Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera og HongKong
Fra : Jacob Olsen

Dato : 18-04-03 11:33

Min søster er i Australien, og hun siger at hun kan købe et Canon Ixus V3
med hjem, det koster ca. 2900,- i danske penge, dernede. Og herhjemme koster
det ca. 3700. Skulle der være noget ivejen for at hun køber det med hjem.
Jeg tænker nok mest på om der også findes danske menuer i kameraet, selv om
det købes dernede..

Fra : JH

Dato : 18-04-03 19:35

Jacob Olsen wrote:
> [...]
> hun køber det med hjem. Jeg tænker nok mest på om der også findes
> danske menuer i kameraet, selv om det købes dernede..

Når besparelsen kun er på kr. 800,- ville jeg overhovedet ikke
overveje,
at købe kameraet i udlandet.
Jeg tror ikke der er dansk menu og der er garanteret ikke
danske manualer.
Og - bruger de 220v og de samme stik, som vi gør her i DK?

JH

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 20:19

> [...]
> danske manualer.
> Og - bruger de 220v og de samme stik, som vi gør her i DK?

Nej, dansk menu er der garanteret ikke, men det skulle undre mig hvis der
ikke var en engelsk...
Med hensyn til oplader, så vil jeg gerne væde med den kan klare alt fra
100 - 240 volt 50 eller 60 hz. Det kan den til min S50 og det kan de fleste
andre moderne ladere, så det skulle undre mig temmlig meget.
En søgning på Google viste de kører med 240 volt. (Og det gør vi også
herhjemme selvom alle bliver ved med at sige 220 som det var i gamle dage!)
Er der ledning på opladeren, klipper man jo bare stikket af og sætter et på
til en 10'er fra isenkræmmeren - sværre er det ikke - eller bruger en
ledning man alligvel har liggende. Stikket i "den anden ende" skulle nemlig
gerne være et rimeligt standard (uden dog at være 100% sikker). Der er
forskel fra land til land - herhjemme er der f.eks. ledning på opladeren til
S50'eren, men ikke i USA.

Kan nu alligevel godt forstå overvejelsen. 800 kr. er også en slags penge.
800 kr. her og 800 kr. der.
Af samme årsag fravælger jeg konsekvent diverse forsikringer. Ja, ærgeligt
den dag man kunne have gavn af dem, men indtil nu (sålænge jeg kan huske
tilbage) ville det blot have været penge ud ad vinduet og jeg kan så glæde
mig over hvor meget jeg egentligt har sparet...

Mvh
Morten

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-04-03 08:53

On Fri, 18 Apr 2003 21:18:57 +0200, "Morten"
<tekstenfjernes_tilt_u@hotmail.com> wrote:
klip
>En søgning på Google viste de kører med 240 volt. (Og det gør vi også
>herhjemme selvom alle bliver ved med at sige 220 som det var i gamle dage!)
klip

Vi kører med 230 volt i DK:
Danmark: 3x380v og 1x230v = 1fase + nul
England: 3x400 - 1x 240 = 1 fase + nul
Norge: 3x230 ingen 1fase men 2x 230 = 2 faser uden nul
mvh Ebbe

Fra : Morten

Dato : 19-04-03 10:30

> Vi kører med 230 volt i DK:
> Danmark: 3x380v og 1x230v = 1fase + nul
> England: 3x400 - 1x 240 = 1 fase + nul
> Norge: 3x230 ingen 1fase men 2x 230 = 2 faser uden nul
> mvh Ebbe

Ahh, ok. Mente bare at have hørt 240 og vidste det var over 220 :)

Men bortset fra det, så er forskellen så lille (<10%) at jeg overhovedet
ikke vil betænkte mig at sætte diverse apparater til uden at tjekke hvad
manualen siger. Straks værre er det hvis man uden at tænke sig om sætter
noget der kun kan klare 110 til 230 ;)

Mvh
Morten

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 18-04-03 20:26

On Fri, 18 Apr 2003 12:33:22 +0200, "Jacob Olsen"
<jeoFJERNMIG@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tænker nok mest på om der også findes danske menuer i kameraet, selv om

Snak med Canon eller ta' til Hong Kong og kig efter...

Hvor meget forventer du iøvrigt at slippe i told og afgifter for
varen? (2900 + moms svarer til 3625,- og da er spørgsmålet: er det
besværet og usikkerheden værd?).

Samme kamera koster i Tyskland fra omkring 412€ og opefter (eller
mellem DKK 3000 og 3100 plus porto - typisk omkring 15€ til 20€). Og
da slipper du helt for skænderi med evt. toldere plus at
garanti-reparationer er betydeligt lettere at håndtere i en tysk
forretning, end i en lufthavnsshop i Hong Kong international airport.

Venlig hilsen

Kurt Friis Hansen
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-04-03 21:48

"Jacob Olsen" skrev i en meddelelse
> Køb af kamera i Hongkong......

Der er helt sikker ikke danske menuer eller manualer.

Du får vist også problemer med garantien - hvis der sker
noget skal den til Hongkong for at blive repareret.

Efter hvad jeg har læst her i gruppen, så vil
Canon Danmark kun tage sig af kameraer
købt i Europa.

Så overvej at købe den i Tyskland i stedet - så
er der danske menuer - men stadig ikke dansk manual.

Hvis du vil have begge dele, så skal du købe den
i Danmark.....

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : max

Dato : 18-04-03 23:16

> [...]
> i Danmark.....
>
> --
> M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød

Hej Jan,
Hvor har du læst at Canon DK reparerer kameraer
købt i Europa, jeg mener at kunne huske de IKKE
ville tage sig af noget som helst der var købt udenfor
Danmark, Tyskland incl.. Men det var måske en and..
mvh-max-

Fra : Kasper Okkels

Dato : 19-04-03 08:14

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville tage sig af noget som helst der var købt udenfor
> Danmark, Tyskland incl.. Men det var måske en and..

Jeg skrev for et stykke tid siden til Canon Danmark og fik følgende svar:

---- Begynd: Mail fra Canon ----

Alle digitale Canon kameraer købt i Europa er omfattet af en pan-europæisk
garantiordning som gælder følgende lande:

Belgien, Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Grækenland, Irland, Island,
Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Holland, Norge, Østrig, Portugal,
Schweiz, Finland, Sverige, England.

Denne garantiordning dækker ikke kameraer købt udenfor Europa ej heller i
det tidligere Østeuropa.

Kameraer omfattet af ovennævnte garanti skal i tilfælde af reparation sendes
til

Canon IT-service
Hørskætten 26
2630 Tåstrup

Med venlig hilsen
Canon Danmark A/S

---- Slut: Mail fra Canon ----

Fra : max

Dato : 19-04-03 10:51

> [...]
> det tidligere Østeuropa.
>
> Kameraer omfattet af ovennævnte garanti skal i tilfælde af reparation

Hej Kasper,
Tak for indsatsen..)-max-
PS. er der noget med at garantibeviset skal være
stemplet af leverandøren, eller er en faktura nok..?

Fra : bluee@remove.th.is.b~

Dato : 19-04-03 23:07

Hej,

Sjovt nok...... Jeg boede i Australien og på vej til Danmark var jeg
i Hong Kong hvor jeg også købte en Canon Ixus V3.....

Strømmen er den samme. Du skal købe et almindeligt dansk stik og
sætte på istedet. Jeg tog stikket fra en radio og brugte fordi det
passede. Mener det hedder mickey mouse stik.

Husk herhjemme får du 2 års garanti, men check med Canon om der er
international garanti - det mener jeg der er. Det undrer mig dog at du
ikke sparer mere end 800 kr - det plejer at være 2-3k du skulle spare.

Martin

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 20-04-03 15:47

Hej Jacob,

Rent bortset fra at prisdifferencen er temmelig lille, hvad med garantien?
Den er også noget værd.

mvh
Michael