Dicrossus filamentosus
Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:15

Har en eller anden en ide om, hvor disse kan købes. Jeg har ledt højt og
bredt, og tilsyneladende findes de ikke, hvor jeg leder.
Og det er ikke fordi jeg har glemt at angive hvor jeg bor. Jeg er villig til
at hente dem næsten uanset hvor i landet det måtte være.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 15:52

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
villig til
> at hente dem næsten uanset hvor i landet det måtte være.

Og det er en ualmindelig smuk og interessant fisk. Jeg har prøvet, den
er ikke sart, men svært at
få i leg. Vandet behøver ikke at være så surt som nogle kilder påstår
(pH~4,5).
Mine købte jeg for et par år siden i Allerup Hobbyfisk (nær Odense).
Sydamerikanere kan være meget
sæsonbetonede, så jeg ville ringe rundt. Kan du få nævnte til at tage
hjem, er jeg aftager til 10-20
stk.
Mvh
Ole

Fra : S.M.

Dato : 17-04-03 17:11

Jeg har 3 hunner og 2 hanner gående. De 2 af hunnerne lægger med jævne
mellemrum æg, men spiser dem som regel på 2. dagen - desværre har jeg
ikke se når de leger, så hvor vidt æggene er befrugtede er stadig en
gåde.

Ole har du haft levende unger med dine ?

Hvad var dine vandværdier ?

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Sydamerikanere kan være meget
>sæsonbetonede, så jeg ville ringe rundt. Kan du få nævnte til at tage

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 18:45

"S.M." <stonefox58@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke se når de leger, så hvor vidt æggene er befrugtede er stadig en
> gåde.
>
> Ole har du haft levende unger med dine ?

Nu hedder jeg godt nok ikke Ole, men jeg har flere gange haft æg og unger.
Og dette i ganske almindeligt postevand blandet op med regnvand. Postevandet
her har en total hårdhed på 17 (jeg beklager, men jeg kender ikke
alkaliniteten) og pH i disse akvarier har været i omegnen af 7.
Desværre interesserede disse regnskovsfisk mig ikke så meget på dette
tidspunkt - og nu kan jeg ikke finde dem igen.
Min plan for nuværende er at lave et 'sortvandsakvarium' der ikke er mere
end en 20-25 cm højt og en meters penge langt og med en dybde på ca 40 cm.
Heri vil jeg have en bund med fint sand og nedfaldne blade, som jeg har
tænkt mig at hente fra et vandhul i en skov, hvor jeg har bemærket at
bladene er flotte og hele. Ellers kun nogle trærødder og en eller to panter,
der skal have lov til at stikke det grønne over vand. Men måske dropper jeg
helt planterne - lysmængden bliver ikke overvældende i det mørke og sure
vand, der bliver lavet ved at blande regnvand eller osmosevand med naturvand
fra en nedlagt tørvegrav (surt som bare fanden). Måske kyler jeg også en
håndfuld uomsat spagnum (det er helt hvidt) ned i akvariet. Ja, og så en
halv snes 'skakbrædder'

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 18:07

"S.M." <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke se når de leger, så hvor vidt æggene er befrugtede er stadig en
> gåde.
>
> Ole har du haft levende unger med dine ?

Nej, ikke antydningen af parringsadfærd så jeg. Værdierne husker jeg
ikke, men
det var ikke med så lav mS som din.
Mvh
Ole