Svend Strøm & Niels Pedersen Læsø FT-1801 ~
Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 17-04-03 17:24

Kære NG

I Folketællingen 1801 findes der 2 personer på Læsø, som begge er matroser
(endda Enroul. matros, hvad det så er) som begge er først i 50'erne, og som
begge er på ægteskab nr 22.

Er der nogen der kender forklaringen på dette høje antal ægteskaber?
Er det en særlig "skik" der var på Læsø?

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen
osdh2620@adslhome.dk
Ovenstående tekst er kontrolleret med NORTON ANTIvirus

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-04-03 19:28

On Thu, 17 Apr 2003 18:23:30 +0200, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>begge er på ægteskab nr 22.
>
>Er der nogen der kender forklaringen på dette høje antal ægteskaber?
>Er det en særlig "skik" der var på Læsø?

Hvis det er i indtastningen, kunne forklaringen være en 2-taste, der
klemmer
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 17-04-03 18:45

Mistanken om en tastefejl bestyrkes af at jeg har fundet 4 med 11
ægteskaber. Men så er der en på 14 ægteskaber, men det kan være en finger
smuttede. Resten er mellem 1 og 6, og det lyder ret plausibelt.

Hvordan kan man kontrollere det, hvis man ønsker det?

Hilsen Oler S.D. Hansen

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 17-04-03 20:12

On Thu, 17 Apr 2003 19:45:01 +0200, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>smuttede. Resten er mellem 1 og 6, og det lyder ret plausibelt.
>
>Hvordan kan man kontrollere det, hvis man ønsker det?

Det ser tilsyneladende ud til at du blander Husstands nr. sammen med
Ægteskabs nr., det er to forskellige ting

På CD med FT-1801 er der ingen der har hvekrn 12, 22 elle 14
ægteskaber

vh

Hans Martin Laustsen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 18-04-03 08:13

Kære Hans Martin

Niels Pedersen finder jeg på A2764
Svend Strøm på A2765
Begge fundet med KIP Browser på CD'en med FT 1801.
Kan du også se dem?
Hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 18-04-03 09:27

On Fri, 18 Apr 2003 09:13:15 +0200, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

>Kære Hans Martin
>
>Niels Pedersen finder jeg på A2764
>Svend Strøm på A2765
>Begge fundet med KIP Browser på CD'en med FT 1801.
>Kan du også se dem?
Disse to har jeg også fundet og du kan sende din rettelse ind her
http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-04-03 10:09

Hans Martin Laustsen <laustsen@adslhome.dk> skrev Thu, 17 Apr 2003
21:11:47 +0200

>Det ser tilsyneladende ud til at du blander Husstands nr. sammen med
>Ægteskabs nr.,

Hvordan er du kommet til den konklussion.?

>det er to forskellige ting

Det må jeg så til gengæld give dig ret i.

>På CD med FT-1801 er der ingen der har hvekrn 12, 22 elle 14
>ægteskaber

Og det har du naturligvis checket omhyggeligt inden du udtaler dig.?

Antal ægteskaber på cd-rom 1801:

1 = 326.298
2 = 57.097
3 = 6.391
5 = 72
6 = 4
7 = 1
10 = 1
11 = 9
12 = 1
14 = 4
16 = 1
18 = 1
19 = 1
21 = 2
22 = 3
23 = 1
28 = 1
36 = 1
40 = 1
43 = 1
51 = 1
65 = 1
72 = 1
111 = 1

Altsammen noget man kan konstatere på mindre end 5 minutter, og som der
kunne have været checket op på i forbindelse med den ekstra
korrekturlæsning der er foregået på 1801 tællingen.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-04-03 08:51

<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>smuttede. Resten er mellem 1 og 6, og det lyder ret plausibelt.
>
>Hvordan kan man kontrollere det, hvis man ønsker det?

Ved at sammenligne med mikrokortet på LA. Bemærk iøvrigt, at de to
indtastninger har indtastningsnumre, der begynder med A. Det er de
ældste og generelt set dem, hvor der er mest grund til at krontrollere
indholdet.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Knud Aagaard

Dato : 18-04-03 09:05

Hej
On Fri, 18 Apr 2003 09:51:29 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote:

> [...]
>indtastninger har indtastningsnumre, der begynder med A. Det er de
>ældste og generelt set dem, hvor der er mest grund til at krontrollere
Øøhh, hvad mener du med det, jeg er igang med en indtastning med nr. A1811.
Den række numre jeg fik for nogle år siden gælder vel stadig? Har ihvertfald
ikke hørt beklagelser fra DDA over det, den sidste fik de i efteråret!

