Frames?
Fra : Søren

Dato : 17-04-03 13:22

Jeg vil gerne have en hjemmeside til at fungere som http://www.dkconline.dk
hvor man kan bevæge sig rundt på sitet uden at den enkelte html side navn
bliver vist - og beder man om at få vist kildekoden på på den enkelte html
side ser man ikke noget (ikke i Netscape 7.0 ihvertfald). Hvordan klarer jeg
det - kan det gøres i html eller med et JavaScript ?

Søren

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-04-03 13:35

Søren wrote:
> [...]
> vist kildekoden på på den enkelte html side ser man ikke noget (ikke
> i Netscape 7.0 ihvertfald). Hvordan klarer jeg det - kan det gøres i

At se kildekoden er ikke noget problem i IE6.0 og Opera7.03

der er et par javascript på siden:
http://www.dkconline.dk/script/dynamic.js
http://www.dkconline.dk/script/menus.js
http://www.dkconline.dk/script/navigDK.js
så må du jo til at lege.

Men.... Det er ikke muligt at skjule kildekoden.

mvh Søren

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 14:40

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:

> [...]

Endnu et eksempel på browserspecifikkode:

Funktionaliteten på dkconline kræver anvendelse af Microsoft Internet
Explorer 5.x eller Netscape 6.x.

så i Opera 7 trykkes lige Ctrl+Alt+I og derefter F5, så virker menuen
sørme også her

Men hvad er formålet med at skjule URL?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-04-03 17:42

"Søren" <sorenh@gmx.net> skrev :

>Jeg vil gerne have en hjemmeside til at fungere som http://www.dkconline.dk
>hvor man kan bevæge sig rundt på sitet uden at den enkelte html side navn
>bliver vist -

Hvorfor?

Fordi det ser smart ud?

Men meget upraktisk, at man ikke kan se hvor man er og bogmærke
eller lave en genvej til en bestemt underside.

Du gør det ved at smide siden ind i et frameset.

>og beder man om at få vist kildekoden på på den enkelte html
>side ser man ikke noget (ikke i Netscape 7.0 ihvertfald).

Man kan ikke skjule kildekoden og igen, hvorfor?

Har du noget helt unikt i din kildekode?

Du kan genere dine brugere og få dem til at flygte skrigende væk
med div. scripts, der besværliggør det, f.eks. et ingen
højrekliksscript

Fra : Jette Nielsen

Dato : 05-01-04 10:59

> Du kan genere dine brugere og få dem til at flygte skrigende væk
> med div. scripts, der besværliggør det, f.eks. et ingen
> højrekliksscript

Jeg var lidt i tvivl om jeg burde lave et nyt indlæg, men prøver lige her
først.
Jeg ønsker ikke at "genere" mine brugere men har en enkelt side hvor jeg godt
kunne bruge dette script - "ingen højreklikssript"
Hvor finder jeg det?
Har set det praktiseret på andre hjemmesider, men når man ikke kan højreklikke,
kan man jo heller ikke "lure" koden til scriptet

Hilsen Jette

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-01-04 11:27

Jette Nielsen <jegni@tdcadsl.dk> skrev:

> når man ikke kan højreklikke, kan man jo heller ikke
> "lure" koden til scriptet

Jo, sagtens. Gå op i menuen: Vis => Kilde, så kommer koden
frem. Koden kommer altid hjem på brugerens harddisk, og man
skal ikke være ret dygtig for at kunne finde den frem.

Alt det med ingen-højre-kliks-scripts er altså spild af tid

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 05-01-04 11:38

> [...]
> skal ikke være ret dygtig for at kunne finde den frem.
>
> Alt det med ingen-højre-kliks-scripts er altså spild af tid

Aha, ja nu er jeg jo ikke en ørn til det. Men jeg fandt en kode
via Google, er nu i tvivl om det er koden der gør det eller om
det er fordi siden jeg har lagt den på er en del af et frameset.
Hvis jeg vælger vis => kilde i menuen kan jeg kun se dette og så
behøver jeg jo faktisk ikke koden hvis det p.g.a. frames

Eks.:
<FRAMESET ROWS="*,0" FRAMEBORDER=0 BORDER=0 FRAMESPACING=0>
<FRAME SRC="http://home19.inet.tele.dk/gabi" NORESIZE>
</FRAMESET>

Men tak for oplysningen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 11:34

Jette Nielsen skrev:

> Jeg var lidt i tvivl om jeg burde lave et nyt indlæg, men
> prøver lige her først.

Et nyt indlæg havde nok været bedre, men nu fortsætter vi her.

> Jeg ønsker ikke at "genere" mine brugere men har en enkelt
> side hvor jeg godt kunne bruge dette script - "ingen
> højreklikssript"

Dine to ønsker strider mod hinanden. Du kan ikke bruge et ingen
højreklik-script uden at genere dine brugere.

> Hvor finder jeg det?

Hvis du virkelig gerne vil bruge det, kan du finde det via Google.

> Har set det praktiseret på andre hjemmesider, men når man ikke
> kan højreklikke, kan man jo heller ikke "lure" koden til
> scriptet

Jo! Scriptet forhindrer _ikke_ nogen i at lure. Der er mange andre
måder end at bruge højrekliksmenuen.

Læs gerne <http://html-faq.dk/1014.asp> - artiklen handler om
beskyttelse af billeder, men præcis de samme overvejelser gælder
for beskyttelse af kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jette Nielsen

Dato : 05-01-04 11:50

> Et nyt indlæg havde nok været bedre, men nu fortsætter vi her.
Jeg skal nok stoppe her

> Dine to ønsker strider mod hinanden. Du kan ikke bruge et ingen
> højreklik-script uden at genere dine brugere.
Ville blot lige kommentere din kommentar. Nu er det sådan at der rent
faktisk ikke er andet end tekst på siden, så den kan vel næppe
genere. Årsagen er at jeg har beskyttet et videoklip med password og
det indgår jo på en eller anden måde i kildekoden.
Jeg fjerner scriptet igen grundet svar fra anden side

> Hvis du virkelig gerne vil bruge det, kan du finde det via Google.
Har fundet det. Tak

> Jo! Scriptet forhindrer _ikke_ nogen i at lure. Der er mange andre
> måder end at bruge højrekliksmenuen.
Som nævnt i andet indlæg, er jeg ikke en ørn til det, så det kender
jeg ikke

> Læs gerne <http://html-faq.dk/1014.asp> - artiklen handler om
> beskyttelse af billeder, men præcis de samme overvejelser gælder
> for beskyttelse af kode.
Har jeg hermed gjort

Er imponeret over de hurtige svar - 1000 tak

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 15:43

Jens Gyldenkærne Clausen

> Dine to ønsker strider mod hinanden. Du kan ikke bruge et ingen
> højreklik-script uden at genere dine brugere.
<klip>

> Jo! Scriptet forhindrer _ikke_ nogen i at lure. Der er mange andre
> måder end at bruge højrekliksmenuen.

Jeg forstår ikke helt jeres argumenter!

Hvis nogen spørger efter en "lukkeknap" til et vindue eller en "returknap"
svarer de fleste af de mere erfarne, at det ikke er nødvendigt for der er
andre måder at lukke vinduet på eller at gå et skridt tilbage oppe i menuen.
Men hvis vi vil ha' jer til at gå op i menuen og få vist kilden så er det
ikke OK. Er det ikke bare et spørgsmål om at ha' nogle "populære" holdninger
til dette og hint?

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-04 16:01

"NN" <sluddermor> skrev

> [...]
> Men hvis vi vil ha' jer til at gå op i menuen og få vist kilden så er det
> ikke OK. Er det ikke bare et spørgsmål om at ha' nogle "populære"

Nej, det er et spørgsmål om, at det script, som nogen putter på for at
'beskytte sidens kode', samtidig afskærer brugeren fra andre meget nyttige
funktioner, der også ligger i browserens højreklikmenu. Derfor siger vi: Lad
være, du kan alligevel ikke hindre nogen i at kigge.

Dertil vil jeg føje: De, der ikke kan finde ud af at se koden trods
scriptet, vil alligevel næppe få noget ud af at kigge i kildekoden. De, der
kan få nytte af at kigge, ved hvordan man kigger 'udenom' scriptet.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 16:09

> [...]
>
> Dertil vil jeg føje: De, der ikke kan finde ud af at se koden trods
> scriptet, vil alligevel næppe få noget ud af at kigge i kildekoden.
Og jeg tror det er de samme personer som helst ikke skal højreklikke på ens
billeder og bruge dem til andre formål, hvilket jeg har set eksempler på.

> De, der
> kan få nytte af at kigge, ved hvordan man kigger 'udenom' scriptet.
Og det er samtidig dem der godt ved hvad man må/bør gøre med andres ting.

> Ha' et godt nytår
Også godt nytår her fra

--
Hilsen
Mia

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-01-04 21:56

NN skrev:

> Og jeg tror det er de samme personer som helst ikke skal højreklikke på ens
> billeder og bruge dem til andre formål, hvilket jeg har set eksempler på.

tjoh - det er et interessant argument, og det holder nok et stykke hen
ad vejen.

Problemet er bare stadig at det kan være voldsomt irriterende at blive
berøvet sin højrekliksmenu - jeg bruger den jævnligt til en del, og
forlader som regel sites med højreklik forbudt for ikke at komme tilbage
- det er for megen indgriben i min computers funktion til at jeg vil
acceptere det.

Når det så er sagt så skal det måske tilføjes at jeg og flere andre
herinde nok er ekstra averse imod 'højreklik forbudt' fordi vi for mange
gange har set hvad næste sjove skridt på stigen er: automatisk tømning
af cache og udklipsholder imens man er på et givent site osv osv.

Hvis vi så skal tage hensyn til både dit fornuftige argument, og min
lyst til at kunne bruge min computer normalt, så kunne en løsning være
at lægge en større notits om det illegale i kopiering i koden, og en
bundtekst om ophavsret (de skole- og gymnasiedrenge som er aktuel
målgruppe forstår sikkert bedre 'copyright' - ups - undskyld
kønsdiskriminationen ) på alle billederne.

Jeg kunne nok også gå med til et javascript som første gang man
højreklikker (og kun første gang) kommer med en notits om ophavsret osv,
bare min mus virker derefter...

mvh og også *godt nytår* til alle herfra (o:

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 01:59

"Jesper Brunholm" skrev:
> Jeg kunne nok også gå med til et javascript som første gang man
> højreklikker (og kun første gang) kommer med en notits om ophavsret osv,
> bare min mus virker derefter...

Det kunne jeg godt være med på. Vil det kunne lade sig gøre?

--
Hilsen
Mia

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-01-04 15:06

NN skrev:

> Det kunne jeg godt være med på. Vil det kunne lade sig gøre?

Ja, om ikke andet ved at man ved højreklik sendes til en version af
siden hvor man får notitsen 'onload' body, men hvor der så til gengæld
ikke er nogen højrekliksrestriktioner. Det kan måske gøres snildere end
som så - prøv at spørge i clientside-gruppen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 11:45

Jette Nielsen skrev:

> [...]
> behøver jeg jo faktisk ikke koden hvis det p.g.a. frames

> <FRAMESET ROWS="*,0" FRAMEBORDER=0 BORDER=0 FRAMESPACING=0>

Hvis man nu vil se koden til resten af siden, kan man blot kopiere
rammekilden ("http://home19.inet.tele.dk/gabi") op i en browser -
så er man videre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 12:08

Jette Nielsen skrev:

> Ville blot lige kommentere din kommentar. Nu er det sådan at
> der rent faktisk ikke er andet end tekst på siden, så den kan
> vel næppe genere.

