Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vandfast(!) fremkaldelse
Fra : Morten

Dato : 17-04-03 10:04

Hej Gruppe

Da jeg købte et digicam (A70'eren til min søs) i Kamerahuset fik jeg et
lille kort i formatet 10*15 med. På kortet var der en lille "Tillykke med
dit nye digitalkamera"-hilsen. Mit spørgsmål er nu: Ved nogen på hvad eller
hvor det kort er "fremkaldet"?

Det interessante ved dette kort er nemlig at det modsat normale billeder er
vand- og fedtefinger fast! Det kan bare tøres af uden at kortet ødelægges
eller farverne gnides ud... Der står "Print by Sony" på bagsiden...

Mvh
Morten

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 17-04-03 11:00

"Morten" <tekstenherfjernes_tilt_u@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> vand- og fedtefinger fast! Det kan bare tøres af uden at kortet ødelægges

Måske det blot er lamineret med samme udstry som mange proff fotografer har
i deres butik, ved ikke hvor mange billeder du skal have lavet, men prøv at
forhør dig om priser for denne overflade behandling.
På mit arbejde i Århus, kan vi nemt hjælpe dig med dette. Men ved ikke hvor
du kommer fra.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Morten

Dato : 17-04-03 11:32

Fik svaret privat, så for en god ordens skyld kommer mit svar her også ;)

> [...]
> forhør dig om priser for denne overflade behandling.
> På mit arbejde i Århus, kan vi nemt hjælpe dig med dette. Men ved ikke

Mange tak, men jeg er nu fra Nordsjællandsområdet...

Nu har jeg ikke speciel erfaring med den slags billeder, men for mig ligner
det ikke en laminering. Har også prøvet at tage bladet fra en hobbykniv og
skrabe ganske let over "billedet". Farverne går efter lidt let skrabning af,
men opløses tilsyneladende stadig ikke af vand. Billedet minder da også mere
om tynd plastic end kraftigt papir.

Mvh
Morten

Fra : Alex W

Dato : 17-04-03 23:54

> [...]
> vand- og fedtefinger fast! Det kan bare tøres af uden at kortet ødelægges
> eller farverne gnides ud... Der står "Print by Sony" på bagsiden...

Hej Morten

Det kan være at det er et offset tryk på plastic... Prøv at kig på billedet
med en lup...
Hvis der er raster i så....

/Alex

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 11:58

> Det kan være at det er et offset tryk på plastic... Prøv at kig på
billedet
> med en lup...
> Hvis der er raster i så....

Ja, der kunne godt være en antydning af vandrettet streger. TIl gengæld
synes jeg ikke jeg kan se de små farveprikker. De er simpelthen for små...

Stadig ingen der ved hvor de laves?
Ellers må jeg jo spørge kamerahuset, men så vil de jo naturligvis have lavet
det gennem dem og jeg har lidt langt derind... ;)

Mvh
Morten