Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Videohukommelse.
Fra : Henrik Høgh

Dato : 16-04-03 19:56

Hej NG.

Påtænker at købe et DV kamera. Der er indbygget 32mb hukommelse.
Hvor lang tids video kan man optage pr mb. hukommelse.
Kameraet kører 10 frames pr. sekund.

Henrik Værum Høgh

Fra : Per Jefsen

Dato : 16-04-03 20:03

> Påtænker at købe et DV kamera. Der er indbygget 32mb hukommelse.
> Hvor lang tids video kan man optage pr mb. hukommelse. Kameraet kører 10
> frames pr. sekund.

Hmmmm.... Jeg ville nok overveje at lade være hvis jeg var dig. Ved
selvfølgeliv ikke hvad du skal bruge det til, men den type kamera er måske
nok digitale, men det er ikke DV... DV fylder 3½ MB pr. sekund, og er i
720x576 25fps. Det du skriver om må være tilsvarende den film-mode mange
digitalkameraet har. Derfor - der er ingen fordel i at have et sådand
videokamera i forhold til et digitalkamera (still m. filmmode) - men en del
ulemper. SÃ¥ alt efter hvad du skal bruge det til samt hvad det koster/hvor
meget du vil ofre kan det sandsynligvis ikke betale sig at gå efter
kameraet. 10 frames kan nærmest ikke betegnes video efter min mening.

mvh

Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-04-03 21:40

In article <ek9r9v8stdr4igvcbeh6qgn5uiuoqa8upk@4ax.com>, Henrik Høgh wrote:
> Hej NG.
>
> Påtænker at købe et DV kamera. Der er indbygget 32mb hukommelse.
> Hvor lang tids video kan man optage pr mb. hukommelse.
> Kameraet kører 10 frames pr. sekund.

DV er IKKE 10 frames pr. sekund. Det er 50 eller 60 halvframes pr
sekund i fuld opløsning uden tab.

Det du har købt er et skod digitalkamera, som er så ringe at
man kun kan sælge det som videokamera, da intet enkeltbillede
er godt i sig selv.

Hvor meget der er plads til afhænger af flere ting. Hvis du optager
den samme ting hvor der ikke er bevægelse, og gør det uden lyd,
så burde en god video codec kunne gemme evigt i 1MByte.

Så det er afhængigt af hvordan video'en (som IKKE er DV, men måske
noget AVI eller Quicktime) er komprimeret og om den kører i
fuld TV opløsning 720x756 pixels. Men det gør disse fup-kameraer
sjældent, da chippen i dem er et lille hjørne af en chip hvor der er
fejl andetsteds.

DV stdandarden er bedre end MiniDV. MiniDV fylder ca 1 GB for 5
minutter, eller 200 Mbyte/minut eller ca. 6 sekunder på 32MB.

Fra : Per Jefsen

Dato : 17-04-03 08:24

> DV stdandarden er bedre end MiniDV. MiniDV fylder ca 1 GB for 5
> minutter, eller 200 Mbyte/minut eller ca. 6 sekunder på 32MB.

Hmm... MiniDV er betegnelsen for et båndsystem, hvorpå der kan gemmes data
i DV formatet. Derfor kan man jo ikke sige, at dv standarden er bedre end
MiniDV.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 09:36

In article <oprnriucf4eii7w8@news.daimi.au.dk>, Per Jefsen wrote:

> Hmm... MiniDV er betegnelsen for et båndsystem, hvorpå der kan gemmes data
> i DV formatet. Derfor kan man jo ikke sige, at dv standarden er bedre end
> MiniDV.

Korrect. Men der findes også en pro version er DV så vidt jeg erindrer
fra sidst jeg kiggede på det.

Fra : Henrik Høgh

Dato : 17-04-03 08:57

On Wed, 16 Apr 2003 20:39:34 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>
>DV stdandarden er bedre end MiniDV. MiniDV fylder ca 1 GB for 5
>minutter, eller 200 Mbyte/minut eller ca. 6 sekunder på 32MB.

Tak tak. Det lyder til det er eksperterne jeg her har fat i.
Jeg har ikke købt det endnu. Det skal bruges til alm. familievideo.
Det hedder : Trust 632/732 AV LCD power video.
Jeg har set det hos. www.shg.dk
Søg under produkter og digital video.

På forhånd tak
Henrik Værum Høgh

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 09:39

In article <1cns9vkjjrp2b79prb947e0c6rgodmuca1@4ax.com>, Henrik Høgh wrote:
> Jeg har ikke købt det endnu. Det skal bruges til alm. familievideo.
> Det hedder : Trust 632/732 AV LCD power video.
> Jeg har set det hos. www.shg.dk
> Søg under produkter og digital video.

Det er som sagt ikke et digital video kamera, men et ualmindeligt
dårligt digitalt kamera. Det er de fleste i hvertfald. Du vil nok
være bedre stillet med en analogt Hi8 eller Dgital8 kamera med bånd.

PS: De fleste digitale kameraer i dag kan tage video, men i begrænset
varighed.