HIFI advarsel
Fra : Olesen

Dato : 15-04-03 19:14

Jeg vi lige gøre opmærksom på, mange
moderne hifi-forstærkere kan tage varig skade
af, hvis man sætter sin PC til anlægget og
PC samt anlæg er tændt.

Årsagen er, det lille "knald" man kan høre, faktisk
er en lille gnist, som brænder IC kredsene af over
kortere/længere tid.

Mange hifi-butikker kender problemet, nu næsten
alle sætter PC'en til stereoanlægget/surround-anlægget.

Jo dyrere forstærker, jo færre problemer, da
der her sjældnere anvendes billige IC'ere i signal/forstærkervejene.

MVH

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 19:28

Hey

Det lyder da mærkligt!

> Årsagen er, det lille "knald" man kan høre, faktisk
> er en lille gnist, som brænder IC kredsene af over
> kortere/længere tid.
Det lille knald... Hvilket knald... ? hvornår kommer det?

Kommer det ikke også an på hvordan man sætter den til?
Optisk/anolog.....

Har du nogle links?

Mvh
Aksel

Fra : Olesen

Dato : 15-04-03 19:41

"Aksel Spandet" <akselspandet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det lille knald... Hvilket knald... ? hvornår kommer det?
>
> Kommer det ikke også an på hvordan man sætter den til?

High Fidelity (dansk blad) bringer et indlæg i nyeste nummer.
Alt efter konstruktion, så kan det faktisk høres, hvis
man sætter sine fingre på phonokablerne, og det
kan gi' et fornuftigt "knald" hvis du sætter stikket til,
og volumen er nogenlunde oppe..men læs gerne
hele artiklen i bladet. Noget med nulspænding mv....

http://www.hifi.dk/da_index.html

Under "16 - POST"....

MVH

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 20:12

> [...]
> og volumen er nogenlunde oppe..men læs gerne
> hele artiklen i bladet. Noget med nulspænding mv....

Tak....

Men det er vel noget andet hvis man bruger den optiske udgang.... Der er vel
ikke noget med spæninger eller hva?
Jeg ville da meget gerne vide om jeg er igang med at samdre min
forstærker.....

Mvh
Aksel

Fra : Olesen

Dato : 15-04-03 20:25

> [...]
vel
> ikke noget med spæninger eller hva?
> Jeg ville da meget gerne vide om jeg er igang med at samdre min

Kører du med lys, så er der selvklart ingen fare
da lyset havner i en optocoupler som laver lyset om til strøm,
og da alt dette foregår mere digitalt og i kontrolleret form,
så er knald en saga blot.

Bruger du optical out via et SB lydkort eller ????
Hvor lang må sådan en lysledning være ? Typisk 1.5 meter ?

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 20:57

> Kører du med lys, så er der selvklart ingen fare
> da lyset havner i en optocoupler som laver lyset om til strøm,
> og da alt dette foregår mere digitalt og i kontrolleret form,
> så er knald en saga blot.
Ok....

> Bruger du optical out via et SB lydkort eller ????
Lige nu bruger jeg anolog... Fordi jeg har problemer med at disable mit
onboard lydkort... Så vil den ikke installere mit pci lydkort ordenligt....
Men det må jeg jo så hellere få gjort noget ved.

Jeg har et winfast 4x sound....

> Hvor lang må sådan en lysledning være ? Typisk 1.5 meter ?
Jeg ved det ikke helt... men jeg har da hørt om folk der har en på 10m uden
problemer.... Jeg bruger selv en på 1m ca.(Vel og mærke da det virkede)

Mvh
Aksel

Fra : Olesen

Dato : 15-04-03 20:59

> Lige nu bruger jeg anolog... Fordi jeg har problemer med at disable mit
> onboard lydkort... Så vil den ikke installere mit pci lydkort
ordenligt....

