Slukningsproblem med Asus P4PE
Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 17-04-03 16:42

Min pc med ovennævnte bundkort er pluselig efter en geninstallation af Win
XP begyndt at slukke øjeblikkeligt, når jeg trykker på tænd/slukknappen.
Dette er vist ikke helt godt for Windows!!
Alle indstillinger i bios er kontrolleret og er præcis som før, da tryk på
knappen bevirkede et soft-powerdown, som den skal.

Hvis jeg bruger startknappen og slukker slutter den ikke helt af, men ender
med beskeden "du kan nu slukke for maskinen", hvorefter, der skal trykkes på
knappen.

Dødirriterende

Nogen gode forslag til at få alting "back to normal" igen?
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Leony

Dato : 18-04-03 15:58

"Jørgen Thorsgaard" <joergen.thorsgaard@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e9ecb51$0$52112$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Hvis jeg bruger startknappen og slukker slutter den ikke helt af, men
> ender med beskeden "du kan nu slukke for maskinen", hvorefter, der
> skal trykkes på knappen.

Måske skal APM aktiveres i strømstyring.
http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 18-04-03 18:51

Min pc står som standard pc i enhedshåndtering.
Hvordan får jeg det lavet om til ACPI?
Har aldrig haft problemet før,
Men synes i øvrigt, at mit nye P4PE board på mange måder opfører sig
besynderligt,
selv om det anbefales af mange som værende det bedste!!!
Jeg har ikke option til at aktivere APM i strømstyring.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 18-04-03 19:11

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Min pc står som standard pc i enhedshåndtering.
> Hvordan får jeg det lavet om til ACPI?

Muligvis, men kun muligvis kan du være heldig at du blot kan skifte
driveren inde i Enhedshåndtering, men den burde nu altså have fundet
pc'en som ACPI-kompatibel under installationen. Er du sikker på at
ACPI er slået til i BIOS?

Microsoft har en artikel om hvordan du gennemtvinger ACPI under
installationen af XP her: <http://support.microsoft.com/?kbid=299340>

Se evt. også: <http://support.microsoft.com/?kbid=314088> og:
<http://support.microsoft.com/?kbid=310752>

Madsen.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 18-04-03 20:23

Jeg kan ikke skifte driver, og der er ingen steder i bios, der giver
mulighed for at slå ACPI til
Jeg har geninstalleret Win XP mindst 5 gange siden installationen af mb, men
det har ikke hjulpet.
Jeg har dog ikke prøvet F5 tricket, men jeg gider næsten ikke lave flere
geninstallationer
Jeg skifter strømforsyning snart, så måske, det hjælper, men den nuværende
psu har tidligere fungeret upåklageligt.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 18-04-03 21:29

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Jeg kan ikke skifte driver,

Får du en fejlmeddelelse, eller kan du blot ikke finde funktionen?
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/computer_driver.png>

> og der er ingen steder i bios, der giver mulighed for at slå ACPI
> til

Nu ved jeg ikke hvor nyt det bundkort du sidder med er, men de fleste
nyere bundkort burde have fuld ACPI-understøttelse skulle man tro.
Det må fremgå af manualen til bundkortet.

> Jeg har geninstalleret Win XP mindst 5 gange siden installationen
> af mb, men det har ikke hjulpet.

Noget tyder på at WinXP af en eller anden årsag ikke vil godtage
bundkortet som værende ACPI-kompatibelt så. Hvis den ikke gør det
så vælger den Standard-PC og installerer APM i stedet for ACPI.

> Jeg har dog ikke prøvet F5 tricket, men jeg gider næsten ikke lave
> flere geninstallationer

Nej, det kan godt blive trivielt, men det er muligvis det der skal
til. Jeg har dog ingen efaring med at køre med gennemtvungen ACPI.
Min gamle PC's BIOS havde ikke ACPI-understøttelse så Win2000 fandt
også PC'en som en Standard-PC og det valgte jeg så at køre med,
hvilket heller ikke gav de store problemer. Det eneste den døjede
med var at vågne fra dvale.
Min nuværende PC har fuld ACPI og det installerede både Win2000 og
XP automatisk under installationen uden at jeg skulle gøre noget
ekstra for at få det.

> Jeg skifter strømforsyning snart, så måske, det hjælper, men den
> nuværende psu har tidligere fungeret upåklageligt.

Den manglende ACPI har nødvendigvis heller ikke noget med PSU'en
at gøre. Det er nærmere bundkortet og den BIOS-chip som sidder på
bundkortet.

PS. Det ville være rart hvis du fulgte rådene beskrevet på denne
side: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>. Dine indlæg
bliver meget nemmere af overskue hvis du svarer under det citerede
og klipper det væk du ikke svarer på.

