stor rod - farve
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 12:24

Ja, jeg kunnelige få plads til den store rod nede i akvariet Derfor har
jeg heller ikke kunne få plads til den i gryden over gasblusset. Jeg må så
leve med at den afgiver farve. Men hvor lang tid skal jeg forvente den
farver vandet gult ?
Har forstået at mine fisk ikke skulle have noget imod at vandet er gult er
det korrekt ? (selvskabsakvarie) Jeg vil ikke bruge nogen kemekalier i mit
akvarie.

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-04-03 11:34

RuneR (TDM850) skrev:

> (selvskabsakvarie)

Undskyld at jeg er off-topic. Jeg er relativt ny i denne gruppe,
så jeg kender ikke tonen, men sig mig, er "selvskabsakvarie" en
indforstået joke i denne gruppe? Nu må jeg vide det. ;)

// Klaus

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 12:47

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> så jeg kender ikke tonen, men sig mig, er "selvskabsakvarie" en
> indforstået joke i denne gruppe? Nu må jeg vide det. ;)

hehe, tja man kan vel sige det er en stor blanding af de fisk man nu engang
synes er flotte og som kan gå sammen, set i lyset af deres individuelle
krav, som varme om de er aggresive osv.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-04-03 12:01

RuneR (TDM850) skrev:

> hehe, tja man kan vel sige det er en stor blanding af de fisk
> man nu engang synes er flotte og som kan gå sammen, [...]

Ja, den er jeg med på - jeg kender godt ordet "selskabsakvarie",
som kendetegnes ved at flere fiskearter holder hinanden med selskab
i samme akvarie. Det specielle ved denne gruppe er at man ofte ser
stavemåden "selvskabsakvarie", som - i hvert fald med min humor -
er sjov fordi den er sammensat af to modsætninger: selskab og selv.
Så jeg spekulerede på om det var en indforstået joke her i gruppen.

// Klaus

Fra : Leif Jensen

Dato : 15-04-03 18:22

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er sjov fordi den er sammensat af to modsætninger: selskab og selv.
> Så jeg spekulerede på om det var en indforstået joke her i gruppen.

Jeg ved ikke hvor du har set det henne!!??
Har aldrig set det i denne gruppe.
Det er sandsynligvis en slåfejl.

"Luffe"

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 21:17

Leif Jensen wrote:
> [...]
> meddelelse news:4a32db36-7f8e-4a0d-bec1-4ed624f1183f@news.szn.dk...

> Jeg ved ikke hvor du har set det henne!!??

Ja, det var en fejl fra min side, der er så mange ord i denne hobby jeg skal
have styr på der skulle selvfølgelig stå selskabsakvarie

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 17:48

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> fordi den er sammensat af to modsætninger: selskab og selv. Så jeg
> spekulerede på om det var en indforstået joke her i gruppen.

Jeg tror nu nærmere at det er fordi at gruppens medlemmer tit og
ofte har hænderne dyppet i vand så de er hævede og rynkede. Det gør
det svært at skrive på et tastatur, men det kan da godt være at det
er en bevidst stavefejl. ;)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 18:32

Leif Jensen skrev:

> Jeg ved ikke hvor du har set det henne!!??

Prøv at læse: <news:3e9bddc3$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk> som
startede denne tråd. :)

Madsen.

Fra : Leif Jensen

Dato : 15-04-03 21:11

> Prøv at læse: <news:3e9bddc3$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk> som
> startede denne tråd. :)

Nej hvor sjovt.....

"Luffe"

Fra : PLL

Dato : 15-04-03 13:02

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> jeg heller ikke kunne få plads til den i gryden over gasblusset. Jeg må så
> leve med at den afgiver farve. Men hvor lang tid skal jeg forvente den

Jeg har selv en stor rod i akvariet som efter en måneds tid stadig
farver vandet. Har skiftet vand et par gange (ca 10 + 25 + 25 liter).
I weekenden satte jeg et Carbon filter i pumpen, så må jeg se om det
hjælper.

mvh Per

Fra : Mikael Knop

Dato : 15-04-03 17:24

Jeg ved ikke om man kan fjerne farven med aktivt kul... men én ting er
sikker: fiskene er fløjtende ligeglade med farven! Og mange sætter faktisk
pris på farvningen, da den jo i højere grad ligner vandets naturlige farve i
mange biotoper, bl.a. regnskovsfloder og stillestående småsøer... og da
farven jo ikke gør vandet uklart som sådan, synes jeg personligt egentligt
ikke at det er et problem. Men alt er jo som bekendt smag og behag.
MVH Mikael.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 21:11

