MS Windows
briani 27239
UDMA på DVD drev?
Fra : tdn

Dato : 15-04-03 12:01

Hej,

Jeg har et 16x Asus DVDdrev.
Jeg kører Win2000 Pro.
Når jeg installerer PowerDVD så kører den et diagnostics program som gerne
vil have lov til at enable UltraDMA på Asus drevet.
Det kan den bare ikke. Kan det virkelig passe at Asusdrevet ikke
understøtter dette?
Jeg har et Abit KT7A-RAID board.
Jeg har desuden en Plextor 16x brænder som kører UDMA helt uden problemer.

Mvh
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 17:17

tdn skrev:

> [...]
> som gerne vil have lov til at enable UltraDMA på Asus drevet.
> Det kan den bare ikke. Kan det virkelig passe at Asusdrevet ikke

Det kan godt tænkes. Bag på min brænder skulle der flyttes en jumper
for at få den til at køre UDMA. (Plextor 16/10/40a)
Du skriver at diagnosticeringsprogrammet til PowerDVD ikke kan slå det
til, men har du prøvet om du kan slå det til inde i Enhedshåndteringer?

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 20:05

> [...]
> Du skriver at diagnosticeringsprogrammet til PowerDVD ikke kan slå det
> til, men har du prøvet om du kan slå det til inde i Enhedshåndteringer?

Hmm...
Det er jeg ikke helt klar over hvor det skal gøres.

Mvh
Thomas

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 20:44

> Det kan godt tænkes. Bag på min brænder skulle der flyttes en jumper
> for at få den til at køre UDMA. (Plextor 16/10/40a)

Hvis der skal flyttes en jumper for det, burde det vel stå i manualen.
Den har jeg så prøvet på at finde.
Jeg er kommet frem til
http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=DVD-E616
(mener det må være den model, da det er den eneste 16x jeg kan finde på
deres side)

Men der er ingen manual :-?

Ved nogen hvor man så kan finde manualen?

Mvh
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 22:51

tdn skrev:

> Det er jeg ikke helt klar over hvor det skal gøres.

Inde i Enhedshåndtering under egenskaber for din harddiskcontroller.
Hvis drevet er koblet på den sekundære IDE-kanal så højreklik på
den og vælg Egenskaber. Under fanebladet 'Avancerede indstillinger'
kan du så prøve at vælge 'DMA hvis det er tilgængeligt', eller hvad
det nu hedder på dansk, og hold så øje med om drevet kører Ultra DMA
Mode-et-eller-andet efter en genstart. Hvis det falder tilbage på
PIO Mode-et-eller-andet, så kan det ikke køre UDMA.

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 23:01

> [...]
> Mode-et-eller-andet efter en genstart. Hvis det falder tilbage på
> PIO Mode-et-eller-andet, så kan det ikke køre UDMA.

ok tak for det
det prøver jeg

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 23:15

OK.
Den er så sat til det der DMA hvis tilgængeligt.
Det er den sat på alle 4 steder.
Men den kører alligevel ikke UDMA.
Der står osse nedenunder at den ikke køere DMA, men PIO.

Men det kan vel ikke passe at drevet ikke kan køre DMA?
Eller det KAN det ikke fordi min kammerat og jeg købte den samme model på
samme tidspunkt.
Han kører WinXP, jeg W2k Pro.
Han kan sætte sit til UDMA, jeg kan ikke.

Mvh
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 23:30

tdn skrev:

> Den er så sat til det der DMA hvis tilgængeligt. Det er den sat på
> alle 4 steder. Men den kører alligevel ikke UDMA. Der står osse
> nedenunder at den ikke køere DMA, men PIO.

Ok.

> Men det kan vel ikke passe at drevet ikke kan køre DMA?

Hastighedsmæssigt er der ingen grund til at køre UDMA. PIO-mode 4
f.eks. kan sagtens følge med drevet for hvis det kører 16 x så
sparker det kun 16 x 150 KB = 2400 KB afsted i sekundet. PIO Mode
4 kan f.eks. teoretisk klare overførselshastigheder op til 16.7
MB/sec så der er rigelig med båndbredde selvom du kun kører PIO.
Selv PIO Mode 0 ville kunne følge med dit drev (3.3 MB/sec).

Den eneste fordel ved at få drevet til at køre UDMA er at det
ikke trækker så mange ressourcer på din CPU som hvis du kører PIO.

