Tomt område over tabel
Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 08:48

Jeg har et tomt område over en tabel. f.eks.

<h1>overskrift</h1>
celler og kolloner og blabla

Når det bliver vist i browseren, så er der et stort stykke mellem
overskriften og inholdet i tabellen.

Jeg har prøvet at lave overskriften om til <caption>, men det
hjælper ikke, der er stadig meget tomt over tabellen.

Hilsen Lene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-04-03 09:00

Lene Nielsen wrote:
> [...]
> <h1>overskrift</h1>
> celler og kolloner og blabla
>
> Når det bliver vist i browseren, så er der et stort stykke mellem

Mener du skal bruge margin og padding, evt width height (css)

http://www.html.dk/tutorials/css/

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-03 12:23

"Lene Nielsen" <splitten@slet.post.tele.dk> skrev
> [...]
> <h1>overskrift</h1>
> celler og kolloner og blabla
>
> Når det bliver vist i browseren, så er der et stort stykke mellem

Prøv at sætte en bundmargen på h1:

<h1 style="margin-bottom:0px!>overskrift</h1>

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 15:01

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at sætte en bundmargen på h1:
>
> <h1 style="margin-bottom:0px!>overskrift</h1>

Det hjalp lidt, men der er stadig langt ned til tabellen.

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 15:13

Lene Nielsen <splitten@slet.post.tele.dk> wrote:

>Det hjalp lidt, men der er stadig langt ned til tabellen.

Har du rettet Eriks slåfejl?
<h1 style="margin-bottom:0px">overskrift</h1>
tilføj også padding:

<h1 style="margin-bottom:0px;padding-bottom:0px">overskrift</h1>

og der er måske også topmargin på table:

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 16:09

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> tilføj også padding:
>
> <h1 style="margin-bottom:0px;padding-bottom:0px">overskrift</h1>
>
> og der er måske også topmargin på table:

> [...]

Det hjælper stadig ikke. Måske skal der bare være meget tomt plads
over en tabel. Det er det samme i tre forskellige browsere.

Lene Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 17:05

Lene Nielsen <splitten@slet.post.tele.dk> wrote:

>Det hjælper stadig ikke. Måske skal der bare være meget tomt plads
>over en tabel. Det er det samme i tre forskellige browsere.

Må vi få et link til den side, så vi kan se problemet?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-04-03 23:04

"Lene" == Lene Nielsen <splitten@slet.post.tele.dk> writes:

> Det hjælper stadig ikke. Måske skal der bare være meget tomt plads
> over en tabel. Det er det samme i tre forskellige browsere.

Hvis en af de tre browsere er Mozilla, kan du mulifvis komme et
skridt nærmere en løsning ved at bruge DOM Inspectoren. Ved brug af
den kan du i det mindste finde ud af hvilket element der fylder hvor
meget.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-04-03 00:02

"Lene Nielsen" <splitten@slet.post.tele.dk> skrev
> Det hjælper stadig ikke. Måske skal der bare være meget tomt plads
> over en tabel. Det er det samme i tre forskellige browsere.

Der er normalt ikke noget tomt rum over (eller under) en tabel.

Giv os det link, Leonard bad om.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-04-03 14:59

Lene Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at lave overskriften om til <caption>, men det
> hjælper ikke, der er stadig meget tomt over tabellen.

Hvis du laver siden i alm. html, så kan du udskifte H1 erne med font
size, så undgår du det store mellemrum.

Per Rasmussen

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 15:05

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du laver siden i alm. html, så kan du udskifte H1 erne med font
> size, så undgår du det store mellemrum.
>
> Per Rasmussen

Det hjalp ikke. Er der en topmargin på tabellen?

Hilsen Lene Nielsen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-04-03 15:24

Lene Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det hjalp ikke. Er der en topmargin på tabellen?
>
> Hilsen Lene Nielsen

Med nedenstående der står "overskriften og tabellen væsentlig tættere
sammen end hvis man bruger H1 f.eks.

Per Rasmussen

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 16:05

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Med nedenstående der står "overskriften og tabellen væsentlig tættere
> sammen end hvis man bruger H1 f.eks.

