umuligt at undgå i et så stort produktionsapperat selv om
arbejderne bærer dragter og masker

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Ravn

Dato : 19-04-03 18:36

On Sat, 19 Apr 2003 18:04:48 +0200, "Peter @ Team-PsHdO"
<pshdo@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Det er selvfølgelig rent gætværk, men jeg kunne forestille mig at det evt.
>snart kunne blive et konkurrance moment, fabrikanterne imellem at lave

Jeg har to TFT-skærme foreløbig - en Samsung og en Hercules og ingen
af dem har pixelfejl.

Simon Ravn

http://www.melomaniac.dk

Fra : TP

Dato : 19-04-03 23:34

> Jeg har to TFT-skærme foreløbig - en Samsung og en Hercules og ingen
> af dem har pixelfejl.
>

> Simon Ravn

Hej Simon

Den Hercules du har, er det en ProphetView 720/920 ??
Hvis ja, er du tilfreds med den? Vurdere nemlig at købe en 920, og har ikke
fundet så mange kommentare
fra ejere af sådan skærm.

På forhånd tak for svar

vh
Thomas

Fra : Simon Ravn

Dato : 20-04-03 00:12

On Sun, 20 Apr 2003 00:33:49 +0200, "TP" <sulebakk@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Den Hercules du har, er det en ProphetView 720/920 ??
>Hvis ja, er du tilfreds med den? Vurdere nemlig at købe en 920, og har ikke

Ja det er en Prophetview 720, og jeg vil sige du skal holde dig fra
den, med mindre du ligesom mig lige kan holde den ud, pga. det fede
design. Jeg bruger den på en swithc med 4 maskiner, som jeg ikke
kigger så meget på, så jeg valgte at beholde den på trods af den
dårlige kvalitet. Den første jeg fik var tydeligt mørkere i øverste
del af billedet, så jeg tog nogle billeder af det og sendte til
Hercules Europe, som mente der var noget galt med skærmen. Jeg fik den
byttet til en med samme problem, måske ikke helt så grelt, men stadig
uacceptabelt, og noget jeg ikke har set på en TFT skærm før.

Simon Ravn

http://www.melomaniac.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 21-04-03 16:37

> [...]
> byttet til en med samme problem, måske ikke helt så grelt, men stadig
> uacceptabelt, og noget jeg ikke har set på en TFT skærm før.

Jeg har set en Prophetview på en Netcafé og det er absolut ikke noget jeg
kan anbefale hvis det er ens primær skærm. Den har et godt design, men det
er også alt...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : -ALU-

Dato : 22-04-03 02:57

> Jeg har set en Prophetview på en Netcafé og det er absolut ikke noget jeg
> kan anbefale hvis det er ens primær skærm. Den har et godt design, men det
> er også alt...

Hvad mener du mere præcist der var i vejen med billedet?

-A-

Fra : Klaus G.

Dato : 22-04-03 19:29

> Hvad mener du mere præcist der var i vejen med billedet?

Skal måske siges jeg selv har en Sony F520, og derfor forventer en hel del.
Men jeg synes ikke billedet var specielt skarpt, og sad man ikke ligefor, så
fadede den temmeligt meget.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : -ALU-

Dato : 22-04-03 20:25

> [...]
del.
> Men jeg synes ikke billedet var specielt skarpt, og sad man ikke ligefor,

Som ikke er en fladskærm vel?

-A-

Fra : B.H. [2630]

Dato : 22-04-03 20:55

-ALU- wrote:

> Som ikke er en fladskærm vel?

Nope...

Fra : Klaus G.

Dato : 22-04-03 21:01

"B.H. [2630]" <detailREMOVETHIS@detail.dk> wrote in message

> Nope...

Du er heller ikke nem at narre?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Klaus G.

Dato : 22-04-03 21:00

> Som ikke er en fladskærm vel?

Du er ikke nem at narre?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Simon Ravn

Dato : 23-04-03 18:48

On Mon, 21 Apr 2003 17:37:29 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>Jeg har set en Prophetview på en Netcafé og det er absolut ikke noget jeg
>kan anbefale hvis det er ens primær skærm. Den har et godt design, men det
>er også alt...