Fortsat god påske. :)

Madsen.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 19-04-03 10:28

> Får du en fejlmeddelelse, eller kan du blot ikke finde funktionen?
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/computer_driver.png>

Nej ingen fejlmeddelelse, men jeg finder heller ikke den viste funktion.

> Nu ved jeg ikke hvor nyt det bundkort du sidder med er, men de fleste
> nyere bundkort burde have fuld ACPI-understøttelse skulle man tro.
> Det må fremgå af manualen til bundkortet.

Bundkortet er et helt nut Asus P4PE, og har ved min første installation
fungeret korrekt.

> [...]
> side: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>. Dine indlæg
> bliver meget nemmere af overskue hvis du svarer under det citerede

OK. jeg skal prøve.

> Fortsat god påske. :)
Tak i lige måde og tak for rådene.
Jeg er bange for, at sidste udvej bliver formattering og nyinstallation
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 19-04-03 13:36

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Nej ingen fejlmeddelelse, men jeg finder heller ikke den viste
> funktion.

Nå ok. Som tidligere nævnt så kan jeg heller ikke garantere at det
virker så sørg for at have backup af vigtig data inden du gør det
for det er ikke sikkert at Windows kan starte efter at du har gjort
det.

Hvis du højreklikker på din 'Standard PC' inde i Enhedshåndtering
og vælger Properties (Egenskaber) > Driver > Update Driver > Install
from a list... > Don't search. I will choose..., så burde du få det
vindue frem som vist på ovenstående screenshot. Her kan du så klikke
på ACPI PC > Next osv. Muligvis skal du have Windows-cd'en i når du
gør det.

Madsen.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 20-04-03 11:24

> [...]
> vindue frem som vist på ovenstående screenshot. Her kan du så klikke
> på ACPI PC > Next osv. Muligvis skal du have Windows-cd'en i når du

Jeg har prøvet, men det eneste der står i vinduet er standard pc, så jeg får
ikke mulighed for at vælge ACPI.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 12:49

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Jeg har prøvet, men det eneste der står i vinduet er standard pc,
> så jeg får ikke mulighed for at vælge ACPI.

Nå ok. Så er der nok ikke meget andet at gøre end at forsøge det
der er nævnt på: <http://support.microsoft.com/?kbid=299340>.
Jeg vil dog nok lige gå den manual til bundkortet igennem efter
indstillinger som har noget med ACPI at gøre. Det undrer mig meget
at WinXP ikke har fundet bundkortet ACPI-kompatibelt i første
omgang.

Madsen.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 20-04-03 12:58

> [...]
> indstillinger som har noget med ACPI at gøre. Det undrer mig meget
> at WinXP ikke har fundet bundkortet ACPI-kompatibelt i første

Jeg prøver.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 20-04-03 13:14

> Jeg prøver.
> --
> Mvh.
> Jørgen

Jeg får muligheden for at vælge standard pc eller andet.
Når jeg vælger andet kræves en diskette, som jeg ikke har, for at gå videre.
Første gang jeg installerede Windows blev pcen korrekt identificeret som en
ACPI-pc.

--
Mvh.
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 13:18

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Jeg prøver.

Meld gerne tilbage med resultatet og held og lykke med det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 14:18

Jørgen Thorsgaard skrev:

> Når jeg vælger andet kræves en diskette, som jeg ikke har, for at
> gå videre.

Hmm, det fatter jeg ikke en brik af. Driverne skulle da gerne ligge
på Windows cd'en.

Madsen.

Fra : Mac

Dato : 19-04-03 14:07

> Hvis jeg bruger startknappen og slukker slutter den ikke helt af, men
ender
> med beskeden "du kan nu slukke for maskinen", hvorefter, der skal trykkes

> knappen.

Har samme prob. med min PC med et AOpen AX6BC+ mb i. Men hvis jeg siger
restart, så slukker maskinen ?? så det har jeg lært at leve med, bare surt
at man ikke kan lave en genstart, hvis man har brug for det.

Allan

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 20-04-03 11:25

> Har samme prob. med min PC med et AOpen AX6BC+ mb i. Men hvis jeg siger
> restart, så slukker maskinen ?? så det har jeg lært at leve med, bare surt
> at man ikke kan lave en genstart, hvis man har brug for det.

Min kan fint nog genstarte.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 20-04-03 15:09

Nu virker det igen, men først efter en formattering af c-drevet og
nyinstallation af Win XP
Nu kommer så det sure arbejde med installation af alle programmerne

Mvh.
Jørgen