Aluminiumchlorid i deodoranter
Fra : Abi

Dato : 16-04-03 22:50

Hej -

Jeg undrer mig over, hvorfor aluminumchlorid (AlCl3) kan stoppe
svedproduktionen? Stoffet findes i næsten alle deodoranter og kan også
bruges rent i f.eks. 20% opløsning i stedet for.
Kunne det tænkes, at der dannes saltsyre? (2AlCl3 + 3H2O = 6HCl + 3AlO).

Venlig hilsen
Abi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 23:19

"Abi" <fdjsklfdjsl@kfl.com> skrev:

> [...]
> også bruges rent i f.eks. 20% opløsning i stedet for.
> Kunne det tænkes, at der dannes saltsyre? (2AlCl3 + 3H2O = 6HCl +

Al findes generelt kun i oxidationstrinnet +3 så du vil nok ikke få AlO
men Al2O3.

http://www.deodorant-stone.co.uk/aluminium.htm
Formlen for den hydrerede AlCl3 er dog forkert i ovenstående link, men
der er angivet, at der kan udvikles HCl.

http://www.westga.edu/~chem/courses/desc.inorg/490Ja21a/tsld016.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-03 02:58

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]

Der opstår halvandendobling af Al-masse ved denne fejl-ligning!
Men miljøkemikere som Bjergstrøm er vel hævet over sådanne kedsommelige
virkelighedsnære bagateller

> Al findes generelt kun i oxidationstrinnet +3 så du vil nok ikke få AlO
> men Al2O3.

Ox-trin er nul eller tre,
og kun som uopløseligt mineral får man et rent alumuniumoxid som det
nævnte(bauxit, Al-malm) - man får udefinerbar blanding af hydroxider med
vand bundet .

Al-Cl bindingen er en molekylbinding - ikke jonbinding.
Med vand reagerer dette syreklorid voldsomt og danner saltsyre

Så man bruger Al(H2O)6-jonforbindelsen - et meget surt salt med masser af
krystalvand

Bjergstrøm har tæt adgang til professor Harnung,
hvis han vil have er i alle detaljer helt korrekt og dækkende svar,

og til en typisk inkompetent Lomborg-fjende , Kaare Fog,
hvis han vil have vildledning.

På usund vis hindrer Al-salt sveddannelse - ligesom når Anders And kommer
alun på hundesnude for at sabotere lugtesans.
Deodoranter er luftforurening.! - og ligesom passiv rygnings skadevirkning
er ubevist, så kan der argumenteres for at syntetiske dufte gør skade på
mijøet. Når man vil være sindsyg/virkelighedsforvrængende, som
Lomborg-kritikerne.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-04-03 08:51

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev:

> [...]
> Men miljøkemikere som Bjergstrøm er vel hævet over sådanne
> kedsommelige virkelighedsnære bagateller

Eftersom jeg ikke har skrevet det, der står indrykket med ">>>" anser
jeg din bemærkning som ekstremt upassende. Kunne du ikke fremover
overveje, hvem det er du svarer før du kommer med dine udfald?

FUT dk.admin.netikette

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-03 17:30

> Eftersom jeg ikke har skrevet det, der står indrykket med ">>>" anser
> jeg din bemærkning som ekstremt upassende. Kunne du ikke fremover
> overveje, hvem det er du svarer før du kommer med dine udfald?

Hr MortenBjergstrøm har nærlæst og påpeget en bagatel-fejl nemlig den
umulige AlO-formel,

men MortenBjergstrøm har _accepteret_ og næsten blåstemplet en
katastrofal, nærmst KåreFog-agtig
reaktionslignings-fejl, som de fleste i 9 klasse hos Pi Johannesen
,Metropolitanskolen 1959 ville have spottet straks.

Det handler jo om at lægge tal sammen - hvilket lærtes i 1 klasse

Som de fleste ved, skal der være samme antal atomer på hver side - massen
er konstant - tror vi naturvidenskabsfolk på.
Men miljøkemi er selvfølgelig noget andet.

Fra : Thomas

Dato : 20-04-03 21:50

Bo Warming wrote:
> [...]
> massen er konstant - tror vi naturvidenskabsfolk på.
> Men miljøkemi er selvfølgelig noget andet.

Prøv at sætte Al2O3 ind på 3AlO's plads, så må vi se om du kan huske hvad du
åbenbart lærte på Metropolitanskolen.
Det er ikke forbudt at lade hjernen komme op i omdrejninger inden man poster
på usenet og fejlagtigt nedsabler andre.

Mvh
Thomas Doktor (der ikke er miljøkemiker)

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 21-04-03 00:50

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message

> Ox-trin er nul eller tre,
> og kun som uopløseligt mineral får man et rent alumuniumoxid som det
> nævnte(bauxit, Al-malm) - man får udefinerbar blanding af hydroxider med
> vand bundet .

