Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle Dias til Digitalt
Fra : Anders Kristiansen

Dato : 18-04-03 12:31

Hej NG

Hvad skal der bruges (hard/software) til at konveterer gamle dias til
digitalt format?
Nogen der har erfaring med dette?

Fra : complex@pc.dk

Dato : 18-04-03 12:58

Samlet pris 40 kr

Løsningen har været bragt før!
Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale
Fotografer det billed der kommer

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl kamera og projektor
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Gerner

Dato : 18-04-03 16:07

<Anderssk_nospam@email.dk> wrote in dk.fritid.foto:

>Hej NG
>
>Hvad skal der bruges (hard/software) til at konveterer gamle dias til
>digitalt format?
>Nogen der har erfaring med dette?

Hardware kan være en positiv/negativ scanner.
Softwaren følger med.
Kun erfaring fra negativ til digital, og ikke så mange endnu.

Leder efter et sted på nettet hvorfra man kan få tilsendt gratis dias for at
teste den del.

--
Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : LH Søfren

Dato : 18-04-03 16:49

Har netop anskaffet mig en Canon 8000F scanner (købt i Power Photo til kr.
2100,- - hurtig levering og ingen fragtomkonstninger). En fortrinnelig
flatbed scanner, der også kan scanne negativer og dias.
Der medfølger adaptar, hvorved man kan scanne op til 3 dias ad gangen. Der
medfølger scannersoftware, der selv opdeler de tre dias hver for sig. Der
medfølger også fotoredigeringssoftware, bl.a. Adobe Photoshop Elements.
Har testet med en enkelt serie dias - 26 år gamle, med fint resultat (der
dog aldrig kan blive bedre en det kamera, der i sin tid tog billederne).
Har også haft scannet nogle gamle købte "turist-dias", der havde mistet det
meste farve, så de overvejende så røde ud. Det er lykkedes at kompensere for
dette langt hen ad vejen med Photohop Elements.
Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : LH Søfren

Dato : 18-04-03 17:15

Rettelse:
Den tager 4 dias ad gangen !
Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 18:26

In article <3ea01fc6$0$52143$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, LH Søfren wrote:
> Har netop anskaffet mig en Canon 8000F scanner (købt i Power Photo til kr.
> 2100,- - hurtig levering og ingen fragtomkonstninger). En fortrinnelig
> flatbed scanner, der også kan scanne negativer og dias.

Man kan også købe en dias-adapter til nogle digitalkameraer.
De findes ihvertfald til Nikon Coolpix serien (den med twist-body).
Ikke sikker på om Canon har noget tilsvarende da Canon ikke er
velegnet til makro.

Fra : Jan Olesen

Dato : 20-04-03 13:45

> [...]
>Hej NG
>
>Hvad skal der bruges (hard/software) til at konveterer gamle dias

Hej Anders.
Der har lige været en test i bladet komputer for alle nr. 6 der er
hvad du har brug for men det er dyrt 3898 for det billigste aparat.
Hilsen Jan.