> Per Rasmussen

Der er stadig stor afstand. Jeg tjekker i 3 forskellige browsere. Er det
normalt, at der skal være stor plads over tabeller? For mig er der ingen
forskel på om jeg bruger font 6 eller h1.

Lene Nielsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-04-03 16:34

Lene Nielsen wrote:

> Der er stadig stor afstand. Jeg tjekker i 3 forskellige browsere. Er det
> normalt, at der skal være stor plads over tabeller? For mig er der ingen
> forskel på om jeg bruger font 6 eller h1.

Du er sikker på at der ikke er noget style der har indflydelse på det
ikke også?

I så fald:

telkjtlkj daksjdt slkajdt sldkj

Der bør ikke være mellemrum (linieskift - jo, men ikke andet end
almindelig liniehøjde) imellem tekstlinien og tabellen her. Evt. kan du
checke om det er tabellens indhold der har padding ved at smække en
border på også.

En mikrotest er smidt in på <http://garion.dk/webdesign/> på linie 8

Formålet er at finde ud af hvilket element der skaber afstanden. Hvis du
med almindelig tekst kan se at det står ned til tabellen som det skal,
så er det elementet ovenfor som har en padding eller margin som default...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 16:58

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> med almindelig tekst kan se at det står ned til tabellen som det skal,
> så er det elementet ovenfor som har en padding eller margin som default...

jeg lånte lidt af din kode, men det hjalp heller ikke. Jeg kan se at det
virker på din side, men det gør det ikke hos mig.

Lene Nielsen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-04-03 17:05

Lene Nielsen wrote:
> jeg lånte lidt af din kode, men det hjalp heller ikke. Jeg kan se at
> det virker på din side, men det gør det ikke hos mig.

Så er det hos dig fejlen ligger, evt noget som "tager magten"
over din overskrift og din tabel.
Kan vi se siden, elles kan der gættes i lang tid?

mvh Søren

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-04-03 17:13

> virker på din side, men det gør det ikke hos mig.
>
> Lene Nielsen

Kan du ikke give os en webadresse, så vi kan kikke

Per Rasmussen

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 17:35

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan du ikke give os en webadresse, så vi kan kikke

www.datalene.dk/prodpris.html

Lene Nielsen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-04-03 18:19

Lene Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> www.datalene.dk/prodpris.html
>
> Lene Nielsen

Hej Lene

Så er problemet løst nogle at tabel linierne slutter med <br>
f.eks.:

Fjern dem, så skal du bare se.
Du har vel selv siddet og skrevet det hele, så derfor har du
fundet det naturligt at indsætte <br> når tabellen skulle videre.

Per Rasmussen

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-04-03 18:25

> [...]
> Du har vel selv siddet og skrevet det hele, så derfor har du
> fundet det naturligt at indsætte <br> når tabellen skulle videre.

Ups. Ja, man kan jo stirre sig helt blind.
Tusinde tak for hjælpen.
Det nummer laver jeg aldrig igen.

Lene Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 18:31

Lene Nielsen <splitten@slet.post.tele.dk> wrote:

>www.datalene.dk/prodpris.html

<h1 style="margin-bottom:0px;padding-bottom:0px">Produkter og
priser</h1>
cellpadding="0" cellspacing="0" summary="" style="border: 0px solid
blue;">

Du har jo et <br> tag imellem din <h1> og <table>, det skal give
mellemrum, fjern den og det virker.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 17:12

Per Rasmussen <post@8-hk.dk> wrote:

>Med nedenstående der står "overskriften og tabellen væsentlig tættere
>sammen end hvis man bruger H1 f.eks.

Det er en meget dårlig ide at bruge <font> til noget som helst.
Hele ideen med HTML er at kode tekst så de enkelte elementer får en
funktion, hvilket er med til at hjælpe gæsten til at se og forstå
siden rigtigt. Og derfor skrives en overskrift med et <h?> tag og ikke
med <font>.
Ønskes det at vise tekst på en anden måde end den browseren har valgt
bruges CSS til det, det forstyrrer nemlig ikke fx en skærmlæser, i at
læse siden op med de rigtige elementer.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/