/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Cykler
Fra : Leif Johansen


Dato : 18-04-03 07:51

Mærkelig nok er spørgsmålet ikke kommet endnu - det må vel ellers være
fast hvert år. Nu bliver det for os for første gang i over 28 års CV
liv. Altså hvem har erfaringer specielt dårlige med transport af cykler ?

Det drejer sig 2 stk almindelige cykler City Bikes af normal vægt ikke
speciel lette.

CV er 5.10 meter 6 år LMC med ALKO lang og ALKO stabilisator, vægt er
ikke et problem for forvognen. Da ferien er på op til 4 uger køres altid
med 2 ALU flasker i gasrummet.

Tagstativ på bilen er afvist som uæstetisk.

To muligheder

1.
Foran gaskassen enten med speciel stativ eller med bjælke hvor det
daglige stativ monteres.
2.
Bagpå med speciel stativ over bagvinduet.

Har nogle erfaringer med monteringerne ?




mvh
Leif Johansen


 
 
H@n$ (18-04-2003)
Kommentar
Fra : H@n$


Dato : 18-04-03 08:52

> 1.
> Foran gaskassen enten med speciel stativ eller med bjælke hvor det
> daglige stativ monteres.
> 2.
> Bagpå med speciel stativ over bagvinduet.
>
> Har nogle erfaringer med monteringerne ?


1. Foran gaskassen kan sagtens bruges men vær opmærksom på om i kan dreje
skarpt nok når cyklerne er monteret.

Løsning 2 er sikkert noget mere men er efter min mening meget bedre.

Mvh Hans



Sparvath [8210] (18-04-2003)
Kommentar
Fra : Sparvath [8210]


Dato : 18-04-03 10:23


"Leif Johansen" <LeifJohansen3@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:3E9FA057.8010701@netscape.net...
> Mærkelig nok er spørgsmålet ikke kommet endnu - det må vel ellers være
> fast hvert år. Nu bliver det for os for første gang i over 28 års CV
> liv. Altså hvem har erfaringer specielt dårlige med transport af cykler ?
>
> Det drejer sig 2 stk almindelige cykler City Bikes af normal vægt ikke
> speciel lette.

[klip]

Forhandleren foreslog, at vi satte vores foran, det har jeg bittert
fortrudt.
Det er besværligt at komme i bagagerummet og gaskassen, og så kørte jeg
sidste år hånden ind i tandhjulet på yklen, da jeg skulle køre støttehjulet
ned.
Så bagpå ... det ser efter min ringe mening også pænest ud !

--
;o//
ivan, århus>



Jens (18-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 18-04-03 11:15


"Leif Johansen" <LeifJohansen3@netscape.net> wrote in message
news:3E9FA057.8010701@netscape.net...
> Mærkelig nok er spørgsmålet ikke kommet endnu - det må vel ellers være
> fast hvert år. Nu bliver det for os for første gang i over 28 års CV
> liv. Altså hvem har erfaringer specielt dårlige med transport af cykler ?
>
> Det drejer sig 2 stk almindelige cykler City Bikes af normal vægt ikke
> speciel lette.
>
> CV er 5.10 meter 6 år LMC med ALKO lang og ALKO stabilisator, vægt er
> ikke et problem for forvognen. Da ferien er på op til 4 uger køres altid
> med 2 ALU flasker i gasrummet.
>
> Tagstativ på bilen er afvist som uæstetisk.
>
> To muligheder
>
> 1.
> Foran gaskassen enten med speciel stativ eller med bjælke hvor det
> daglige stativ monteres.
> 2.
> Bagpå med speciel stativ over bagvinduet.
>
> Har nogle erfaringer med monteringerne ?
>
>
>
>
> mvh
> Leif Johansen
>

Foran, hvis det overhovedet kan lade sig gøre fordi:

a) Du undgår at skulle bore flere huller i din campingvogn med fare for at
den bliver utæt med årerne.
b) Du undgår at få en masse vægt hængende i bagenden, det er bedre at have
vægten på kuglen.
c) Det er billegere, især hvis du kan nøjes med en bom til den almidelige
cykelholder.

