dværg guramier- og opdræt
Fra : Schuberti

Dato : 17-04-03 12:47

jeg går og leger lidt med tanken om at få nogle dværg guramier til at
yngle...
men hunnen skal jo være med rovn før man kan begynde på det også var det jeg
tænkte om det er muligt at "stimulere" hunnen f.eks. noget med temp. eller
foder forhold etc. der kunne gør at hunnen ville blive med rov...eller er
jeg bare nød til at vente?

mvh.
schuberti

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 18:26

"Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> foder forhold etc. der kunne gør at hunnen ville blive med rov...eller er

God fodring - helst levende foder: cyclops, myggelarver (ud med ketsjeren).
Hæv temperaturen og sænk vandstanden. Da jeg for mange år siden lavede
colisia, brugte jeg nogle meget flade akvarier på vel 30*50*15 cm med ca 10
cm vandstand. Tætsluttende dæksglas vigtigt, da luftfugtigheden skal være
høj senere i de smås udvikling.
Jeg brugte en håndfuld tørre tagrør stukket ned i gruset. Heri smed jeg en
han og en hun, og lod så naturen gå sin gang - hvilket typisk snart medførte
en skumrede. Efter legen fjernede jeg hannen - sluk lyset og efter en times
tid er han let at fange, når lyset bliver tændt (i de første få sekunder).
Når ungerne viste sig som små kommaer, fjernede jeg hunnen. Derefter brugte
jeg Liquifry (der formentligt blev suppleret af infosurier fra tagrørene).
Der er sikker mange andre veje - men denne metode virkede fint for mig.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 18-04-03 02:09

> [...]
> Jeg brugte en håndfuld tørre tagrør stukket ned i gruset. Heri smed
> jeg en han og en hun, og lod så naturen gå sin gang - hvilket typisk

Det lyder som en meget præcis udgave af den klassiske metode til at
opdrætte skumredebyggende labyrintfisk. Jeg har selv gjort noget lignende
i mange tilfælde.

> [...]
> formentligt blev suppleret af infosurier fra tagrørene). Der er sikker
> mange andre veje - men denne metode virkede fint for mig.

Det her undrer mig til gengæld. Jeg har altid fjernet hunnen kort efter
at parringen var overstået - og det bliver også anbefalet i samtlige
bøger, jeg har om labyrintfisk. Jeg ved godt, at hunnen kan være meget
nysgerrig i hvad der foregår i reden efter parringen, men hun bliver
typisk jaget væk af hannen, der jo i naturen passer reden. Jeg ville ikke
føle mig sikker på, at hunnen var lige så god til at passe reden hos de
arter, hvor æggene er tungere end vand og derfor jævnligt skal samles op
og hænges op i reden igen. Har du prøvet denne metode med andre end
Colisa-arter ?

Plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-03 12:20

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> [...]
> arter, hvor æggene er tungere end vand og derfor jævnligt skal samles op
> og hænges op i reden igen. Har du prøvet denne metode med andre end

Nej - jeg har aldrig haft brug for at gøre det ved Trichogaster, der har
kuldstørrelserne altid været enorme. Men med Honning- og Dværggurami synes
jeg at jeg fik større kuld, når en af forældrefiskene var til stede til at
vedligeholde skumreden. Og (det er over 25 år siden) så tror jeg i øvrigt at
du har ret i at det var hannen, der fik lov til at gå der. Beklager det
lille udslag af Alzheimer Light!

vh
Jan

Fra : Lykke Kristoffersen

Dato : 18-04-03 22:48

"Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
"Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg går og leger lidt med tanken om at få nogle dværg guramier til at

Jeg må lige fortælle om mine nyhøstede erfaringer.
Jeg satte et par dværgguramier over i et mindre akvarie for en måneds tid
siden.
Jeg gav dem en del flydeplanter og satte temperaturen i akvariet til 26
grader.
For ca 12 dage siden lagde hunnen en stor skumrede.
Jeg satte hende over i mit store akvarie og lod hannen gå alene og passe på
reden.
Efter 3 dage var der unger... mange unger, Hvorefter han også blev taget op.
Resultatet... her efter 8 dage er: at jeg har et 86 liters akvarie med vel
nok 200 Dværg Gurami unger (de er rimeligt svære at tælle - men der er
rigtig mange) ... som svømmer lystigt rundt og har det godt.
De vokser fint nok - Nu kan man da se dem med det blotte øje *G*
Så inden længe holder jeg Gurami udsalg her midt på Sjælland.
VH Stine