> Eller det KAN det ikke fordi min kammerat og jeg købte den samme
> model på samme tidspunkt. Han kører WinXP, jeg W2k Pro. Han kan
> sætte sit til UDMA, jeg kan ikke.

Hmm, hvis du havde kørt WinXP så ville jeg have foreslået dig at
slette den controller som drevet er koblet på inde i
Enhedshåndtering og genstarte. WinXP kan nemlig selv finde på at
køre hastigheden ned på et drev hvis den f.eks. får CRC-fejl og så
kan man kun få den til at køre UDMA igen ved at slette controlleren
og genstarte, men jeg mener ikke at Win2000 har den samme funktion.
Der burde dog ikke ske noget ved at prøve.

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 16-04-03 00:41

> [...]
>
> Den eneste fordel ved at få drevet til at køre UDMA er at det
> ikke trækker så mange ressourcer på din CPU som hvis du kører PIO.

Ja det er jeg klar over.
Det er netop fordi den SUGER min cpu i knæ at jeg vil køre UDMA.

> [...]
> og genstarte, men jeg mener ikke at Win2000 har den samme funktion.
> Der burde dog ikke ske noget ved at prøve.

Hmmm det er bare mærkeligt at det er en HELT ren installation.
Jeg har lige reinstalleret for at se om det virkede. Det er det samme den
står ikke på UDMA.
Den har heller ikke været slået til UDMA hvor det har virket.

Har du andre idéer? :)

Mvh
Thomas

Fra : tdn

Dato : 16-04-03 01:00

Men nu har jeg alligevel slettet min controller og installeret igen og så
sat UDMA til.
Den blir stadig i PIO mode.

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-04-03 09:36

On Wed, 16 Apr 2003 00:30:12 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>MB/sec så der er rigelig med båndbredde selvom du kun kører PIO.
>Selv PIO Mode 0 ville kunne følge med dit drev (3.3 MB/sec).

16xDVD er ikke det samme som 16xCD.

1xDVD = 11,08 Mbit/s og det er cirka 9 gange så hurtigt som 1xCD

--
Jens

Add your own tagline in the space provided: [ ]

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 13:47

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Hmm, hvis du havde kørt WinXP så ville jeg have foreslået dig at
> slette den controller som drevet er koblet på inde i

Her vil jeg lige indføje, at det er en meget dårlig ide at gøre med den
controller/idekanal, hvor bootdrevet sidder på. Det vil efterfølgende
ikke være muligt at starte Windows XP op.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 00:55

tdn skrev:

> Det er netop fordi den SUGER min cpu i knæ at jeg vil køre UDMA.

Ok. Det forstår jeg godt at du vil så. :)

> Hmmm det er bare mærkeligt at det er en HELT ren installation.

Ja, så lyder det underligt.

> Jeg har lige reinstalleret for at se om det virkede. Det er det
> samme den står ikke på UDMA.

Er du sikker på at der ikke skal flyttes end jumper bagpå drevet?
Det står heller ikke i manualen til min brænder at den kan køre
UDMA Mode 2 (ATA33) ved at flytte en jumper bagpå. Det var et tip
jeg fik i cd-rom-gruppen.

> Har du andre idéer? :)

Ikke umiddelbart, men det kunne evt. også have noget med firmware-
versionen på drevet at gøre. Har du tjekket om dit dvd-drev og
kammeratens har samme firmware-version?

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 16-04-03 10:24

> [...]
> Det står heller ikke i manualen til min brænder at den kan køre
> UDMA Mode 2 (ATA33) ved at flytte en jumper bagpå. Det var et tip

Nej, det er jeg ikke sikker på.
Jeg kan bare ikke se nogen jumper som ikke bruges til noget i forvejen.
Og i cdrom gruppen var der intet hjælp at hente :(

> Ikke umiddelbart, men det kunne evt. også have noget med firmware-
> versionen på drevet at gøre. Har du tjekket om dit dvd-drev og
> kammeratens har samme firmware-version?

Hvordan er det lige jeg tjekker firmware versionen?

Mvh
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 13:08

Jens Petersen skrev:

> 16xDVD er ikke det samme som 16xCD.

Ups, det har du ret i. Jeg tænkte lige på CD-hastighed, men det er
jo et DVD-drev. Undskyld. Det har nu nok også højere hastighed end
16x på CD-siden. Mit DVD-drev har f.eks. 40x CD-speed og 10x DVD.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 13:08

tdn skrev:

> Hvordan er det lige jeg tjekker firmware versionen?