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> Har forstået at mine fisk ikke skulle have noget imod at vandet er
> gult er det korrekt ? (selvskabsakvarie) Jeg vil ikke bruge nogen

Ja her er så størrelsen på roden
Er sku lidt i tvivl om det hele bliver for dystert med det sorte grus. Og
igen om roden er lige i overkanten

http://www.rohleder.nu/image/akva5.jpg

--
MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder
www.rohleder.nu/tdm

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-04-03 22:03

RuneR (TDM850) wrote:

> Ja her er så størrelsen på roden
> Er sku lidt i tvivl om det hele bliver for dystert med det sorte
> grus. Og igen om roden er lige i overkanten
>
> http://www.rohleder.nu/image/akva5.jpg

i stedet for at vedhæfte filer (smile.gif og wink.gif
var det måske en ide at se på OE-QuoteFix.
Det er super.
har mulighed for farve kodning, diverse smil og grin grafisk
eks bliver til din smile.gif

Fut: news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
(opfølning til Outlook-Express-gruppen)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-04-03 22:29

RuneR (TDM850) wrote:

> Ja her er så størrelsen på roden
> Er sku lidt i tvivl om det hele bliver for dystert med det sorte grus. Og
> igen om roden er lige i overkanten
>
> http://www.rohleder.nu/image/akva5.jpg

Jeg kan ikke lige se hvor meget roden krummer, men som den ligger nu er
den for stor (synes jeg).

Jeg ville dog overveje at vende den så "toppen" (der nu er nederste,
forreste, højre hjørne) kommer til at pege op i det øvre, bagerste,
venstre hjørne med det "store ben" frem imod det forreste, højre hjørne
ved forruden. Evt. kan der laves lidt niveauforskel ved at dynge lidt
mere grus op bagved det "store ben".

Bare en tanke...

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : KatjaStrofen

Dato : 16-04-03 08:31

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja her er så størrelsen på roden
> Er sku lidt i tvivl om det hele bliver for dystert med det sorte grus. Og
> igen om roden er lige i overkanten
>
> http://www.rohleder.nu/image/akva5.jpg

Vær opmærksom på, at når man "læser" et akvarie, gør man det på samme måde
som når man læser almindelig.. - dvs fra venstre til højre. Det kan derfor
betyde meget, hvis de "tunge" ting.. er placeret i højre side. - Man bør nok
generelt passe på med at få placeret alt for store og tunge ting i akvarie,
da det kan se overproppet ud... - men prøv at vende roden, så den tunge
ende, er i læsestarten! - det bør give en forskel i helhedsindtrykket

katja

Fra : jabbe

Dato : 17-04-03 12:23

Hvad er det for en gang blå L.... (Citat fra humleriderne "Blå
storm")(undskyld hvis jeg Flamer)
Det er jeg på ingen måde enig i...
"læse" et akvarie.... Man "læser" det da ikke man stimulerer synet og
psyken....

Hvis man skal tage stilling til hvad man syntes om et akvarie er det da en
smagssag og ikke noget med om man kan "læse" et akvarie....

Kan man egentlig så blive "Akvarieblind"???
Altså overhovedt ikke forstå et akvarie....

Jabbe

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-04-03 12:42

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for en gang blå L.... (Citat fra humleriderne "Blå
> storm")(undskyld hvis jeg Flamer)
> Det er jeg på ingen måde enig i...

Det er okay at være uenig.. derfor taler man pænt alligevel!

Og generelt vil jeg nok henvise dig til usenets side.. så du kan benytte
usenet ordentligt og ikke være til gene for andre brugere! - Kig især under
citatteknik

> "læse" et akvarie.... Man "læser" det da ikke man stimulerer synet og
> psyken....

Et akvarie, udstår som et billede, en dekoration. - og man læser i og for
sig også billeder.

Lad mig citere Jørgen Eggers - Som vel og mærke har skrevet bøger om
akvarieindretning! [Eller ihvertilfælde EN] " Vi har alle en udpræget
tilbøjlighed til at opleve en billedvirkning, som vi læser en tekst - nemlig
fra venstre mod højre"

Deraf mit brug af ordet læse i CITATIONSTEGN! - som du åbenbart ikke helt
rummer at forstå :) -

> Hvis man skal tage stilling til hvad man syntes om et akvarie er det da en
> smagssag og ikke noget med om man kan "læse" et akvarie....

