Anamorphic Widescreen
Fra : Thomas

Dato : 14-04-03 21:54

Hejsa

Nu har jeg mange gange set betegnelsen 'Anamorphic Widescreen'
bag på nogen DVD-film... Men hvad betyder det?
Betyder det bare at når man ser filmen, er det i widescreen, altså
med en sort bjælke for oven, og for neden, i billedet?

Mvh. Thomas

Fra : Jesper Winding

Dato : 14-04-03 22:27

Hvis du ikke har et widescreen TV betyder det mindre for dig - Det er
udnyttelsen af alle de pixel et fjernsyn består af det drejer sig om.

--
Jesper

Fra : Brian Nielsen

Dato : 14-04-03 22:50

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du ikke har et widescreen TV betyder det mindre for dig - Det er
> udnyttelsen af alle de pixel et fjernsyn består af det drejer sig om.

Og dog, hvis du har et 4:3 fjernsyn med 16:9 omskifter, så er der også en
del at hente.

Men intet af dette besvarer dit spørgsmål, så her er et link til noget
læsestof:
http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/

Linket er iøvrigt det første blandt mange der dukker op når du søger på
"what is anamorphic widescreen" på www.google.com

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-04-03 23:12

Hej!

Brian Nielsen wrote:

> "Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Og dog, hvis du har et 4:3 fjernsyn med 16:9 omskifter, så er der også en
> del at hente.

"En del"? Det er et must - også på 4:3 fjernsyn såsom mit eget Sony 29" :) Man
fjerner en masse "linjeflimmer".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Suck, squeeze, bang, blow"

Fra : Jacob Gunness

Dato : 14-04-03 22:58

> [...]
> Betyder det bare at når man ser filmen, er det i widescreen, altså
> med en sort bjælke for oven, og for neden, i billedet?
Meget kort betyder det, at i stedet for at gemme billedet som det ser ud på
et alm. 4:3-tv, altså med sorte striber for oven og for neden, gemmer man
kun selve billedet, dvs. uden de sorte striber. Dermed bliver der plads til
mere billedinformation, og hvis man har et widescreen-fjernsyn opnår man et
væsentligt bedre billede.

- Jacob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-04-03 23:13

Hej!

Jacob Gunness wrote:
> ... og hvis man har et widescreen-fjernsyn opnår man et
> væsentligt bedre billede.

Det gør man i høj grad også på et 4:3 format fjernsyn med 16:9 omskifter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Suck, squeeze, bang, blow"

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 15-04-03 22:41

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!

> Det gør man i høj grad også på et 4:3 format fjernsyn med 16:9 omskifter.

> [...]

Tør jeg spørge på en mild forklarring på LYD på DVD'er i samme indlæg?
Hvad DTS f. eks helt precist er? Jeg har trodsalt fået styr på forskellige
betydninger af Sorround 4.1 / 5.1 og 6.1 osv..... altså antal af
højtalere.... og THX er også faldet ind på lystavlen
Men hvad er DTS?

Hilsen den pludselig mindre kloge mig

Fra : HKJ

Dato : 16-04-03 07:06

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> Men hvad er DTS?

En konkurrent til Dolby Digital (dvs. 5.1 lyd), men regnes for at have lidt
bedre lydkvalitet. Din DVD afspiller (og hvis du kører digital også din
forstærker) skal kunne klare DTS, før du kan bruge det.
Hvis du har købt afspiller/forstærker indenfor de sidste 3 år, så kan det
højst sansynligt DTS.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 20-04-03 18:46

> [...]
> forstærker) skal kunne klare DTS, før du kan bruge det.
> Hvis du har købt afspiller/forstærker indenfor de sidste 3 år, så kan det

Hehe nu er jeg så blevet nysgerrig og undersøgte mine DVD film om de havde
DTS .. (da min afspiller og højtalere netop har det) .... men jeg syntes
hele tiden at støde på Dolby Digital isteddet.... Dog har f. eks We were
soldiers DTS... men Gladiator og Savin Private ryan er stemplet med Dolby
Digital ;-(

Findes der en liste over hvilke film der har hvilken lydstandard på DVD'en?

Venlig Hilsen Martin..

Fra : Brian Nielsen

Dato : 20-04-03 22:13

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Dog har f. eks We were
> soldiers DTS... men Gladiator og Savin Private ryan er stemplet med Dolby
> Digital ;-(

Gladiator har DTS, uanset om det er R1 eller R2. Så kik igen

/Brian

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 21-04-03 14:18

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in message

> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Dolby

> Gladiator har DTS, uanset om det er R1 eller R2. Så kik igen
>
> /Brian

Tihi, der kan man bare se.. det hjælper at kigge en extra gang.. også fordi
det står ud for "sprog" og ikke nede i hjørnet.. der står nemlig Dolby
Digital

Fra : Morten DH

Dato : 22-04-03 17:39

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hehe nu er jeg så blevet nysgerrig og undersøgte mine DVD film om de havde
> DTS .. (da min afspiller og højtalere netop har det) ....