Der må være noget andet galt.
Hvis du disabler on-board lyd via BIOS, hvilket
er nemt og faktisk virker, så skal det være a piece of cake
at installeret et PCI kort hvis driverene er iorden mv.

Havde du både onboard samt pci lyd aktive, så ville
jeg tro der vil være problemer med din enhedshåndtering..eller ikke.

Prøv med pci lydkortet i en anden port...

MVH

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 21:12

> Der må være noget andet galt.
> Hvis du disabler on-board lyd via BIOS, hvilket
> er nemt og faktisk virker, så skal det være a piece of cake
> at installeret et PCI kort hvis driverene er iorden mv.

Ja det ville det nok.... men jeg kan ikke disable det.... Det er et æædre
gigabyte motherboard.... I manualen står der det skal gøres via en
jumper.... Jo jeg kan også godt finde den, men der hvor der skulle sidde to
spyd sidder der to små loddeklatter.... Altså kan jeg ikke disable den der,
med mindre jeg selv lodder noget på.

Jeg har prøvet at kigge i bios efter det men kan ikke rigtig finde
noget.....
Det skal vel bare hedde onboard lyd eller sådan noget ik?

> Havde du både onboard samt pci lyd aktive, så ville
> jeg tro der vil være problemer med din enhedshåndtering..eller ikke.
Netop, men som sagt kan jeg ikke disable det....

> Prøv med pci lydkortet i en anden port...
Jeg desværre ikke dette vil hjælpe så....

Mvh
Aksel

Fra : Olesen

Dato : 15-04-03 21:17

> Jeg tror desværre ikke dette vil hjælpe så....

--kan du trøste dig med, du kan få fine nye boards fra ca. 5-700 kroner
*S*....

MVH

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 21:20

> --kan du trøste dig med, du kan få fine nye boards fra ca. 5-700 kroner
Ja jeg ved det... men vil lige vente til jeg har råd til det hele.... cpu,
mb, ram... så blir det adligevel en del....

Fra : Aksel Spandet

Dato : 15-04-03 22:44

Fik det sgu til at virke....
Fik diablet den i bios... Tjaa enten har jeg været meget træt da jeg kiggede
sidst eller også er det kommet med i sidste bios opdatering...

Men nu virker det så er det vel også lige meget...

Mvh
Aksel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 00:01

> [...]
> og volumen er nogenlunde oppe..men læs gerne
> hele artiklen i bladet. Noget med nulspænding mv....

Alle med lidt omtanke ved, at man tænder sin forstærker *sidst* og slukker den
*først*.
Det gælder i enhver henseende....

Claus

Fra : Olesen

Dato : 21-04-03 09:17

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Alle med lidt omtanke ved, at man tænder sin forstærker *sidst* og slukker
den
> *først*.
> Det gælder i enhver henseende....

De har oftest bedst af at forblive tændt.

Fra : Klaus G.

Dato : 15-04-03 21:26

> Årsagen er, det lille "knald" man kan høre, faktisk
> er en lille gnist, som brænder IC kredsene af over
> kortere/længere tid.

Heh, så skal du prøve at ramme selve kabinettet med siden af jackstikket, og
så spidsen rammer noget andet. Der går +100v på kabinettet, hvis man ikke
køre med jord(PSU'en laver sin egen "jord"). Så skal jeg love for det kan
sige knald henne i amp'en :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : TGD

Dato : 15-04-03 22:25

> Jeg vi lige gøre opmærksom på, mange
> moderne hifi-forstærkere kan tage varig skade
> af, hvis man sætter sin PC til anlægget og
> PC samt anlæg er tændt.

Hvad med en ordentlig jordning, eller en jord forbindelse imellem PC og
anlæg?

<KLIP>

Fra : Olesen

Dato : 16-04-03 18:38

"TGD" <mrx@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med en ordentlig jordning, eller en jord forbindelse imellem PC og
> anlæg?

Jeg har det hele koblet permanent til..*S*