Ja - det er korrekt at man ikke kan komme i gaskassen uden at skulle pille
cyklerne af, men jeg synes personligt stadig det er den bedste løsning.


Mvh

Jens



T. Hartung (21-04-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 21-04-03 12:05


"Jens" <wambaNOSPAM@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea01ea9$0$664$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Foran, hvis det overhovedet kan lade sig gøre fordi:
>
> b) Du undgår at få en masse vægt hængende i bagenden, det er bedre at have
> vægten på kuglen.

Nemlig - vognen bliver meget ustabilt med "vippevægt" hængende i bag. Et par
af vores venner kørte med 4 cykler bagpå til Spanien - det var et mareridt -
de gør det aldrig mere - jeg selv har 2 på trækket og 2 på taget af bilen.

De tidligere nævnte ulemper er korrekte men heller det end at sidder med "
nerverne" ude på tøjet.

men læs også fordelene, pris, minus huller m.v.

mvh
T. Hartung



SB (21-04-2003)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 21-04-03 20:25


> Nemlig - vognen bliver meget ustabilt med "vippevægt" hængende i bag. Et
par
> af vores venner kørte med 4 cykler bagpå til Spanien - det var et
mareridt -
> de gør det aldrig mere - jeg selv har 2 på trækket og 2 på taget af bilen.
>
> De tidligere nævnte ulemper er korrekte men heller det end at sidder med "
> nerverne" ude på tøjet.
>
> men læs også fordelene, pris, minus huller m.v.
>
> mvh
> T. Hartung
>
Kører selv med 4 cykler bagpå, har ingen problem med at noget vipper af den
grund.
Har nu aldrig fortrudt de kom til at hænge bag på vognen.
Selv ved fart omkring de 110 km/t kører den fint, men det skyldes måske alko
koblingen, har ikke prøvet uden den.

Søren



Jens (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 22-04-03 22:14


> Kører selv med 4 cykler bagpå, har ingen problem med at noget vipper af
den
> grund.
> Har nu aldrig fortrudt de kom til at hænge bag på vognen.
> Selv ved fart omkring de 110 km/t kører den fint, men det skyldes måske
alko
> koblingen, har ikke prøvet uden den.
>
> Søren
>
En 800 kg's campingvogn bagefter en 2,5 tons 4-hjulstrækker kan nok ikke
bringes i slinger selv om der hænger nok så mange cykler bag på den, men en
1200 kg CV efter en VW passat kan sagtens læsses så skævt at det bliver et
problem - også selv om kugletrykket umiddelbart er ok. Stabiliteten er
forskellig om de 1200 kg er placeret over akslen på CV eller om de er
fordelt med 575 kg i bagenden og 625 kg i forneden (= et kugletryk på 50kg).

Mvh

Jens



Carsten Bo Laursen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Bo Laursen


Dato : 06-05-03 07:05


"Jeg er nok ved at være for sent ude med en mening om CYKLER og CV
Men jeg har en HOBBY 540 UL - og har forsøgt med Cykler bagpå -

Det giver en interessant kørsel - Man ved aldrig helt om vejen er ujævn
eller om det bare gynger ad H.. Til.

Jeg har nu en cykel bag og en for - så er der ballance - Men jeg er egentlig
rigtig ked af at have investerei i et dyrt cykelstativ til bagenden .

Jeg kan ikke lide at bruge det - da jeg føler min stabilitet forsvinder.

