Tyske flygtninge i Danmark
Fra : Inger Buchard

Dato : 14-04-03 18:49

Der dukker ofte spørgsmål om de tyske flygtninge i Danmark 1945-49 op i de
tyske nyhedsgrupper.
De, der døde: hvor er de registeret - i sognet (for Oksbøls vedkommende i Ål
sogn) eller særskilt?
De, der overlevede og blev sendt tilbage til Tyskland i efterkrigstiden:
Bevares deres persondata i et centralt arkiv i DK? Er disse oplysninger
underlagt en 80 års 'fredning'? Har man mulighed for at åbne arkiverne, hvis
man er efterkommer - svarende til 'tyskerbørnene' (undskyld udtrykket) , der
har fået ret til at kende deres forældre?

Inger Buchard
Varde

Fra : Jens E. Christiansen

Dato : 14-04-03 19:45

Se evt.:
Havrehed, Henrik: De tyske flygtninge i Danmark 1945-1949. Odense
Universitetsforlag 1987. 368 sider.
Heri kilde- og litteraturhenvisninger.

Også på tysk:
H.,H.: Die deutschen Flüchtlinge in Dänemark 1945-49.
Westholsteinische Verlagsanstalt. Boysen og Co. 1989. 379 sider.

(Hvis du da ikke allerede kender bogen)

Jens E. Christiansen

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-04-03 19:50

"Jens E. Christiansen" <jensec@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> H.,H.: Die deutschen Flüchtlinge in Dänemark 1945-49.
> Westholsteinische Verlagsanstalt. Boysen og Co. 1989. 379 sider.

Jo, Havrehed kender jeg, men ikke at hans disputats er oversat til tysk -
den sidste titel må jo være disputatsen på tysk; den mere kortfattede
udgave: Treibholz ligger foran mig - men jeg tror ikke, der er navnelister i
disputatsen?

Inger

Fra : Bjarne Lander

Dato : 14-04-03 20:04

Jeg ved ikke ret meget om dette her, men indtil for nylig boede jeg i Karup,
hvor der jo er 2 store kirkegårde for tyske flygtninge. En i Grove og en i
Kølvrå. Jeg har besøgt dem begge, og mener at huske at der på stedet ligger
en bog med navne i. Det er jo nok kun de, der er begravede der.
Jeg ved ikke om det er til hjælp.
Jeg har stadig ærinder i Karup med jævne mellemrum, og jeg skal gerne kigge
efter navne i bøgerne ved lejlighed.

Venlig hilsen
Lise Tauber

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e9af453$0$42570$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Ulla

Dato : 14-04-03 18:50

På denne adresse er der materiale og Den historiske baggrund om Flugten
fra øst. Flygtningene i DK før befrielsen. Lejrene. Fra maj 45 til 1949.
Hjemsendelse af flygtningene. osv.

http://w1.1861.telia.com/~u186103163/indexresum.html

Med Venlig hilsen
Ulla Elisa
uelisa@post.tele.dk

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 14-04-03 21:01

På Landsarkivet i Viborg opbevares arkiverne fra alle de jyske
flygtningelejre for tyske flygtninge. Der findes bl.a. registrerings- og
kartotekskort fra de enkelte lejre. Man har arkiver fra omkring 30 lejre.
Men materialet er ganske rigtigt belagt med 80 års tilgængeligheds frist.
Dog kan familien formodentlig søge dispensation til adgang.
Jeg tror egentlig ikke, at flygtningene blev indført i de danske kirkebøger.
Jeg mindes ikke at være stødt på sådanne oplysninger. Men jeg er langt fra
sikker.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-04-03 21:26

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kirkebøger.
> Jeg mindes ikke at være stødt på sådanne oplysninger. Men jeg er langt fra

Tusind tak for oplysningerne om Viborg - nu kan jeg sætte folk, der spørger,
til at skrive til Viborg.
At der ligger navnelister på de enkelte kirkegårde kender jeg til fra
flygtningekirkegården i Oksbøl, men det hjælper ikke den, der søger
oplysninger fra en adresse i Tyskland. Han får brug for oplysningerne på
Landsarkivet.

Tak for hjælpen

Inger Buchard

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-04-03 21:40

On Mon, 14 Apr 2003 22:25:47 +0200, "Inger Buchard"
<ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

>At der ligger navnelister på de enkelte kirkegårde kender jeg til fra
>flygtningekirkegården i Oksbøl, men det hjælper ikke den, der søger
>oplysninger fra en adresse i Tyskland.