Helt enig. Well, billedets skarphed synes jeg nu er helt i orden. Men
problemet med den uens lysstyrke er et stort problem.

Simon Ravn

http://www.melomaniac.dk

Fra : -ALU-

Dato : 23-04-03 21:42

"Simon Ravn" <melo@marble-eyes.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Well, billedets skarphed synes jeg nu er helt i orden. Men
> problemet med den uens lysstyrke er et stort problem.

Det skulle ikke være problem hvis man vælger 920'eren..

Her er et par links til info og sammenligninger:

http://www.digit-life.com/articles/hercules920/index.html
og
http://www.tech-report.com/reviews/2002q4/lcds/index.x?pg=1

-A-

Fra : -ALU-

Dato : 22-04-03 19:18

> [...]
> byttet til en med samme problem, måske ikke helt så grelt, men stadig
> uacceptabelt, og noget jeg ikke har set på en TFT skærm før.

Ifølge http://www6.tomshardware.com/display/20020709/lcd-12.html er det
Samsung der leverer skærme til Hercules, så mon ikke du er lidt hurtigt ude
med riven når du kalder det dårlig kvalitet fordi du har været uheldig?
Hvis det som "Tom" skriver er sandt, er 920'eren samme skærm som Samsung'en
bare pakket ind i et meget flottere kabinet (uden højttalere!).
Jeg har selv set flere eksemplarer af 920'eren, og der er ikke noget at
komme efter hverken med design eller billedkvalitet.

-A-

Fra : B.H. [2630]

Dato : 21-04-03 17:32

Peter @ Team-PsHdO wrote:

> [...]
> Det er selvfølgelig rent gætværk, men jeg kunne forestille mig at
> det evt. snart kunne blive et konkurrance moment, fabrikanterne

Jeg har vel haftt godt 10 forskellige TFT skærme i str. 15-19" og jeg har
aldrig oplevet en med pixelfejl

Fra : Per Moreau

Dato : 19-04-03 18:05

> [...]
>
> --
> Spamfilter activated
> To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

Det er da egentlig lidt frækt, man kan jo bla se på EDBPriser at en del af
skærmene alligevel ligger oppe på en +6.000 for sådan en fætter,
det er jo dælme mere end et widescreen tv koster idag som mindstepris.
Der burde man ellers forvente at få noget der lige har været testet fejlfri
inden den forlader fabrikken (hvilket TV branchen gør ved alle).
Så kan man jo lige så godt beholde sin gamle KFC´er på 17" selv om den
fylder lidt mere i landskabet.
Jeg ville ihvertfald blive irriteret på sådan en sort plet der skinder en
ind i ansigtet.

Mvh
Per M.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-03 18:16

"Per Moreau" <gndsplitting@OHNOhotmail.com> wrote in message

> Der burde man ellers forvente at få noget der lige har været testet
fejlfri
> inden den forlader fabrikken (hvilket TV branchen gør ved alle).

tror du selv på det?

Jeg tror sørme ikke at tv bliver grundet testet igennem før de pakkes ned...

Så er det da højst at sætte strøm til dem, for at se om de springer i
luften.

Fra : Klaus G.

Dato : 21-04-03 16:42

> [...]
med
> den lille sorte plet ikke forekommer mere ?

Kan pixelfejl opstå med tiden? Jeg mener, hvis man nu kigger sin nye skærm
efter i hoved og i røv med lup, monitortest og jeg skal gi' dig. Og der så
ikke er én eneste pixelfejl, men så har man den i 2mdr. og bang så er der en
død pixel, kan det ske? Hvis ja, er der så en metode til at "beskade" 5
andre pixels så man kommer over de 5 "tilladte" ? Måske lidt grovt, ved det
ikk....

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Martin Formely Known~

Dato : 21-04-03 22:45

Så vidt jeg ved er det usandsynligt at pixelfejl skulle opstå med tiden. De
er kommet i forbindelse med produktionen.
Med til hele den pixel-diskussion hører dog også at man sjældent er særligt
generet af en enkelt pixelfejl. Jeg skal ofte lede grundigt efter den ene
pixelfejl min skærm har...

MVH MK