Påhængsmotor sprøjter ikke så meget mere (~
Fra : Allan Johansen

Dato : 19-04-03 08:33

Hej NG!

Det er nok vores egen skyld, men efter at motoren har ligget vinteren over,
skulle vi nu endelig ud at sejle. Efter ca. 500 m. så stoppede motoren (tog
gassen af og gik så ud). Den var godt varm kunne vi se. Efter ca. 5 min.
tændte vi den så igen, her lagde jeg så mærke til at den fine stråle der
plejede at være ud fra motoren af var væk. Eller det dryppede kun lidt ud i
hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?

Jeg forestiller mig at det saltvand der har været i motoren vinteren over på
en eller anden måde "har sat sig fast", hvilket gør at motoren ikke bliver
kølet ordentligt. Har jeg ret?

Det er forresten en Yammaha 15 hk. påhængsmotor m. 2 cylindre.

Håber hverkelig at i kan hjælpe.

Mvh. Alan
Fjern "FJERNDETTE" i min mail, hvis du vil skrive til mig privat:)

Fra : Lars Clement

Dato : 19-04-03 08:54

Den " fine stråle " er kontrolstrålen, der viser at kølingen er OK. fra egen
erfa. tror jeg det er din impeller der er groet fast i vinterens løb, og
derfor revet i stykker ved opstart. Det passer fint med de 500 meters
sejlads, inden motoren bliver for varm, når den er uden køling. Impelleren
kan man godt selv skifte: på min gamle johnson var jeg efter det 3 gange før
det virkede.

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-04-03 11:15

Hej Alan,

Jeg oplevet et par gange med min gamle Mercury. Typisk efter
længere tids stilstand. På min var det en "prop" der sad i selve
ståleafgangen. Jeg har med held lirket skidtet ud med et stykke ståltråd.
Det er ret hurtigt at prøve af.

Hvis det ikke hjælper, gætter jeg på et problem med impelleren. Jeg har ikke
prøvet at skifte/rense den, men det er efter sigende et overkommeligt job.

Mvh. Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-03 12:16

> [...]
> hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
> nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?

Når sladrestålen er væk, er det netop et signal om, at der ikke er
cirkulation i kølevandet, subsidiært ingen vandindtagelse. Nede ved
udstødningen, over propellen, er der et hul med en studs. Det er
vandindtaget til motoren. Skru denne studs af og monter en vandslange,
ofter følger der en special skyllestuds med motoren, skru så op for
vandet, så du får skyllet systemet igennem. Det er næsten altid her, at
der sidder skidt og forstoppelse.

Ofte kan det gøres ved, blot at sætte vandslangen direkte over hullet.
Trykluft kan også være en mulighed, men vær varsom med det, hvis der er
meget skidt.

Det er ikke ret ofte impelleren bliver ødelagt på en påhængsmotor, fordi
den er ret solid og ofte meget utilgængelig på små motorer, fordi den er
en integreret del af motoren.

Når motoren bliver meget varm, er det manglende vandindtag, og det hjælper
derfor ikke meget at rense det lille hul ved sladrestrålen, det kan du
gøre hvis der ingen sladrestråler er og hvis motoren alligevel køler
normalt...

Claus

Fra : Allan Johansen

Dato : 21-04-03 07:18

Hej igen.

Nu er dagen kommet hvor jeg skal ud at kiggen på motoren, så jeg ville bare
lige høre lidt om den impeller der... hvis det nu skulle være den. Hvor den
sidder henne/hvordan den ser ud?

Og tak for alle svarene, det er meget rart at have noget at gå efter:)

Mvh. Allan Johansen

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 21-04-03 10:35

den sidder sikkert forrest på motoren, men følg slangen fra
hoved-ventilen/søfilteret til motoren. Der hvor slangen er skruet på motoren
er med stor sikkerhed saltvandspumpen.

HUSK at lukke søventilen inden du tager dækslet af (skulle jo nødigt lave en
"hævert"), dækslet er sikkert en tyndplade med x antal skruer, pas på ikke
at ødelægge pakningen.

Hvis det er en påhængsmotor så sidder den i hælen og det er en helt anden
historie.

-Leon

Fra : Allan Johansen

Dato : 21-04-03 11:41

> Hvis det er en påhængsmotor så sidder den i hælen og det er en helt anden
> historie.

Det er en påhængsmotor, Yamaha 15 hk.

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 21-04-03 19:45

ak.... så skal hælen/gearkassen af....
Det er ikke fordi det er så slemt.
Start med at skrue gear-akslen fra hinanden (gevindstykket i hullet på
benet) på den skal du senere justerer dit gearskifte.
Det sidder 4-6 bolte underhælen og sikkert også en undet tærer klodsen,
benet skulle ret let og smertefrit glide fra hinanden. Så skulle gerne sige
sig selv...

Mvh
Leon
Tidligere Yanaha 30 Autolobe, 20 Johnson, 9.9 Honda, nu 4.5 Susuki og 5.7L
v8 Ford Windsor
www.vandsport.org
www.fourwinds.dk