Se mit svar over

> Kan man egentlig så blive "Akvarieblind"???
> Altså overhovedt ikke forstå et akvarie....

Mit spørgsmål er så.. kan man stille for dumme spørgsmål ?

> Jabbe

Katja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 18:31

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> Lad mig citere Jørgen Eggers - Som vel og mærke har skrevet bøger om
> akvarieindretning! [Eller ihvertilfælde EN]
hvilket vel sagtens enhver kan gøre. Hvad der er vigtigere er vel at han må
betragtes som DK's første 'aquascaper' - altså en slags akvariernes
indretningsarkitekt - og var ansat på Danmarks Akvarium i mange år. Så han
var en mand med forstand på disse affærer.

vh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-04-03 21:30

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]

> indretningsarkitekt - og var ansat på Danmarks Akvarium i mange år. Så han
> var en mand med forstand på disse affærer.

Tak var jeg faktisk ikke klar over! - men må erkende, at jeg synes hans bog
er oplysende og godt skrevet.. - ofte så skriver [alle dem som sagtens kan
gøre det - i din termonologi] ofte indretningsdelen ret overfladisk. hvor
han virkelig har formået at gå dybt i emnet. Og nu ved jeg jo så.. hvor han
blandt andet har haft erfaringen fra... - medmindre bogen selvfølgelig er
skrevet før.. da det ikke er en helt ny bog :)
men tak anyhow

*går i selvsving* *GG*

Katja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-03 15:27

> er oplysende og godt skrevet.. - ofte så skriver [alle dem som sagtens kan
> gøre det - i din termonologi] ofte indretningsdelen ret overfladisk. hvor

Undskyld, jeg kan godt se at min bemærkning kan læses på flere måder.
Det jeg mente var, at det at skrive en bog i sig selv ikke er et tegn på
dybere forståelse - jeg har ofte en fornemmelse af at mange hobby-bøger
skrives som rent pligtarbejde. Dvs. at forfatteren i og for sig ikke har
mere end et overfladisk kendskab til stoffet.
I tilfældet Jørgen Eggers har vi fat i en mand som virkeligt ved noget om
det han skriver.
Altså:
Interesse for emnet -> erhvervelse af viden -> forståelse og formidling ->
høj status -> udgiver bog -> høster fortjent anerkendelse.
i stedet for:
Ukendt med formidlingsevner -> erhvervelse af overfladisk viden og læsning
af det andre har skrevet -> udgivelse af bog -> høj status blandt ignorante
læsere

Af andre forfattere jeg har stor respekt for kan nævnes Jens Meulengrath
Madsen, Guido Hückstedt, J.J. Scheel, Brünner (planter) og Ad Konig.
Nogle som generalister - andre på specielle områder. Men alle de nævnte er
forfattere, som /jeg/ har stor respekt for. Der er givet mange andre, som
jeg blot ikke kan huske på stående fod. Men det kunne da være at vi her i
gruppen skulle prøve at lave en tråd om akvarielitteratur. I så fald kunne
jeg foreslå at vi i første omgang skulle prøve at lave en liste over gode
bøger. Derefter kunne listen så diskuteres. Forsøges det hele i et hug, tror
jeg det ville blive alt for uoverskueligt.
Jeg prøver at starte en tråd: "gode akvariebøger", hvor vi så kan se om der
er nogle, der bider på.

vh
Jan

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 18-04-03 23:23

> [...]
>
> Og generelt vil jeg nok henvise dig til usenets side.. så du kan benytte
> usenet ordentligt og ikke være til gene for andre brugere! - Kig især

Det var nu derfor jeg skrev herligheden i "()" for at understrege at jeg
ikke ville være så ond som det kan tolkes for den følsomme del af
arten.......:)

> Et akvarie, udstår som et billede, en dekoration. - og man læser i og for
> sig også billeder.

Nu er vi vist ovre i det med at tolke hvad det er du skriver.....
Et billed er iorden at læse da det er noget der kan være skabt af fantasien,
så der kan man tolke en masse af det(hvis fantasien er med en).

Et akvarie der imod er efter min mening et lille udsnit af en biotop, et
lille udsnit af naturen(det er ihvertfald det man burde prøve...
Der er selvfølgelig nogle ting som man ikke vil have i sit akvarie(mudret
vand osv...)