Det var en hel del lettere i Win9x for dengang kunne man se det under
egenskaber for drevet inde i Enhedshåndtering, men det kan man ikke i
Win2000/XP. Her bliver du nødt til at bruge f.eks. dit brænderprogram
til at få det oplyst. De fleste brænderprogrammer viser det. I Nero
kan du f.eks. få det oplyst ved at trykke Ctrl + R.

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 16-04-03 14:56

> [...]
> til at få det oplyst. De fleste brænderprogrammer viser det. I Nero
> kan du f.eks. få det oplyst ved at trykke Ctrl + R.

Der kan jeg ikke se det.
Jeg kan kun se versionen på min PlexWriters firmware. Den er 1.02, men det
er vel underordnet.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 14:18

Morten Bjergstrøm skrev:

> Her vil jeg lige indføje, at det er en meget dårlig ide at gøre
> med den controller/idekanal, hvor bootdrevet sidder på. Det vil
> efterfølgende ikke være muligt at starte Windows XP op.

Det er ellers det Microsoft selv foreslår:

<http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp>
| Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering
| certain errors during data transfer operations. If more that six
| DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use
| only PIO mode on that device.
| In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The
| only option for the user who wants to enable DMA mode is to
| uninstall and reinstall the device.

Det er muligt at de dermed mener at det er nok af fjerne selve
drevet inde i Enhedshåndtering, men min erfaring har vist at det
ikke altid er nok. Jeg har dog ikke prøvet at fjerne den controller
som bootdrevet sidder på, for de pc'er som jeg indtil videre har
gjort det på har haft CD- eller DVD-drevet på den sekundære IDE-
kanal og bootdisken på den primære.

Madsen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 15:56

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Det er ellers det Microsoft selv foreslår:

Den eneste måde jeg kunne få mit system op på var at bruge "last known
good configuration" muligheden.

> [...]
> videre har gjort det på har haft CD- eller DVD-drevet på den
> sekundære IDE- kanal og bootdisken på den primære.

Jeg har to harddiske siddende på den primære idekanal. Den ene kan
kører UDMA6 men kører UDMA5 pga. IDE controlleren. Den anden kører
højst UDMA4.

I enhedshåndtering står der for device 0 rigtigt nok UDMA5 for transfer
mode mens der for device 1 står "Not Applicable". Dette undrede jeg mig
lidt over og prøvede at fjerne den primære ide kanal med ovennævnte
resultat.
Se evt. http://www.miljokemi.dk/news/devman.jpg

Jeg har dog efterfølgende med Intel Application Accellerator fundet ud
af at den ekstra harddisk kører UDMA4 som den skal.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 15:30

tdn skrev:

[Nero]

> Der kan jeg ikke se det.

Det kan jeg tilsyneladende heller ikke nu når jeg tjekker efter. Kun
brænderen.

Hvad så med Start > Kør: msinfo32
Under Components > CD-ROM > PNP Device ID kan jeg se at mit DVD-drev
har firmware-version 1.22

Madsen.

Fra : tdn

Dato : 16-04-03 15:43

> Hvad så med Start > Kør: msinfo32
> Under Components > CD-ROM > PNP Device ID kan jeg se at mit DVD-drev
> har firmware-version 1.22

Hmm altså...
jeg gør følgende:
start > msinfo32 > komponenter > multimedier > cdrom
her kommer en liste over info om mit dvd drev og brænderen.
men der står ikke PNP Dev ID nogen steder ved hverken brænder eller DVD.

Mvh
THomas

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 16:14

tdn skrev:

> [...]
> cdrom her kommer en liste over info om mit dvd drev og brænderen.
> men der står ikke PNP Dev ID nogen steder ved hverken brænder

Det var da lige godt s..... :)

Så prøv at hende CDRwin.
<http://www.goldenhawk.com/download_body.htm>

Under Devices and Settings burde du kunne se firmware-versionen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 16:14

Morten Bjergstrøm skrev:

> Den eneste måde jeg kunne få mit system op på var at bruge "last
> known good configuration" muligheden.

Jeg har med succes fået et drev til at køre UDMA igen 3-4 gange hos
venner og bekendte ved at fjerne IDE-controlleren, men det kommer nok
meget an på systemet. Desværre så virker Windows jo langt fra ens på
alle systemer. :)

> Jeg har to harddiske siddende på den primære idekanal. Den ene kan
> kører UDMA6 men kører UDMA5 pga. IDE controlleren. Den anden kører
> højst UDMA4.