Nej, men de kan da så vidt jeg ved søge på www.volksbund.de (holder
ganske vist vedligeholdelse lige nu).
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-04-03 21:43

Se evt. også http://www.volksbund.de/kgs/land.asp?kga=&land=99019
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 15-04-03 03:00

På dansk grund er en arkivmand som Arne Gammelgaard i Hammel nok en af de
mest vidende om emnet. Han har skrevet om emnet og meget andet i
forbindelse med de tyske flygtninge.
mvh
Hans

Fra : dannebrog

Dato : 14-04-03 23:19

Der findes en liste over personer indført i visse lejres kirkbøger på RA, i
vejledningen.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 15-04-03 15:50

Kære Inger Buchard
Du har fået mange gode tips.
Jeg vil blot gentage henvisningen til:

Havrehed, Henrik: De tyske flygtninge i Danmark 1945-1949. Odense
Universitetsforlag 1987. 368 sider.

fordi HH redegør for de registre der førtes af administrationen af disse
flygtningelejre. Jegmener at størstedelen er tysksproget, da HH fortæller at
man rekru´terede herværende flygtninge til at føre kartotekskort og andet.
Og jeg kan huske, at han fortæller, at da lejrene blev lukke blev
hovedregistreret overdraget til de tyske myndigheder, som det tidspunkt ikke
var så interesserede. Men under alle omstændigheder så er der et stort
register i Tyskland et eller andet sted.

Mht. de døde, så har den danske stat indgået en aftale med den organisation
som Lars Helbo omtaler, og man har stort set samlet gravene på få steder i
Danmark, og der er papirer bag alle disse gravflytninger, men også her er
kilden at finde i Tyskland.

Jeg tror altså at du skal henvise til Tyskland for at finde de vigtigste
oplysninger. Kort sagt se Havrehed, har har vistnok det hele med.

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-04-03 16:06

> [...]
>
> Jeg tror altså at du skal henvise til Tyskland for at finde de vigtigste
> oplysninger. Kort sagt se Havrehed, har har vistnok det hele med.

Kære Ole S..Hansen, Lars Helbo og andre, der er kommet med indspark.

Tak for stikordene om Havreheds disputats.
Deutsche Kriegsgräberfürsorge har som Helbo skriver registreret alle kendte
grave; og desuden blev der ført selvstændige lister over fødsler, vielser og
dødsfald - man kan finde oplysninger om dette materiale på Rigsarkivets
hjemmeside, har jeg i mellemtiden konstateret. Det forekommer mig, at lister
osv. befinder sig i København og efter ansøgning kan gøres tilgængeligt for
efterkommere -
se nærmere http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/rasaml/efter1848/social/1850.htm

Inger Buchard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-03 17:06

Mon, 14 Apr 2003 19:48:52 +0200, skrev Inger Buchard:

> [...]
>man er efterkommer - svarende til 'tyskerbørnene' (undskyld udtrykket) , der
>har fået ret til at kende deres forældre?

Bag i en del nyere kirkebøger for Frederikshavn er registreret mange
døde tyske soldater og flygtninge. Præcist hvor mange har jeg ikke
talt, men det er mange. Indførslerne dækker, så vidt jeg husker,
omtrent helt tilbage fra 1940 og fremad.

Kirkebøgerne befinder sig på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg,
hvor de kan ses på læsesalen, men jeg tror ikke det er muligt at købe
fotokopier (spørg selv). Jeg har selv fundet følgende:

Frederikshavn kirkebog 1918-1921, arkivsignatur C48B-16, side 241ff.
Frederikshavn kirkebog 1921-1923, arkivsignatur C48B-16a, side 199ff.
Frederikshavn kirkebog 1923-1927, arkivsignatur C48B-16b, side 244ff.
Frederikshavn kirkebog 1927-1930, arkivsignatur C48B-16c, side 233ff.
Frederikshavn kirkebog 1930-1932, arkivsignatur C48B-16d, side 230ff.
Frederikshavn kirkebog 1933-1945, arkivsignatur C48B-18, side 221ff.

Dertil kommer C48B-11, 12 og 15, som en anden forsker har fundet efter
at have efterprøvet mine oplysninger.

Jeg har givet informationerne videre til Volksbund og de takkede
venligt, men skrev at de skam allerede havde oplysninger om
gravpladserne i Frederikshavn. Om de har misforstået mine oplysninger,
eller om de i kirkebøgerne registrerede døde faktisk afspejler dem der
er begravet i Frederikshavn, vides ikke med bestemthed, men disse
kirkebøger er interessante, da der står en del oplysninger om mange af
personerne.

Venlig hilsen
Kurt Hansen