> [...]
> akvarieindretning! [Eller ihvertilfælde EN] " Vi har alle en udpræget
> tilbøjlighed til at opleve en billedvirkning, som vi læser en tekst -

Jørgen Eggers var smadder god til at dekorer akvarier... Nu har jeg ikke
læst hans bøger, men de citater jeg har hørt om fra hans bøger tyder meget
på at han bare ville sætte smarte ord på hans arbejde....

Efter som et akvarie er et udsnit af naturen så burde det meste faktisk
ligge tilfældigt nede i tanken......
Nu ved jeg godt at det er at rode med den menneskelige hjerne at bare smide
det hele ned i tilfældigt(og jeg vil heller ikke selv gøre det) for at få et
menneske til at lane noge Usystematisk er MEGET svært da vi alle kan lide et
hvis system...

Jabbe

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-04-03 11:05

> [...]
> lille udsnit af naturen(det er ihvertfald det man burde prøve...
> Der er selvfølgelig nogle ting som man ikke vil have i sit akvarie(mudret

Jeg synes det er en meget smuk tanke, du taler biotop.. men vi kan altså
ikke komme væk fra, at man også bruger akvarie som et dekorationsmoment i
stuen osv- man vil gerne have ens akvarie ser godt ud, samtidig med ens fisk
trives - derfor man bruger mange rødder i nogle typer akvarie og ingen i
andre! - Men derfor ønsker man stadig at det ser ordentligt ud.. - jeg går
ud fra du heller ikke bare klasker dine ting ned i akvariet, men flytter
lidt rundt på tingene, for det er funktionelt og samtidig ser pænt ud.

> Jørgen Eggers var smadder god til at dekorer akvarier... Nu har jeg ikke
> læst hans bøger, men de citater jeg har hørt om fra hans bøger tyder meget
> på at han bare ville sætte smarte ord på hans arbejde....

Glimrende.. - og jeg nævner igen.. han taler om akvariet som en dekoration,
et "kunstværk" [læg mærke til citationstegnene] - og at det - akvariet
altså.. ofte læses fra venstre mod højre! - som den alm læseretning i det
danske land!

> Efter som et akvarie er et udsnit af naturen så burde det meste faktisk
> ligge tilfældigt nede i tanken......
Ja, men da folk gerne vil have et smukt akvarie.. kan du ikek bare kaste
tingene ned i baljen og lave en orkan.. og så have tingene liggende som de
er!

Mine opdrætsakvarier.. er da heller ikke indrettet.. - der er intet
bundlag.. en rod og to kokosnødder er kastet i.. og så en kæmpe tot
javabregne - Men det akvarie - skal heller ikke "indrettes" det skal være
funktionelt.. - for kønt er det sgutte.. men det virker! - fiskene
yngler.. - og så længe det ikke står inde i stuen er jeg ligeglad.. - men
hele samtalen gik på INDRETNING af et akvarie.. - så gik ud fra.. det var
fordi vedkommende gerne ville have et flot og funktionelt akvarie..

> [...]
et
> menneske til at lane noge Usystematisk er MEGET svært da vi alle kan lide

Godt.. modsiger du så ikke dig selv lidt ?

Katja

Som nok synes du burde se at få læst nogle bøger om akvarieindretning - og
jeg vil gerne anbefale jørgen Eggers *GG*... du må sågar låne den af m ig..
hvis du bor i nærheden af odense :) - du ved selvhentning og bringning osv
*GG*

Fra : jabbe

Dato : 19-04-03 12:59

> [...]
> ud fra du heller ikke bare klasker dine ting ned i akvariet, men flytter
> lidt rundt på tingene, for det er funktionelt og samtidig ser pænt ud.

Selvfølgelig flytter jeg da rundt på tingene.. og prøver at få det til at se
pænt ud....
Naturen er IKKE køn set fra det menneskelige punkt med at alt er kaotisk,
snavset og mudret....
Jeg vil da gerne indrømme at jeg dekorer akvariet.... Men jeg koncentrerer
mig da om at få det til at se tilfældigt ud...
Mennesket har den evne til at ville have alle ting i system(det er for at
huske bedre)...
Ideen med at have de lave planter forest og de høje bagerst er jo for at få
mest synligt udbytte af de fisk man nu engang har i sit akvarie, og det gør
man jo selv om det er unaturligt.... Man kan godt lave en 100% naturtro kopi
af en biotop... men der giver jeg dig ret i at det er ikke "kønt"....

> [...]
> et "kunstværk" [læg mærke til citationstegnene] - og at det - akvariet
> altså.. ofte læses fra venstre mod højre! - som den alm læseretning i det

Nu er den der igen med "venstre til højre" den holder jeg ikke på... Det er
helt mere klart hvor de farver man nu kan lide er der fænger først og derfra
arbejder men sig ud....

