slægten Nors
Fra : Henrik Nors

Dato : 17-04-03 10:55

Som ny bruger ved jeg ikke hvor meget der har været i gruppen om slægten
Nors.
Jeg er igang med at finde mine aner og mit resultat indtil videre kan ses på
min hjemmeside www.henriknors.dk
I øjeblikket er mit "problem" at få styr på præsten i byen Nors, Kjeld
Christensen og især hans far om hvem jeg kun har navnet Christen Nielsen og
at han har været rektor i Skive. Kjeld bliver født i 1597 (eller deromkring)
og det er hans sønner der tager navnet Nors som familienavn og dermed
starter
Nors slægten.
I Wibergs værker er der 40 Christen Nielsen i denne periode, og jeg har ikke
noget der kan udpege den rigtige. At det er en af de 40 er også kun gætværk
idet jeg har erfaret at de fleste præster i den periode er afkom af præster
og
at en rektor med stor sansynlighed er præsteuddannet.
Jeg hører gerne fra dig med oplysninger om Kjeld og hans far, men også hvis
du har relationer til nogle Nors'er

m.v.h.

Henrik

Fra : Knud Haaning Anderse~

Dato : 18-04-03 18:55

Jeg har også Anders Kjeldsen og Kjeld Christensen blandt mine aner men er
ikke kommet videre. Hvor Wiberg har fra, at Christen Nielsen skal have været
rektor i Skive har ikke fundet, ligesom jeg heller ikke har fundet ham i
andre kilder. Det er jo ikke usandsynlig at han efter rektoratet i Skive er
blevet præst et andet sted. Men muligvis kan Christen Nielsens far være den
Niels Sørensen Juul, der 1560 bliver rektor i Viborg og 1568 bliver gift med
Anne Kjeldsdatter Juel. Dette er kun et gæt, men passer tidsmæssigt og
navnemæssigt sammen (Kilde:Th.Thaulow:Lillie-Juulernes slægtsbog).

K.Haaning Andersen