Tabel css og fontstyring
Fra : Storm

Dato : 15-04-03 23:05

Er det rigtigt forstået, at ved brug af tabeller
er jeg nødt til at fontstyre ved at kalde CSS'en i
hver eneste TD?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-03 23:12

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev :

>Er det rigtigt forstået, at ved brug af tabeller
>er jeg nødt til at fontstyre ved at kalde CSS'en i
>hver eneste TD?

Hvis det skal være ens i alle celler, så er det jo blot at sætte
font på td i css.

Skal der være forskellige, så er du nødt til at vælge en
standard, som du så sætter på td og resten er du så nødt at bruge
class til og så sætte det på cellen.

Fra : Storm

Dato : 16-04-03 09:09

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
i en meddelelse

> [...]
>
> Skal der være forskellige, så er du nødt til at vælge en
> standard, som du så sætter på td og resten er du så nødt at bruge

De skal være ens, så jeg skulle altså kunne klare det i
et hug. Det foresvævede mig bare at i tabeller blev det
browserens fontindstilling hvis jeg ikke havde class på hver gang.
Jeg har ikke rørt disse ting i et par år, og skal nu med en
koncentreret insats sætte noget ind i synkron-web via html.

Synkron kører med sin eget "typografi-sæt" definition, som
går på font, størrelse og farve, men man har mulighed for
at lave tilføjelser, med håndskrevne css. Det prøver jeg.
Tak for tip.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : fh

Dato : 16-04-03 09:58

p, td, li{
font-size : 90%;
}

Så bliver fontene i p´er, td´er + lister vist med 90% størrelse. Andre
elementer - font family, bold mm. kan indsættes efter behov.
Hilsen Flemming

Nina:

Fra : Leonard

Dato : 16-04-03 10:42

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> wrote:

> [...]
>
>Så bliver fontene i p´er, td´er + lister vist med 90% størrelse. Andre
>elementer - font family, bold mm. kan indsættes efter behov.

og i nogle browsere nedarves det, så en p eller en li i en td bliver
så 90% af 90%
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Storm

Dato : 16-04-03 22:18

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

> og i nogle browsere nedarves det, så en p eller en li i en td bliver
> så 90% af 90%

Tak det kunne være smart, men jeg kan umiddelbart ikke bruge det, da jeg
(tilsyneladende) kun får lov til at tilføje nye classes, og de skal jo
kaldes hver gang - ikke?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-04-03 23:29

Storm wrote:

> Tak det kunne være smart, men jeg kan umiddelbart ikke bruge det, da jeg
> (tilsyneladende) kun får lov til at tilføje nye classes, og de skal jo
> kaldes hver gang - ikke?

Mjaeh - du kan lave en class for hele tabellen - den vil gælde for alt i
tabellen.

Ligeledes kan du definere en række.

Kan det bruges?

Derudover er jeg ret nysgerrig: hvad er det for et system hvor du ikke
kan få lov til at definere en selectors (fx td) udseende?

Det problem kan dog også klares: tabellen får class="blomst"

i stylesheetet kan du så definere at alle td i tabeller med class
"blomst" skal have en given formattering:

..blomst td {
formattering her...
}

Du kan også definere tabellens celler til primært at have ét udseende,
og så smække class på de 5 celler som skal være anderledes...

Det er muligt at du kan bruge <http://html-faq.dk/2006.asp> til noget...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Storm

Dato : 17-04-03 22:32

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Mjaeh - du kan lave en class for hele tabellen - den vil gælde for alt i
> tabellen.

Jamen, jeg troede ikke at selve table kunne kalde en fontformattering,
skal man ikke ind i TH eller TD for at få lov?

> Ligeledes kan du definere en række.
>
> Kan det bruges?

Ja, det kunne jeg, det ville da gøre det lidt simplere.

> Derudover er jeg ret nysgerrig: hvad er det for et system hvor du ikke
> kan få lov til at definere en selectors (fx td) udseende?

Jeg skal nok forsøge lidt heftigere før jeg hænger noget ud.
Men umiddelbart er tilbuddet at tilføje sine classes.
Men selvfølgelig kan alt lade sig gøre hvis man ved hvordan.

> [...]
>
> i stylesheetet kan du så definere at alle td i tabeller med class
> "blomst" skal have en given formattering:

Det lyder rigtigt fint. Prøver i morgen, så vil det vise sig om jeg forstår.

> Du kan også definere tabellens celler til primært at have ét udseende,
> og så smække class på de 5 celler som skal være anderledes...
>
> Det er muligt at du kan bruge <http://html-faq.dk/2006.asp> til noget...

Tak, men som jeg forstår det er fontformatteringen ingen steder tilføjet i
selve table,
hvis det var dit allerførste forslag? I eksemplerne skal det kaldes i TH
eller TD.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-04-03 23:23

Storm wrote:

> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Jamen, jeg troede ikke at selve table kunne kalde en fontformattering,
> skal man ikke ind i TH eller TD for at få lov?

nej - ikke med CSS - der vil TH og TD arve det du definerer for TABLE.
Prøv det

> Ja, det kunne jeg, det ville da gøre det lidt simplere.

Tjah - det har jeg kritiseret ved den artikel, men vi var ikke helt
enige. Det kunne dog være at du kunne bruge noget af det andet

Jeg ser spændt frem til resultatet af at du prøver

mvh

Jesper

Fra : Storm

Dato : 18-04-03 20:46

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> nej - ikke med CSS - der vil TH og TD arve det du definerer for TABLE.
> Prøv det

[Klip]

> Jeg ser spændt frem til resultatet af at du prøver

Det fungerer bare perfekt
Det er åbentbart godt at have styr på arvefølgen.
Med den opskrift kan jeg nå langt ved at bruge de muligheder der ligger
yderst i skallen på cms systemet. Garanteret kan jeg gå ind bag ved og
pille. Jeg har prøvet, men det ligner noget jeg skal vente lidt med.

Dette var hvad jeg smed ind:

..table-font { font-size: 10px; line-height: 14px; font-family: Verdana,
geneva, arial, charcoal, helvetica, sans-serif; text-align: left;
vertical-align: top; padding-left: 7px }

..table-font td { font-family: Verdana, geneva, arial, charcoal,
helvetica, sans-serif; vertical-align: top }

Her blev jeg nødt til at tilføje vertical-align: top - ellers
midtstillede teksten i celler med 1 linje, hvis der var flere i næste
kolonne. Font valget behøver jeg måske ikke. Og så et par til de
specielle:

..td-overskrift { font-weight: bold; font-size: 12px; line-height: 14px;
font-family: Verdana, geneva, arial, charcoal, helvetica, sans-serif;
text-align: left; vertical-align: top }
..td-luft { font-family: Verdana, geneva, arial, charcoal, helvetica,
sans-serif; text-align: left; vertical-align: top; height: 5px }

(Og ja, jeg ved det er bedre ikke at bruge fast-låste pixelstørrelser,
men det er altså "kravet her").

Nu tænker jeg om jeg måske kan bruge fiffet her til at placere med
x,y. Men det skal jeg nok præcisere lidt mere.

Det er rigtig godt - tusind tak for hjælp.

--
Venlig hilsen Nina Storm