> smide

> et
> et
>
> Godt.. modsiger du så ikke dig selv lidt ?

Det syntes jeg ikke for man må jo prøve at bekæmpe lige denne "fejl" der kan
da godt være et system det skal da bare ikke køre efter en standard skabelon
med roden i højre side med spidsen(hvis den har sådan en) pege opad for det
symboliserer en vis sexualitet....
Det der med at tolke et billed/akvarie på den måde er helt galt...
Jeg tror ikke malern/dekoratøren har tænkt på at "Dette akvarie skal ose af
sex".....

> [...]
ig..
> hvis du bor i nærheden af odense :) - du ved selvhentning og bringning osv

Ellers tak Katja jeg holder til i Roskilde så det er nok ikke aktuelt, men
ellers mange tak for tilbudet....:)
Jeg har faktisk købt den bog her forleden dag... har ikke fået læst den
endnu(er igang med at læse om sygdomme) men det kommer nok..:)

Jabbe

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 13:44

KatjaStrofen skrev:

> - men prøv at vende roden, så den tunge ende, er i læsestarten! -
> det bør give en forskel i helhedsindtrykket

Mener du at vende roden så den er højest ude til venstre i akvariet?
Hvis det er det du mener, så er det faktisk stik modsat af hvad jeg
vil gøre, men det er selvfølgelig smag og behag. :)
Jeg ville vende roden som den er nu, men gerne længere ud til højre
hvis der er mulighed for det.

Som du selv skriver, så læser vi fra venstre mod højre. Det betyder
også at langt de fleste "læser" et akvarie fra venstre mod højre.
Hvis øjet møder en stor klodset genstand i første øjekast, altså
til venstre, så har de fleste tendens til at stoppe op og får derfor
ikke "læst" resten af akvariet. Roden tager simpelthen hele udsynet
og får akvariet til at virke mindre. Mange ser ikke andet end den
rod.

Det kan måske lyde lidt overdrevet, men nogenlunde samme regler
gælder indenfor f.eks. den grafiske verden. En annonce i en avis
er "nemmere" at læse hvis det eller de tungere grafiske elementer
befinder sig ude i højre side af annoncen til højre for teksten.
Hvis der er et tungt element til venstre for teksten, så er der
tendens til at mange aldrig får læst teksten, da øjet stopper ved
det tunge element.

Madsen.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-04-03 12:45

> [...]
> ikke "læst" resten af akvariet. Roden tager simpelthen hele udsynet
> og får akvariet til at virke mindre. Mange ser ikke andet end den

Det kan du i og for sig have helt ret i! - derfor jeg selv er blevet meget
træt af store tunge rødder, ligegyldigt hvordan jeg vender og drejer dem! -
de virker for bastante!

> [...]
> Hvis der er et tungt element til venstre for teksten, så er der
> tendens til at mange aldrig får læst teksten, da øjet stopper ved

Det skal nok passe. - ved bare billeder også "læses" fra venstre mod højre -
men vil lure lidt på hvor den tunge ende skal være.. eller ikke være... -
men ideen med det er let tilgængeligt i starten og så kommer det tunge til
sidst.. virker måske ret naturligt *vil fundere over det*

Katja

Fra : Madsen

Dato : 17-04-03 22:18

KatjaStrofen skrev:

> Det kan du i og for sig have helt ret i! - derfor jeg selv er
> blevet meget træt af store tunge rødder, ligegyldigt hvordan jeg
> vender og drejer dem! - de virker for bastante!

Ja, det kan de meget hurtigt komme til at gøre.

> - ved bare billeder også "læses" fra venstre mod højre

Det gør de som regel også ja, men der er også tendens til at hvis du
har en meget stor og "tung" del i venstre side af billedet så tager
den hele udsynet og får billedet til at virke mindre end det egentlig
er.

Ok. :)

Madsen.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 18-04-03 16:05

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> Har forstået at mine fisk ikke skulle have noget imod at vandet er
> gult er det korrekt ? (selvskabsakvarie) Jeg vil ikke bruge nogen

Den store rod, var for stor. Så den er udgået, så er der kommet en noget
mindre i. Så mangler jeg så lige nogle planter

www.rohleder.nu/image/akva6.jpg

Fra : jabbe

Dato : 18-04-03 23:28

Uhhh ja det gjorde det meget pænere....