Jens Spanggaard Petersen - Aalborg Amt - o~
Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 16-04-03 20:23

Hej

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde denne person (Jens Spanggaard
Petersen) i Aalborg Amt?

Han er bosiddende i København, ihvertfald i perioden 1899 - 1902, hvor hans
stilling angives som Murerarbejdsmand.

Grunden til at jeg formoder at han kommer fra Aalborg Amt er den, at hans, i
København, skyldige alimentationsbidrag til et uægte barn han er fader til
betales af Aalborgs Fattigudvalg. Det må jo betyde at han er
forsørgelsesberettiget i dette amt og dermed kommer herfra.

Der er en lille mulighed for at han kommer fra Giver ved Aars, men det er
kun en svag formodning.

Håber at I kan hjælpe.

På forhånd mange tak,

Heino

Fra : Poul Lynge Johansen

Dato : 18-04-03 17:08

Måske kunne han også være fra Thisted amt, eller have sit ophav her?
Jeg stødte engang på en Jens Pedersen Spanggaard i DDD-folketælling 1801:
Thisted amt Hundborg herred Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, , Knakken
118, 15, FT-1801
Else Jensdatter, 56, Enke, Huusmoder, Har Ingen Næringsvei uden
Spinderokken,
Jens Pedersen Spanggaard, 24, Ugift, Derværende, Skoemagersvend.

Jeg har dog ikke kunnet finde noget stednavn Span(g)gaard i Thisted amt, men
derimod i Gislum herred (Ålborg amt) og i Børglum herred (Hjørring amt).
Så sporet er nok ikke særlig varmt alligevel...

mvh Poul Lynge Johansen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 19-04-03 01:20

"Poul Lynge Johansen" <polyjo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har dog ikke kunnet finde noget stednavn Span(g)gaard
> i Thisted amt,

(J.P.Trap 4. udg.)

Der er Spanggaard i Østerild sogn, Thisted Amt, men også i
- Bredstrup sogn, Vejle Amt
- Hindborg og Tapdrup sogne, Viborg Amt
- Hygum sogn, Ringøbing Amt

Og Spanggaarde, Tolstrup sogn, Skanderborg Amt

Der er flere varianter med spang som første led:
-aa, -bjærg, -bæk, -hede, -hse, -kilde, -bro, -huse, -skov, -lund,
-stykke, -toft og -egaard

> derimod i Gislum herred (Ålborg amt) og i Børglum herred (Hjørring amt).

Dem har jeg til gengæld ikke kunnet finde ...
- undtagen på et nutidigt kort - hvilket jo ikke nødvendigvis betyder de
ikke altid har været der, men at de blot ikke er nævnt tidligere

--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.genealog.dk/genlink

Fra : Heino