ISDN Fax
Fra : kran

Dato : 22-03-01 23:46

Hej

Har jeg forstået det rigtigt, at jeg ikke kan sende fax fra WinFaxPro 10.0
via Eicon Diva T/A ISDN modem ?

WinFaxPro 10.0 kan tilsyneladende godt sende fax via ISDN modems, kan jeg
købe et andet ISDN modem og bruge det til fax ?

Kristian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-01 09:45

"kran" <kran@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har jeg forstået det rigtigt, at jeg ikke kan sende fax fra WinFaxPro 10.0
> via Eicon Diva T/A ISDN modem ?

Ja

> WinFaxPro 10.0 kan tilsyneladende godt sende fax via ISDN modems, kan jeg
> købe et andet ISDN modem og bruge det til fax ?

Der er nogen ISDN-adaptere der har indbygget analog fax, men ellers kan du
købe et CAPI-kompatibelt kort, såfremt dit program understøtter det.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : kran

Dato : 24-03-01 12:37

Det jeg er interesseret i er at kunne sende fax med G4 protokol, ellers kan
jeg bare tilslutte mit gamle analogmodem til en analog port.

Har du et par eksempler på CAPI-kompatible kort, og er det kun indstikskort,
kan man ikke få et eksternt CAPI-kompatibelt ISDN modem ?

Kristian

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:99f2lu$1kn$1@tnews.inet.tele.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-01 11:02

> [...]
indstikskort,
> kan man ikke få et eksternt CAPI-kompatibelt ISDN modem ?

Jensen ISDN PCI er CAPI-kompatibelt. Man kan godt få externe capi-ting. Jeg
har bl.a. et lille usb-device fra Siemens

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 27-03-01 10:09

Jeg har selv brugt MEGET tid på at finde ud af fax på ISDN, og det er
altså i virkeligheden 3 ting...

1) ISDN kortet / boksen har egen fax kreds indbygget....

Er dette tilfældet kan stort set alle fax programmer finde ud af at
sende / modtage fax via ISDN
....desværre er der næsten ingen af disse kort der er let tilgængelige
i Danmark - men rigtigt mange i Tyskland...

2) Der er indbygget fax simulering i CAPI driveren...

Er dette tilfældet kan igen stort set al software være med, f.eks
WinFax pro, Moony m.fl

....desværre er FAX simulering i CAPI driveren IKKE reglen, snarere
undtagelsen - så hvis du vil være sikker, så må du spørge forhandleren
/ producenten. F.eks. er der IKKE fax i ASUScom, Tekcomm, netcomm og
Dynalink (som vist egentligt er samme kort - dvs. asuscom i OEM
versioner)

3) softwaren simulerer fax i sig selv...

Her kan du så til gengæld bruge næsten alle ISDN kort / bokse, da fax
løsningen ligger i selve softwaren.. For ikke CAPI kort og bokse (og
herunder f.eks DIVA T/A m.fl) kræves dog at softwaren er tilpasset
enheden..
Stort set eneste anvendelige software er RVS-COM. Næsten alle ISDN
kort / boks leverandører (dog ikke Lasat) har aftale med RVS-COM om at
bundle deres RVS-COM Lite software med. Desværre er der mange danske
leverandører der fravælger denne software for at gøre enheden
billigere.
Dette gælder f.eks TeleDk som undlader RVS-COM Lite med DIVA T/A, samt
de fleste forhandlere af Asuscom, Jensen m.fl.

Enkelte kan levere en bundlet-pakke, men den er så dyrere, og ellers
er alternativet at købe RVS-COM i standardudgave - men det er IKKE
billigt..

Alt det ovenstående kan så ses i lyset af at der findes flere rigtigt
gode softwarepakker ud over RVS-COM som er bedre (mere brugervenlige)
på Caller-ID og telesvarer - så summa sumarum, så er det lidt surt at
ville faxe med ISDN.

mvh
Frank

Frank J. Andersen
Måløv, Denmark

Fra : kran

Dato : 27-03-01 22:30

Tak for svarene

Jeg er i det mindste blevet klogere, selvom jeg faktisk troede at ISDN-fax
fra PC måtte storme frem nu hvor det er begyndt at dukke op for alvor i fax
maskiner.

Kristian