Hej Bo

Må man forstå det således, at du mener bauxit er rent aluminiumoxid (Al2O3)?

Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 02:29

"Jens Holm Laursen" <laursen_fjern_@pop.k-net.dk> wrote in message
> [...]
AlO

> Hej Bo
>
> Må man forstå det således, at du mener bauxit er rent aluminiumoxid

Aner ikke om der er sporstoffer med - sikkert en masse krystalvand.
K.A.Jensens fine lærebog i uorganisk kemi strejfede kun mineralogi.
Jeg husker at det findes i Guinea og elektrolyseres med grønlandsk kryolit
som smeltepunktsnedsættende middel

Granit indeholder vist også en masse Al2O3, der vist ligesom SiO2 er den
farveløse del af en masse sten.

( Hvorfor skriver Kåre Fog egen lærebog om kemi, som han misforstår, - og
_der er intet nyt sket på feltet_
siden fx K A Jensen lærebogen, som han hellere skulle have aftrykt dele af,
i stedet for at gøre sig til grin med grove fejl. )

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-03 03:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Al findes generelt kun i oxidationstrinnet +3 så du vil nok ikke få AlO
> men Al2O3.
snip
> Morten http://miljokemi.dk

Morten Bjergatrøm har på dk.politik og dk.politik.miljoe(nedlagt?) brilleret
med at forsvare lige så grove uundskyldelige fejl (fra en af de aldrig
kompetente miljøkemikere) som den i ovenstående ligning hvor der ikke er
samme antal atomer på hver side af reaktionspilen!!!

Men Morten er jo miljøkemiker og når der skal forbudslovgives går det kun,
hvis man gør vold på basal kemi og virkelighed.
Han ser kun af AlO er en sær formel - ikke at alt er sindsygt.

At Morten lader tre og fem være lige, når en Lomborg-fjende skal forsvares,
viser

1. Miljøkemi er politisk ,
og den, der er ikke er med os, er mod os. Skidt med sandhed. Bare
industrien skades
2. Når man således korrumperer videnskabssynet, så smitter det af og man
bliver ubrugelig til kemi, og man kan end ikke klare underkolekemien, som i
ovenstående lignings banale fejl som Morten godkender.

Var Kaare Fogs fotosyntese-fejl lige så katastrofalt skandaløse som de fejl
du søgte at bagatellisere, Morten?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-04-03 08:53

> [...]

> brilleret med at forsvare lige så grove uundskyldelige fejl (fra
> en af de aldrig kompetente miljøkemikere)

Det er sikkert spild af tid at afvise dine påstande men ovenstående
ligesåvel som resten af dit indlæg er naturligvis ikke korrekt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-03 17:24

> Det er sikkert spild af tid at afvise dine påstande men ovenstående
> ligesåvel som resten af dit indlæg er naturligvis ikke korrekt.

Præciser hvad ud i MILJØ-kemikeren Bergstrøms oplevelsesverden ikke er
korrekt

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-04-03 21:31

In an article of 17 Apr 2003 Bo Warming wrote:

> Men Morten er jo miljøkemiker og når der skal forbudslovgives går det kun,
> hvis man gør vold på basal kemi og virkelighed.
> Han ser kun af AlO er en sær formel - ikke at alt er sindsygt.

Du er en meget sær mand, Bo.

--
Uffe Holst

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-03 08:05

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote in message

> [...]

> hvis man gør vold på basal kemi og virkelighed.
> Han ser kun af AlO er en sær formel - ikke at alt er sindsygt.

BW: Morten Bjergstrøm studerede en ligning der var vildt sindsygt ukorrekt.

Han så kun at AlO var en forkert formel,
Han underskrev sin fejlretning med at han er miljøkemiker
Han blåstemplede altså de langt værre fejl og er formodentlig som Kåre Fog,
der ikke kan den basale kemi.

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-04-03 08:44

In an article of 18 Apr 2003 Bo Warming wrote:

> Han så kun at AlO var en forkert formel,
> Han underskrev sin fejlretning med at han er miljøkemiker
> Han blåstemplede altså de langt værre fejl og er formodentlig som Kåre Fog,
> der ikke kan den basale kemi.

Hvad er du af uddannelse, Bo?

Uden egentlig at have studeret det oprindelige indlæg grundigt, idet jeg
først rigtig lagde mærke til tråden, da du begyndte at svine Morten til, så
vil jeg dog som kemiker have gjort fuldstændig det samme som Morten. Morten
rettede en væsentlig fejl, men undlod afstemning af reaktionsligningen,
idet dette er en triviel ting.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-04-03 10:00

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev:

> BW: Morten Bjergstrøm studerede en ligning der var vildt sindsygt
> ukorrekt.
>
> Han så kun at AlO var en forkert formel,

Nej. Jeg påpegede bare, at AlO ikke er sandsynligt og anså afstemningen
af ligningen som værende uden betydning i forbindelse med det aktuelle
spørgsmål om, hvorvidt der kan udvikles HCl ved brug af AlCl3 i
deodoranter.

> Han underskrev sin fejlretning med at han er miljøkemiker

Nej.

> Han blåstemplede altså de langt værre fejl og er formodentlig som
> Kåre Fog, der ikke kan den basale kemi.

Lad os få rettet op på nogle af disse misforståelser:

Kåre Fog er ikke miljøkemiker men biolog og er en af dem, der har
klaget til UVVU over Bjørn Lomborgs bog "The Skeptical
Environmentalist".

Der er i offentlige medier nogle, der har forsøgt at få Kåre Fog til at
fremstå i et dårligt lys ved at udtale, at der er diverse alvorlige
fejl i hans bog "Økologi - En grundbog". En af disse fejl skulle ifølge
Bo Warming være en beskrivelse af en elektrokemisk koncentrationscelle.
Her har jeg gentagne gange påpeget overfor BW, at der ikke er nogle
alvorlige fejl i beskrivelsen, det eneste er, at beskrivelsen er noget
"populær".
Bo Warming har påpeget en yderligere, men ikke nærmere defineret, fejl
i Kåre Fogs beskrivelse af fotosyntesen. Her har jeg gentagne gange
forsøgt at få BW til at forklare, hvori fejlen skulle bestå så jeg
kunne tjekke op på det, dette er BW desværre endnu ikke imødekommet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-03 13:42

> [...]
> af ligningen som værende uden betydning i forbindelse med det aktuelle
> spørgsmål om, hvorvidt der kan udvikles HCl ved brug af AlCl3 i

Morten Bjergstrøm kan ikke være kemiker, fx cand.scient som jeg, når han
kalder AlO for "ikke sandsynlig".

Det er en UMULIG formel.

Endnu mere totalt, banalt , katastrofalt, skandaløst UMULIG er den ligning
som Morten godtog.

> Lad os få rettet op på nogle af disse misforståelser:

Du flygter fra at du har nærlæst og tiet og samtykket til en skrupforkert
ligning - som du hvis du har en matematisk studentereksamen have opponeret
kraftigt imod straks - det er vigtigere end at hæfte sig ved en uvæsentlig
formel.

> Kåre Fog er ikke miljøkemiker men biolog og er en af dem, der har
> klaget til UVVU over Bjørn Lomborgs bog "The Skeptical
> Environmentalist".

Så skulle han have bedt professor Harnung eller en anden i samme hus om at
korrekturlæse før han udgav lærebog , med pinlig fejl som FOG SELV I JP HAR
INDRØMMET, efter de blev revet ham i næsten af professor Harnung.

> [...]
> forsøgt at få BW til at forklare, hvori fejlen skulle bestå så jeg
> kunne tjekke op på det, dette er BW desværre endnu ikke imødekommet.

Morten nævnte at også fotosyntese-lærebogsafsnit er der problemer med,
selvom Fog er biolog.

Jeg har efterspurgt detaljer, for det var Morten der bragte
fotosyntese-problemet op, og det er Morten, der ikke har imødekommet
uddybning af noget, som han ligger inde med og har ført ind i debatten,
hvilket jeg først kaldte et emneskift.

Jeg finder elektrolyse-afsnit-fejl grov nok til, at Fog burde have forklaret
sig på hjemmeside, siden JP jo ikke vil reklamere uddybende for pinlig
forskerfejl og kun tillod et kort skriftemål pr læserbrev fra Kaare Fog

Jeg synes at Morten Bjergstrøm skulle oplyse den korrekte aluminiums-proces
og forklare hvorfor denne er mindre vigtig en retning af en formel.

Tilsvining af Morten, for hans grove fejl, - at tier og samtykker type - bør
han kunne tåle og gå efter bold ej mand og forklare hvad er korrekt, så den
der spørger ikke skal forvirres.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-04-03 14:37

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev:

> Morten Bjergstrøm kan ikke være kemiker, fx cand.scient

Nej jeg er ikke cand.scient i miljøkemi endnu. Der går et halvt års tid
før det er tilfældet.

> Endnu mere totalt, banalt , katastrofalt, skandaløst UMULIG er den
> ligning som Morten godtog.

Som skrevet afstemningen er ikke af betydning for det, der bliver
spurgt om.