Så selv om det er besværligt med cykler foran - Gaskassen kan ikke åbnes
o.s.v så er det mit positive forslag

Foran - foran - foran-

Og så pas på på når du svinger skarpt.
Venlig hilsen
Carsten



sogs (06-05-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 06-05-03 11:47

Carsten Bo Laursen wrote:
> "Jeg er nok ved at være for sent ude med en mening om CYKLER og CV
> Men jeg har en HOBBY 540 UL - og har forsøgt med Cykler bagpå -
>
> Det giver en interessant kørsel - Man ved aldrig helt om vejen er
> ujævn eller om det bare gynger ad H.. Til.
>
> Jeg har nu en cykel bag og en for - så er der ballance - Men jeg er
> egentlig rigtig ked af at have investerei i et dyrt cykelstativ til
> bagenden .
>
> Jeg kan ikke lide at bruge det - da jeg føler min stabilitet
> forsvinder.
>
> Så selv om det er besværligt med cykler foran - Gaskassen kan ikke
> åbnes o.s.v så er det mit positive forslag
>
> Foran - foran - foran-
>
> Og så pas på på når du svinger skarpt.
> Venlig hilsen
> Carsten

Hejsa

Hvad med dæktrykket ?
Uden at blande tingene idet det det ikke er det der er emnet, men
så alligevel, idet man taler om stabilitet.

Ovennævnte får mig til at tænke på noget fra en tidligere tråd, hvor
man fortalte, at man var begyndt at køre på stivere dæk - 8 lags
"varevognsdæk" der blev pumpet til 4.5 bar.
Altså, at man går væk fra lavprofildækkene.

Var for nylig til service i den lokale CV center og herunder kom vi
til at snakke dæk, idet Panda havde 10" lavprofil, og Venezia som vi
kører nu, kører på 6 lags dæk. (CC har såment ikke
stabilitetsproblemer, men man syntes at de nye dæk var så intersante,
at bagagebæren blev forhøjet for at kompensere for de højere dæk når
klapkassen s låg bliver gulv).

En anden kunde blev herunder "overtalt" til at vælge stivere dæk til
sin CV idet en 3´kunde roste sine nye stive dæk - han følte, at ha
fået en helt anden vogn. idet lastbiler og busser var blevet meget
mindre.
At de nye dæk så er noget billigere er ikke mindre interessant.

Vores Venezia kan pumpes til 50 psi -ca 3.5 bar. CC anbefaler 2.1 ved
den last vi forventes at putte på. Men der er altså plads til mere
luft, mindre rullemodstand og dermed mindre varme i dækket, og man
spare lidt benzin. Modsat kender vi prisen fra bilen med mere
stødende kørsel og at dækket eventuelt bliver slidt mest midt på
slidbanen - og eventuelt har lidt dårligere bremseevne.

Dæk på CV bliver sjældent slidt op (?) men odelægges af sol og varme
og det ku jo være, at de dæk man kører på pt. kan pumpes en 1/2
eller 1 bar mere - bare som et eksperiment.
Max luftryk og belastning står formentlig på siden af dækket og kan
man ikke finde det, kan det vel findes i en tabel i dækcentret.

Er der nogen der har forsøgt sig og lyder obs! omkring dæktrykket
urimeligt ?

mvh sten





sogs (06-05-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 06-05-03 12:00

sogs wrote:


Hejsa igen

10" ....faldt ud

> Var for nylig til service i den lokale CV center og herunder kom vi
> til at snakke dæk, idet Panda havde 10" lavprofil, og Venezia som vi
> kører nu, kører på .........10" 6 lags dæk.

osv
mvh sten



Per Rasmussen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 06-05-03 18:07


"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
news:yrMta.54074$y3.3629713@news010.worldonline.dk...
> Carsten Bo Laursen wrote:
> > "Jeg er nok ved at være for sent ude med en mening om CYKLER og CV
> > Men jeg har en HOBBY 540 UL - og har forsøgt med Cykler bagpå -
> >
> > Det giver en interessant kørsel - Man ved aldrig helt om vejen er
> > ujævn eller om det bare gynger ad H.. Til.
> >
> > Jeg har nu en cykel bag og en for - så er der ballance - Men jeg er
> > egentlig rigtig ked af at have investerei i et dyrt cykelstativ til
> > bagenden .
> >
> > Jeg kan ikke lide at bruge det - da jeg føler min stabilitet
> > forsvinder.
> >
> > Så selv om det er besværligt med cykler foran - Gaskassen kan ikke
> > åbnes o.s.v så er det mit positive forslag
> >
> > Foran - foran - foran-
> >
> > Og så pas på på når du svinger skarpt.
> > Venlig hilsen
> > Carsten
>
> Hejsa
>
> Hvad med dæktrykket ?
> Uden at blande tingene idet det det ikke er det der er emnet, men
> så alligevel, idet man taler om stabilitet.
>
> Ovennævnte får mig til at tænke på noget fra en tidligere tråd, hvor
> man fortalte, at man var begyndt at køre på stivere dæk - 8 lags
> "varevognsdæk" der blev pumpet til 4.5 bar.
> Altså, at man går væk fra lavprofildækkene.
>
> Var for nylig til service i den lokale CV center og herunder kom vi
> til at snakke dæk, idet Panda havde 10" lavprofil, og Venezia som vi
> kører nu, kører på 6 lags dæk. (CC har såment ikke
> stabilitetsproblemer, men man syntes at de nye dæk var så intersante,
> at bagagebæren blev forhøjet for at kompensere for de højere dæk når
> klapkassen s låg bliver gulv).
>
> En anden kunde blev herunder "overtalt" til at vælge stivere dæk til
> sin CV idet en 3´kunde roste sine nye stive dæk - han følte, at ha
> fået en helt anden vogn. idet lastbiler og busser var blevet meget
> mindre.
> At de nye dæk så er noget billigere er ikke mindre interessant.
>
> Vores Venezia kan pumpes til 50 psi -ca 3.5 bar. CC anbefaler 2.1 ved
> den last vi forventes at putte på. Men der er altså plads til mere
> luft, mindre rullemodstand og dermed mindre varme i dækket, og man
> spare lidt benzin. Modsat kender vi prisen fra bilen med mere
> stødende kørsel og at dækket eventuelt bliver slidt mest midt på
> slidbanen - og eventuelt har lidt dårligere bremseevne.
>
> Dæk på CV bliver sjældent slidt op (?) men odelægges af sol og varme
> og det ku jo være, at de dæk man kører på pt. kan pumpes en 1/2
> eller 1 bar mere - bare som et eksperiment.
> Max luftryk og belastning står formentlig på siden af dækket og kan
> man ikke finde det, kan det vel findes i en tabel i dækcentret.
>
> Er der nogen der har forsøgt sig og lyder obs! omkring dæktrykket
> urimeligt ?
>
> mvh sten
>
>
>
>
Hejsa
Det har nu intet at gøre med at man forlader lavprofildækkene til CV. Det er
rigtigt at det anbefales at der bruges varevognsdæk til CV, men det er fordi
disse dæk er bygget til højere belastning. Du kan stadig købe varevognsdæk i
lavprofil, så du undgår at tabe noget af stabiliteten ved at dæksiden bliver
højere.

Venlig hilsen
Per



sogs (07-05-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 07-05-03 05:43

Per Rasmussen wrote:

> Hejsa
> Det har nu intet at gøre med at man forlader lavprofildækkene til
CV.
> Det er rigtigt at det anbefales at der bruges varevognsdæk til CV,
> men det er fordi disse dæk er bygget til højere belastning. Du kan
> stadig købe varevognsdæk i lavprofil, så du undgår at tabe noget af
> stabiliteten ved at dæksiden bliver højere.
>
> Venlig hilsen
> Per

Aha - ja selvfølgelig - Alt andet lige osv...

Man brugte da også højden af hjulene på CC til at gi helt lidt mere
højde til vognen når den er slået op. bla. køkkenet kom lidt
højere - et + for de fleste.

mvh sten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste