composite patten jeg fatter det ikke !
Fra : ODB

Dato : 15-04-03 12:52

Jeg er igang med et rigtig skole project og nu sidder jeg så og roder lidt
med det her Composite patten, men jeg tror ikke helt jeg har forstået
hvordan det viker/skal virke.

Altså det er noget med at man arver fra en hovded klasse, og så har hoved
klassen en aggeragering til dens børn for at symbolisere at det kan
indeholde dig selv, er det ikke rigtig at det kan sammenlignes lidt med et
vindue som er en control og det windue kan indeholde controler !!!

Mit problem er at jeg ikke helt kan se hvad fordel er med det patten!!!

Er der nogen den kan henvise mig til et godt sted hvor jeg kan finde
oplysninger om det eller er der nogen der er experter :)

ODB

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 15-04-03 13:01

> Mit problem er at jeg ikke helt kan se hvad fordel er med det patten!!!

Eks. når du i Word grupperer flere tegninger og derefter placerer andre
tegninger ovenpå. Dette er groft set composite. En cirkel er en tegning, en
streg er en tegning og en cirkel og en streg tilsammen er en tegning. Der er
også det princip der bruges i layergrafik.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Robert Larsen

Dato : 15-04-03 13:27

Trygleren [9000] wrote:

> [...]
> streg er en tegning og en cirkel og en streg tilsammen er en tegning. Der er
> også det princip der bruges i layergrafik.

Eller i et filsystem.

+-------------+
| File |
+-------------+---+
| rename() | |
| delete() | |
| move() | |
| .... | |
+-------------+ |
^ |
| |
+-------------+ |
| Directory | |
+-------------+<>-+
| listFiles() |
+-------------+

Et directory kan også omdøbes, slettes og flyttes, og når det sker
flytter den bare sine filer med (hvis det blev slettet). Hvis ét eller
flere af de filer også er et directory, så flytter den også bare sine
filer med, og hvis......osv.
Skide smart...ikke ?

VH
Robert

Fra : Stefan L. Jensen

Dato : 15-04-03 21:33

> Er der nogen den kan henvise mig til et godt sted hvor jeg kan finde
> oplysninger om det eller er der nogen der er experter :)

Prøv at tage et kig på
http://www.docjava.dk/patterns/composite/composite.htm

Det er skrevet af min OOD-lærer, og så er siden endda på dansk!

// Stefan L. Jensen