En udfordring
Fra : martin

Dato : 17-04-03 10:34

Jeg har et stort problem med et netværk.

Det drejer sig om et netværk med BNC-kabler, som jeg bare ikke kan få til at
virke.

Jeg har prøvet at udskifte alle kabler og stik, og der er absolut ingen
forbindelse, derefter har jeg udskiftet alle T-stykker og terminatorer, og
det virker stadig ikke. Netkortene/T-stykker/terminatorer er testet, ved at
sætte et andet kabel på, hvor det virker.

Hvorfor kan jeg ikke få forbindelse mellem de 2 computere? Det drejer sig om
et kabel der er ca. 50 meter langt, og går igennem 2 lofter, så det er ikke
så ligetil at skifte ud...

--
Martin Kaltoft

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-04-03 10:39

"martin" <martin@nospam}nitro.dk> wrote in message

> [...]
om
> et kabel der er ca. 50 meter langt, og går igennem 2 lofter, så det er

Jeg forstår det ikke lige.. Er det noget der har virket hele tiden, hvor det
pludselig ikke virker mere eller?

Du skriver du har skiftet alle kabler med videre.. Men hvad er der mere i
netværket der skal virke imellem de 2 computere?

Fra : martin

Dato : 17-04-03 11:04

> Jeg forstår det ikke lige.. Er det noget der har virket hele tiden, hvor
det
> pludselig ikke virker mere eller?

Ja, dvs. for ca. 5-6 måneder siden virkede det ikke mere, og nu mener jeg så
det er tid at få gjort noget ved det ;)

> Du skriver du har skiftet alle kabler med videre.. Men hvad er der mere i
> netværket der skal virke imellem de 2 computere?

Hmm, ikke rigtig mere.

Dvs. at jeg /ved/ at terminatorer, netkort og T-stykker virker. tilbage er
kun kablet, som lige er skiftet ud, ligeledes er alle stik på kablet skiftet
ud...

--
Martin Kaltoft

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-03 11:34

In dk.edb.netvaerk, martin <martin@nospam}nitro.dk> says...
> kun kablet, som lige er skiftet ud, ligeledes er alle stik på kablet skiftet
> ud...

Er du _sikker_ på at stikkene sidder rigtigt fast på kablet?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-03 13:51

> Er du _sikker_ på at stikkene sidder rigtigt fast på kablet?

JA, det var jeg specielt opmærksom på da jeg samlede kablet...

Fra : Arne Keller

Dato : 17-04-03 13:06

On Thu, 17 Apr 2003 14:50:57 +0200, Martin Kaltoft

>JA, det var jeg specielt opmærksom på da jeg samlede kablet...

Det er nu nok det som er problemet alligevel

Hvis du sætter de 2 PCer ved siden af hinanden og forbinder dem med et
kort kabel, virker det så ?

Hvis det gør så har du en kabelfejl.

Har du målt på kablet ?
En metode kan være at montere en modstand på f.eks 100 Ohm i et BNC
stik og så montere det på den ene ende af kablet, når du så måler med
et Ohmmeter i den anden ende skal der være 100 Ohm pluds lidt til
kabelmodstand.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-04-03 13:54

> Det er nu nok det som er problemet alligevel
>

> Hvis du sætter de 2 PCer ved siden af hinanden og forbinder dem med et
> kort kabel, virker det så ?

Ja, det gør det.

> Hvis det gør så har du en kabelfejl.

Tja, det har jeg vel, men det underlige er jo at kablet lige er skiftet
ud...

> Har du målt på kablet ?

Nej, det har jeg slet ikke udstyr til...

Men på kablet er der lavet en samling, da kablet knækkede på et tidspunkt,
denne er lavet med et T-stykke.

Der er således 2 sæt kabler, og jeg har prøvet at sætte en terminator i hver
ende af kablet, og ingen af de 2 sæt ser ud til at virke, så skal jeg altså
have været _virkelig_ uheldig med mine stik hvis det skal være gået galt
alle disse steder...

--
Martin Kaltoft

Fra : Arne Keller

Dato : 17-04-03 14:05

On Thu, 17 Apr 2003 14:53:57 +0200, Martin Kaltoft
<martin@[nospam]nitro.dk> wrote:

snip

>Tja, det har jeg vel, men det underlige er jo at kablet lige er skiftet
>ud...

Fejlen kan ligge i kablet eller en af stikkene eller begge steder, man
må bare gå systematsik frem og udelukke en ting af gangen.

>Nej, det har jeg slet ikke udstyr til...

Kender du ikke en som har et universalinstrument, det kan f.eks ofte
købes billigt i biltilbehørs forretninger.
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=17466

Det skal bare kunne måle Ohm.
Det her viste koster 50 kr

>Men på kablet er der lavet en samling, da kablet knækkede på et tidspunkt,
>denne er lavet med et T-stykke.

Hvordan knækkede kablet ? trak du så meget at det knækkede ?
Hvis det er tilfældet kan du godt skifte det igen, coax kabler er
meget følsomme for træk og skarpe bøjninger.

> [...]
>have været _virkelig_ uheldig med mine stik hvis det skal være gået galt

Hvilke type stik har du anvendt ?
Crimp stik eller skruestik ?

Prøv at beskriv hvordan du monterede dem, måske kan vi finde fejlen
sammen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-04-03 18:33

> Dvs. at jeg /ved/ at terminatorer, netkort og T-stykker virker. tilbage er
> kun kablet, som lige er skiftet ud, ligeledes er alle stik på kablet
skiftet
> ud...

Hmm så det vil sige at du har skiftet et 50 meters kabel ud, med et nyt BNC
kabel? Havde du ikke overvejet at trække en PDS snor istedet? Når så kablet
endda er blevet ødelangt, som du skriver længere nede... Så må du vist
hellere trække noget nyt igen!

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 17-04-03 19:48

> [...]
> Jeg har et stort problem med et netværk.
>
> Det drejer sig om et netværk med BNC-kabler, som jeg bare ikke kan få

Den første test er at pille T-stykkerne af netkortene og måle ind i dem
(T-stykkerne) med et ohmmeter.
Du skal se en 25-28 ohm eller så. Ser du 50 så er der ikke forbindelse
til den ene terminator, ser du høj modstand er der slet ikke
forbindelse, og er den tæt på 0 ohm er den også gal...

Der er ingen undskyldning for ikke at have et billigt multiinstrument.
De kunne købes til 30 kr(!) i den lokale aldi forleden, og er de
udsolgt, så har byggemarkedet dem til 79.

/Kasper