Flækker "bjørne" kloen hele tiden
Fra : Highlander

Dato : 16-04-03 09:19

Har en tæve 14 mdr. nu har hun 3 gange flækket den samme "bjørneklo" og det
koster +1200 hvergang så det bliver lidt kedeligt i længden
Jeg klipper hendes negle så korte som jeg tør -

er der et godt råd at hente ? mangler hun nogle vetaminer eller hvad hulen
kan jeg gøre ?

pft
Lars

Fra : Mari

Dato : 16-04-03 17:45

"Highlander" <Highlander_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"bjørneklo" - den kaldes ulveklo

> er der et godt råd at hente ? mangler hun nogle vetaminer eller hvad hulen
> kan jeg gøre ?

Det kan skyldes klipning med sløv saks, men det
kan også skyldes mangel på B-vitamin og Zink.

Slib eller udskift neglesaksen - og brug en neglefil i en oevrgangsperiode.

Giv en vitaminpille med mineraler - og skift evt. til et bedre
sammensat foder. Det behøver ikke betyde at det, du fodrer
med nu er et dårligt foder - men til DIN hund egner det sig
måske ikke.

/Mari

Fra : skingur

Dato : 16-04-03 21:44

"Highlander" skrev d. 16-04-03 09:19 dette indlæg :
> [...]
>
> pft
> Lars
>
> Hej Lars..du mener nok ulvekloen...bjørneklo er de der sataner i vores
haver, der er umulige at slippe af med

Tjaeee. ulvekloen er en reminiscens fra da hunde var hunde og mor var
dreng... uanvendelige, når det vildeste man laver er at løbe en tur over
de bløde bakker. Måske anvendelig, hvis man er en islandsk fårehund der
fiser rundt på de islandske klipper...
Nogle vælger at få dem fjernet mens hunden er hvalp..og det er faktisk
ok, hvis du spørger mig. Der er tit problemer med dem..de bliver ikke
slidt, flækker, som hos din - formodentlæig fordi de genetisk set er på
vej ud..
Hvis din dyrlæge vil, så overvej at få dem fjernet een gang for
alle.Ellers må du leve med at klippe dem tit og ofte..og betale det, det
koster, når de alligevel har hængt i et eller andet og flækker, fordi de
er mere skrøbelige end de "rigtige" kløer.

Mvh Chrisitna, tidl. islandsk fårehundeejer....

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 17-04-03 06:46

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle vælger at få dem fjernet mens hunden er hvalp..og det er faktisk
> ok, hvis du spørger mig.

Rigtigt dårligt råd - eftersom det er forbudt at fjerne ulvekløerne,
medmindre der ligger sygelige årsager til grund for det.

/Mari

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 08:05

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> "skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Rigtigt dårligt råd - eftersom det er forbudt at fjerne ulvekløerne,
> medmindre der ligger sygelige årsager til grund for det.
>
> /Mari

Hej Mari, eller måske mere Highlander

Tja det er sikkert nok forbudt, men eftersom det nu er sket flere gange, med
den samme vildtklo, så syntes jeg der er et godt grundlag for at fjerne
denne klo. Du kan eventuelt nøjes med at få den skåret helt ned, men så
kommer den jo relativt hurtigt igen, og problemet er tilbage.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 17-04-03 09:15

Thu, 17 Apr 2003 09:04:49 +0200, Benny Mortensen wrote:

> [...]
>denne klo. Du kan eventuelt nøjes med at få den skåret helt ned, men så
>kommer den jo relativt hurtigt igen, og problemet er tilbage.

Vildtkloen sidder på forbenene. Du mener da ulveklo ik'?

--
Mvh Sonja http//:www.sonpet.com nospam@***sonpet.com

Papillon. 4 piger og 1 dreng. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
De er fra 2 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!

Fra : Highlander

Dato : 17-04-03 09:45

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Vildtkloen sidder på forbenene. Du mener da ulveklo ik'?

nå for den -
det viser sig at det er en vildtklo jeg har problemer med ...
Ups sry - ændre det noget ved de råd der er givet ?

Highlander

Fra : x Vuf x

Dato : 17-04-03 09:51

Thu, 17 Apr 2003 10:45:08 +0200, Highlander wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote...

>nå for den -
>det viser sig at det er en vildtklo jeg har problemer med ...
>Ups sry - ændre det noget ved de råd der er givet ?

Egentlig ikke, bortset fra at de bruger vildtkloen. Jeg har også haft én, der
altid havde problemer specielt med den højre vildtklo (tommelfinger).
I øvrigt kan man ikke skære kloen ned! Jooo neglen. Kloen skal fjernes
operativt af en dyrlæge.
Men nu er dét så opklaret.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 11:04

> [...]

> det viser sig at det er en vildtklo jeg har problemer med ...
> Ups sry - ændre det noget ved de råd der er givet ?

Hej Highlander

Nej det ændrer ikke noget. Det var også hvad jeg regnede med, at det var
den du mente. Da det oftest er den der er problemer med. Det ville som jeg
siger, sikkert være nok, at få den skåret ned, men problemet vender jo så
tilbage, og jeg vil ikke råde dig til selv at gøre det, da den helt sikkert
skal brændes. Så at få den fjernet, vil stadig være den bedste, og sikkert
også mest økonomiske løsning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 11:06

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Papillon. 4 piger og 1 dreng. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
> De er fra 2 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!

Hej Vuf

Nej jeg mener vildtklo, da jeg er næsten sikker på det er et forben der er
problemer med.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 17-04-03 09:14

Thu, 17 Apr 2003 07:45:34 +0200, Mari wrote:
>"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev...

>Rigtigt dårligt råd - eftersom det er forbudt at fjerne ulvekløerne,
>medmindre der ligger sygelige årsager til grund for det.

Det er slet ikke nogen dårlig idé, da hundene ikke har andet end vrøvl
med de ulvekløer! Blot kan man i dag ikke få dyrlægerne til at gøre det.
Hvis hvalpen er højst 3 dage gammel, vil oplevelsen være hurtigt overstået
for den. Skal den vente, skal den igennem de smerter fra en brækket "storetå"
og under fuld narkose, hvilket bærer en risiko i sig selv. Dyrlægerne er
tilfredse, da de derved tjener mere.

Fra : Mari

Dato : 20-04-03 23:48

> Det er slet ikke nogen dårlig idé, da hundene ikke har andet end vrøvl
> med de ulvekløer! Blot kan man i dag ikke få dyrlægerne til at gøre det.

Det blev forbudt ved lov - samtidig med kuperingsforbudet - derfor er
det et dårligt råd, når der ikke ligger sygelig årsag til grund. Og endnu er
brækkede negle ikke i den sygelige kategori.
Og, man ikke få en dyrlæge til at foretage denne amputation,
medmindre der foreligger en sygelig årsag.

/Mari

Fra : Winther

Dato : 20-04-03 23:57

> [...]
> Og, man ikke få en dyrlæge til at foretage denne amputation,
> medmindre der foreligger en sygelig årsag.

Hvis kloen flækker gentagne gange, skulle jeg da mene det var mest lempelig
for hunden at få kloen fjernet. Skulle lige hilse fra min hund og sige, at
det altså gør meget ondt at flække en klo.

Vh. Winther

Fra : x Vuf x

Dato : 21-04-03 14:44

Mon, 21 Apr 2003 00:48:16 +0200, Mari wrote:
> [...]

>Og, man ikke få en dyrlæge til at foretage denne amputation,
>medmindre der foreligger en sygelig årsag.

Jeg er udmærket klar over, hvornår forbudet kom! Desuden var der
(ihvertfald fra min side) tale om brækkede tæer. Der er jo som regel
tale om en hel ekstra tå, og hænger i alting!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Bevar naturen...Sylt en rotte.