> [...]
> hus om at korrekturlæse før han udgav lærebog , med pinlig fejl
> som FOG SELV I JP HAR INDRØMMET, efter de blev revet ham i næsten

Det har jeg kommenteret nogle gange efterhånden og jeg tror der er
blevet sagt det, der skulle siges i den forbindelse.

> Morten nævnte at også fotosyntese-lærebogsafsnit er der problemer
> med, selvom Fog er biolog.

Nej. Det er dig, der har haft angivet, at der skulle være problemer i
en beskrivelse af fotosyntesen og jeg har bedt dig om at henvise til,
hvor det skulle være da jeg ingen intentioner har om at gennemlæse en
400 siders bog for at finde den pågældende og påståede fejl.

> Jeg finder elektrolyse-afsnit-fejl grov nok til,

Der er som skrevet mange gange ikke grove fejl i beskrivelsen af
koncentrationscellen.

> Tilsvining af Morten, for hans grove fejl, - at tier og samtykker
> type - bør han kunne tåle og gå efter bold ej mand og forklare
> hvad er korrekt, så den der spørger ikke skal forvirres.

Du kan svine mig ligeså meget til som du har lyst, da jeg ikke vil tage
det videre seriøst når det kommer fra din side.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-03 15:00

> Nej jeg er ikke cand.scient i miljøkemi endnu. Der går et halvt års tid
> før det er tilfældet.

> Som skrevet afstemningen er ikke af betydning for det, der bliver
> spurgt om.

Og hvorfor var det af større betydning om en AlO-formel var gal?

> Det har jeg kommenteret nogle gange efterhånden og jeg tror der er
> blevet sagt det, der skulle siges i den forbindelse.

Når du er studerende har Harnung særlig hjælpsomhed, hvis du vil kende
sandheden. Men mundhuggeri er en dum måde at flygte fra emnet, som du ikke
vil tilbunds i.

> Du kan svine mig ligeså meget til som du har lyst, da jeg ikke vil tage
> det videre seriøst når det kommer fra din side.

Gå efter bolden, ikke efter manden. Du og Fog har begået fejl, men det kan
ske for os alle.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-04-03 15:58

In dk.videnskab, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> says...
> Du kan svine mig ligeså meget til som du har lyst, da jeg ikke vil tage
> det videre seriøst når det kommer fra din side.

Don't feed the troll.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Abi

Dato : 19-04-03 11:19

Jeg beklager mange gange at have lavet den idiotiske fejl - det var en
ligning, jeg lige hurtigt tastede ind uden at tænke nærmere over det. Og den
har sidenhen været årsag til mangt en strid, kan jeg se; og det siger jeg
uden at være politisk .

Venligst
Abi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-04-03 15:46

"Abi" <fdjsklfdjsl@kfl.com> skrev:

> Jeg beklager mange gange at have lavet den idiotiske fejl - det
> var en ligning, jeg lige hurtigt tastede ind uden at tænke nærmere
> over det.

Det gør ikke spor. Ligningen var slet ikke vigtig for dit spørgsmål som
jeg i øvrigt håber du føler du har fået svar på trods alt.

> Og den har sidenhen været årsag til mangt en strid, kan
> jeg se; og det siger jeg uden at være politisk .

Det skal du slet ikke tage så tungt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Digit

Dato : 17-04-03 09:30

"Morten Bjergstrøm" ræsonnerede, og skrev d. 17 apr 2003:

> http://www.deodorant-stone.co.uk/aluminium.htm
> Formlen for den hydrerede AlCl3 er dog forkert i ovenstående link, men
> der er angivet, at der kan udvikles HCl.

...Så når ens T-shirts efter mere eller mindre brug begynder at "ætse" (stoffet får anderledes tekstur og
bliver mere tyndt) omkring netop armhule regionen, ja så skyldes det HCL i en vandig opløsning? -og ikke
blot "kraftige dunster" som jeg indtil videre gik ud fra ;)

--
/Digit

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-03 02:38

"Abi" <fdjsklfdjsl@kfl.com> wrote in message
> [...]
> bruges rent i f.eks. 20% opløsning i stedet for.
> Kunne det tænkes, at der dannes saltsyre? (2AlCl3 + 3H2O = 6HCl + 3AlO).

De virker astringerende - får kar til at snerpe sig sammen og mindsker
sekretudskillelse

En kortysenet og skadelig påvirkning af sund naturlig LUGT-RIGDOM

Kvinder er dumme - mænd bør gøre oprør og lugte af sig selv og forlange
mindre snobberi for skadelig industrikemi nær kroppen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-04-03 11:29

Abi wrote:

> [...]
>bruges rent i f.eks. 20% opløsning i stedet for.
>Kunne det tænkes, at der dannes saltsyre? (2AlCl3 + 3H2O = 6HCl + 3AlO).

http://www.howstuffworks.com/question627.htm

....mindre støj