Jeg har to ATA100 (UDMA Mode 5) controllere på mit bundkort og på
den primære IDE-kanal sidder der to Maxtor ATA133 (UDMA Mode 6)
harddiske.
Efter at jeg er skiftet til WinXP SP1 viser Enhedshåndtering at
begge diske kører UDMA Mode 6. Det passer dog selvfølgelig ikke,
men det viser den altså.

> Jeg har to harddiske siddende på den primære idekanal. Den ene kan
> kører UDMA6 men kører UDMA5 pga. IDE controlleren. Den anden kører
> højst UDMA4.

Er det så ikke bare fordi at harddisken ikke kan køre mere end ATA66
(UDMA Mode 4), eller er det en UDMA Mode 5-disk ?

> Se evt. http://www.miljokemi.dk/news/devman.jpg

Ja, det ser jo godt nok lidt underligt ud. Havde du Intel Application
Accellerator installeret inden du fjernede controlleren?

Madsen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 21:46

> [...]

> hos venner og bekendte ved at fjerne IDE-controlleren, men det
> kommer nok meget an på systemet. Desværre så virker Windows jo

Det er jo det. Hos mig kører tingene heldigvis som de skal - Windows
kan bare ikke finde ud af at vise det.

> [...]
> Efter at jeg er skiftet til WinXP SP1 viser Enhedshåndtering at
> begge diske kører UDMA Mode 6. Det passer dog selvfølgelig ikke,

Det var sært. Kunne det mon tyde på, at der måske er en fejl i SP1 til
XP som jeg jo også kører med?

> Er det så ikke bare fordi at harddisken ikke kan køre mere end
> ATA66 (UDMA Mode 4), eller er det en UDMA Mode 5-disk ?

Device 1 på den primære ide controller kan køre UDMA4 mens device 0
kører UDMA5 som er det controlleren maks. kan klare.

Harddiskene kører også i de modes de skal ifølge både IAA og Sisoft
Sandra, så det er nok kun Windows, der ikke er i stand til at vise det
korrekte.

Jep.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 22:25

Morten Bjergstrøm skrev:

[ATA133-diske på en ATA100-controller kører ATA133 ifølge WinXP]

> Det var sært. Kunne det mon tyde på, at der måske er en fejl i SP1
> til XP som jeg jo også kører med?

Jeg ved at SP1 understøtter ATA133. Det gjorde den første version
af WinXP ikke, men det skulle vel ikke gerne betyde at ATA133-diske
bliver fundet som UDMA Mode 6 uanset hvilken controller de er sat
på. Det pudsige at at jeg i første omgang blot installerede SP1
oveni min gamle WinXP-installation og dengang blev diskene fundet
som det korrekte UDMA Mode 5, eller ATA100, men sidenhen har jeg
geninstalleret styresystemet fra en WinXP-cd opdateret med SP1
fordi at filsystemet på min første installation gik i ged. Siden
den geninstallation er mine diske blevet fundet som UDMA Mode 6.

> Harddiskene kører også i de modes de skal ifølge både IAA og
> Sisoft Sandra, så det er nok kun Windows, der ikke er i stand til
> at vise det korrekte.

Jeg er næsten sikker på at IAA er årsagen, men det er muligt at
jeg tager fejl. Altså Intel Application Accellerator.
Det kunne f.eks også forvirre Win98 at man installerede specielle
AMD-harddiskcontrollere trods det at de fulgte med til bundkortet.
Det resulterede enten i at DMA-feltet i Enhedshåndtering forsvandt,
eller også kunne man bare ikke få det slået til. Jeg kan huske
hvordan jeg døjede med det på en Amitech-pc engang. Senere fandt
jeg ud af at DMA-understøttelsen var indbygget i AMD-driveren.

Madsen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 22:47

> [...]

> WinXP-cd opdateret med SP1 fordi at filsystemet på min første
> installation gik i ged. Siden den geninstallation er mine diske

Meget sært.

> Jeg er næsten sikker på at IAA er årsagen,

Det kan godt være. Det vigtigste er dog også, at diskene kører med den
hastighed de skal og så skal man nok ikke tænke mere over det.

--
Morten http://miljokemi.dk