Jo. Højrekliksmenuen indeholder mange ting man også kan have brug
for på en tekstside. Navigation (frem/tilbage), tilføj side som
bogmærke og opdater side er nogle af de mest almindelige. Andre
muligheder er fx muligheden for direkte ordbogsopslag efter
markering af tekst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jette Nielsen

Dato : 06-01-04 00:20

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> bogmærke og opdater side er nogle af de mest almindelige. Andre
> muligheder er fx muligheden for direkte ordbogsopslag efter

OK, argumentet "opdatering af siden" kan jeg godt følge, specielt da
det er en del af et frameset, så er der vel ikke andre muligheder
for at opdatere end at bruge højreklik.
Men navigation frem/tilbage - det kan man også i browseren via
navigationsknapperne.
Jeg anvender faktisk selv ofte højreklik til opdatering, så jeg har
fjernet scriptet igen - så galt er det heller ikke hvis nogen skulle
have lyst til at se mit videoklip, og det er da også rigtigt, at man
skal kunne regne den ud for at kunne finde frem til adgangskoden via
kildekoderne. jeg kan godt se herinde at der findes mange måder at
lave det på.
Hilsen og slut Jette/Gabi

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 16:27

NN skrev:

> Hvis nogen spørger efter en "lukkeknap" til et vindue eller en
> "returknap" svarer de fleste af de mere erfarne, at det ikke
> er nødvendigt for der er andre måder at lukke vinduet på

Links til at lukke vinduer eller gå tilbage i sidehistorien er
strengt taget overflødige, fordi muligheden findes i browseren. Men
det skader ikke at have dem. De giver brugeren en ekstra
valgmulighed som han/hun kan vælge at bruge eller ej.

> Men hvis vi vil ha' jer til at gå op i menuen og få vist kilden
> så er det ikke OK.

Det er anderledes med et højrekliksscript. Det fjerner nogle
muligheder fra browseren. Her kan man som bruger ikke selv vælge -
derfor er det upopulært.

> Er det ikke bare et spørgsmål om at ha' nogle "populære"
> holdninger til dette og hint?

Muligvis - men det er holdninger der er ret bred opbakning til.

NB: Er der nogen speciel grund til at du optræder som NN?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-04 16:05

Jesper Brunholm skrev:

> Ja, om ikke andet ved at man ved højreklik sendes til en
> version af siden hvor man får notitsen 'onload' body,

Så får man vel bare et nyt problem - nemlig en besked hver gang
siden hentes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-01-04 22:33

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Så får man vel bare et nyt problem - nemlig en besked hver gang
> siden hentes.

Det gør den, men der er vel næppe grund til at hente den side mere end 1
gang? Det er selvfølgelig sjovere hvis man kan sætte en variabel i en
cookie, men det føler jeg mig overbevist om at man ikke kan få
javascript til (og ret mig endelig hvis jeg tager fejl (?))

mvh

Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-04 10:51

Jesper Brunholm skrev:

> Det gør den, men der er vel næppe grund til at hente den side
> mere end 1 gang?

Det kunne jo være at siden var interessant nok til at man ville
vende tilbage til den. Jeg ville ikke bryde mig om en side der hver
eneste gang jeg åbnede den, smed en alert-boks i hovedet på mig.

Hvis beskyttelsen skal gælde mere end én side - fx et helt site
eller bare en del af et site - får man samme problem.

> Det er selvfølgelig sjovere hvis man kan
> sætte en variabel i en cookie, men det føler jeg mig
> overbevist om at man ikke kan få javascript til (og ret mig
> endelig hvis jeg tager fejl (?))

Det tror jeg nu godt man kan - men jeg er på ingen måde
javascriptekspert, så spørg mig ikke hvordan.
--
Jens Gyldenkærne Clausen