Lige en ting, DTS er et kompressionsformat til lyd - det kræver en DVD
afspiller som kan læse DTS-lydsporet samt en surround dekoder der kan
dekomprimere et DTS-signal ...

Alle højtalere kan spille DTS-signaler efter at din surround dekoder har
dekodet det til almindelig lyd...

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-04-03 20:40

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
> dekomprimere et DTS-signal ...
>
> Alle højtalere kan spille DTS-signaler efter at din surround dekoder har

Hehe oki thx Takker igen.....

ps. med "(da min afspiller og højtalere netop har det)" mener jeg også min
DVD afspiller og min forstærker

Venlig Hilsen Martin Ohlsson..

Fra : Morten DH

Dato : 23-04-03 18:00

> Hehe oki thx Takker igen.....
>
> ps. med "(da min afspiller og højtalere netop har det)" mener jeg også min
> DVD afspiller og min forstærker

He he, det var såmænd heller ikke for at spille klog; men hvis du fyrer
sådan noget af andre steder end i Fona så kommer du helt sikkert hjem med
guldkabler og andre "uundværlige" ting til dit anlæg... Jeg ville heller
ikke drømme om at møde op hos en autoforhandler alene da jeg ikke ved hvad
en kaburator er for en størrelse

Fra : René Eske Jensen

Dato : 23-04-03 06:11

> Lige en ting, DTS er et kompressionsformat til lyd

Hvis det skal være helt korrekt, så er hverken DTS og Dolby Digital
kompressions formater, men kodnings/dekodnings formater.

Mvh. Rene

Fra : Morten DH

Dato : 23-04-03 17:58

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det skal være helt korrekt, så er hverken DTS og Dolby Digital
> kompressions formater, men kodnings/dekodnings formater.

Hmm hvis du ikke komprimerer signalet, hvad skulle så være fordelen ved at
kode og dekode signalet?

Fra : René Eske Jensen

Dato : 23-04-03 21:02

> "René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm hvis du ikke komprimerer signalet, hvad skulle så være fordelen ved at
> kode og dekode signalet?

Formålet med kodningen er at få lydsporet til at fylde mindre. Men da det
sker med tab, baseret på phsykoakustiske modeler kaldes det en kodning. Det
er af samme grund at en DTS dekoder kaldes en dekoder og ikke en
dekompressor

Mvh. René

Fra : Morten DH

Dato : 24-04-03 15:18

> [...]
Det
> er af samme grund at en DTS dekoder kaldes en dekoder og ikke en

Men DTS og DD er altså stadig komresssionsformater - uanset hvad det kaldes
i folkemunde... Dobly Digital hed også AC-3 til at begynde med - efter den
kompressionsalgoritme der blev benyttet.

De har til formål at komprimere den fysiske plads der kræves til signalerne,
om det så der er tale om tabsfri kompression eller kompression baseret på
psykoakustiske principper eller noget helt 3. er det stadig en kompression
og ikke en kodning...

Men nevermind for begge dele lyder kanon i forhold til analog Pro Logic

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-04-03 00:26

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> Men DTS og DD er altså stadig komresssionsformater - uanset hvad det kaldes
> i folkemunde... Dobly Digital hed også AC-3 til at begynde med - efter den
> kompressionsalgoritme der blev benyttet.

Ikke desto mindre har René altså ret i, at den teknisk korrekte
betegnelse for processen er "kodning" - det er ikke noget, det hedder
i folkemunde, som du siger.

Du nævner selv AC-3. Det er en forkortelse for "Audio Codec 3" (forgængeren
i én kanal hed AC-2). Og "codec" er igen en forkortelse for coder-decoder.

Læs f.eks. en teknisk beskrivelse af AC-3 fra Dolby her:

Bemærk hvordan ord som "coder" og "coding" optræder igen og igen i
teksten.

DTS til hjemmebrug benytter en kodning ved navn CAC. Det er en forkortelse
for "Coherent Acoustics Coding". Bemærk igen ordet "coding".

> [...]
> psykoakustiske principper eller noget helt 3. er det stadig en kompression

Det er jo lidt en krig om ord og definitioner, men faktum er, at de
folk, der arbejder med den slags, omtaler det som "kodning". Du har
naturligvis ret i, at *formålet* med kodningen er at reducere signalets
pladsforbrug.

Jeg vil tro, at man i audioverdenen har vedtaget at bruge ordet
kodning om denne proces, fordi man i forvejen anvender ordet kompression
i en anden betydning (begrænsning af dynamik).

--
-- Torben.

Fra : Morten DH

Dato : 25-04-03 16:10

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kodning om denne proces, fordi man i forvejen anvender ordet kompression
> i en anden betydning (begrænsning af dynamik).

Lyder som en fornuftig forklaring, den køber jeg