Hjelp!!!!
Fra : Roger

Dato : 15-04-03 21:51

Har et Hovedkort som heter MSI 694 T Pro Ver 5.0.
Har så 3 Stk Via prosessorer 2 Via Ezra T 1Ghz 100Mhz Bus + 1Stk Via 1Ghz
Nemhia 133Mhz bus.
For og starte med begynnelsen så kjøpte jeg 1 stk MSI hovedkort + 1 Cpu via
ezra T.Dette fungerte ikke i det hele tatt.
Trodde så det var hovedkortet kjøpte så et nytt,men nei.
Kjøpte så en ny prosessor, dette fungerte ikke eller.
Feilen er som følger, at alt går tregt som søren.Fikke eller ikke til og
justere rett busshastighet på Ezra T prosessorene i bios.
Kom bare ned til 101 mhz fikk bare ganget opp til 8.5.Skulle jo ha blitt
10x100 = 1Ghz
Kjøpte så den nye via prosessoren 1Ghz Nemhia med 133 Bushastighet samme
dritten her å.Tregt som sirup.
Men her stemmer det med 7.5 x 133.Noe er feil men hva???
Spurte til og med der jeg kjøpte denne nye cpu om det går på et MSI 694 T
Pro.Det lovte de at det skulle gjøre.Hmmm
Men i min bios står denne CPU som Via type ukjent 1.01Ghz.Tror jeg har den
nyeste bios.Men xp finner denne cpu som 1ghz nemhia
Har testet med en Via 933Mhz 133Bus fungerer fint som F men ingen av de 3
jeg har.
Msi kortet skal jo støtte cpu opp til 1.2Mhz står det i manualen
Noen som overhodet kan gi meg et lite hint om noe jeg kan gjøre.Før jeg
river av meg alt håret.

Mvh Roger

Fra : TGD

Dato : 15-04-03 22:23

"Roger" <r-holte2@frisurf.no> skrev i en meddelelse
> Har et Hovedkort som heter MSI 694 T Pro Ver 5.0.

Tjek om bundkortet understøtter ViaC3 CPUen havde en C3 1GHz/100 som måtte
køre som en 800 MHz da bundkortet ikke understøttede højere multiplier end
8X.

Jeg skiftede så ud til en 1GHz/133 og der funkede det så.

Bundkortet var et Aopen MX3S

I mittilfælde var det bundkortet der ikke understøttede den rigtige
multiplier.

Fra : Roger

Dato : 16-04-03 06:17

> [...]
> 8X.

I mittilfælde var det bundkortet der ikke understøttede den rigtige

Tja men multiplier blir jo rett den 7.5 x 133 = 1Ghz.
Det var med Via C3 1Ghz Ezra T at multiplier ikke kunne justeres til det
riktige
Men nå så kommer det blå skjerm når jeg prøver og starte windows xp pro
Hardware error står det.En gang stod det Kritisk hardware feil.
Men kommer inn om jeg kjører i sikkermodus
De første gangene startet den bra.Jeg glemte og se etter om bios fant
cpu'en da
Systemet gikk tregt som sirup.Oppdaget da at cpu gikk på ddram 100mhz cas
latensy 3
forandret dette til 133mhz cas latensy 3,trodde så at dette skulle bli ok
men nei.
Begynte så og få hardware error feil/kritisk system error.
Er ikke sikker på om det var for at jeg justerte fra 100mhz til 133mhz.Skal
skjekke dette senere i dag.
Om det er hoved kortet finnes det et hovedkort som har AGP port + FCPGA
socket.
Må jo passe med et ATI Radeon 9000 128Mb + Hauppauge Win Tv-Nexus DVB kort
og Lan kort
Som garantert virker på VIA C3 1Ghz.
Men i min manual står følgende.Hovedkortet støtter Intel Celeron/Pentium 3
(FC-PGA/FCPGA2)
Tulatin (FC-PGA2).Og VIA Cyrix 3.
Står rett nok ikke i manualen hvor stor Cpu den støtter men har sett skrevet
1.2Ghz.
Pc'en går som om du har for lite ram.Sidene åpner tregt lukking av en side
som er åpnet går rykkvis nedover.
Kjører men 768MB Ram.2 singel sidet og en dobbel sidet har testet alle disse
i en annen pc.
Har også testet alle komponenter i en annen pc.
Har testet cpu'ene i en kamerat's pc han har en 933Mhz Via C3 det samme syke
resultat skjer på hans pc
Han har samme hovedkort som meg.

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 16:46

> [...]
> Hardware error står det.En gang stod det Kritisk hardware feil.
> Men kommer inn om jeg kjører i sikkermodus

I BIOS skal du vælge "Fail Safe Settings" ovenstående er en fejl i XP og
visse bundkort, har selv prøvet ovenstående med P4Celly og VIA Ultra
bundkort. Når du har fået maskinen ind i XÅ uden sikkermodus skal du
installere SP1

> De første gangene startet den bra.Jeg glemte og se etter om bios fant
> cpu'en da

<KLIP>

> Om det er hoved kortet finnes det et hovedkort som har AGP port + FCPGA
> socket.

ViaC3M266 - Aopen MX3S

> [...]
> (FC-PGA/FCPGA2)
> Tulatin (FC-PGA2).Og VIA Cyrix 3.
> Står rett nok ikke i manualen hvor stor Cpu den støtter men har sett

Der er forskel på Cyrix, Ezra(FSB100MHz) og Nemiah(133MHz) så det kan være
dit mobo ikke understøtter de nye VIA CPUer