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-04-03 14:19

On Fri, 18 Apr 2003 10:05:15 +0200, Knud Aagaard
<postmaster@knudaagaard.dk> wrote:

> [...]
>ikke hørt beklagelser fra DDA over det, den sidste fik de i efteråret!

Ja, det er da et par år siden

Du mente nu vist A1812 (A1811 blev afleveret i april 2001). A1812 er i
dag den ældste reservering, som endnu ikke er afleveret (I hele KIP).
Jeg kan ikke se, hvornår den er tildelt, men A2011 må være reserveret
senere, og den blev afleveret i januar 1992.

Men bortset fra det, så mente jeg såmænd bare, at der blandt A-numrene
er temmelig mange, som er indtastet i forskellige gamle programmer og
senere konverteret til KIP-format. Når vi derimod kommer op efter
B5000, så er de fleste indtastninger lavet med WinKip.

En indtastning, som er lavet med WinKip vil alt andet lige indeholde
færre fejl, fordi der er nogle fejl, som man simpelthen ikke kan komme
afsted med at lave, når man bruger WinKip. Man kan f.eks. ikke placere
et sogn i et forkert herred, i feltet køn kan man kun skrive M eller K
o.s.v.

Det udelukker naturligvis ikke, at der blandt A-numrene kan være
udmærkede indtastninger; men statistisk set vil risikoen for problemer
være større.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hans Poulsen

Dato : 18-04-03 09:02

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> wrote in message news:<3e9ee822$0$201$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Mistanken om en tastefejl bestyrkes af at jeg har fundet 4 med 11
> ?gteskaber. Men s? er der en p? 14 ?gteskaber, men det kan v?re en finger
> smuttede. Resten er mellem 1 og 6, og det lyder ret plausibelt.
>
> Hvordan kan man kontrollere det, hvis man ?nsker det?
>
> Hilsen Oler S.D. Hansen

Pr?v at se i kirkebogen under copulerede.

Var brudgommen resp. bruden Ung Karl, Ung Pige, Enkemand, Enke eller
Fraskilt
ved de forskellige ?gteskaber? Er der tale om enkestand, m? du ind
under afd?de m?nd resp. kvinder for ad den vej at have snor i
begivenhederne gang. Kan du
ydermere "krydse" kirkebogen med en folket?lling, er dokumentationen
snart i orden. "Hans andet ?gteskab, hendes f?rste ?gteskab" eller
lignende tekst er bem?rkninger, som du tit st?der p? i
folket?llingerne.

God p?ske og venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : Hans Poulsen

Dato : 18-04-03 14:29

hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen) wrote in message news:<c96423a7.0304180002.47f014cd@posting.google.com>...

> [...]
> snart i orden. "Hans andet ?gteskab, hendes f?rste ?gteskab" eller
> lignende tekst er bem?rkninger, som du tit st?der p? i

Hvorfor er der pludselig vrøvl med mine æ, ø og å'er?
Skal der sættes eller fjernes et fluehak et eller andet sted?
Hvor, please?

Venlig hilsen
1804 Frederiksberg

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 18-04-03 15:51

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er der pludselig vrøvl med mine æ, ø og å'er?
> Skal der sættes eller fjernes et fluehak et eller andet sted?
> Hvor, please?

Der er øjensynligt ingen problemer nu - ved ikke, om du har ændret noget
siden sidst. Men ved din forrige meddelelse fik jeg denne besked: "Hvis
sprogtegnene skal vises korrekt, skal du installere følgende sprogpakke:
Kinesisk, traditionelt." ))

Venlig hilsen

Chr. Wirenfeldt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-04-03 16:00

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> wrote
snip

> Hvorfor er der pludselig vrøvl med mine æ, ø og å'er?
> Skal der sættes eller fjernes et fluehak et eller andet sted?
> [...]

You are using a computer with a Chinese Language Pack installed

go into MS IE

menu > view > encoding > western european

Happy Easter

Hugh W

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-04-03 07:18

som begge er matroser
> (endda Enroul. matros, hvad det så er) > Venlig hilsen
> Ole S.D. Hansen
> osdh2620@adslhome.dk
*****
Mit gæt på "Enroul" skal være 'indrulleret'.
Hilsen Flemming Svendsen.