Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt hovede til stativet
Fra : KNL DtP

Dato : 17-04-03 20:42

Hejsa!

Var så uheldig at tabe mit stativ ned på trappestenen, hvorved monteringsplatformen
brækkede af selve hovedet. Stativet (ældre Velbon Victory 350) er faktisk ubrugeligt
i sin nuværende form, og kan desværre ikke limes.

Jeg tænkte, om man ikke bare kunne købe et nyt hoved/pind med hoved? Er der nogen
standart inden for stativer, så diameteren af midter-pinden er ens eller hvordan? Jeg
kunne vel ikke få et par af jer til at gribe skydelæren og tjekke diameteren på
pinden? På forhånd tak - og fortsat god påskeferie.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-03 18:12

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b7n02o$ojj$1@sunsite.dk...

> Stativet (ældre Velbon Victory 350) er faktisk ubrugeligt
> i sin nuværende form, og kan desværre ikke limes.

.... en meter gaffer-tape og en halv meter ståltråd gjorde underværker. Ikke særlig
kønt, men ret holdbart :)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 19:01

> ... en meter gaffer-tape og en halv meter ståltråd gjorde underværker.
Ikke særlig
> kønt, men ret holdbart :)

Ikke limes, men godt gaffa's?!? Det lyder mystisk. Alt kan limes! (Bare man
ved hvordan)
Nu nævner du ikke noget om materialet stativer er af, men lad mig fortælle
denne lille historie:

For et års tid siden eller sådan tabte min mormor et helt alm. plain 35 mm
kamera under isætning af film. Klappen bagpå gik selvfølgelig i stykker og
det blev selvfølgelig påstået det ikke kunne limes, da stykkerne er ret
tynde og forsøg på at lime dem gik da heller ikke godt (brugte 10 sek. lim
(lynlim)).

Nå, men der var jo intet at tabe, alt at vinde. Jeg skrabede resterne af
limen væk og erstattede de små afbrækkede plasticdele med Araldit (24
timers), men da den ikke måtte være ret tyk for at lågen kunne åbne - det
plejer at lykkes, men her var det trods alt et for tyndt lag, dvs. blødt.
Jeg fik en ny idé: Kemisk metal. Dette er særdeles hårdt når det er hærdet
igennem, men desværre binder det ikke ret godt på plastic, og det gik da
også op under test af låget. Nå, men dette kunne lynlimen da klare, den
binder nemlig rigtig godt på både platic og kemisk metal. Sidst fik det
kemiske metal lige en gang med en sort sprittus så det ses næsten ikke!
Resultatet blev super holdbart og det holder trods min mormors utekniske
behandling stadig.

Det skal lige tilføjes at aralditten og det kemiske metal blev holdt på
plads af tape under hærdning, det gør det meget nemmere at styre!

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 19:12

> [...]
> tynde og forsøg på at lime dem gik da heller ikke godt (brugte 10 sek. lim

Det skal måske lige præciseres det er hænglet hvor låget sider fast.
Hængslet består af to metalpinde, der skydes ind i huller på huset.
Metalpindene sider fast i noget plastic i låget og det var den der brækkede
;)

Mvh
Morten

Fra : KNL DtP

Dato : 18-04-03 19:51

"Morten" <tekstenfjernes_tilt_u@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke limes, men godt gaffa's?!? Det lyder mystisk. Alt kan limes! (Bare man
> ved hvordan)

Hmmm - jeg havde først prøvet med noget Loctite Plastic Padding - med et kunne slet
ikke binde på metallet (som stativet er lavet af). Herefter prøvede jeg med noget
normalt 10 sek. lim. Det kunne holde sammen på det, men så heller ikke mere...

Med boremaskinen lavede jeg et par huller, så jeg kunne få noget stålstråd igennem og
fik på den måde suret monteringsplatformen fast på selve stativhovedet. Herefter var
det så en omgang gaffertape til at sikre det ydeligere og give det en mere brugbar
finish.

Resultatet er ikke særlig kønt, men forbavsende holdbart:

http://mclaren.homepage.dk/stativ.jpg

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-04-03 21:21

KNL DtP wrote:

> Resultatet er ikke særlig kønt, men forbavsende holdbart:

Ja længe leve gaffa-tape'en, jeg kender en gammel SAS pilot der
har fløjet en maskine hjem fra Spanien, hvor styretøjet var
repareret med en halv rulle gaffa.

Men du kan få en mere gedign løsning, hvis du skifter hele
kamerahovet, du skal bare tjekke hvilken gevind-tykkelse der er
brugt til at skrue kamerahovet på elevatoren, man ka' få en
gevindadapter fra det tykke til det tynde gevind, men ikke omvendt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen