Petroleumslampe/minelampe
Fra : sailor99

Dato : 15-04-03 19:31

Halløj!

Jeg har arvet en af de såkaldte minelamper fra Wales.
Kan det passe, at der kun kan komme en lille flamme på vægen?
Når jeg skruer op, kvæles flammen, fordi der åbenbart ikke er ilt nok, men
når jeg puster ind i hullerne i toppen, kommer der blus på?

Nogen, der er klog på minelamper??

God påske!

Mvh
Georg

Fra : Ivar Holm

Dato : 16-04-03 11:53

"Minelamper" var ikke til belysning. De skulle indikere iltmangel i minen.
Hvis flammen gik ud var det med at komme op. I de røverhistorier jeg har
læst om emnet, kunne man også bruge en fugl i bur. Hvis den faldt ned fra
pinden, var der iltmangel.

M.v.h.
Ivar Holm

Fra : "Troels Hansen

Dato : 16-04-03 12:25

Ivar Holm wrote:
> "Minelamper" var ikke til belysning. De skulle indikere iltmangel i minen.
> Hvis flammen gik ud var det med at komme op.

Hvis det er den minelampe med et stor kammer, var den vist til for at
indikere gasudslip. Hvis der var gas i minen ville der komme en lille
eksplosion inde i kammeret over flammen, og man havde tid til at komme
ud....